Canon 5D mark2; värit kummalliset?
-
Canon 5D mark2; värit kummalliset?
Ostin käytetyn ko. Kameran ja tänään sillä kuvaillessani ihmettelin, miksi kuvien värit on niin oudon haljut, hieman jopa sinertävät. Vanhassa 600D:ssä kuvien lämpö on aivan toista luokkaa. Lähes kaikista kuvista Mark 2:lla tulee kylmiä ja haljaja.
Olen kokeillut eri valkotasapaino säätöjä. Kuva-asetukset on ollut ihan perus. Ei mitään muotokuva tai vastaavia. Kuvausmoodina on ollut AV. Ilmiö on ollut ulkona ja sisällä aivan sama. 600:lla kuvat olleet paljon miellyttävämpiä.
Onko kameran asetukset jotenkin päin p..tä. Minusta tutkiskelin. Sieltä löytyi: valkotasapainon säätö, josta löytyi: käytä tämän kuvan WB-tietoa WB-säädöillä numero. Mitä tämä tarkoittaa. Säädetäänkö tässä tämän kameran valkotasapaino?
Mikä neuvoksi. Ei hirveästi houkuttele kuvaamaan, jos kuvat näin valjuja.
Lisäksi yllättävän herkästi kamera tarjoaa yli 3200 ISO lukua.
Jussi aloitteleva Markkulainen
Olen kokeillut eri valkotasapaino säätöjä. Kuva-asetukset on ollut ihan perus. Ei mitään muotokuva tai vastaavia. Kuvausmoodina on ollut AV. Ilmiö on ollut ulkona ja sisällä aivan sama. 600:lla kuvat olleet paljon miellyttävämpiä.
Onko kameran asetukset jotenkin päin p..tä. Minusta tutkiskelin. Sieltä löytyi: valkotasapainon säätö, josta löytyi: käytä tämän kuvan WB-tietoa WB-säädöillä numero. Mitä tämä tarkoittaa. Säädetäänkö tässä tämän kameran valkotasapaino?
Mikä neuvoksi. Ei hirveästi houkuttele kuvaamaan, jos kuvat näin valjuja.
Lisäksi yllättävän herkästi kamera tarjoaa yli 3200 ISO lukua.
Jussi aloitteleva Markkulainen
-
Tutustu manuaaliin, etsi sieltä kohta jossa valkotasapaino säädetään..
Käytetyissä on usein ed. kuvaajan omia asetuksia päällä, kannattaa palauttaa kaikki asetukset ensimmäisenä, ja siitä lähteä säätämään omaksi.
Ja hei, myös auto-wb toimii viitoskakkosessa melko hyvin.
Käytetyissä on usein ed. kuvaajan omia asetuksia päällä, kannattaa palauttaa kaikki asetukset ensimmäisenä, ja siitä lähteä säätämään omaksi.
Ja hei, myös auto-wb toimii viitoskakkosessa melko hyvin.
Ei kuvaustoimintaa tällä hetkellä
-
- Viesti:
-
-
Ensimmäisessä viestissä kuvailemasi asetus on mukautettu valkotasapaino ja silloin tuo voi tosiaan olla päin honkia eli kokeile ottaa tuo AWB käyttöön ja testaa sitten. AWB tosiaan toimii kohtuullisen luotettavasti. Tuo valkotasapaino asetus näkyy näkyy kameran molemmissa näytöissä eli siellä pitäisi näkyä AWB silloin kun auto white balance on käytössä.
Manuaalia kannattaa tutkia tosissaan ja hartaasti, tuo on niin monipuolinen kamera ettei siitä muuten saa läheskään kaikkea irti. Google on myös mainio apuri manuaalin lisäksi.
Manuaalia kannattaa tutkia tosissaan ja hartaasti, tuo on niin monipuolinen kamera ettei siitä muuten saa läheskään kaikkea irti. Google on myös mainio apuri manuaalin lisäksi.
Viimeksi muokannut zlei, Syys 27, 2013 8 : 19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
-
-
Se on kyllä ihan totta, että 600D:ssä värit ehkä jopa liian "imelät" ja lämpöiset. Mutta se toinen asia johon kiinnitin huomiota oli se, että kamera olisi ISO autoasennolla hyvin herkästi tarjonnut 1600 tai jopa 3200, siis samaa mitä 600D:kin. Minäkun käsitin, että Mark 2 etu on juuri se, että hämärässä sillä voi huoletta kuva pienemmillä ISO-arvoilla.
Jussi
Jussi
-
Eiköhän siellä sinunkin kameran auto-isossa ole asetuksia. Kameran valitsema herkkyys riippuu paitisi aukosta ja valosta niin myös siitä kuinka pitkän suljinajan olet auto-isoon laitanut maksimiksi.Erävirtane kirjoitti:Se on kyllä ihan totta, että 600D:ssä värit ehkä jopa liian "imelät" ja lämpöiset. Mutta se toinen asia johon kiinnitin huomiota oli se, että kamera olisi ISO autoasennolla hyvin herkästi tarjonnut 1600 tai jopa 3200, siis samaa mitä 600D:kin. Minäkun käsitin, että Mark 2 etu on juuri se, että hämärässä sillä voi huoletta kuva pienemmillä ISO-arvoilla.
Jussi
Hauskahan näitä itsestäänselvyyksiä on neuvoa, kokee itsensä viisaaksi, mutta ei tosiaankaan haittaisi vaikka lukaisisi sitä ohjelkirjaa ;-)
-
No esimerkki: otan sisätilassa f4 aukolla. Valaistus on normaali illan "tunnelma". Ei kirkas ei pimeä. Kamera tarjoaa ilman muuta ISO 3200 ja sulkimen ajaksi 1/20 sekuntia. Tällä asetuksella kuvasta tulee varmasti tärähtänyt. Samat asetukset tarjoaa 600d:kin. Tietysti täyskenno kamera sietää 3200, jota kuussatanen ei kestä. Miten minä saan kuvasta tärähtämättömän? Laitanko valot päälle, jotta saan valotusaikaa hilattua 1/100 tasolle. Näin kuvasta ei tulisi tärähtänyt.
Ymmärrän, että olen vähän tyhmä, kun tyhmiä kyselen. No saattepahan tuntea itsenne ammattilaisilta. ;)
Ymmärrän, että olen vähän tyhmä, kun tyhmiä kyselen. No saattepahan tuntea itsenne ammattilaisilta. ;)
-
-
Ei siitä tärähtänyt tule, jos kuvaaja on vakaa, eikä tärähtdä.Erävirtane kirjoitti:No esimerkki: otan sisätilassa f4 aukolla. Valaistus on normaali illan "tunnelma". Ei kirkas ei pimeä. Kamera tarjoaa ilman muuta ISO 3200 ja sulkimen ajaksi 1/20 sekuntia. Tällä asetuksella kuvasta tulee varmasti tärähtänyt. Samat asetukset tarjoaa 600d:kin. Tietysti täyskenno kamera sietää 3200, jota kuussatanen ei kestä. Miten minä saan kuvasta tärähtämättömän? Laitanko valot päälle, jotta saan valotusaikaa hilattua 1/100 tasolle. Näin kuvasta ei tulisi tärähtänyt.
Lukaise nyt aluksi nämä sivut läpi, luulen että saat niistä paljon vinkkejä esimerkiksi värin toistoon.
http://www.kenrockwell.com/tech.htm
-
Kyllä minäkin suosittelen tätä jos kysyjän kysymysten taso on näin alkeita...Lay kirjoitti:Suosittelisin visiittiä kirjastoon ja muutaman valokuvauksen perusteista kertovan kirjan lainausta.
Tämä kaikella kunnioituksella. Aikanaan ku itse aloitin tutustumisen järjestelmäkameroiden maailmaan, niin lainasin about 10 kirjaa ja lukasin ne siinä kuvailun opettelun yhteydessä.
-
- Viesti:
-
Kyllä se sen liikkeen pysäyttää, jonka vuoksi kuva tärähtää.tuplayusto kirjoitti:..ei pysäytä liikettä, käyttösaumat on todella pienet. Miks ihmeessä tätäkin "vinkkiä" pitää huudella joka väliin, hämärää logiikkaa.hb81 kirjoitti:Yksi sana: Jalusta.
Ei nyt kuitenkaan kannata kamalan tosissaan tätäkään ketjua ottaa.
-
Sujuvasti kaikki kyllä suositteli mitä minun pitäisi tehdä, mutta kukaan ei osannut sanoa kuvaamisesta mitään. Se niistä ammattimaisista kommenteista.
En minä nyt ihan niin tyhmä ole kuin kysymyksistä voi päätellä. Toivon vain kommenttia kysykseeni. Enkä viisastelevia kommentteja, joilla ei ole tuon taivaallista merkitystä valokuvaamisen kannalta.
En minä nyt ihan niin tyhmä ole kuin kysymyksistä voi päätellä. Toivon vain kommenttia kysykseeni. Enkä viisastelevia kommentteja, joilla ei ole tuon taivaallista merkitystä valokuvaamisen kannalta.
-
Eikös se ole niin, että kuvasta tulee varmasti tarkka vain jos suljin aika on vähintään 1/100. Nyt jos kamera tarjoaa 1/20. Niin eikö siinä ole suuri vaara, että jos kuvassa on vähänkin liikettä, tulee kuvasta tärähtänyt. Vain ISO lukua kasvattamalla saan suljin aikaa nopeammaksi. Entä jos en halua kasvattaa ISO arvo? Kuinka saan suljinajan nopeammaksi.
Tähän kukaan ei ole vielä vastannut.
Tähän kukaan ei ole vielä vastannut.
-
- Viesti: