Litiumakkujen lentokielto
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Maalis 12, 2007 15 : 25
- Paikkakunta: Nokia
Litiumakkujen lentokielto
http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013 ... 4_ma.shtml
Eli tehokas läppäri + kamera parilla vara-akulla on jo liikaa.
Eli tehokas läppäri + kamera parilla vara-akulla on jo liikaa.
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Re: Litiumakkujen lentokielto
Aika paha. Saa nähdä miten tiukasti tuota valvovat. Valvonta ei nimittäin ole aivan yksinkertaista jos osa akuista on ruumassa, osa kabiinissa.aminof kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013 ... 4_ma.shtml
Eli tehokas läppäri + kamera parilla vara-akulla on jo liikaa.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Kameran akkuja saa olla aika kasa mukana, jotta 100Wh täytyy. Esim. D800, D7000 ja V1:ssä käytetty En-El15 akku on 14Wh, eli niitä saisi olla 7 mukana.
iPadissa on 25Wh akku, eli vaikka olisi iPad ja pari kameraa vara-akkuineen, niin ei siltikään ylitä tuota 100Wh rajaa.
iPadissa on 25Wh akku, eli vaikka olisi iPad ja pari kameraa vara-akkuineen, niin ei siltikään ylitä tuota 100Wh rajaa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Touko 30, 2012 18 : 46
http://www.finlex.fi/data/normit/5503-T ... liite1.pdf
Eli akkujen Wh määrä on siis akkukohtainen.[/url]
Eli akkujen Wh määrä on siis akkukohtainen.[/url]
Viimeksi muokannut juhas89, Maalis 27, 2013 0 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 654
- Liittynyt: Loka 16, 2005 11 : 38
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: Litiumakkujen lentokielto
Käsittääkseni litium-akkuja ei ole vuosikausiin saanut laittaa sääntöjen mukaan ruumaan vaan kaikki on pitänyt olla käsimatkatavaroissa.nomad kirjoitti:Aika paha. Saa nähdä miten tiukasti tuota valvovat. Valvonta ei nimittäin ole aivan yksinkertaista jos osa akuista on ruumassa, osa kabiinissa.aminof kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013 ... 4_ma.shtml
Eli tehokas läppäri + kamera parilla vara-akulla on jo liikaa.
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Touko 30, 2012 18 : 46
Re: Litiumakkujen lentokielto
Ainakin tuon linkittämäni määräyksen mukaan saa ruumassakin kuljettaa.Aali kirjoitti:Käsittääkseni litium-akkuja ei ole vuosikausiin saanut laittaa sääntöjen mukaan ruumaan vaan kaikki on pitänyt olla käsimatkatavaroissa.nomad kirjoitti:Aika paha. Saa nähdä miten tiukasti tuota valvovat. Valvonta ei nimittäin ole aivan yksinkertaista jos osa akuista on ruumassa, osa kabiinissa.aminof kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013 ... 4_ma.shtml
Eli tehokas läppäri + kamera parilla vara-akulla on jo liikaa.
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Re: Litiumakkujen lentokielto
Olen kuljettanut niitä yhtälailla ruumassa kuin käsimatkatavarana.juhas89 kirjoitti:Ainakin tuon linkittämäni määräyksen mukaan saa ruumassakin kuljettaa.Aali kirjoitti:Käsittääkseni litium-akkuja ei ole vuosikausiin saanut laittaa sääntöjen mukaan ruumaan vaan kaikki on pitänyt olla käsimatkatavaroissa.nomad kirjoitti: Aika paha. Saa nähdä miten tiukasti tuota valvovat. Valvonta ei nimittäin ole aivan yksinkertaista jos osa akuista on ruumassa, osa kabiinissa.
-
- Viestit: 1291
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
- Paikkakunta: Luumäki
-
- Viestit: 7317
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Tuskinpa muuten valvovat kuin että jos läppärissä näkyy iso akku turvatarkastuksessa niin akku irti ja tekstit syyniin. Erillisten akkujen kapasiteetteja ei tosiaan lasketa yhteen kuten alkuperäisessä uutisessa oli virheellisesti kerrottu.nomad kirjoitti:Aika paha. Saa nähdä miten tiukasti tuota valvovat. Valvonta ei nimittäin ole aivan yksinkertaista jos osa akuista on ruumassa, osa kabiinissa.
Ei nyt sinänsä liity tähän matkatavara-asiaan, mutta rajoituksiahan on myös Li-pohjaisten akkujen (ainakin LiPo-akkujen) kuljettamiseen myös rahtina lentokoneessa. Esim. RC-tavaraa myyvän HobbyKing.com:n sivuilla on ollut ohjeet tästä jo pidemmän aikaa.
Isälle kävi niin, että tilasi Kiinasta sähköpolkupyörän tekniikan. Siinä piti olla mukana isohko muistaakseni noin 36V 10Ah LiPo-akku (eli 360Wh). Toimitus kesti pitkään koska akun toimituksessa lentorahtina oli ongelmia. Lopulta myyjä oli ratkaissut asian poistamalla akusta sen tyypin ja kapasiteetin ilmoittavat tarrat ja korvaamalla ne puolta pienemmän LiIon-akun tarralla.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 1291
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
- Paikkakunta: Luumäki
En tiedä, mihin tuo halu rajoittaa akkujen määrää ja kokoa oikein perustuu, mutta se tuntuu jotenkin huvittavalta ajatellen kaikkea muuta, mitä matkustajakoneissa kuljetetaan. Minulla esimerkiksi oli kerran matkalla toiselle mantereelle mukana moottoripyörä, jonka tankissa oli 3-4 litraa bensaa, akku normaalisti paikallaan ja laukut täynnä kaikenlaista tavaraa. Luulisi tuollaisen olevan vähintään samankokoinen riski kuin läppärin tai kameran akku, mutta ei se näyttänyt ketään huolestuttavan.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: Helmi 05, 2004 18 : 14
- Paikkakunta: Helsinki/Padasjoki
Et varmaankaan lentänyt millään länsimaisella yhtiöllä, koska ne eivät salli polttomoottorilla varustettujen laitteiden kuljetusta matkatavaroina.kunijo-1 kirjoitti: Minulla esimerkiksi oli kerran matkalla toiselle mantereelle mukana moottoripyörä, jonka tankissa oli 3-4 litraa bensaa, akku normaalisti paikallaan ja laukut täynnä kaikenlaista tavaraa. Luulisi tuollaisen olevan vähintään samankokoinen riski kuin läppärin tai kameran akku, mutta ei se näyttänyt ketään huolestuttavan.
http://www.mitamukaanlennolle.fi/fi/obj ... tomoottori
http://www.mitamukaanlennolle.fi/fi/obj ... oottorilla
Eikä lyijyakkujen kuljetusta.
http://www.mitamukaanlennolle.fi/fi/obj ... /lyijyakku
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: Joulu 09, 2004 1 : 55
- Paikkakunta: Vantaa
132 raportoitua vaaratilannetta ?kunijo-1 kirjoitti:Montakohan vaaratilannetta tai peräti onnettomuutta lentomatkojen aikana nämä kameroiden ja läppärien akut ovat aiheuttaneet? Ettei vaan olisi taas kerran rajoituksia päässeet laatimaan todellisuudentajunsa menettäneet viherpiiperot?
http://www.faa.gov/about/office_org/hea ... _chart.pdf
-
- Viestit: 1291
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
- Paikkakunta: Luumäki
Aivan selvä tapaus. Etteivät vaan olisi menneet kaiken lisäksi tahallaan lentokoneisiin posauttelemaan noita akkuja, että ne kiellettäisiin kokonaan?OskuK kirjoitti:..eli vihreiden metkuja selvästi! ;-)
Kun oikein tarkasti muistelen, niin piti minun irrottaa siitä moottoripyörästä akun kaapelit ennen kuin sen sai siirtää koneeseen. Mutta on siinä jotain vähän huvittavaa, jos noita matkustajien kännyköiden ja läppärien akkuja aletaan laskemaan ja samaan tavaratilaan saatetaan ottaa ajovalmis moottoripyörä akkuineen, bensoineen ja kaikkine matkatavaroineen. Semmoinen toivomus ennen pyörän jättämistä kuljetettavaksi sentään esitettiin, että painepulloja ei saisi laukuissa olla.
-
- Viestit: 227
- Liittynyt: Joulu 22, 2008 13 : 13
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Tuossahan on nyt tapahtunut selvä virhe tavarankuljettajalta, aika räikeä sellainen. IATAn säännösten mukaan tuosta olisi pitänyt tehdä kattava selvitys, miksi näin pääsi tapahtumaan. Siinä olisi myös kysytty varmaan asianosaiselta, että kävikö mielessä, ettei bensaa kannata edes yrittää lentokoneeseen lastata. Vaikka tietysti rahdinkuljettajahan siinä yksinomaan on vastuussa, jos kone leimahtaa liekkeihin, vai miten se nyt oli...kunijo-1 kirjoitti:Aivan selvä tapaus. Etteivät vaan olisi menneet kaiken lisäksi tahallaan lentokoneisiin posauttelemaan noita akkuja, että ne kiellettäisiin kokonaan?OskuK kirjoitti:..eli vihreiden metkuja selvästi! ;-)
Kun oikein tarkasti muistelen, niin piti minun irrottaa siitä moottoripyörästä akun kaapelit ennen kuin sen sai siirtää koneeseen. Mutta on siinä jotain vähän huvittavaa, jos noita matkustajien kännyköiden ja läppärien akkuja aletaan laskemaan ja samaan tavaratilaan saatetaan ottaa ajovalmis moottoripyörä akkuineen, bensoineen ja kaikkine matkatavaroineen. Semmoinen toivomus ennen pyörän jättämistä kuljetettavaksi sentään esitettiin, että painepulloja ei saisi laukuissa olla.
[snip]each violation of the regulations may result in a civil penalty of up to $30,000. A violation can result in five years imprisonment and penalties of $250,000. Persons who willfully violate the regulations may be subject to criminal prosecution with penalties of up to $500,000 and/or five years imprisonment[snip]
Vaikka ylläoleva onkin jenkkilöpinää eikä mitään IATAn linjausta, kertoo ehkä hieman miten näihin suhtaudutaan. Koita seuraavalla kerralla ottaa mukaan 20l varakanisteri bensaa ja teippaa litiumakkuja sen kylkeen. Ei siinä varmaan mitään tapahdu, mutta haluatko varmasti lentää sillä koneella itse? :)
-
- Viestit: 1291
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
- Paikkakunta: Luumäki
Löpinää mikä löpinää. Kirjallisissa ohjeissa sanottiin selvästi, että bensaa saa olla tankissa korkeintaan yksi gallona. Ehdot olivat muutenkin selvät ja niitä myös noudatettiin.Joku Muu kirjoitti:Vaikka ylläoleva onkin jenkkilöpinää eikä mitään IATAn linjausta, kertoo ehkä hieman miten näihin suhtaudutaan. Koita seuraavalla kerralla ottaa mukaan 20l varakanisteri bensaa ja teippaa litiumakkuja sen kylkeen. Ei siinä varmaan mitään tapahdu, mutta haluatko varmasti lentää sillä koneella itse? :)
Jotenkin vaan huvittaa tämä saman aikainen vouhotus näiden pikku akkujen kanssa...
Enkä itse ollut samassa koneessa, vaan seuraavassa. Näin perillä ehdittiin hoitaa pyörä luovutusvalmiiksi ennen tuloani.
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Viherpiipertäjien puoletoimistosta varmaan saa tietoa, kuka heistä tuon säädöksen takana on.kunijo-1 kirjoitti:Löpinää mikä löpinää. Kirjallisissa ohjeissa sanottiin selvästi, että bensaa saa olla tankissa korkeintaan yksi gallona. Ehdot olivat muutenkin selvät ja niitä myös noudatettiin.Joku Muu kirjoitti:Vaikka ylläoleva onkin jenkkilöpinää eikä mitään IATAn linjausta, kertoo ehkä hieman miten näihin suhtaudutaan. Koita seuraavalla kerralla ottaa mukaan 20l varakanisteri bensaa ja teippaa litiumakkuja sen kylkeen. Ei siinä varmaan mitään tapahdu, mutta haluatko varmasti lentää sillä koneella itse? :)
Jotenkin vaan huvittaa tämä saman aikainen vouhotus näiden pikku akkujen kanssa...
Enkä itse ollut samassa koneessa, vaan seuraavassa. Näin perillä ehdittiin hoitaa pyörä luovutusvalmiiksi ennen tuloani.
kapa