Nikon cropille lyhyttä teleprimeä?
-
Nikon cropille lyhyttä teleprimeä?
Tulee näköjään Sigman 50-150 millisellä kuvattua aika paljon tuossa noin 90-120mm:n haarukassa. Katu- ja matkakuvausta enimmäkseen, joten jokin kiinteän polttovälin lasi voisi korvata tuon aika usein, tuottaa entistäkin skarpimpaa jälkeä(sen verran kuin se lasista on kiinni) ja lisäksi lasi joka on hiukankin pienempi kooltaan on matkalla aina kätevämpi.
Joten jos lasketaan mukaan vain lasit joissa on todella hyvä kuvanlaatu, riittävästi valovoimaa ja järkevä rakenne ja tarkennus, niin mitähän tällä hetkellä arvon foorumilaiset suosittelevat?
Joten jos lasketaan mukaan vain lasit joissa on todella hyvä kuvanlaatu, riittävästi valovoimaa ja järkevä rakenne ja tarkennus, niin mitähän tällä hetkellä arvon foorumilaiset suosittelevat?
-
+1
tarviiko enää perustella enempää?
tarviiko enää perustella enempää?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi
-
-
Tuo Sigma ei taida olla nopealla tarkennusmoottorilla (USM/HSM/jne/jne). Canonin 100 mm IS makro USM moottorilla toimii kohtuu nopeasti. Varsinkin jos rajoittaa tarkennusaluetta niin että lähialue on pois.paaton kirjoitti:Minulla ei, ainakin sigman 105mm oli aivan toivottoman hidas.Jappee kirjoitti:Joku 90 mm tai 100 mm makrokin voi olla käyttökelpoinen ja samalla saa makron. Makrossa tarkennus voi olla vähän hitaampi, mutta ainakin minulla 100 mm makro on toiminut telekäytössä pienellä ja isolla kennolla.
Myös Zeiss:n 100 mm MP ja CV 90 mm toimii käsitarkenteisena telekäytössä aika kivasti.
-
Jep, se oli tosiaan se ensimmäinen ex sigma, jossa ei ollut HSMää, jos se ei sitten tarkoita erikoisen hidasta moottoria. Mutta jos ei makroa tarvise, niin eipä ole paljon mieltä ostaa huonompaa lasia, nyt kun af-s 85/1.8n saa nikoniin 399e + postit hollannista. Taitaa olla tarkimpia primejä mitä nikoniin on saatavllla.
-
Minulla on AF-S 85mm/1.8 ja AF-S 105mm/ VR. Nämä ovat kovasti erilaisia objektiiveja niin spekseiltään, kooltaan kuin olemukseltaankin. Kumpikin toimii yleisteleilyssä ok, mukaanlukien aika ripeä af, mutta 85mm on kyllä luontevampi valinta normaaliin kuvaukseen. Näin etenkin kroppikamerassa (kuvittelisin).paaton kirjoitti:Minulla ei, ainakin sigman 105mm oli aivan toivottoman hidas.Jappee kirjoitti:Joku 90 mm tai 100 mm makrokin voi olla käyttökelpoinen ja samalla saa makron. Makrossa tarkennus voi olla vähän hitaampi, mutta ainakin minulla 100 mm makro on toiminut telekäytössä pienellä ja isolla kennolla.
85mm/1.8 lienee skarpein 85mm mitä on saatavilla? Jotkut väittävät, ettei 105mm VR olisi hyvä kuin lähietäisyyksillä. Siihen en kylläkään usko. Ainakin D700:n kanssa laatu riittää myös maisemiin.
-
-
Itsellä oli yhtäaikaa tokinan 100mm macro ja nikonin 85mm, jätin 100mm itselle. 85mm on erinomaisen nopea ja kaikin puolin hyvä, halusin kuitenkin samassa paketissa potrettilasin ja macron joten tokina vei voiton. Kuvanlaatu ja bokeh on tokinassa yhtä hyvä (jopa parempi?) kuin nikkorissa, mutta tarkennus on selvästi hitaampi. Rajoitin on valitettavasti 0,4m kohdalla joten sen kanssakin tarkennus on hitaanuoleinen, yli metrin etäisyyksillä on riittävän nopea mutta laukkaa jonkin verran. Äksöniä ei tokinalla kuvaa mielellään. Plussana tietysti se että tarkentaa lähelle. Nikkor ehkä piti enemmän meteliä tarkentaessa vaikka molemmissa on ruuvi. Tokina on hieman isompi, laatu molemmissa erinomainen. Nikonin sai n. 250€ hintaan ja Tokina oli n. 320€.
Summa summarum:
Osta Nikon jos tarvitset nopean tarkennuksen ja f1.8 valovoiman
Osta Tokina jos tarvitset/haluat samalla macron, valovoima f2.8 riittää etkä tarvitse nopeaa tarkennusta.
Summa summarum:
Osta Nikon jos tarvitset nopean tarkennuksen ja f1.8 valovoiman
Osta Tokina jos tarvitset/haluat samalla macron, valovoima f2.8 riittää etkä tarvitse nopeaa tarkennusta.
-
-
- Viesti:
Omakin tuntuma on tuon AF-S 85mm f/1.8G:n kanssa että tarkennus ei tunnu kovin nopealta kun sitä testailee eri etäisyyksillä oleviin kiinteisiin kohteisiin kertatarkennuksella. Vanha ruuvitarkenteinen AF-malli ainakin tuntui nopeammalta. Nyt kun olen sitten kuvannut 85G:llä tanssijoita hypyissä yms. nopeissa tilanteissa niin vaikutelma on, että osuu kyllä erinomaisen hienosti kohdalleen eikä yhtään jää nopeudesta kiinni.PekkaSav kirjoitti:Tarkennus ei ole nopeaa nähnytkään, vaikka muuten hyvä objektiivi onkin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Noin se just on. Sama kokemus myös 50mm/1.4 G:n kanssa, vaikka se on kyllä hitaampi kuin tämä 85mm.Rockford kirjoitti:Omakin tuntuma on tuon AF-S 85mm f/1.8G:n kanssa että tarkennus ei tunnu kovin nopealta kun sitä testailee eri etäisyyksillä oleviin kiinteisiin kohteisiin kertatarkennuksella. Vanha ruuvitarkenteinen AF-malli ainakin tuntui nopeammalta. Nyt kun olen sitten kuvannut 85G:llä tanssijoita hypyissä yms. nopeissa tilanteissa niin vaikutelma on, että osuu kyllä erinomaisen hienosti kohdalleen eikä yhtään jää nopeudesta kiinni.PekkaSav kirjoitti:Tarkennus ei ole nopeaa nähnytkään, vaikka muuten hyvä objektiivi onkin.
Monesti nopeuden merkitystä yliarvoidaan vaikka oikeasti kriittistä on se, miten kameran & objektiivin yhdistelmä pystyy pitämään tarkennuksen kiinni liikkuvassa kohteessa.
-
Tuo tilanne ei ihan hirveitä vaadi, kun ottaa huomioon miltä etäisyydeltä joudutaan kuvaamaan, että saadaan hyppäävä ihminen mahtumaan ruutuun.Rockford kirjoitti: Nyt kun olen sitten kuvannut 85G:llä tanssijoita hypyissä yms. nopeissa tilanteissa niin vaikutelma on, että osuu kyllä erinomaisen hienosti kohdalleen eikä yhtään jää nopeudesta kiinni.
Syväterävyyttä alkaa olla pari metriä suurimmallakin aukolla.
-
Minä olen kuvannut. Jäi mieleen, että siima on suorastaan repäisevän nopea tarkennus. Ja kuvatkin olivat ok ja f/1.4 on tietysti kiva. Mutta siltikin olen erittäin tyytyväinen siihen kun nykyisin omistan tämän 85mm/1.8 G Nikkorin enkä Sigmaa.PekkaSav kirjoitti:Nope.paaton kirjoitti:Oletko pekkasav kuvannut sigman 85lla?