Elinkka D-Lite 4 & 1/8000s synkkaus onnistuu :)

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Elinkka D-Lite 4 & 1/8000s synkkaus onnistuu :)

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Tässä kuvasarja jonka otin D800:lla ja yhdellä D-Lite 4 -salamalla. Ekat kaksi kuvaa normi synkka-ajalla, eka kuva ilman salamaa.

Kuvauskohteena kaihdinpaketti, ei nyt ollut parempaa mallia tähän hätään :D Kuvattu sisällä avonaisen ikkunan edessä, taustalla siis näkyy naapuritalon kattoa ja taivasta.

Normisynkka-alueella otettujen vertailukuvien jälkeen alettiin nopeuttamaan valotusaikaa ja samalla avaamaan aukkoa vastaavan määrän jotta valotus pysyi samana, syväterävyydestä sitten huomaa että jotain siellä tapahtuu vaikka äkkiä katsoen kuvat näyttävät samanlaisilta.

Ihan viimeisessä kuvassa sitten käytetty vielä tuota Nikonin keinotekoista herkkyyttä jotta päästiin avaamaan aukkoa vielä lisää. Olisi pitänyt vaan olla f/1.4 -lasi käytössä jotta valotus olisi pysynyt edelleen vastaavana, nyt kuvasta tuli vähän hämärämpi.

Kuvasarjasta voi myös huomata että kun mennään 1/250 -> 1/500 eli tuolle alueelle missä ei normaalisti salamalla kuvailla niin valon määrä vähenee hieman vaikka aika/aukko -yhdistelmä pysyy vastaavana valon määrän suhteen. Tuon jälkeen ei sitten oikeastaan tapahdukaan valon määrässä mitään merkittävää muutosta, lukuunottamatta tuota viimeistä kuvaa josta kerroinkin edellä.

Kuva

Erikoista(?) ehkä tässä oli se että minulla ei ollut käytössä mitään näitä uusia hypersync tms. radioita vaan ihan peruskalustolla mentiin. Kakkula oli kiinteä f/1.8 lasi eikä harmaasuotimia tms. ollut käytössä. Salaman teho oli koko ajan samana, ei ihan täysillä mutta aukon pari siitä tiputettuna.

Tässä tapauksessa tuo D-Lite laukaistiin D800:een kytketyllä PC-synkkapiuhalla mutta tein onnistuneita testejä myös valolla laukaisemisella (D-Lite siis orjana) sekä normihalpisradioilla.

Viimeisillä ei tosin ihan päästy ongelmitta tuonne 1/4000-1/8000 alueelle mutta se onkin tiedossa että näiltä perusradioilta loppuvat ominaisuudet välillä jopa heti kun mennään nopeampiin aikoihin kuin se 1/250, nyt päästiin kuitenkin tuhatluvuille näilläkin ok.

Eli näin.. ennen kuin kerron lisää niin arvuutelkaas miten kikka tehtiin? :D voi myös olla että joku on esitellyn saman jutun täällä jo ennenkin eli tämä on wanha mutta koska foorumin haku niin en alkanut etsiskelemään.

- Hans
Viimeksi muokannut hlehtine, Elo 22, 2013 11 : 22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Ei hajuakaan mutta odotan mielenkiinnolla oikeaa vastausta :)
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

oh6jih kirjoitti:Ei hajuakaan mutta odotan mielenkiinnolla oikeaa vastausta :)
No eikös kellään ole mitään tietoa tai valistunutta arvausta? Google on ystävänne, ei tämä mikään meikäläisen keksintö ole. :)

Tarkoituksella jätin tuossa mainitsematta ettei liian helpoksi menisi että hommassa on osallisena myös Nikonin oma salama (omassa tapauksessani SB-800) joka mahdollistaa tämän kikan. Ko. salama ei kuitenkaan osallistu kuvan valotukseen millään tavalla mutta sitä tarvitaan silti.

Koko juttu on loppupeleissä niin simppeli että tätä pitää todellakin oikeasti vielä testata jossain kuvauksissa.

- Hans
Rustinki
Viestit: 1858
Liittynyt: Helmi 16, 2008 8 : 53

Viesti Kirjoittaja Rustinki »

Voisko olla semmoinen, että ttl salaman esivälähdys sytyttää elincan ja studiotuikun palamisaika on pitempi kuin valotusaika. Onko lähelläkään?
Vauhti korjaa virheet
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

SB-800 kameraan, FP salamakuvaus päälle ( ei mene ilman SB-800:sta) ja synkan kautta kamera syöttääkin synkkaportin kautta useamman sykäyksen salamalle.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Holden
Viestit: 2659
Liittynyt: Heinä 25, 2007 7 : 07

Viesti Kirjoittaja Holden »

salama kameraan, fp päälle, ja triggeri kiinni salaman pc-sync-liitäntään. Tässähän ajatus on ihan sama kuin noissa hypersync-triggereissä. Toimii salamoilla, joissa on "pitkä häntä" eli pitkä välähdyksenkesto.
Holden
Viestit: 2659
Liittynyt: Heinä 25, 2007 7 : 07

Viesti Kirjoittaja Holden »

kyse on siis ajoituksesta. Salama täytyy saada välähtämään vähän ennen valotuksen alkua, ja kun välähdys on pitkäkestoinen, niin se valaisee melko tasaisesti koko valotuksen ajan huolimatta siitä, että missään vaiheessa suljin ei ole kokonaan auki. FP toimii vähän samalla tavalla, mutta välähdys ei ole yksi pitkäkestoinen valonväläys vaan sarja pienempitehoisia välähdyksiä.
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Rustinki kirjoitti:Voisko olla semmoinen, että ttl salaman esivälähdys sytyttää elincan ja studiotuikun palamisaika on pitempi kuin valotusaika. Onko lähelläkään?
No niin bingo! Juuri tästä on kysymys :)

Selittelen tässä nyt tätä asiaa kuten itse olen ymmärtänyt... eli normaalisti salamaa synkatessa tuo maksimi 1/250s (tai hitaampi) aika tulee siitä että vain tuolla tai hitaammilla ajoilla ensimmäinen verho ehtii perille ennen kuin toinen lähtee liikkeelle eli koko kennon valotus onnistuu kerralla salaman välähtäessä.

Tuota nopeammilla ajoilla toinen verho lähtee liikkeelle ennen kuin ensimmäinen on päässyt "perille". Salamahan laukaistaan normaalisti silloin kun tuo ensimmäinen verho on avautunut mutta jos toinen verho on tässä vaiheessa jo sulkenut osan valon reittiä kennolle niin saadaan niitä tummia reunoja kuvaan.

TTL -salama valottaa kuvan strobona kun käytetään ns. High Speed Sync tai vastaavaa kuvaustilaa nopeilla suljinajoilla. Tärkeä tieto tässä on se että tuo välähtely alkaa samaan aikaan kun ensimmäinen verho lähtee liikkeelle (ja jatkaa välähtelyään siihen asti kun toinen verho sulkeutuu jotta saadaan valoa koko ajalle), toisin kuin normaalisti kuten tuossa edellisessä kappaleessa tuli kerrottua jolloin salamaa väläytetään vasta ensimmäisen verhon avauduttua kokonaan.

Tässä kikassa onkin siis kysymys siitä että käsketään studiosalamaa välähtämään silloin kun ensimmäinen verho lähtee liikkeelle ja kun tosiaan välähdysaika kestää kauan niin valoa riittää koko ajalle kun verhot ovat liikkeellä.

D-Lite -salamat ovat melko hitaita välähtäjiä, jos olen oikein ymmärtänyt niin nelosen välähdysaika on 1/800 sec täydellä teholla. Ja tuo on siis ns. t 0.5 -aika eli tuon aikaa valoa on yli 50% käytetystä tehosta, t 0.1 aika D-Litellä taitaapi olla jotain 1/266 sec ajan ja tuohan on siis aika jolloin valoa on 10% käytetystä tehosta.

Eli normitapauksessa alle 1/250 sec ajoilla saadaan salaman koko teho about käyttöön mutta näillä nopeammilla ajoilla saadaan vain osa siitä, riippuen valotusajasta ja salaman välähdyksen kestosta. Näissä tapauksissa salamaa pitäisikin ajatella enemmän kuumavalona :)

Ok eli näillä tiedoilla edes tuo 1/8000 sec "synkkaus" (josta siis ei oikeastaan ole edes kysymys) ei olekaan enää niin ihmeellistä. Mikä tässä on hieman kummallista on se että vaikka suljinaikaa koko ajan nopeutettiin eli periaatteessa saatiin lyhyempi aika = pienempi määrä sitä salaman välähdystä talteen niin kuva ei näytä pahemmin tummenevan noissa esimerkkikuvissa, jos lainkaan? Luulisi että niin käy? Salamahan oli noissa testikuvissa koko ajan samalla teholla ja aika/aukkoarvoilla mentiin niin että valotus pysyi samana.

Kun kuvasin testeissä tasaista valkoista seinää niin ruutu oli toiselta puolelta hieman tummempi kuin toiselta, ei siis kuitenkaan mitään säkkipimeää raitaa kuten sulkimen näkyessä kuvassa vaan pientä tummenemista. Tuo johtuu varmaankin siitä että valonahan käytetään tuossa välähdyksen "häntää" jonka valon määrä laskee koko ajan suljinten ollessa liikkeellä.

Mutta jos ajatellaan tämän kuvion käyttökelpoisuutta siinä missä asiasta on eniten hyötyä eli henkilökuvauksessa ulkona vallitsevan valon "tappamisessa" nopealla suljinajalla niin tuo asia ei häiritse lainkaan niin paljoa, kohde on (yleensä) ruudun keskialueella eikä reunoilla eikä useissa tapauksissa salama muutenkaan valaisisi kuvan taustaa joka on usein kauempana kuin kohde.

Sitä vaan mietin että jos käyttäisi todella nopeasti, jopa alle 1/10000 sec nopeudella välähtävää salamaa niin saataisiinko sen koko teho talteen kun välähdys alkaisi samalla hetkellä kuin ensimmäinen verho aloittaa avautumisensa? Mutta jos välähdys loppuu jo ennen kuin kakkosverho pääsee perille niin saadaanko taas tumma reuna? :D

Kun nämä tietyt salamakuvauksen lainalaisuudet tässä nyt heittävät päälaelleen niin tässä ei enää oikein osaa ajatella sitä mitä tapahtuisi eri salamilla ja eri tehoilla (=eri välähdysaika), tiedän nyt vaan sen että D-Lite näyttää pelittävän ok tällä tavalla.

Toki pitää tehdä vielä semmoinen testi että vie salamat pihalle aurinkoisella kelillä ja katsotaan että paljonko sitä tehoa oikeasti putoaa tällä tavalla, tuossa testikuvasarjassa ei näytä pahalta tuo tehonmenetys valon suhteen ainakaan tässä minun tapauksessani.

Testasin myös vanhaa manuaalista pikkusalamaa (Sunpak 383) tällä systeemillä. Ja homma toimi ihan ok kun vaan piti tuota salamaa täysillä jolloin välähdysaika oli tarpeeksi pitkä. Mikä muu vain teho tuotti vain osaksi valottuneen tai mustan ruudun.

------------

Mutta paras(?) asia on vielä kertomatta... eli tosiaan tuon studiosalaman voi laukaista orjana niin että kamerassa kiinni oleva TTL -salama laukaisee sen sillä hi speed -strobonsa ensimmäisellä välähdyksellä.

