akkujen lataaminen kylmässä

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

akkujen lataaminen kylmässä

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Mulla on epämääräinen käsitys, ettei kameran akkuja pitäisi ladata kylmässä. Mutta miten on - vahingoittuuko akku, jos sen lataa nollakelissä tai pakkasessa? Entä esim. 5-10 asteen lämmössä?

Omalla kohdalla on kysymys viisi vuotta vanhoista (mutta edelleen hyvin palvelevista) EN-EL3E-akuista. Tulevaisuudessa mulla ei luultavasti ole noille kovin paljon käyttöä joten niillä ei liene niin kauheasti väliä, mutta en nyt haluaisi akkuja tieten tahtoen pilatakaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Brunberg
Viestit: 676
Liittynyt: Touko 17, 2005 9 : 48

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Ei ole mitään väliä.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Nikkeliä sisältäviä akkuja ei suositella ladata pakkasella yli 0,1A virralla. Pakkasella jos lataa suuremmilla virroilla, niin akun sisällä paine kasvaa ja purkautuu (pamahtaa) sitten kun riittävän suureksi kasvaa.

MH-18A (eli se EN-EL3e akun laturi) lataa 0,9A virralla.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Akuthan lämpenevät latautuessaan muutenkin. Olen ladannut monet kerrat kylmässä akkuja mökkiolosuhteissa. (edit. mutta en siis pakkasessa) Kylmä tappaa akun ainoastaan silloin, kun niitä säilyttää kylmässä pidempiä aikoja.
Rockford
Viestit: 7317
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

alsalus kirjoitti:Kylmä tappaa akun ainoastaan silloin, kun niitä säilyttää kylmässä pidempiä aikoja.
Eikös kuumassa säilyttäminen ole se mikä tappaa akun pitkän päälle?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford
Viestit: 7317
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... mperatures kertoo, että Li-ion-akulle suositeltu latauslämpötila on 0°C - 45°C ja että pakkasessa ei saa ladata.

Tarkempi lainaus:
Li‑ion batteries offer reasonably good charging performance at cooler temperatures and allow fast-charging in a temperature bandwidth of 5 to 45°C (41 to 113°F). Below 5°C, the charge current should be reduced, and no charging is permitted at freezing temperatures.
kribe kirjoitti:Nikkeliä sisältäviä akkuja ei suositella ladata pakkasella yli 0,1A virralla. Pakkasella jos lataa suuremmilla virroilla, niin akun sisällä paine kasvaa ja purkautuu (pamahtaa) sitten kun riittävän suureksi kasvaa.

MH-18A (eli se EN-EL3e akun laturi) lataa 0,9A virralla.
Onko tuollainen EN-EL3e eli Li-ion-akku sitten nikkeliä sisältävä?
Viimeksi muokannut Rockford, Maalis 02, 2013 18 : 59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Eli mitään kauheuksia ei todennäköisesti tapahdu, jos ilman lämpötila on lataushetkellä nollan pinnassa tai hitusen plussan puolella? Kiitokset vastauksista, tämä rauhoittaa mieltä :)
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Rockford kirjoitti:
alsalus kirjoitti:Kylmä tappaa akun ainoastaan silloin, kun niitä säilyttää kylmässä pidempiä aikoja.
Eikös kuumassa säilyttäminen ole se mikä tappaa akun pitkän päälle?
Voi hyvin olla, että sekin. Kaikki akut kuitenkin delaavat, jos ne jättää talveksi mökille. Toi Kriben viesti laittoi vähän kelailemaan asioita uudestaan, ei ollut totta puhuen tullut edes mieleen että kylmälataaminen voisi aiheuttaa räjähdysvaaran. Mites, jos pakkasessa lataa akun niin, että sen ensin lämmittää taskussa huoneenlämpöiseksi?
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Rockford kirjoitti:Onko tuollainen EN-EL3e eli Li-ion-akku sitten nikkeliä sisältävä?
Ei ole. My bad. Mutta eipä noita lithium-akkujakaan suositella pakkasella ladattavan.

