akkujen lataaminen kylmässä
-
- Viestit: 1180
- Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40
akkujen lataaminen kylmässä
Mulla on epämääräinen käsitys, ettei kameran akkuja pitäisi ladata kylmässä. Mutta miten on - vahingoittuuko akku, jos sen lataa nollakelissä tai pakkasessa? Entä esim. 5-10 asteen lämmössä?
Omalla kohdalla on kysymys viisi vuotta vanhoista (mutta edelleen hyvin palvelevista) EN-EL3E-akuista. Tulevaisuudessa mulla ei luultavasti ole noille kovin paljon käyttöä joten niillä ei liene niin kauheasti väliä, mutta en nyt haluaisi akkuja tieten tahtoen pilatakaan.
Omalla kohdalla on kysymys viisi vuotta vanhoista (mutta edelleen hyvin palvelevista) EN-EL3E-akuista. Tulevaisuudessa mulla ei luultavasti ole noille kovin paljon käyttöä joten niillä ei liene niin kauheasti väliä, mutta en nyt haluaisi akkuja tieten tahtoen pilatakaan.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Nikkeliä sisältäviä akkuja ei suositella ladata pakkasella yli 0,1A virralla. Pakkasella jos lataa suuremmilla virroilla, niin akun sisällä paine kasvaa ja purkautuu (pamahtaa) sitten kun riittävän suureksi kasvaa.
MH-18A (eli se EN-EL3e akun laturi) lataa 0,9A virralla.
MH-18A (eli se EN-EL3e akun laturi) lataa 0,9A virralla.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 7317
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Eikös kuumassa säilyttäminen ole se mikä tappaa akun pitkän päälle?alsalus kirjoitti:Kylmä tappaa akun ainoastaan silloin, kun niitä säilyttää kylmässä pidempiä aikoja.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 7317
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... mperatures kertoo, että Li-ion-akulle suositeltu latauslämpötila on 0°C - 45°C ja että pakkasessa ei saa ladata.
Tarkempi lainaus:
Tarkempi lainaus:
Li‑ion batteries offer reasonably good charging performance at cooler temperatures and allow fast-charging in a temperature bandwidth of 5 to 45°C (41 to 113°F). Below 5°C, the charge current should be reduced, and no charging is permitted at freezing temperatures.
Onko tuollainen EN-EL3e eli Li-ion-akku sitten nikkeliä sisältävä?kribe kirjoitti:Nikkeliä sisältäviä akkuja ei suositella ladata pakkasella yli 0,1A virralla. Pakkasella jos lataa suuremmilla virroilla, niin akun sisällä paine kasvaa ja purkautuu (pamahtaa) sitten kun riittävän suureksi kasvaa.
MH-18A (eli se EN-EL3e akun laturi) lataa 0,9A virralla.
Viimeksi muokannut Rockford, Maalis 02, 2013 18 : 59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 1421
- Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50
Voi hyvin olla, että sekin. Kaikki akut kuitenkin delaavat, jos ne jättää talveksi mökille. Toi Kriben viesti laittoi vähän kelailemaan asioita uudestaan, ei ollut totta puhuen tullut edes mieleen että kylmälataaminen voisi aiheuttaa räjähdysvaaran. Mites, jos pakkasessa lataa akun niin, että sen ensin lämmittää taskussa huoneenlämpöiseksi?Rockford kirjoitti:Eikös kuumassa säilyttäminen ole se mikä tappaa akun pitkän päälle?alsalus kirjoitti:Kylmä tappaa akun ainoastaan silloin, kun niitä säilyttää kylmässä pidempiä aikoja.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Ei ole. My bad. Mutta eipä noita lithium-akkujakaan suositella pakkasella ladattavan.Rockford kirjoitti:Onko tuollainen EN-EL3e eli Li-ion-akku sitten nikkeliä sisältävä?
AMKissa kokeiltiin GP:n 2700mAh NiMh AA-akkujen lataamista 2A virralla -7 pakkasella. Kyllä se vartin päästä pikkasen alkoi pullistumaan ja sitten päästi varsin maltillisesti höyryt pihalle. Mistään räjähdyksestä ei voida puhua. Puolen ampeerin latausvirralla latautui normaalisti, eikä akku pullistunut tms.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Latausajat noille kameran akuille on niin pitkiä (1-2h), niin tuskin on tuolla etukäteen lämmittämisellä merkitystä jos pakkasella lataa. Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.alsalus kirjoitti:Mites, jos pakkasessa lataa akun niin, että sen ensin lämmittää taskussa huoneenlämpöiseksi?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
En kylläkään usko, että saatte akkua täyteen jos se pakkaslämpötilassa.kribe kirjoitti:Latausajat noille kameran akuille on niin pitkiä (1-2h), niin tuskin on tuolla etukäteen lämmittämisellä merkitystä jos pakkasella lataa. Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.alsalus kirjoitti:Mites, jos pakkasessa lataa akun niin, että sen ensin lämmittää taskussa huoneenlämpöiseksi?
Sisäisen vastuksen pitäisi kasvaa kun akku kylmenee? Periaatteessa siis lataussähköstä suurempi osa muuttuu lämmöksi ja pienempi osa jää varaukseksi. Latausaikaa pitää kylmässä kasvattaa, sanoo järki.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Latausaika kyllä pitenee kylmässä, mutta tuosta lämpenemisestä en ole niinkään varma. Latausjännite on vakio ja latausvirta on rajoitettu. Akun sisäisen vastuksen kasvu ei periaatteessa pitäisi vaikuttaa muuhun, kun akun maksimi virranantoon. Kamerakäytössä silläkään ei ole juuri mitään merkitystä, aika pieniä on kuitenkin virrat. Salaman latausnopeuteen tuo varmasti vaikuttaa.nomad kirjoitti:En kylläkään usko, että saatte akkua täyteen jos se pakkaslämpötilassa.kribe kirjoitti:Latausajat noille kameran akuille on niin pitkiä (1-2h), niin tuskin on tuolla etukäteen lämmittämisellä merkitystä jos pakkasella lataa. Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.alsalus kirjoitti:Mites, jos pakkasessa lataa akun niin, että sen ensin lämmittää taskussa huoneenlämpöiseksi?
Sisäisen vastuksen pitäisi kasvaa kun akku kylmenee? Periaatteessa siis lataussähköstä suurempi osa muuttuu lämmöksi ja pienempi osa jää varaukseksi. Latausaikaa pitää kylmässä kasvattaa, sanoo järki.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 7317
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
RC-auton LiPo:t ei tunnu havaittavasti lämpenevän edes 10A latausvirralla. Niitäkin on tullut latailtua melko pian ulkona pikkupakkasessa ajelun jälkeen, mutta eiköhän akut ole olleet plussan puolella kuitenkin ihan selvästi.kribe kirjoitti:Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Nuo on aika paljon kehittynyt siitä kun ite ajelin sähkökrossia.. Silloin oli 1800mAh NiCadeja ja kalleimmat akut oli 2400mAh NiMhejä. 10-lankasella koneella ei meinannu potkua riittää 5min erän loppuun asti.Rockford kirjoitti:RC-auton LiPo:t ei tunnu havaittavasti lämpenevän edes 10A latausvirralla. Niitäkin on tullut latailtua melko pian ulkona pikkupakkasessa ajelun jälkeen, mutta eiköhän akut ole olleet plussan puolella kuitenkin ihan selvästi.kribe kirjoitti:Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.
Noita vanhoja NiMhejä tuli joskus erien välissä kiireessä ladattua 6-7A virralla, joka kyllä aika hienosti lämmitti ja lyhensi elinikää :) normaalilatausvirta oli 4-5A.
Nykyään noissa harjattomissa koneissa on ihan älyttömästi potkua ja LiPoissa piisaa virtaa pidemmäksikin aikaa.
En ole kyllä pahemmin LiPo-akkujen tekniikkaan perehtynyt, muuta kun että ovat aika paloherkkiä jos väärin lataa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan