Mikä Canonin runko seuraavaksi?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
sinimaria

Mikä Canonin runko seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja sinimaria »

Vuodesta 2009 saakka olen kuvannut Canon EOS 40D järjestelmäkameralla, kohteina lähinnä hevos- ja koiravalokuvaus, silloin tällöin luonto ja maisemat. Vähitellen mua on alkanut kiinnostaa myös muotokuvaus ja ehkä joskus olisi hienoa kokeilla myös kuvausta esimerkiksi jonkunlaisessa kotistudiossa. Linsseinä Canonin EF 50mm f/1.8 sekä Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS, jonka tilalle mä olen suunnitellut ostavani 70-200mm f/2.8 L USM -objektiivin.

40D on ollut mun käteen oikein mukava kamera, jonka avulla olen saanut opetella valokuvauksen saloja ja kehittynyt kuvaajana edes jollain tavalla. Mun logiikalla ajateltuna ton ei ihan vielä pitäisi hajota, tosin enhän mä ikinä tiedä mitä tulevan pitää. EOSinfo kertoo shutter countiksi 38780 kuvaa, mutta kamerasta on maaliskuussa 2011 vaihdettu suljin, joten ihan todellista määrää en tiedä.

Olen kuitenkin ruvennut harkitsemaan jo uuden kameran ostoa. Se ei näillä näkymin opiskelijabudjetilla tulisi kuitenkaan olemaan ajankohtainen ostos vielä vuoteen tai kahteen (mä luotan siihen että nykyinen runko kestää sen aikaa..), mutta mä olen jo muutamaa kameramallia jo harkinnut. Toki mä tiedän, että tässä vuoden, kahden aikana tulee vielä eteen uusiakin kameramalleja markkinoille, mutta mitä runkoa te vähän enemmän kuvanneet suosittelisitte tässä vaiheessa?

Mua kiinnostaisi vähän tuo EOS 7D tai EOS 5D MK II. Kahdella valokuvaajatutultani löytyy molemmilta tuo 7D ja ovat kuulemma olleet siihen tyytyväisiä, toinen tosin omistaa myös 5D MK II:sen ja sanoi vasta vähän aikaa sitten, että on tykästynyt siihen 7D:tä enemmän.

5D'ssä kiinnostaa nimenomaan juurikin tuo täyskenno, mutta olen kuullut että se olisi hieman hidas liikekuvauksessa, pitääkö paikkaansa? 7D'n olen kuullut omistavan paremman sarjakuvauksen, joka on etenkin nopeasti liikkuvien hevosten kanssa ihan oiva keksintö.

Neuvokaahan aloittelijaa, antakaa kullan arvoisia vinkkejä, takokaa järkeä päähän ja kertokaa mielipiteitänne. Kiitos jo etukäteen auttaneille :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
-Antti-

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Sijoittaisin käytettyyn L-optiikkaan, pitää arvonsa, optiikka sen kuvan piirtää ja tuo kennolle. Kamerat on kulutuselektroniikkaa, matolaatikko digitaaliselle filmille. 5D2 on vähän hidas jos nopeita tilanteita kuvailee ja 7D ei mitään järisyttävää kuvanlaatuun tuo, ne muutenkin vähän platkut korkeimmat ISO arvot on vähän parempia. FF-kamera tekee aina laadukkaampaa jälkeä kuin crop, jos ei ole polttovälirajoitteinen. Siinä mielessä vaihto 5D2:een on antoisampi kokemus. Jos tuntuu että kamera on finaalissa niin sitten se täytyy vaihtaa, muuten ostaisin ensin sen 70-200 lasin...
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Vaihto 40D > 7D ei juuri kuvanlaatua paranna, etenkään croppi-zoomeilla hämärässä maneesissa kuvatessa. 5D2 taas tuo selvän kuvanlaatupetrauksen, AF tosin on suurinpiirtein sama kuin 40D:ssä.

6D on hinta/kuvanlaatu/keskipiste-AF indeksillä suhteuttaen parasta mitä EF-laseille löytyy. Hämäräkuvaamisen eliittiä ja nopeus riittää hevosen vauhdille, lisäbonuksena kompakti koko.
FRB

Viesti Kirjoittaja FRB »

Tre

5D II kykenee hyvin liikkuvien seuraamiseen hyvässä valossa, kunhan on mahdollisuus seurata kohdetta 1-2 sekunttia ennen kuvan ottoa. Jääkiekkokaukalon valaistuksessa Jäärata-autojen kuvaaminen onnistuu kohtuullisesti, jopa 100-400 L:llä.
Mihinkään, Oho hupsis tuolla tapahtuu, kuvaukseen en suosittele 5D II:tä. (7D on minulle tuntematon suuruus, joten no komments) 1D sarja on siihen sopivampi kokemukseni mukaan.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

-Antti- kirjoitti:Sijoittaisin käytettyyn L-optiikkaan, pitää arvonsa, optiikka sen kuvan piirtää ja tuo kennolle. Kamerat on kulutuselektroniikkaa, matolaatikko digitaaliselle filmille. 5D2 on vähän hidas jos nopeita tilanteita kuvailee ja 7D ei mitään järisyttävää kuvanlaatuun tuo, ne muutenkin vähän platkut korkeimmat ISO arvot on vähän parempia. FF-kamera tekee aina laadukkaampaa jälkeä kuin crop, jos ei ole polttovälirajoitteinen. Siinä mielessä vaihto 5D2:een on antoisampi kokemus. Jos tuntuu että kamera on finaalissa niin sitten se täytyy vaihtaa, muuten ostaisin ensin sen 70-200 lasin...
Optiikat tosiaan kuntoon ja sitten vasta miettimään uutta runkoa.
Q-vaaja

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Hamittaa kuitenkin, jos ostaa 7D:n tai 5D2:n. Mikäli suinkaan mahdollista, suosittelisin näiden sijaan uudempia runkoja, joilla todennäköisesti on enemmän vuosia vielä edessäkin.

Optiikat pitää laittaa myös kuntoon. Säästämällä ei näissä hommissa valitettavasti tule tyytyväiseksi. (Ehkä joku tulee... Tiedä sitten.)

Kun varusteet on kohdallaan, ei tarvi syyttää niitä, kun/jos kuvat on haitarista. Puolisoa toki voi syyttää aina, jos siitä mieli tulee paremmaksi.
_Lars_

Viesti Kirjoittaja _Lars_ »

Q-vaaja kirjoitti:Hamittaa kuitenkin, jos ostaa 7D:n tai 5D2:n. Mikäli suinkaan mahdollista, suosittelisin näiden sijaan uudempia runkoja, joilla todennäköisesti on enemmän vuosia vielä edessäkin.
Mä kuvaan näillä molemmilla lähes päivittäin eikä harmita yhtään. 5D3 maksaa uutena yli tuplasti enemmän kuin 5D2 käytettynä, ja siihen hintaan saa normiherkkyyksillä saman kuvanlaadun paremmalla tarkennuksella. 7D taas on edelleen parasta mitä Canonilla on tarjota APS-C koossa.

Jos ketjun aloittajan rungonhankinta on edessä vuoden, kahden päästä niin suosittelen että katselee silloin vuoden, kahden päästä mitä on tarjolla ja mihin hintaan.
jyrbba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

Just tuli ostettua 5DMKII 600€:lla 5DMKIII:lle backupiksi ja en voisi tyytyväisempi olla kameran hintalaatusuhteeseen. Varmaan 15 YO-muotokuvaa otin sillä eilen ja tuntuu että jälki on aivan helvetin hyvää :)

Ja olen myös aikasemmin häitä kuvannut aika paljon MKII:lla, ja kyllä sekin onnistuu hienosti, pitää vaan tuntea kameran AF.
alspe

Viesti Kirjoittaja alspe »

5D2 600€??
Pentaxilla saa kuvia
jyrbba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

alspe kirjoitti:5D2 600€??
Joo jossai tommosessa facen kameroiden myynti ryhmässä. Hintaan tuli vielä Canonin aito akkukahva.
Vastaa Viestiin