AMKissa kokeiltiin GP:n 2700mAh NiMh AA-akkujen lataamista 2A virralla -7 pakkasella. Kyllä se vartin päästä pikkasen alkoi pullistumaan ja sitten päästi varsin maltillisesti höyryt pihalle. Mistään räjähdyksestä ei voida puhua. Puolen ampeerin latausvirralla latautui normaalisti, eikä akku pullistunut tms.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

alsalus kirjoitti:Mites, jos pakkasessa lataa akun niin, että sen ensin lämmittää taskussa huoneenlämpöiseksi?
Latausajat noille kameran akuille on niin pitkiä (1-2h), niin tuskin on tuolla etukäteen lämmittämisellä merkitystä jos pakkasella lataa. Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

kribe kirjoitti:
alsalus kirjoitti:Mites, jos pakkasessa lataa akun niin, että sen ensin lämmittää taskussa huoneenlämpöiseksi?
Latausajat noille kameran akuille on niin pitkiä (1-2h), niin tuskin on tuolla etukäteen lämmittämisellä merkitystä jos pakkasella lataa. Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.
En kylläkään usko, että saatte akkua täyteen jos se pakkaslämpötilassa.

Sisäisen vastuksen pitäisi kasvaa kun akku kylmenee? Periaatteessa siis lataussähköstä suurempi osa muuttuu lämmöksi ja pienempi osa jää varaukseksi. Latausaikaa pitää kylmässä kasvattaa, sanoo järki.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

nomad kirjoitti:
kribe kirjoitti:
alsalus kirjoitti:Mites, jos pakkasessa lataa akun niin, että sen ensin lämmittää taskussa huoneenlämpöiseksi?
Latausajat noille kameran akuille on niin pitkiä (1-2h), niin tuskin on tuolla etukäteen lämmittämisellä merkitystä jos pakkasella lataa. Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.
En kylläkään usko, että saatte akkua täyteen jos se pakkaslämpötilassa.

Sisäisen vastuksen pitäisi kasvaa kun akku kylmenee? Periaatteessa siis lataussähköstä suurempi osa muuttuu lämmöksi ja pienempi osa jää varaukseksi. Latausaikaa pitää kylmässä kasvattaa, sanoo järki.
Latausaika kyllä pitenee kylmässä, mutta tuosta lämpenemisestä en ole niinkään varma. Latausjännite on vakio ja latausvirta on rajoitettu. Akun sisäisen vastuksen kasvu ei periaatteessa pitäisi vaikuttaa muuhun, kun akun maksimi virranantoon. Kamerakäytössä silläkään ei ole juuri mitään merkitystä, aika pieniä on kuitenkin virrat. Salaman latausnopeuteen tuo varmasti vaikuttaa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Rockford
Viestit: 7317
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

kribe kirjoitti:Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.
RC-auton LiPo:t ei tunnu havaittavasti lämpenevän edes 10A latausvirralla. Niitäkin on tullut latailtua melko pian ulkona pikkupakkasessa ajelun jälkeen, mutta eiköhän akut ole olleet plussan puolella kuitenkin ihan selvästi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
AMA
Viestit: 440
Liittynyt: Helmi 16, 2004 15 : 19
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AMA »

Älykkäät laturit säätävät latausvirran lämpötilan (akun vastuksen) mukaan. Mitä kylmemmässä akun lataa, sen pienempi virta ja sitä kauemmin lataus siis kestää. Pakkasella en välttämättä kokeilisi latausta ollenkaan.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Rockford kirjoitti:
kribe kirjoitti:Latausvirratkin on niin pieniä, että sekään ei lämmitä akkua kun vasta sitten, kun alkaa olla täynnä.
RC-auton LiPo:t ei tunnu havaittavasti lämpenevän edes 10A latausvirralla. Niitäkin on tullut latailtua melko pian ulkona pikkupakkasessa ajelun jälkeen, mutta eiköhän akut ole olleet plussan puolella kuitenkin ihan selvästi.
Nuo on aika paljon kehittynyt siitä kun ite ajelin sähkökrossia.. Silloin oli 1800mAh NiCadeja ja kalleimmat akut oli 2400mAh NiMhejä. 10-lankasella koneella ei meinannu potkua riittää 5min erän loppuun asti.

Noita vanhoja NiMhejä tuli joskus erien välissä kiireessä ladattua 6-7A virralla, joka kyllä aika hienosti lämmitti ja lyhensi elinikää :) normaalilatausvirta oli 4-5A.

Nykyään noissa harjattomissa koneissa on ihan älyttömästi potkua ja LiPoissa piisaa virtaa pidemmäksikin aikaa.

En ole kyllä pahemmin LiPo-akkujen tekniikkaan perehtynyt, muuta kun että ovat aika paloherkkiä jos väärin lataa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Vastaa Viestiin