Nikon D600 tehokäyttö

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
-vilho-

Nikon D600 tehokäyttö

Viesti Kirjoittaja -vilho- »

Tuli kuvattua vuosia Nikonin D80:lla ja nyt on takana kesä D600:lla. Manuaalia on luettu, kameraa testailtu ja siihen tutustuttu mutta mutta... Kamerassa kun on paljon enenmmän vaihtoehtoja tarkennusmoodin valintaan, kustomoitavia käyttäjämoodeja (U1, U2) ja funktionappia jne. Näitä kun ei ennen ole ollut tässä laajuudessa, en ole niitä osannut kaivatakaan, enkä toisaalta osaa oikein tehostaa käyttöäni siihen mitä kamera nyt tarjoaisi.

Eli kaipaisin tehokäyttäjän vinkkiä, miten te fellow kuvaajat olette vastaavat ominaisuudet kameroissanne hyödyntäneet, oli ne sitten vastaavia Nikoneita tai Canoneita, Sonyja jne. Minkä asetusten siirto valikosta funktionappiin tai oman valikon rakentamiseen helpottaa kuvausta. Ja tottakai tarpeissa on eroja, kuvataanko pääasiassa urheilua, koiria, makroja, lintuja... Mutta varmaan jotain yleistä vinkkiäkin löytyy: mitä ja miksi...

janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Siirrä tarkennus sinne takanappulaan. Pitkään olin itse sitä mieltä että ei tuo ole tarpeellista, mutta nyt tuohon tottuneena en vaihtaisi takaisin.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

janne. kirjoitti:Siirrä tarkennus sinne takanappulaan. Pitkään olin itse sitä mieltä että ei tuo ole tarpeellista, mutta nyt tuohon tottuneena en vaihtaisi takaisin.
Minulla on tuo D800:ssa ja Fujin X-sarjassa. Muita ihmeellisyyksiä en ole kaivannut. Mitä nyt tuota auto-iso-herkkyydensäätöä pidän lähes jatkuvasti päällä jalustakuvausta lukuunottamatta.

Kapa
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Itsellä eri kamera, mutta U1 ja U2 paikat löytyy. Toiseen olen tallentanut valmiit asetukset urheilukuvaamista varten, mielestäni erittäin näppärä systeemi, tuohon saa kuitenkin kaikki tarvittavat asetukset muistiin.
Toisessa taitaa olla asetukset salamakuvaukseen, jota tulee myös käytettyä ISO-100 tilana kun haluaa säädellä manuaalisäätöjen kautta.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

kapama-7 kirjoitti:
janne. kirjoitti:Siirrä tarkennus sinne takanappulaan. Pitkään olin itse sitä mieltä että ei tuo ole tarpeellista, mutta nyt tuohon tottuneena en vaihtaisi takaisin.
Minulla on tuo D800:ssa ja Fujin X-sarjassa. Muita ihmeellisyyksiä en ole kaivannut. Mitä nyt tuota auto-iso-herkkyydensäätöä pidän lähes jatkuvasti päällä jalustakuvausta lukuunottamatta.

Kapa
+1.

U1 ja U2 muistipaikkoja en ole käyttänyt kun niissä ei voi itse päättää mitkä säädöt tallentuu. Jos aukko, suljinaika, valotuksenkorjaus ja iso-herkkyysasetukset eivät tallentuisi, niin käyttäisin mielelläni.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Modekiekon saisivat laittaa myös Nikonin proo malleihin. Tai vaihtoehtoisesti, eihän mikään estä käyttäjämoodien upottamista Nikonin ammattimalleissa hyödynnettyyn käyttöliittymään.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Modekiekon saisivat laittaa myös Nikonin proo malleihin. Tai vaihtoehtoisesti, eihän mikään estä käyttäjämoodien upottamista Nikonin ammattimalleissa hyödynnettyyn käyttöliittymään.
Joo, Nikonin kameroiden softa on varsinainen apukoulun ammattinäyte. Varmaan muistin rajallisuus tuo oman haasteensa, mutta jo pelkästään sellainen yksinkertainen asetus jolla voisi lukita "settings bank:it" muutoksia vastaan sekä myös lukita "custom menu bank:it" ja "shooting menu bank:it" toisiinsa auttaisi paljon. Nyt noita ei tule käytettyä ollenkaan, kun ei voi mitenkään tietää mitä asetuksia missäkin "bank:issa" on.

Nyt tietysti kahden muistikortin aikana voisi nuo asetukset tallettaa pysyvästi muistikortille, mutta on se silti turhan monimutkaista.
Koksi

Viesti Kirjoittaja Koksi »

Tarkennus takanappulassa on ok. Kertokaa miten saatte kuvattua nopeasti liikkuvia eläimiä. Itsellä vain 24-120 f4 obiska.
http://www.flickr.com/groups/d600club/d ... 660042966/
Tuolta olen etsiskellyt vinkkejä.
Koksi

tupla

Viesti Kirjoittaja Koksi »

??
nomad

Koksi kirjoitti:Tarkennus takanappulassa on ok. Kertokaa miten saatte kuvattua nopeasti liikkuvia eläimiä. Itsellä vain 24-120 f4 obiska.
No ei kai siihen mitään "tehokäyttöä" tarvita. Laitat AF-S:n päälle ja tarvittaessa vähennät tarkennuspisteiden määrää. Jos valottat järkevästi niin tuolla tavoin pitäisi jo päästä pitkälle. Mikä ei onnistu?
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

nomad kirjoitti:
Koksi kirjoitti:Tarkennus takanappulassa on ok. Kertokaa miten saatte kuvattua nopeasti liikkuvia eläimiä. Itsellä vain 24-120 f4 obiska.
No ei kai siihen mitään "tehokäyttöä" tarvita. Laitat AF-S:n päälle ja tarvittaessa vähennät tarkennuspisteiden määrää. Jos valottat järkevästi niin tuolla tavoin pitäisi jo päästä pitkälle. Mikä ei onnistu?
Vaiko sittenkin AF-C.. ;-)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
nomad

kribe kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Vaiko sittenkin AF-C.. ;-)
Niin :-)
Vastaa Viestiin