No käytännössähän varsinkin ulkohommissa tuo on aika toivoton juttu varsinkin kun tämä koko juttu on käyttökelpoisin silloin kun kuvataan aurinkoisella kelillä. Lisäksi minkä itsekin havaitsin niin heti kun mentiin 1/250 sec nopeammille suljinajoille eli tuo strobo kytkeytyi päälle niin TTL -salaman yksittäisten välähdysten teho heikkenee huomattavasti ja samalla niiden (sen ensimmäisen välähdyksen) kyky laukaista studiosalama orjana. Eli ei varmastikaan toimi ulkona, lisäksi olisi rajoitusta sijoittelussa jne.

Mutta nyt päästään siihen hienoon juttuun että jos kytketään PC -synkkapiuha kameran ja salaman välille niin TTL -salaman ollessa paikallaan kamerassa ja hi speed -tila käytössä myös synkkapiuhaa pitkin lähtee salamalle käsky välähtää samaan aikaan kuin kameran oman salaman stroboista välähtää se ensimmäinen :)

Eli itse asiassa kameran omaa ulkoista TTL -salamaa ei tarvita koko juttuun lainkaan muuta kuin huijaamaan kamerarunkoa lähettämään synkkapiuhaa pitkin käsky välähtää samalla kuin eka verho aloittaa matkansa. Homma ei siis onnistu mitenkään(?) ilman että salamakengässä on tuo salama kiinni, sen voi sitten laittaa minimiteholle ja poispäin kohteesta eikä varmasti vaikuta mitenkään valotukseen.

Ja kun kuviota jatketaan vielä tästä eteenpäin niin synkkapiuhaanhan voi kiinnittää normiradiolähettimen ja vastaanottimet flässeihin jolloin päästään taas täysin vapaaseen liikkuvuuteen mutta saadaan tuo nopea suljinaika salamilla käyttöön ilman spesiaaleja radioita tms.

Tässä törmätään sitten vaan siihen että halvat radiot eivät pysy perässä kun ajat lyhenevät. Itsellä Aputuren vanhat Trigmasterit ja taisin päästä 1/2000 sec asti, tuota nopeammalla ajalla alkoi tulla jotain ihme raitaa reunaan :D mutta paremmilla radioilla tuokin toimii paremmin ja varmaan jollain vanhemmillakin Pocket Wizardeilla pääsee taas maksimi (=minimi)aikaan asti.

----

No niin eli tämmöistä havaintoa meikäläisellä, toivottavasti tästä oli jotain hyötyä jollekin. Ei muuta kuin testaamaan :)

Itse siis olen testannut vielä tosi vähän eli voihan tässä systeemissä jotain puutteitakin vielä ilmetä, muita kuin jo tässä mainittuja eli ruutu ei valotu ihan tasaisesti laidasta laitaan.

Testatkaapa tekin eri kameramerkeillä / TTL -salamilla / studiosalamilla miten pelittää. Tosiaan tuo D800 / SB-800 / D-Lite 4 -kombo tuntuu ainakin pelaavan hienosti!

- Hans
Viimeksi muokannut hlehtine, Elo 22, 2013 19 : 19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Jaha tässä olikin tullut jo vastauksia aika lailla sinä aikana kun satuilin tuota omaa vastaustani :D

- Hans
Holden
Viestit: 2659
Liittynyt: Heinä 25, 2007 7 : 07

Viesti Kirjoittaja Holden »

nopeasti välähtävällä salamalla tämä homma ei toimi.
Holden
Viestit: 2659
Liittynyt: Heinä 25, 2007 7 : 07

Viesti Kirjoittaja Holden »

jos vaikka sen nopean salaman ajoituksen saisikin osumaan kohdalleen sellaisella triggerillä, jossa on säädettävä ajoitus (PW FlexTT5 tai Phottix Odin) niin se välähdyksen teho näkyisi vain kapealla kaistaleella. Tietysti jos sattuisi niin hienosti, että se välähdysaika ja suljinaika olisivat täydellisen sopivat toisilleen, voisi varmaan teoriassa saada koko alueelta valottuneen ruudun. Näissäkin (kuten muissakin hypersync-kikoissa) on se ongelma, että salamavalotus on aika epätasainen kuva-alalta.
http://flashhavoc.com/phottix-odin-ods-over-drive-sync/
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Holden kirjoitti:Näissäkin (kuten muissakin hypersync-kikoissa) on se ongelma, että salamavalotus on aika epätasainen kuva-alalta.
http://flashhavoc.com/phottix-odin-ods-over-drive-sync/
Aivan.. siksi tuntuu äkkiä ajatellen siltä että mitään kovin kalliita radioita ei viitsisi tämän asian "testailuun" hankkia koska ne eivät välttämättä toimi lainkaan hyvin. Vaikka toimisivat jollain muulla niin ei sitten välttämättä just sillä omalla kameralla & salamalla.

