Pohdintaa laajoista kuvakulmista

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
Nikkor

Pohdintaa laajoista kuvakulmista

Viesti Kirjoittaja Nikkor »

Onko porukalla kokemuksia Nikonin 14-24mm f2.8:in ja Samyangin 14mm f2.8 kuvanlaatu eroista?

Itselläni on 14-24mm Nikkor, mutta olen hiukan miettinyt ajaisiko Samyang saman asian omissa projekteissani? Kuvaan laajakulmalla pääasiassa maisemia ja ennen muuta yömaisemia (revontulet ja tähtitaivas). Eli onko Nikonissa jotain muutakin kuin +10mm, autofocus ja nanopinnoite?

Tilalle ostaisin 24-70mm optiikan, joka on omassa käytössäni, etenkin päivän valossa (maisemat ym ym.) todella tarpeellinen polttoväli. Molemmat olisivat tietysti mukava yhdistelmä, mutta opiskelija kun olen... Yksi vaihtoehto on säästää vähäsen aikaa ja ostaa vaikka Tamronin 24-70mm f2.8 VC käytettynä.

Mitäs arvon raati on mieltä näiden kahden lasin (ennen muuta erot kuvanlaadussa) eroista? Kannattaako vaihtaa? Mitä häviän jos vaihdan, vai voitanko jotain? Kiitos kaikille jo etukäteen!

Niin ja FF-käytössä, runkona D610.

Ketjuun voi laittaa myös muita kokemuksia laajakulmaisista optiikoista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Samyang on hyvä, mulla on sellanen. 14-24 en ole kokeillut, mutta testien valossa Samyang näyttäisi olevan parempi muuten kuin vääristymän suhteen. Se on melko rankka ja vaikea korjata käsin, mutta PT lensillä tai LR (kohta varmaan myös DxO) osaa sen.

Coma on taivaskuvauksessa äkkiä ongelma. Samyang on siinä hyvä jos on fokus kohdallaan, mutta fokusointi ei ole kovin helppoa käytännössä kun se fokusasteikko on joka linssissä pielessä. Eli hyviä revontulikuvia tiedossa kun ensin saat sen -30 asteessa tihrustettua fokukseen. Joskus mennyt tuo mulla pieleen ihan liveviewllakin jostain syystä.

Toisaalta tuleepi mieleen että aika paljosta luovut jos sitä 15-24 rangea ei ole käytössä... mutta jollei se ole ongelma ja manuaalifokus sujuu niin sitten hyvä ratkaisu.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

jiihaa2 kirjoitti: testien valossa Samyang näyttäisi olevan parempi muuten kuin vääristymän suhteen.
Nikkor on suurilla aukoilla skarpimpi, tasoittuu jostain f5.6:sta eteenpäin. Nikkorin valovoima on parempi (mitattu, ei se mitä kyljessä lukee). Nikkor vinjetoi vähemmän. Samyang tekee enemmän CA:ta.

Mitkä lie ne loput ominaisuudet, joiden osalta Samyang on parempi..? ;)
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Samyangissa on selvä värisiirtymä reunoilla. Huomaa etenkin lunta kuvatessa.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Avokid kirjoitti:Samyangissa on selvä värisiirtymä reunoilla. Huomaa etenkin lunta kuvatessa.
Melkein kaikki laajikset taitaa kärsiä vastaavasta, tai ainakaan ei ole tullut vastaan linssiä joka ei.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
jiihaa2

PekkaSav kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti: testien valossa Samyang näyttäisi olevan parempi muuten kuin vääristymän suhteen.
Nikkor on suurilla aukoilla skarpimpi, tasoittuu jostain f5.6:sta eteenpäin. Nikkorin valovoima on parempi (mitattu, ei se mitä kyljessä lukee). Nikkor vinjetoi vähemmän. Samyang tekee enemmän CA:ta.

