Aloittelijalle Olympus minijärkkäri vai Canon?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Nuuka

Aloittelijalle Olympus minijärkkäri vai Canon?

Viesti Kirjoittaja Nuuka »

Tervehdys kaikille, juuri liityin tänne foorumille!

Olen haaveillut jo monta vuotta järkkäristä ja nimenomaan Canonista, kun Canonin digikameroilla olen tottunut kuvaamaan. Olin jo varma, että ostan Canonin kunnes blogeissa alettiin kirjoittelemaan Olympuksen minijärkkäreistä ja myös kaverini osti sellaisen. Nyt olenkin kahden vaiheilla, että kumman ostan. Hinta kameralle on noin 500 € eli se olisi todennäköisesti Canon EOS 600D tai Olympus PEN Lite E-PL3 (hinta 300 €, seuraava malli maksaa 600 €).

Järkkäreistä ei siis ole kokemusta, mutta tykkään kuvata lähes kaikkea: koiria, maisemia, yksityiskohtia, juhlia jne. Ainoa asia mitä Canonissa pelkään on se, että se jää matkasta kun en jaksa raahata retkille yms. ja Olympuksessa taas sitä, että jossakin vaiheessa minijärkkäri ei enää riitä. Mistä ominaisuuksista koon takia on tingitty? Vaikka olen aloittelija, uskon että kiinnostus kuvaamiseen säilyy, koska niin pitkään kamera on ollut haaveena, joten mielummin sijoitan pitemmän tähtäimen kameraan.

Pitkästi tuli, toivottavasti saan vinkkejä!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Etsin, jos haluat kameraasi etsimen niin peilikamera. Jos taas et halua nähdä mitä kuvaat, niin silloin perstelkkarikamera.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

AF on Olyissä (ja muissa M4/3 -kameroissa) sen verran hidas, että juoksevan koiran tai lentävän linnun kuvaaminen ei onnistu. Yhtään vakavampaan kuvaamiseen tarvitset myös erillisen etsimen Olyn kameroihin, VF2 tai VF3, mikä kustantaa rapeat 150 euroa lisää.

Kennossa oleva vakaaja, loistava valotusautomatiikka ja peilittömyys taas mahdollistavat äärimmäisen monipuolisen manuaaliobjektiivivalikoiman Olyyn sekä loistavat video-ominaisuudet.

Loppupeleissä suurin ero on mielestäni siinä, miten kuvaat. Aina mukana kulkevaksi kameraksi M4/3 on kova sana, kun objektiivit eivät paina paljon mitään ja kuvanlaatu on kuitenkin tosi hyvä.

Peilijärkkärissä taas "ei ole kompromisseja", mutta kuvauskalusto painaakin sitten helposti monta kiloa enemmän. Varsinkin pidemmät objektiivit jäävät siksi kovin helposti kotiin.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Jos etsin ja tarkennus ovat prioriteetteja, niin Nikonin V1/2 ovat parhaita peilittömiä. V1 myös mahtuu helposti alle 300e budjettiin.

Toisaalta ei nykyisten m43 peilittömien tarkennus ole hidas. Se vain seuraa huonosti liikkuvaa kohdetta.Tässäon vissi ero ja asiaa sopii tuumia omien kuvaustarpeiden kannalta.

Voi toki ostaa peilikamerankin. Minun mielestäni aloittaa voi aivan hyvin peilittömälläkin. V1 on paras näppäilykamera mitä minulla on ollut - ikinä. Ja melkein kaikkea on kokeiltu.
Vastaa Viestiin