Joten siinä mielessä tämä kikkailu on aika mainiota, ei maksa mittää kun vehkeet jo löytyy ja tähän mennessä tulokset näyttävät aika lupaavalta näillä omilla vehkeillä :D

Ja sitä just mietinkin että vaikka hankkisi miten kalliit ja hyvin säädettävät vermeet tätä varten niin täysin tasaista valotusta ei vaan saa verhosulkimella varustetulle kameralle nopeilla ajoilla. Mutta saako käyttökelpoisen, se onkin sitten toinen juttu :)

- Hans
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Ja tosiaan se tässä ihmetyttää itseä että miten valotus pysyy noin tasaisena 1/500 sec eteenpäin vaikka koko ajan käytetään pienempää viipaletta siitä välähdyksen hännästä... luulisi että koko ajan tummenee?

Toisaalta jos koko salamaa ajatellaan tässä kuumavalona eli sitä valoa on joka tapauksessa tietty määrä käytössä ja kuitenkin komppaan aina tuossa aukkoa avaamalla lyhyempää suljinaikaa niin pitääkö sen sitten mennäkin just näin? :D

Voisi jopa ajatella että ruudut ovat tasaisemmin valotettuja mitä lyhyempään aikaan mennään kun käytetään lyhyempi pätkä siitä valotuksen aikana määrältään vähenevästä valopulssista? Ähh tässä menee ihan sekaisin näiden kanssa :D :D

- Hans
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Jos lyhin synkka-aika on 1/250, niin se siis tarkoittaa, että jokainen kuva-alan kohta saa valotusta 1/250 sekuntia, ja jossain vaiheessa koko kenno on näkyvissä, eli molemmat verhot auki.

Tästä voi päätellä, että ensimmäinen verho avautuu kokonaan 1/250 sekunnissa. Optimaalisimmassa tilanteessa toinen verho lähtee heti tämän jälkeen liikkeelle ja taas 1/250 sekunnissa sulkeutuu. Eli koko hommaan kuluu 1/125 sekuntia. Salaman pitäisi siis palaa tämä aika tasaisesti, niin koko kenno valaistuu tasaisesti.

Olisin odottanut suurempaa muutosta kuvien reunojen välillä. Ettei kyseessä olisi nyt se, että Elinkan salaman täydellä teholla muutos olisi suurempi ja nyt teho pienennettynä salaman suhteellinen intensiteetin muutos olisi pienempi?

Ja mielestäni olet oikeassa päätellessäsi, että kyseessä on tavallaan kuumavalo, eli aukko ja aika kompensoivat toisiaan.
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

olli R kirjoitti: Olisin odottanut suurempaa muutosta kuvien reunojen välillä. Ettei kyseessä olisi nyt se, että Elinkan salaman täydellä teholla muutos olisi suurempi ja nyt teho pienennettynä salaman suhteellinen intensiteetin muutos olisi pienempi?
No nyt pitää noissa testikuvissa muistaa se että reunoilla, varsinkaan vasemmalla reunalla ei ole lähellä mitään kohdetta mitä salama valaisisi, takana oleva rakennus on sen verran kaukana että sinne ei valo yllä.

Nyt en muista kumpi reuna on se joka hieman tummuu (pystykuvassa se on jompi kumpi sivu) mutta jos se on vaikka tuo vasen niin sen vaikutus ei varmaan pahemmin näy.

Mutta pitääpä jatkaa testejä kun tässä ehtii. Se on selvä että ruutu ei valotu ihan tasaisesti mutta tietyissä kuvaustilanteissa se ei haittaa sen enempää.

- Hans
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Tuo tuli testattua jo liki vuosi sitten Quantuumin salamalla. 1/320s menee vielä ilman kameran päällä olevaa salamaa kun kameran (D700 tai D800) on nostettu pystyyn. Lisäsalaman ei tarvitse olla TTL-modessa, manuaali riittää kunhan FP on käytössä. Parin kolmen metrin päästä pystyy vielä laittamaan auringolle kampoihin kun on iso octa kiinni. Omat halpisradiot ei pystyneet yli 1/800 aikoihin, mutta optisesti tai PC-piuhan kanssa menee se 1/8000s sujuvasti.
--
valotus
Viestit: 358
Liittynyt: Heinä 15, 2003 22 : 38

Viesti Kirjoittaja valotus »

hlehtine kirjoitti: Toisaalta jos koko salamaa ajatellaan tässä kuumavalona eli sitä valoa on joka tapauksessa tietty määrä käytössä ja kuitenkin komppaan aina tuossa aukkoa avaamalla lyhyempää suljinaikaa niin pitääkö sen sitten mennäkin just näin? :D

Voisi jopa ajatella että ruudut ovat tasaisemmin valotettuja mitä lyhyempään aikaan mennään kun käytetään lyhyempi pätkä siitä valotuksen aikana määrältään vähenevästä valopulssista?
Noin se juurikin menee.

Laskeskelin jossain vaiheessa karkeasti, saisiko tällä systeemillä studio-olosuhteissa merkittävää etua siihen nähden, että liikkeen pysäyttää lyhyen salaman tuottavalla generaattorilla. Meni muistaakseni aikalailla yksiin, eli kun nopea genis antaa sen lyhimmän salamansa pienellä teholla, sai vastaavasti isolla teholla ammutusta, mutta kauemmin kestävästä salamasta nopealla suljinajalla talteen suurinpiirtein vastaavan valomäärän.
eMikko
Viestit: 46
Liittynyt: Elo 19, 2005 9 : 53
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja eMikko »

Tämähän olikin hyvä ja vahingossa löydetty artikkeli. Vietin aamun etsiessäni tähän keinoa ja surffailin englanninkielisillä sivuilla.

Tämä siis vahvisti tuon mitä ehdinkin jo päätellä mahdolliseksi. Nyt tulee siis tarpeen vielä testata jos ja kuinka tuo toimii Canon/Nissin 866mk2 konfiguraatiossa. Tarkoitus olisi juuri päästä tekemään ulos (f1.4-f2) muotokuvausta D-Lite 200/400 päällä ja siihen ei tuo radiopuoli taivu.
eMikko
Viestit: 46
Liittynyt: Elo 19, 2005 9 : 53
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja eMikko »

eMikko kirjoitti:Tämähän olikin hyvä ja vahingossa löydetty artikkeli. Vietin aamun etsiessäni tähän keinoa ja surffailin englanninkielisillä sivuilla.

Tämä siis vahvisti tuon mitä ehdinkin jo päätellä mahdolliseksi. Nyt tulee siis tarpeen vielä testata jos ja kuinka tuo toimii Canon/Nissin 866mk2 konfiguraatiossa. Tarkoitus olisi juuri päästä tekemään ulos (f1.4-f2) muotokuvausta D-Lite 200/400 päällä ja siihen ei tuo radiopuoli taivu.
No sehän olikin nopea testi. Ehdin testata, että 1/1600 asti toimi, mutta sitten kuoli Nissin. Ei välähdä enää lainkaan, muuten toimii. Kestipä melkeinpä muutama sata välähdystä.. hohhoijaa..
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Nikon D-800 toimii myös elinkan 600RX:n ja D-Lite Onen kanssa. 5Dmk2 + 580EX ei saatu pelittämään... Pitää testata kotona vielä 5Dmk3:sen kanssa...
Vastaa Viestiin