Apua kameravalinnassa
-
Apua kameravalinnassa
Kyselisin hieman apuja kameravalinnassa. Olen melko aloittelija videokuvaamisessa sekä valokuvauksessa, mutta tiedän suurin piirtein kuinka kuvata jne. Minulta löytyy kokemusta isäni Casio Exilim FH-20 järjestelmäkamerasta ja haluaisin ostaa nyt oman, hieman paremman ja nykyaisemman kameran.
Eli:
- Haluan hintalaatu-suhdeeltaan parhaimman kameran aloittelijalle/edistyneelle kuvaajalle
- Budjekti max 1000€, tottakai halvempikin saa olla jos on lähes yhtä hyvä kun olisi kalliimpi
- Kamera tulisi ensisijaisesti videokuvaus käyttöön, mutta en halua kuitenkaan tinkiä valokuvaamisesta
- Plussaa olisi jos kameraan saisi lisävarusteena mikrofonin (jos sellaisia edes saa...)
- Merkillä ei ole niin väliä kuhan ajaa asiansa
- Ihan videokameraan en halua vaikka tuleekin pääasiassa videokuvaus käyttöön, vaan haluaisin että se olisi järjestelmäkamera
Olen hieman tutkinut Canonin EOS 700D kameraa, olisiko se hyvä minun kaltaiselleni? Voitte myös ehdottaa muitakin!
Kiitän jo etukäteen.
Eli:
- Haluan hintalaatu-suhdeeltaan parhaimman kameran aloittelijalle/edistyneelle kuvaajalle
- Budjekti max 1000€, tottakai halvempikin saa olla jos on lähes yhtä hyvä kun olisi kalliimpi
- Kamera tulisi ensisijaisesti videokuvaus käyttöön, mutta en halua kuitenkaan tinkiä valokuvaamisesta
- Plussaa olisi jos kameraan saisi lisävarusteena mikrofonin (jos sellaisia edes saa...)
- Merkillä ei ole niin väliä kuhan ajaa asiansa
- Ihan videokameraan en halua vaikka tuleekin pääasiassa videokuvaus käyttöön, vaan haluaisin että se olisi järjestelmäkamera
Olen hieman tutkinut Canonin EOS 700D kameraa, olisiko se hyvä minun kaltaiselleni? Voitte myös ehdottaa muitakin!
Kiitän jo etukäteen.
-
- Viesti:
Miusta noilla kriteereillä juurikin tuo Canon 700D on juuri passeli. Video kuvaamisen helpottamiseksi mukana tuleva kitti linssi toimii automaattitarkennuksen kanssa. Tuohon vielä hyvä muistikortti ja mikrofoni mukaan niin 1000€ on käytetty. Jalustaa ja salamaa sitten myöhemmin.
Jos budjetti on tiukka 1000€ eikä pelivaraa ole niin sitten saattaisin ehdottaa 600D tai 650D. Siihen kaveriksi sitten muistikortti, mikrofoni, jalusta sekä salama. Tuolla pääsisi alkuun ainakin budjetin puoleen. Kittilinssille korvaajaa sitten myöhemmin. Miinus näissä kahdessa mallissa on puuttuva automaattitarkennus videokuvauksen yhteydessä.
Itellä on käytössä 600D ja olen siihen ollut tyytyväinen. Ostin kittilinssin tilalle Sigman C 17-70mm ja sillä onnistuu manuaali tarkennus erittäin helposti. Kittilinssin, eri kuin mikä tulee 700D mukana, kanssa oli hieman vaikeuksia kun tarkennus rengas on suht jäykkä ja liikerata pitkä.
Jos budjetti on tiukka 1000€ eikä pelivaraa ole niin sitten saattaisin ehdottaa 600D tai 650D. Siihen kaveriksi sitten muistikortti, mikrofoni, jalusta sekä salama. Tuolla pääsisi alkuun ainakin budjetin puoleen. Kittilinssille korvaajaa sitten myöhemmin. Miinus näissä kahdessa mallissa on puuttuva automaattitarkennus videokuvauksen yhteydessä.
Itellä on käytössä 600D ja olen siihen ollut tyytyväinen. Ostin kittilinssin tilalle Sigman C 17-70mm ja sillä onnistuu manuaali tarkennus erittäin helposti. Kittilinssin, eri kuin mikä tulee 700D mukana, kanssa oli hieman vaikeuksia kun tarkennus rengas on suht jäykkä ja liikerata pitkä.
-
-
Tsekkaas mitä on Rajalan tarjousessa just nyt. Paljon erilaisia Canoneita. Mutta best buy taitaa olla tällä hetkellä Nikon D7000. Monipuolinen kamera joka voittaa vastaavat Canonit kuvanlaadussa. Hinta menee normizoomin kanssa just just tonniin.
Videokuvaukseen voisi tosin katsella peilittömiä. Vaikka Panasonicia?
Videokuvaukseen voisi tosin katsella peilittömiä. Vaikka Panasonicia?
-
Jouduin itsekin pähkäilemään näitä asioita tänä keväänä. Jos videopuoli ja etenkin automaattitarkennus ovat tärkeitä, niin ei kannata unohtaa uutta Canon 100D:tä. Itse hankin sen kakkosrungoksi juuri videon takia. Olen ollut siihen tyytyväinen. Automaattitarkennusalue kuvasta on nyt jopa 80% kuva-alasta (650D ja 700D huomattavasti pienempi alue). Liikkuvan kohteenkin seuranta onnistuu luvatusti. Bonuksena tulee erittäin pieni koko, eli on helppo pitää aina mukana.