Mitkä lie ne loput ominaisuudet, joiden osalta Samyang on parempi..? ;)
Kas. Katsoin lenstipistä kun niillä on jonkinlainen coma testi siellä. Tulos oli päinvastainen tässä vertailussa kuin DXOmarkissa, mistä lienee johtuu... Se puolalainen tietty myy noita Samyangeja itse, eli voi olla puoluleellinen (en ole ennen epäillyt kyllä) mutta voi tuo olla yksilöeroistakin johtuvaa.

Näyttäisi DxO:lla olevan samoissa terävyys f4 lähtien, valovoimassa ero mitätön T3 vs T3.1. CA tietty joo.. mutta vähemmän ollut siitä mulle haittaa, cancel toimii aika ok raw konvertterissa. Hintaansa nähden se on mainio kakkula ja sillä saa hyviä kuvia jos niitä ultralaajiksella osaa ottaa.
Avokid

janne. kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Samyangissa on selvä värisiirtymä reunoilla. Huomaa etenkin lunta kuvatessa.
Melkein kaikki laajikset taitaa kärsiä vastaavasta, tai ainakaan ei ole tullut vastaan linssiä joka ei.
No tuo Samy on eka jossa olen selvästi törmännyt ongelmiin tuon ominaisuuden kanssa.
jiihaa2

Avokid kirjoitti:
janne. kirjoitti:
No tuo Samy on eka jossa olen selvästi törmännyt ongelmiin tuon ominaisuuden kanssa.
Millaisessa tilanteessa? Ei ole itsellä hyppinyt silmille... Mutta jos koitan oikein tän kuvan kulmia tuijottaa niin saattaa siellä jotain siirtymää olla. f4 otos, en muista kuvailleeni lumimaisemia täydellä aukolla.
Avokid

jiihaa2 kirjoitti:
Avokid kirjoitti:
janne. kirjoitti:Melkein kaikki laajikset taitaa kärsiä vastaavasta, tai ainakaan ei ole tullut vastaan linssiä joka ei.
Millaisessa tilanteessa? Ei ole itsellä hyppinyt silmille... Mutta jos koitan oikein tän kuvan kulmia tuijottaa niin saattaa siellä jotain siirtymää olla. f4 otos, en muista kuvailleeni lumimaisemia täydellä aukolla.
Oon pahimmat esimerkit poistanut, mutta esim tässä kuvassa kyllä näkyy miten nurkissa väri taittuu kohti vihreää:
http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Nature/net-49872752.jpg
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Samyangi suttaa kuvan ylä ja alareunan vaakatasossa magentasotkulla D800E:llä ja korkeilla ISO-arvoilla kuvatessa.

Kuva
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Avokid kirjoitti:Oon pahimmat esimerkit poistanut, mutta esim tässä kuvassa kyllä näkyy miten nurkissa väri taittuu kohti vihreää:
http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Nature/net-49872752.jpg
Syystä tai toisesta en ole huollaista huomannut omissa kuvissa. En ole kyllä lumisia maisemia kuvannutkaan. Täytynee tutkailla kuvia tarkemmin.

EDIT: Tutkailin tarkemmin muutamaa kuvaa ja pari kuvaa löysin missä näkyy vasemmassa ylänurkassa aivan pienellä alueella viherrystä, samoin vasemmassa alanurkassa viekin pienemmällä alueella. Jos Photarissa vetää saturaation 100% niin ei silti mitään kovin yhtenäistä ongelmaa löytynyt noista kuvista mitä katsoin. Toisissa on lievää viherrystä vasemmalla vähän laajemmin, mutta toisissa samassa tilanteessa kuvatuista sitäkään ei löydy.
Maffer kirjoitti:Samyangi suttaa kuvan ylä ja alareunan vaakatasossa magentasotkulla D800E:llä ja korkeilla ISO-arvoilla kuvatessa.

Kuva
Vasemman reunan magenta raitako on Samyangin tekemä?
Viimeksi muokannut Rockford, Joulu 06, 2013 10 : 52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
rtfm

Viesti Kirjoittaja rtfm »

Pyörittelin mielessä samaa kysymystä viime keväänä kun laukussa oli vähällä käytöllä ollut Nikon 24-70/2.8 ja silläkin oli kuvattu vain laajispäässä. 17-35/2.8 tuli luovuttua kun hankin D800:sen sillä sen vanhuksen nurkkapiirto ei parantunut edes f6.3;ssa.

Nikon 14-24 oli vähän aikaa mielessä, mutta annoin sen olla, sillä yleensä zoomeilla tulee kuvattua polttovälin jommassa kummassa ääripäässä. Kun tarjolla oli kohtuulliset primet molempiin polttoväleihin, päädyin yhdistelmään Samyang 14/2.8, Nikon 24/1.4.

Samyangin testien tulokset on jonkin verran poikkeavia toisistaan ja minun mielestä se kertoo enemmän tehtaan laadun vaihtelusta kuin itse optiikan ominaisuuksista. Oma Samy on oikein terävä tapaus ja en ole siitä juurikaan comaa löytänyt. Värivirheitä en ole tullut etsineeksi, kun muutenkin tulee vedettyä saturaatio kaakkoon, mutta kun herrat mainitsi tuon viher-siirtymän lumessa niin kyllähän se sieltä löytyy kun huomaa katsoa. Ihan selvä tapaus ja vielä vasemmassa nurkassa enemmän kuin oikeassa. Mutta missä kohden tuo minun luontokuvissa haittaa, niin on sitten jo toinen juttu.

Nikon 24/1.4 on varsin sopiva optiikka tarpeisiini, vaikkakin pitkään mietin myös Zeiss 21/2.8 hankintaa. Molemmilla on puolensa, mutta Nikonia pidän hieman yleiskäyttöisempänä sekalaisiin tilanteisiin.
Maffer
Viesti:

Rockford kirjoitti: Vasemman reunan magenta raitako on Samyangin tekemä?
Jes. 14-24 Nikkorilla tulee hyvin vähän jos ollenkaan samaa häröä.
Avokid

Maffer kirjoitti:
Rockford kirjoitti: Vasemman reunan magenta raitako on Samyangin tekemä?
Jes. 14-24 Nikkorilla tulee hyvin vähän jos ollenkaan samaa häröä.
Aika outoa. Koska mun mielestä D800 tekee tota ihan lasista riippumatta isoilla ISOilla.
Maffer
Viesti:

Jes, niin tekee, mutta esim. 21mm Zeiss tekee aavistuksen samaa mitä vanhat M-lasit A7:lla. Eli sotkee nurkkia snadisti magentalla (non-issue). Samjangi taas viiraa kuvan laidasta.
janne.

En kyllä itse keksi mitään mekanismia mikä tuommoisen voisi aiheuttaa. Näyttää melekinpä vinjetoinninkorjauksen mukanaantuomalta kennohehkulta.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Samyangin turkoosia värivikaa näkyy myös 35mm 1.4 kuvissa hyvin usein. Tuo johtuu mielestäni käytetystä lasilaadusta ja ehkä valmistustoleransseista, että varsinkin taivaalta tulevan kylmän valon siniset sävyt korostuvat oudolla tavalla ja usein kuvissa on turkoosia värivirhettä. Jos Canon tunnetusti korostaa punaista, niin tämä samyang korostaa turkoosia.

..
janne.

Sama turkoosi värivika mitä et kuvista erota ellei linssin merkkiä ole erikseen mainittu?
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

janne. kirjoitti:Sama turkoosi värivika mitä et kuvista erota ellei linssin merkkiä ole erikseen mainittu?
Kyllä mä sen usein erotan. Valitettavasti palstoilla on näitä kaltaisiasi tyyppejä, joiden mielestä pitäisi erottaa studiossa (!) salamalla otetuista kuvista mikä on otettu milläkin ja sitten ilkutaan, jos ei osaa sanoa. Joo, en aina osaa, sori nyt vaan...

..
Vastaa Viestiin