Panasonic 20/1.7 & vastavalosuoja

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
alsalus

Panasonic 20/1.7 & vastavalosuoja

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Hankin viimein perustulppaanivastavalosuojan Panan mainioon pannariin. Vastis tulee kiinni kierteellä samaan elementtiin, joka liikkuu ees taas tarkennettaessa. Hajoaako objektiivin tarkennusmoottori, jos käytän vastista?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Jos VVS ei estä liikettä niin tuskinpa se rikkoo tarkennusmoottoria.
alsalus

Vähän epävarma fiilis tosta tulee. Mäkään en usko, että vv-suoja itsessään rikkoisi peruskäytössä mitään, mutta repun pohjalla se antaa helposti vipuvartta, mikä kyllä rikkonee putken sisuskaluja sopivassa tilanteessa tehokkaasti. Täytynee kehittää joku suoja vääntymistä vastaan, tai sitten vain luopua koko vv-suojasta.
Henatzu

Viesti Kirjoittaja Henatzu »

Tuohon käy vastavalosuojaksi myös 46mm to 37mm step down rengas.
alsalus

Henatzu kirjoitti:Tuohon käy vastavalosuojaksi myös 46mm to 37mm step down rengas.
Huomasinkin asiaa vähän tutkailtuani, että moni on tehnyt noin. Toi step down -ratkaisu ei vain taida olla kovin hyvä muussa kuin linssin suojana - vastavalosuojana sen vaikutus lienee kosmeettinen. Panasonicilla ei ole vv-suojaa tälle objektiiville, mikä vähän ihmetyttää. Vaikka 20/1.7 ei flaresta käytännössä kärsi, ei se ole immuuni kontrastin vähenemiselle - puhumattakaan vv-suojan tarpeesta, kun objektiivin kanssa käyttäää suotimia.

Voi olla, että tää mun vastisprojekti menee liimailuksi - vv-suojan kun saisi tarkennusrenkaan etupuolelle objektiivin kuoreen kiinni.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

alsalus kirjoitti:Vähän epävarma fiilis tosta tulee. Mäkään en usko, että vv-suoja itsessään rikkoisi peruskäytössä mitään, mutta repun pohjalla se antaa helposti vipuvartta, mikä kyllä rikkonee putken sisuskaluja sopivassa tilanteessa tehokkaasti. Täytynee kehittää joku suoja vääntymistä vastaan, tai sitten vain luopua koko vv-suojasta.
Juu, joo & ei kyllä...

Käytössä VVS ei tee haittaa objektiiville, mutta ei sitä kannata jättää paikoilleen kun objektiivin laittaa laukkuun.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

GF1: ilmestyttyä minulla oli siinä kiinni ko. objektiivi vastavalosuojan kanssa lähes aina ja heitin kombon laukunpohjalle ilman mitään ihme virityksiä. Ei minkäänlaista ongelmaa. Nyt kun olen Fujin leirissä, niin sama juttu, mutta Fujin objektiivin kanssa.

Elämä on auvoisempaa, kun ei turhista murehdi.

Kapa
alsalus

kapama-7 kirjoitti:GF1: ilmestyttyä minulla oli siinä kiinni ko. objektiivi vastavalosuojan kanssa lähes aina ja heitin kombon laukunpohjalle ilman mitään ihme virityksiä. Ei minkäänlaista ongelmaa. Nyt kun olen Fujin leirissä, niin sama juttu, mutta Fujin objektiivin kanssa.

Elämä on auvoisempaa, kun ei turhista murehdi.

Kapa
Kiitos tästä. Kun palstalla on kerrottu Canon ef 50/1.4 -objektiivin tarkennusmoottorin lähes itsekseenlaukeilusta, on tullut vähän skeptinen olo noiden muovikakkuloiden kestävyyden suhteen. Hyvä tietää, että ihan puhallukseksta hajoava ei 20/1.7 ole.
Vastaa Viestiin