Se hieman ärsyttää, että siitä on jätetty kääntyvä näyttö pois, silloin olisi ollut täydellinen tarkoitukseensa. Mutta se tuntuu olevan canonin linja, ettei koskaan haluta tehdä liian hyvää, missä olisi kaikki herkut samassa. Esim. minkä ihmeen takia ei laitettu Digic 6 prosessoria, vaikka sekin jo julkaistiin powershot-mallissa. Stilkuvauksessa 100D antaa hieman tasoitusta vs. 650D ja 700D tarkennuksen osalta, koska vain keskimmäinen tarkennuspiste on ristikkäinen. Olisikohan senkin toteuttaminen nyt maksanut liikaa? Siitä johtuen kuvaan linnut ym, nopeat aina 7D:llä. Senkin saa nyt Rajalasta CashBackin kanssa 900 eurolla, tosin videotarkennus menee taas käsipeliksi.
Jos taas päätyy 650D / 700D malleihin, niin 650D:llä saa rahoilleen paremman vastineen. Hinta on halvempi ja 700D:n "uudistukset" olivat aivan mitättömiä. Olen kuvannut videota myös 650D:llä ja sen automaatitarkennus toimii jo kohtuullisen hyvin, jos pitää kohteen keskellä. 100D antaa siinä suhteessa enemmän vapauksia ja liikkeen seuraaminen on parantunut.
Se hieman ärsyttää, että siitä on jätetty kääntyvä näyttö pois, silloin olisi ollut täydellinen tarkoitukseensa. Mutta se tuntuu olevan canonin linja, ettei koskaan haluta tehdä liian hyvää, missä olisi kaikki herkut samassa. Esim. minkä ihmeen takia ei laitettu Digic 6 prosessoria, vaikka sekin jo julkaistiin powershot-mallissa. Stilkuvauksessa 100D antaa hieman tasoitusta vs. 650D ja 700D tarkennuksen osalta, koska vain keskimmäinen tarkennuspiste on ristikkäinen. Olisikohan senkin toteuttaminen nyt maksanut liikaa? Siitä johtuen kuvaan linnut ym, nopeat aina 7D:llä. Senkin saa nyt Rajalasta CashBackin kanssa 900 eurolla, tosin videotarkennus menee taas käsipeliksi.
Jos taas päätyy 650D / 700D malleihin, niin 650D:llä saa rahoilleen paremman vastineen. Hinta on halvempi ja 700D:n "uudistukset" olivat aivan mitättömiä. Olen kuvannut videota myös 650D:llä ja sen automaatitarkennus toimii jo kohtuullisen hyvin, jos pitää kohteen keskellä. 100D antaa siinä suhteessa enemmän vapauksia ja liikkeen seuraaminen on parantunut.
-
- Viesti:
-
Jeps, olen tosiaan katsellut ja ihmetellyt ja lukenut arvosteluita jne. kameroistanne joita ehdotitte ja ihastuin kaikkein eniten Sony Nex-7:n. Itse kameraa en ole vielä ostanut mutta ostan luultavasti lähipäivinä Rajalasta kameran. Toiseksi vaihtoehdoksi tuli Canonin 700D. Jostain syystä tuo Nikon D7000 ei oikein napannut...
Alussahan kerroin että kamera tulisi pääasiassa videokuvaukseen mutta en halunnut tinkiä valokuvaamisestakaan ja tuossa Sony Nex-7 kummatkin toimivat todella hyvin. Hintakin on Rajalalla juuri 1000€ kittilinssin kanssa.
Kiitos ehoduksistanne!
Alussahan kerroin että kamera tulisi pääasiassa videokuvaukseen mutta en halunnut tinkiä valokuvaamisestakaan ja tuossa Sony Nex-7 kummatkin toimivat todella hyvin. Hintakin on Rajalalla juuri 1000€ kittilinssin kanssa.
Kiitos ehoduksistanne!
-
Masssim0 kirjoitti:Jeps, olen tosiaan katsellut ja ihmetellyt ja lukenut arvosteluita jne. kameroistanne joita ehdotitte ja ihastuin kaikkein eniten Sony Nex-7:n (jota käyttäjä "kivioja" ehdotti). Itse kameraa en ole vielä ostanut mutta ostan luultavasti lähipäivinä Rajalasta kameran. Toiseksi vaihtoehdoksi tuli Canonin 700D. Jostain syystä tuo Nikon D7000 ei oikein napannut...
Kiitos ehoduksistanne!
-
-
Canonin 600D saapui talouteen tossa alkuvuodesta ja näin ensimmäiseksi digijärkkäriksi toimiva paketti. Etenkin kun itsekkin opiskelee visuaalista alaa, tosin TV ja elokuvapainotteista niin tuo videon mahdollisuus järkkärissä oli itselleen vaikuttava tekijä ostopäätöksessä. Superkuvasta löytyi kiva tarjous. Olisiko ollut hintaa sellanen 650 € sis. postit. (600D + kittilinssi 18-55mm + sigma telezoom 70-300mm macro) :)