Miten 500px toimii?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Munt

Miten 500px toimii?

Viesti Kirjoittaja Munt »

Avasin äsken taas sivuston katsoakseni mitä uutta sinne kuuluu...

http://500px.com/popular

Ja listan kakkosena oli tämä "kuva", jonka pulse oli 99,7:

http://500px.com/photo/49378278?from=popular

Ehdin pari minuuttia pitää kuvaa näytöllä ja ihmetellä miten kännissä tuon kommentoivan porukan pitää olla, että tällainen kura nousee toiseksi, niin kas kummaa pulse olikin laskenut tämän 2 minuutin aikana arvoon 87,8.

Nyt, anteeksi maalaisuuteni, koitan kysyä, että miten on mahdollista tehdä tällainen nousu ja pudotus?
Johtuuko tämä jostain sivuston bugista vai kuvan sopivasta ajastuksesta?

..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Siis täähän on upee valokuva!

Enivei, olen itsekin ihmetellyt tuota 500px:n toimintaa. Itse en noista selkääntaputtelijoiden kerhoista ole juurikaan piitannut. Mulla ei ole flickr-tiliä, ei instagrammia, ei... FB tosin löytyy, ja siellä on, ihme kyllä, ihan fiksujakin suljettuja ryhmiä.

Mutta asiaan: perustin siis 500px-tilin tässä muutama viikko sitten. Sen jälkeen se oli parisen viikkoa ihan idlenä, kunnes latasin sinne viisi kuvaa, jotka on nähty täälläkin (syksyä, Vanhankaupunginlahtea, jne). Kuvat sai muutamia kommentteja ja peukkuja, mutta yksi hi-key -kukkakuva ei yhtään. No, ei se nyt niin erinomainen ollutkaan, mutta paha mielihän mulla tuli.

Kämmensin sitten LR:n plugarin kanssa ja onnistuin hävittämään kaikki kuvat. Ei hätää, latasin ne takaisin ja 500px jopa tunnisti, että ne ovat olleet siellä aiemmin. Lo-and-behold: kuvat saivat mielettömästi peukkuja ja kommentteja. Hi-key -kuvakin sai pulseksi 77.8 joka taitaa olla mun kuvista korkein. Juttutupa on vain 56.jotakin.

Joo, en tiä. Pettynyt olen koko 500px:iin, jos sen pitäisi olla joku Kovien Kuvaajien Kerho (KKK, kaavut omalla vastuulla). Mutta näyttää siltä, että kuvien lataamisen ajoitus on kaiken A ja O. Siitä on varmaan olemassa joku tutoriaalikin jossain netin syövereissä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

500px on kyllä internetin pahimpia rinkirunkkuja.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

janne. kirjoitti:500px on kyllä internetin pahimpia rinkirunkkuja.

Minua tuossa häiritsi eniten surkea toteutus. Flickrissä kaikkea on mietitty pidemmälle. Flickriin on muuten tulossa isoja muutoksia, kuva näkymä muuttuu minusta paljon selkeämpään suuntaan, Tarvittavat tiedot näkee taas kerralla, vähän niinkuin aiemminkin.
Matti_JH
Viesti:

Re: Miten 500px toimii?

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Munt kirjoitti:

..
Mikäfittutuo on?
:O
Munt

Re: Miten 500px toimii?

Hel_NiS kirjoitti:
Munt kirjoitti:

..
Mikäfittutuo on?
:O
Dante's inferno digital?

..
Tkoponen

Viesti Kirjoittaja Tkoponen »

janne. kirjoitti:500px on kyllä internetin pahimpia rinkirunkkuja.
Mut on siellä sentään onneksi paljon hyviä kuvia. Kelpaa rinkirunkkailla.
paaton kirjoitti: Minua tuossa häiritsi eniten surkea toteutus. Flickrissä kaikkea on mietitty pidemmälle. Flickriin on muuten tulossa isoja muutoksia, kuva näkymä muuttuu minusta paljon selkeämpään suuntaan, Tarvittavat tiedot näkee taas kerralla, vähän niinkuin aiemminkin.
Flickr on kyllä omaan makuun helvetin sekava. Ja ruma, nykyään toki vähän vähemmän ruma.
miikkis006
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miikkis006 »

Nyt, anteeksi maalaisuuteni, koitan kysyä, että miten on mahdollista tehdä tällainen nousu ja pudotus?
Se prosenttiluku tulee ilmeisesti kävijöiden ja tykäysten yms suhteesta. Se ainakin selittäis sen "pulsen" tippumisen omalla kohdalla. Ja sitä optimi ajoitusta vois testailla uppaamalla ja poistamlla samaa kuvaa. Ja jos sellainen löytyy niin kertokaa ihmeessä mullekin :)
fireisland

Viesti Kirjoittaja fireisland »

Noin reipas vuosi sitten isot pojat sano, että flickr on kuollu ja 500px on se minne pitää mennä. Kokeilin sitä, enkä kyllä jaksanu kuin muutaman viikon päivittää profiilia. Ihan samaa *sensuroitu*, mutta "tykkäyksien" kalastelu on vielä astetta isommalla.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Tuoltahan ei kannata niitä Popular -kuvia kahtella vaan ennemminkin editorien valintoja. Karkkihommat on sielläkin suht isollaan, mut niinhän ne taitaa olla joka paikassa.

