Kortti hajosi, kamerassa valmistusvirhe – kuka korvaa?
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Heinä 29, 2013 13 : 11
Kortti hajosi, kamerassa valmistusvirhe – kuka korvaa?
Kävipä kivasti. Olin kuvaamssa häissä videota ja loppuillasta – juuri ennen kun olin lopettelemassa kuvauksia – kamera sanoo, että korttia ei voi lukea. No onneksi oli mirroring asetus päällä toiselle kortille, tarkistaessa toisen kortin sisältöä huomasin, ettei kamera tallenna backuppeja videoista, kyseinen asetus siis pätee ainoastaan stilleihin. (Kamera Nikon D7100). Kamera oli tehnyt pari viikkoa ennen tätä jo kertaalleen saman homman, eli todennäköisesti valmistusvirhe kamerassa, kun kameralla ei ollut ikää kun pari kuukautta.
Vein kameran huoltoon ja siellä vaihtoivat muistikorttislotit kokonaan, nyt ei ole ollut ongelmia.
Nyt sitten olisi häävideot pelastettavana laboratoriossa ja 80% todennäköisyydellä datan saa toimivana sieltä ulos. Hinta 700e.
Ei ihan tekis mieli maksaa tuota summaa rikkinäisen kameran aiheuttamasta asiasta.
Kysymys kuuluu: korvaako jälleenmyyjä/maahantuoja/vakuutus tai joku muu taho datapelastuksen, kun laitteessa on ollut valmistusvika?
Vein kameran huoltoon ja siellä vaihtoivat muistikorttislotit kokonaan, nyt ei ole ollut ongelmia.
Nyt sitten olisi häävideot pelastettavana laboratoriossa ja 80% todennäköisyydellä datan saa toimivana sieltä ulos. Hinta 700e.
Ei ihan tekis mieli maksaa tuota summaa rikkinäisen kameran aiheuttamasta asiasta.
Kysymys kuuluu: korvaako jälleenmyyjä/maahantuoja/vakuutus tai joku muu taho datapelastuksen, kun laitteessa on ollut valmistusvika?
-
- Viestit: 594
- Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23
Tuskin lähtee myyjä/valmistaja korvaamaan. Eipä ne kiintolevyjen valmistajatkaan lähde korvaamaan menetettyä dataa, vaan laittavat ainoastaan uuden kiintolevyn tilalle.
Tavaran virheellisyydestä johtuvat välilliset vahingot (tietynlaiset) korvataan, jos virhe johtuu myyjän huolimattomuudesta. Tässä tapauksessa ei varmaan voidaan osoittaa mitään huolimattomuutta. (Kuluttajansuojalaki)
Jos rikkinäinen kamera särkee muistikortin (tuotevahinko ja välitön käyttöyhteys myytyyn tavaraan), niin silloin saattaisi tulla kyseeseen muistikortin hinnan korvaaminen.
ps. En ole sitten erikoistunut kuluttajansuoja -juttuihin, että en ota vastuuta laintulkinnan oikeellisuudesta ;)
Tavaran virheellisyydestä johtuvat välilliset vahingot (tietynlaiset) korvataan, jos virhe johtuu myyjän huolimattomuudesta. Tässä tapauksessa ei varmaan voidaan osoittaa mitään huolimattomuutta. (Kuluttajansuojalaki)
Jos rikkinäinen kamera särkee muistikortin (tuotevahinko ja välitön käyttöyhteys myytyyn tavaraan), niin silloin saattaisi tulla kyseeseen muistikortin hinnan korvaaminen.
ps. En ole sitten erikoistunut kuluttajansuoja -juttuihin, että en ota vastuuta laintulkinnan oikeellisuudesta ;)
-
- Viestit: 532
- Liittynyt: Kesä 02, 2009 23 : 36
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
-
- Viestit: 1010
- Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27
-
- Viestit: 1449
- Liittynyt: Loka 09, 2007 11 : 41
Re: Kortti hajosi, kamerassa valmistusvirhe – kuka korvaa?
Valmistaja/maahantuoja/jälleenmyyjä ei kyllä tule maksamaan mitään, käytännössä näiden takuu/vastuualue on nimenomaan vastata laitteen teknisestä kunnosta. Nyt kun muistikorttislotit on vaihdettu, tuote on heidän osaltaan siinä kunnossa kuin pitää. Tietysti maahantuoja saattaa olla joskus reilukin ja tulla kenties vastaan hyvässä hengessä asiakasta, mutta mielestäni sillä ei mitään pakkoa ole. Maahantuojaa kannattanee mielestäni lähestyä diplomaattisesti ilman varsinaisia vaateita, mutta tuoda esille ongelma.nivala kirjoitti:Kysymys kuuluu: korvaako jälleenmyyjä/maahantuoja/vakuutus tai joku muu taho datapelastuksen, kun laitteessa on ollut valmistusvika?
Vakuutukseen en ota kantaa, että minkälainen vakuutus tämmöiselle pitäisi olla. Vaikea kuvitella, että mikään koti- tai esim. vapaa-ajan vastuu yms. vakuutus korvaisi myöskään mitään muuta kuin rikkinäisen laitteen tilalle ehjän/uuden. Muistikorttikuvat ovat vähän niin ja näin, että mikä niiden arvo olisi ollut tai onko niillä aineettomina asioina mitään arvoa vakutuusyhtiön mielestä.
-
- Viestit: 1073
- Liittynyt: Tammi 10, 2008 13 : 35
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Heinä 29, 2013 13 : 11
Jep. Mikään vekotin ei tunnista korttia. Rajalan datapelastuspalvelussakin olivat sormi suussa. Eli labraan toi piti viedä ja sorkkia ihan sitä kortin elektroniikkaa._Lars_ kirjoitti:Paitsi jos mikään vekotin ei enää tunnista korttia.villeh kirjoitti:jos et tallettanut kortille mitään "rikkoutumisen" jälkeen niin kortin mukana tulleella data rescue ohjelmalla olisit saanut palautettua samalla 80% todennäköisyydellä ihan ilmaiseksi
Soittelin kuluttajaneuvojalle ja sieltä sanottiin, että myyjän tulisi korvata kaikki tästä aiheutuneet kulut JOS kamerassa ei ole mahdollisuutta varmuuskopiointiin kuvatessa. Mun kamerassa on mirroring ominaisuus, mutta se ei toimi videoita kuvatessa – ainoastaan siis stilleissä. Täytyypä tarkistaa onko tästä mainintaa edes ohjekirjassa.