Uusi kamera

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Faari

Uusi kamera

Viesti Kirjoittaja Faari »

Kamera ei tulisi minulle, ja olen yrittänyt ratkaista probleemaa, mutta en löydä mitään järkevää vastausta asiaa.

Kriteerit
1) Kameran paino alle 0,5 kg
2) Makro ominaisuus
3) Mahdollisimman pitkä zoomi.
4) Hinta tietenkin halpa

Kyseiset seikat on naisen toiveita, koska hänellä on selkäreuma, joka estää nostamasta painavaa kameraa, niin että voi katsoa etsimestä. Hän ei haluaisi järjestelmäkameraa, mutta sekin menisi jos siihen olisi yksi sopiva optiikka
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Mikset mene kameraliikkeeseen kysymään ehdotuksia?
Kysymyksesi on yhtä tarkka, kuin menisi kirjakauppaan ostamaan kirjaa.

..
P V

Viesti Kirjoittaja P V »

JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Jos lontoo taipuu niin täällä on hakukone kameraa varten.
http://www.dpreview.com/products/search ... f=mainmenu
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Joo, ehkä vierailu jossain palvelevassa fotoliikkeessä voisi olla hyvä. Pk-seudulla suosittelen TopShotia.

Mutta jos ei pääse tai muuten haluaa tehdä näitä netin kautta, niin yksi vaihtoehto on Nikonin Coolpix P520: painoa 550g akun ja muistikortin kanssa, löytyy makrokuvaus ja 42x zoom (24-1000mm kinovastaavuus).

Pikselipiipertäjät nyt sitten kahdeksantonnin f2.0 ED-lasihirmujen kanssa on hiljaa tässä kohden. Jos kamera maksaa sen mitä CaNikoniin kiinteäpolttovälinen normaaliobjektiivi, lienee selvää, että kompromisseja on tehty.

P.S. "halpa" hinta täällä tarkoittaa usein jotain summaa, mikä ei kysyjällä käynyt mielessä. Kameratarvikkeissa mulle on halpaa kaikki mitä pystyy hankkimaan kiinnittämättä taloa. Tai, onhan se kiinnitetty, mutta noin periaatteessa...
Viimeksi muokannut mremonen, Marras 13, 2013 7 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viesti:

Munt kirjoitti:Mikset mene kameraliikkeeseen kysymään ehdotuksia?
Kysymyksesi on yhtä tarkka, kuin menisi kirjakauppaan ostamaan kirjaa.

..
Kunka tarkasti tarve pitää speksata? Jos olen menossa kirjakauppaan (jos palvelevia vielä löytyy), tai otetaan antikvariaatti, jossa yleensä liikkeen pitäjä tietää mitä on myymässä ja mitä varastossa on. Voin helposti speksata kirjan:
- dekkari
- naisetsivä
- tapahtuu Lontoossa tai New Yorkissa
- mielellään 300 sivua tai enemmän
- saa maksaa vitosen

Hyvä myyjä etsii minulle tuollaisen kirjan alta aikayksikön.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Faari

Kysymys sinällään oli ehkä huonosti muotoiltu. Kyseinen henkilö on käynyt myös kameraliikkeissä, mm tuota Nikonia on katsonut, mutta sekin oli kuulemma liian painava? Itse olen ehdottanut kevyttä monopodia kuulapäällä, mutta en ole saanut sitä vielä läpi puhutuksi. Ajattelin vain kysyä, onko joku kamera joka täyttäisi nuo kriteerit, niin mahdollinen? Niin ja myös nuo uutuuskamerat ja http://www.dpreview.com/ on käyty lävitse, mutta hinta/ paino Zoomi ei ole tärpännyt, joten kiitoksia teille avusta, jatkan hakua, jos vaikka joku tulisi vastaan, että voisin kerto ilouutiset hänelle.
Munt

Myyjä osaa nyt auttaa parhaiten.
Joka kamerassa on nykyään makro ja pitkiä zoomejakin on. Valitse vaan joku hintaluokka, niin myyjä jeesaa.

..
Faari

Jos se olisikin vain minusta kiinni, niin näin tekisin, mutta tämä henkilö asuu toisella puolen Suomea, joten en pääse tarttumaan hameenhelmaan kiinni, että nyt mennään! Ja hänen on itse päätettävä mikä kamera se on, minkä varman ymmärrätkin, että se on minulle turvallisin vaihtoehto? :D
Munt

Saattaisi helpottaa, jos tietäisi kuvaako ko henkilö makrolla kukkasia (ulkona) vai muumimukeja (sisällä) vai mitä ja mitä kuvaa yleensä (elukat, lapset, matkat) ja mihin kuljettaa kameraa. Jos kuvaa kotosalla, niin koko voi olla isompi ja jos vie kahvikerhoon joka päivä, niin sitten pienempi.