Joo tuolla on ehkä enempi sitä "katso pliis mun galtsu!" -kalastelua, mutta mä olen löytänyt tuolta paljon hyviä itäeurooppalaisia ja venäläisiä kuvaajia jotka eivät niin Flickrissä vaikuta.

Mun mielestä Flickristä on kuitenkin vaikeampi löytää kivan näköisiä kuvia ja sinne postataan paljon enemmän tuubaa. Paras vaihtoehto kuvien kahteluun on usein se, että jos joskus löytää mäihällä jonkun kenen kuvat miellyttää, niin seuraa sitä plus niitä tyyppejä keitä tämä hyvä kuvaaja seuraa ja/tai likettää.
vilpertt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vilpertt »

Huomioitavaa on myöskin että vaikka kommentoijat ehkä vaihtuvat, niin kommentit pysyvät samoina palvelusta riippumatta :D

edit:

Tulee harrastettua tuota samaa kun kaimani, jos on joku hyvä kuvaaja flikkerissa niin aina välillä tulee tutkittua mitä se on laittanut suosikkeihin ja sitä kautta löytää todella laadukasta matskua :)
Blogi
Portfolio
Naamakirja
Hää -ja muita kuvauksia kaakkois-Suomessa
mulderi

Viesti Kirjoittaja mulderi »

Alkuperäiseen ihmettelyyn, tuo pulse laskee 10 yksikköä 24h välein, tai ainakin ensimmäisen julkaisun jälkeen. Sitten se laskee vielä lisää, mutta jollain muulla määrällä ja pidemmillä aikaväleillä. Ilmeisesti sillä saadaan vaihtuvuutta tuonne "popular" osaston kärkipäähän. Se, miten korkeaksi minkäkin kuvan pulssi nousee, on lähes suoraan seurausta omasta aktiivisuudesta. Jos katselet paljon kuvia, ja "tykkäät" niistä, monet tykkäävät sinun kuvistasi vastapalvenuksena. Osa tykkää uusimmasta kuvastasi, riippumatta sen laadusta. Toki helpompaa on nousta suosituksi hyvällä kuvalla, mutta sitä se ei todellakaan vaadi.

Kuvan nouseminen omilla ansioilla suosituksi on todennäköisempää, jos sen kanssa yhtäaikaa julkaistut kuvat ovat heikompia (se Fresh lista) ja kuvan esikatselu ruutu 1:1 kuvasuhteella on hienosti aseteltu ja toimiva. Värikkyys auttaa, joten melko saturoituja nuo suositut kuvat ovat.

Nämä ovat omia fiiliksiäni nyt parin viikon kokemuksella.

--- edit -----

Semmoinen lisäys vielä, että ilmeisesti ennen tuolla oli myös "Dislike" nappi, joka poistettiin jostain syystä. Semmoinen olisi kyllä tarpeen välillä.
Viimeksi muokannut mulderi, Loka 19, 2013 14 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Pitäisköhän tehdä dc.net -iskuryhmä, joka "antaa rakentavaa palautetta" tuollaisiin 1. postauksen "Fantastic work!" -tapaisiin kuviin..?
Munt

Hel_NiS kirjoitti:Pitäisköhän tehdä dc.net -iskuryhmä, joka "antaa rakentavaa palautetta" tuollaisiin 1. postauksen "Fantastic work!" -tapaisiin kuviin..?
Odotan jännityksellä millainen se rakentava palaute voisi olla?
Siis sellainen, josta ei tule heti bannia... "Fantastic bullshit" tai jotainko? ;)

..
vilpertt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vilpertt »

Välilllä oon tehny tuolla flikkerissa rakentavan palautteen vastaiskuja, vastaanotto on ollut vaihtelevaa. Osa ei osaa odottaa muuta kun kehuvia kommentteja ja ihmettelevät sitten kuvakritiikkiä ja osa on ollut aivan onnessaan saadessaan kerrankin muutakin kun "uuh-ooh!!"palautetta.

Flikkerissähän on muutamiakin palauteryhmiä jossa kuvan laittamisen ehtona on palaute toiseen ryhmän kuvaan, mutta jotenkin tuntuu että niissäkin muilta kanssakuvaajilta palaute tulee lähinnä pakon sanelemana ja mahdollisimman suppeana. Pahimmillaan noissa ryhmissä on pelkkä numeroarviointi joka taas ei anna sille kuvan ottajalle juurikaan tärkeää lisäinformaatiota.
Blogi
Portfolio
Naamakirja
Hää -ja muita kuvauksia kaakkois-Suomessa
Vastaa Viestiin