valokuvien suurennus

Kuvankäsittelyä, mitä vain
zalama

valokuvien suurennus

Viesti Kirjoittaja zalama »

Osaako joku suositella ohjelmaa (ilmaista tai edes edullista) joka olisi tehty nimenomaan kuvien suurentamiseen? Mulla on mac käytössä ja löytyyhän noita googlettamalla mutta kaipaisin kokemuksia ja suostuksia. Mulla tulee vastaan aika usein kuvia joita pitää pikkasen seerennella painoa varten ja kuulemma sitä varten suunnitellut ohjelmat tekee sen huomattavastu photaria tms paremmin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

En ole kuullutkaan moisista ohjelmista. Mihin niiden paremmuus Photariin verrattuna perustuu? Äkkiseltään on hankalaa ymmärtää, mistä yksityiskohtia siunaantuisi kuvaan lisää.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Tuolta löytyy apuja: http://www.ononesoftware.com/products/suite7/

Aika päteviä ohjelmia muutkin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
mvuori

Re: valokuvien suurennus

Viesti Kirjoittaja mvuori »

zalama kirjoitti:Osaako joku suositella ohjelmaa (ilmaista tai edes edullista) joka olisi tehty nimenomaan kuvien suurentamiseen? Mulla on mac käytössä ja löytyyhän noita googlettamalla mutta kaipaisin kokemuksia ja suostuksia. Mulla tulee vastaan aika usein kuvia joita pitää pikkasen seerennella painoa varten ja kuulemma sitä varten suunnitellut ohjelmat tekee sen huomattavastu photaria tms paremmin?
Kuulopuheissa on joskus perää ja joskus ei. Tässä tapauksessa luultavasti ei.

Perinteisesti on ajateltu, että erityisistä ohjelmista on etua vasta, kun tehdään todella suuria koon muutoksia, mutta pienissä muutoksissa PS on ihan yhtä hyvä kuin mikä tahansa muu ohjelma. Kun siis kokoa muutetaan "pikkasen", ei kannata ottaa mukaan ylimääräisiä ohjelmia.

Voi myös kyseenalaistaa kannattaako kokoa muuttaa lainkaan. Oikeasti ei ole olemassa mitään maagisia resoluutiolukuja ja pikkuisen vähemmän voi olla parempi kuin juuri oikea määrä epäoptimaalisesti suurennettuna.
Matti Vuori
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Hannu KH kirjoitti:Tuolta löytyy apuja: http://www.ononesoftware.com/products/suite7/
http://www.ononesoftware.com/products/perfect-resize/ näytti pari vertailukuvaparia tuossa yläreunan mainoksessa. Näyttää lähinnä siltä, että toista on kuvaa on terävöity ja toista ei.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
zalama

Viesti Kirjoittaja zalama »

Kiitti vastauksista! Onhan noita softia, esim Alien Skin Blow Up, plugini photariin. Siellä lukee että:
Blow Up can enlarge photos to extreme print sizes with better results than Photoshop's bicubic interpolation.
Detects edges and resizes using a method similar to vector scaling to avoid undesirable stair-step or halo artifacts.
Onko sitten kuinka huomattava ero onkin eri juttu, muta sitä meinasin täällä kysyä just :)

Mulla on siis nytkin valokuvia joista teetän kalenterin, mutta niiden koko ei riitä ihan painon vaatimuksiin. Pitäisi olla 300 dpi ja A4 kokoa. Ei puutu kun noin kymmenys koosta eli ajattelin että suurentamista tuskin huomaa? Paino on print24 ja tuote on valokuvakalenteri. Tosin samat vaatimukset varmaan kaikille painotuotteille...?
Vastaa Viestiin