Lightroom: kuvan kopiointi

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
tiari

Lightroom: kuvan kopiointi

Viesti Kirjoittaja tiari »

Mikä on helpoin tapa kopioida kuva toiseen katalogiin JA toiseen hakemistoon?

Eli siis: minulla on kuvatiedosto, joka sijaitsee hakemistossa H1 ja katalogissa K1. Haluan kopioida kuvan hakemistoon H2 ja katalogiin K2.

K1 on luotu LR3:lla ja K2 LR5:lla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Toivottavasti tuohon on hyvä syy. Kuvat eivät ole enää sen jälkeen samat Lightroomin mielestä.

Varmaan itse kopioisin alkuperäisen kuvan ja importtaisin toiseen kataloogiin. Voisi sen tehdä vaivalloisestikin ja "export as catalog" yhdelle kuvalle "with negatives" jonka sitten importtaisin K2:een.
tiari

Kiitos vastauksesta.

Löysin hyvän videon aiheesta:
Backing Up Your Lightroom Catalog and Images

Vähän näyttää meikäläisellä olevan LR:n peruskäsitteet hukassa. Kyllä se tästä :)
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Lightroomin kanssahan ei ole sitten mitään tarvetta käydä explorerin puolella. Kansioita voi nimetä uudelleen ja siirrellä kuvia vetäisemällä ne toiseen kansioon.
sahe69

Re: Lightroom: kuvan kopiointi

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

tiari kirjoitti:Mikä on helpoin tapa kopioida kuva toiseen katalogiin JA toiseen hakemistoon?

Eli siis: minulla on kuvatiedosto, joka sijaitsee hakemistossa H1 ja katalogissa K1. Haluan kopioida kuvan hakemistoon H2 ja katalogiin K2.

Ihan vaan mielenkiinnosta - miksi?
tiari

Re: Lightroom: kuvan kopiointi

sahe69 kirjoitti:
tiari kirjoitti:Mikä on helpoin tapa kopioida kuva toiseen katalogiin JA toiseen hakemistoon?

Ihan vaan mielenkiinnosta - miksi?
Tyhmyyttäni. Mä en vaan tajunnut miten LR toimii.
PetriAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriAA »

Ostin ensimmäisen Lightroom ohjelmani ja importtasin kaikki 28.000 kuvaa LR:n avulla muodostaen parikymmentä kansioita (folder), joista osa alikansioita. Sitten sain LR oppaat, jossa ohjeeksi annetaan muostaa yksi kansio, jonka alle luodaan nuo kaikki alikansiot. Jonkin merkitys tällä rakenteella on, että on yksi pää kansio, jonka alla kaikki muut kansiot.

Kovalevyjä minulla on kaksi, C: on SSD ja siinä ovat vain ohjelmat ja D: perinteinen ja pyhitetty vain kuville.

Explorerin avulla saisi helposti siirretty kaikki 20 kansiota yhden pääkansion alle, mutta niinhän ei missään nimessä saa LR:ssä tehdä. Mietin, että a) uskaltaisikohan LR:ssä luoda yhden uuden kansion D:n juureen ja siirtää kaikki 20 kansiota sen alle ja b) mistähän sellainen uusi kansio luodaan kun file kommennon alla on vain katalogien luonti mahdollista, pitääkö se kansio kuitenkin luoda Explorerissa ?
D600, still going strong
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Lr:ssä kansio luodaan klikkaamalla sitä plussaa siitä "Folders"-kohdassa.

En oikein muuta syytä tiedä tuohon yhteen pääkansioon, kuin että LR on helpompi usuttaa niiden kuvien perään, kun ne on yhden "handlen" takana. Itsellä on kuvat omassa partitiossa (omalla levyllä) ja hakemistorakanne vastaa kuvien ottopäivämäärää (vuosi\kuukausi\päivä).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Whig

Viesti Kirjoittaja Whig »

PetriAA kirjoitti:Ostin ensimmäisen Lightroom ohjelmani ja importtasin kaikki 28.000 kuvaa LR:n avulla muodostaen parikymmentä kansioita (folder), joista osa alikansioita. Sitten sain LR oppaat, jossa ohjeeksi annetaan muostaa yksi kansio, jonka alle luodaan nuo kaikki alikansiot. Jonkin merkitys tällä rakenteella on, että on yksi pää kansio, jonka alla kaikki muut kansiot.
Itse tein ensimmäisen Lightroomin betan kanssa hakemiston PHOTOS johon importtaan kuvat vvvv/kk/pp/ hakemistoihin ja sama PHOTOS hakemisto kulkee yhä mukana uusimman lightroomin kanssa ja välissä on kone ja mediakin vaihtunut.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
wolle

Viesti Kirjoittaja wolle »

Lainaan tästä topikkia yhteen simppeliin kyssäriin.

Tein LR4:ssa profiilin säädöille jonka ajoin muutamaan sataan timelapse kuvaan. Homma toimi ok.
Sen jälkeen kun olen ladannut LR kuvia, niin se arpoo edelleen ne samat säädöt aina kaikkiin kuviin ja en vaan tajua miten sen saa pois päältä!?
Nyt pitäis ajaa taas iso kasa revontulikuvia sisään ja haluan ne ihan kameran asetuksien mukaan käpisteltäväksi. Yhden nipun kuvia tein niin, että kikkailin uuden profiilin ilman mitään säätöjä ja ajoin sen kaikkiin kuviin, mutta siinä on ihan turhaa vaivaa ja aikaa palaa kun 500 kuvaa raksuttaa aikansa. Apuva!
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

wolle kirjoitti:Lainaan tästä topikkia yhteen simppeliin kyssäriin.

Tein LR4:ssa profiilin säädöille jonka ajoin muutamaan sataan timelapse kuvaan. Homma toimi ok.
Sen jälkeen kun olen ladannut LR kuvia, niin se arpoo edelleen ne samat säädöt aina kaikkiin kuviin ja en vaan tajua miten sen saa pois päältä!?
Nyt pitäis ajaa taas iso kasa revontulikuvia sisään ja haluan ne ihan kameran asetuksien mukaan käpisteltäväksi. Yhden nipun kuvia tein niin, että kikkailin uuden profiilin ilman mitään säätöjä ja ajoin sen kaikkiin kuviin, mutta siinä on ihan turhaa vaivaa ja aikaa palaa kun 500 kuvaa raksuttaa aikansa. Apuva!
Siinä import ikkunassa on kohta "apply during import"
Sieltä voit valita halutun presetin, joka laitetaan kaikkiin kuviin tuonnin jälkeen.

Jos valikossa on jo "none", niin olet muuttanut default asetuksia.
Valitse ensin develop tilassa jokin kuva ja laita siihen haluamasi tuonti asetukset. Sen jälkeen paina develop - set default settings, tämä muuttaa sen hetkiset asetukset kaikkiin tällä kameralla kuvattuihin kuviin.

Lisäksi edit-preferences-presets valikosta löytyy kohta, jossa voit valita tehdäänkö jokaiselle ISO arvolle oma presetti. Eli voit vaikkapa laittaa kohinan poistoa päälle korkeilla isoilla.
Kohta store presets with catalog kannattaa myös valita, sillä muuten nämä säädetyt presetit eivät siirry päivityksessä seuraavaan koneeseen. Tästä valikosta löytyy myös nappi, josta voit nollata develop asetukset nollille, se develop tilan alalaidan nappi nollaa aina presetin lähtötilanteeseen.
wolle

Viesti Kirjoittaja wolle »

Koillaampas noilla opeilla, kiitos hyvästä ja nopeasta vastauksesta!
Vastaa Viestiin