Ja naiset on hankalia. Niille on mahdotonta ostaa mitään, ainakaan lahjaksi. Kannattaa usein vaan ostaa jotain mistä itse tykkää, kuten moottorisaha. Ei sitten mene rahat hukkaan... ;)

..
mremonen
Viesti:

Munt kirjoitti:Saattaisi helpottaa, jos tietäisi kuvaako ko henkilö makrolla kukkasia (ulkona) vai muumimukeja (sisällä) vai mitä ja mitä kuvaa yleensä (elukat, lapset, matkat) ja mihin kuljettaa kameraa. Jos kuvaa kotosalla, niin koko voi olla isompi ja jos vie kahvikerhoon joka päivä, niin sitten pienempi.
Niinpä. Ja nuo speksit lyövät toisiaan korville. Jos 0.5 kg on ehdoton raja, jossa jopa 50g on liikaa, niin ei taida mitään megatsuumilaitetta löytää.

Lisäksi noiden (myös tuon Nikonin) makro-ominaisuuksien kanssa on vähän niin ja näin heikon valovoiman tähden.
Munt kirjoitti:Ja naiset on hankalia. Niille on mahdotonta ostaa mitään, ainakaan lahjaksi. Kannattaa usein vaan ostaa jotain mistä itse tykkää, kuten moottorisaha. Ei sitten mene rahat hukkaan... ;)

..
Moottorisaha tai käsisirkkeli. Niille on aina käyttöä.
---
blogi
Faari

Näin minustakin tuntuu, että olisi moottorisaha paras ostos. Epäilen myös että tuossa 500 g on myös psykologinen ongelma, eli ehkä grammankin alle sen voisi olla kevyt ja gramman päälle painava? Mutta kiitos avusta :D
Munt

Canon PowerShot SX500 IS

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Fi ... index.aspx

Polttoväli: (35 mm:n kinofilmivastaavuus: 24–720 mm)
Lähin tarkennusetäisyys: 0 cm objektiivin etuosasta lähikuvaustilassa (laajakulma)
Paino: noin 341 g (paristot/akut ja muistikortti mukaan lukien)

Hinta 200 euroa ja löytyy joka Anttilasta.

..
Faari

Munt kirjoitti:Canon PowerShot SX500 IS

Lähin tarkennusetäisyys: 0 cm objektiivin etuosasta lähikuvaustilassa (laajakulma)

..
Tuo voisi ollakin hyvä vaihtoehto, mitenkä olen sen ohi mennyt?
Munt

Faari kirjoitti:
Munt kirjoitti:Canon PowerShot SX500 IS

..
Tuo voisi ollakin hyvä vaihtoehto, mitenkä olen sen ohi mennyt?
Huomasin vasta, että eihän tuossa ole kääntyvää takanäyttöä, joka on aika must makrokuvauksessa.
Tässä on, mutta hintaa on puolet lisää:

Nyt tosin vanhoja (2012) ihan hyviä malleja saa alehinnoin monesta marketista, kun uutta mallia tulee sisään, eli kannattaa kierrellä silmät auki.

Jos tuon tyyppinen kamera olisi kuitenkin pätevä, niin niitä on joka merkiltä. Pitää vaan tosiaan kysyä tarkemmin ja miettiä paljonko se saa maksaa.

..
Faari

Ehdotin jo Panan DMC-FZ200 vaikka se nyt painaa vähän yli sallitun, niin saisi aika valovoimaisen paketin? Toivottavasti päättää jotain, sitä pähkäilyä kun ollut koko syksyn
SuperDrive

Re: Uusi kamera

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Faari kirjoitti:Kamera ei tulisi minulle, ja olen yrittänyt ratkaista probleemaa, mutta en löydä mitään järkevää vastausta asiaa.

Kriteerit
1) Kameran paino alle 0,5 kg
2) Makro ominaisuus
3) Mahdollisimman pitkä zoomi.
4) Hinta tietenkin halpa
Mitä haluat makro-ominaisuudella. Lähes kaikilla kompakteilla voi kuvata varsin läheltä, n. 1-5 cm päästä riippuen kamerasta, mutta tämä on vain laajakulmapuolella. Varsinaiseen makrotyöskentelyyn tarvitsisi lähikuvauksen myös pidemmillä polttoväleillä. Näihin kompaktit yleensä eivät käy. Ainoa tapa olisi käyttää lähilinssiä eli tarvitsisi suodinkierteen.

Toki superzoomeilla pystyy pitkällä zoomillakin kuvata n. metrin päästä, jolloin kuvaan tulee vajaan 10 cm alue. Canon PowerShot SX500 IS tai sen uudempi versio SX510 HS voisi tulla kysymykseen. Edellistä saa parilla sataa jälkimmäisen hinta on 300:n paikkeilla. SX500 IS on viime vuoden malli, mutta kuitenkin vähän vuoden 2010 tekniikkaa kennolta ja prosessorilta. SX510 HS:n CMPOS kenno antaa nopeamman sarjakuvauksen ja pienemmän kohinan.

Sitten on nämä taskukamerat, SX240 HS-SX280 HS. Ne ovat tekniikaltaan edistyksellisempiä, mutta zoom hieman lyhyempi , valovoima pienempi ja pieni kamera ei kuvatessa ole niin hyvä kädessä. Yleensä, jos käsissä on ongelmia, voi pitkä zoom ilman jalustaa tuottaa ongelmia.
Vastaa Viestiin