Jääkiekon kuvaaminen
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Joulu 03, 2011 0 : 32
Jääkiekon kuvaaminen
Nonniiin... Nyt sitä ollaan sitten tähän tultu. Eli jääkiekosta en ymmärrä yhtään mitään, ja yksi peli pitäisi mennä kuvaamaan.
Opiskelen valokuvausta, ja tämä on koulutehtävä, muuten kuvailen mielummin studiossa ihmisiä...
Olisiko jotain vinkkejã mitä pitäisi huomioida?
Kannattaako ottaa jalusta mukaan vai selviäisinkö ilman...?
Pitäisi varmaan hankkia vielä sormikkaat, joissa on sormenpäät poissa....
Salaman ajattelin jättää kokonaan kotiin... Iso osa kuvauksesta on pukuhuoneessa ennen ja jälkeen matsin, mutta en usko, että sielläkään tartten salamaa... Jotenkin en ole sillä oppinut kuvaamaan.
Vinkkejä aloittelijalle?
Ps. Kalusto canon mark II, ef 70-200, ef 24-70 (muuta ei mahdollista saada mukaan, eli tällä pitää tulla toimeen)
Opiskelen valokuvausta, ja tämä on koulutehtävä, muuten kuvailen mielummin studiossa ihmisiä...
Olisiko jotain vinkkejã mitä pitäisi huomioida?
Kannattaako ottaa jalusta mukaan vai selviäisinkö ilman...?
Pitäisi varmaan hankkia vielä sormikkaat, joissa on sormenpäät poissa....
Salaman ajattelin jättää kokonaan kotiin... Iso osa kuvauksesta on pukuhuoneessa ennen ja jälkeen matsin, mutta en usko, että sielläkään tartten salamaa... Jotenkin en ole sillä oppinut kuvaamaan.
Vinkkejä aloittelijalle?
Ps. Kalusto canon mark II, ef 70-200, ef 24-70 (muuta ei mahdollista saada mukaan, eli tällä pitää tulla toimeen)
-
- Viestit: 1421
- Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50
siis kuvaatko sä pelaajia vai peliä vai peli-iltaa vai mitä? Toi sun selostus nyt ei oikein avaa, että mikä sulla on haarukassa.
Jos peliä kuvaat, niin ei tosiaan salamaa tarvitse. Tarvitset hyvän paikan, mieluiten sellaisen ettei tarvitse pleksin läpi kuvata. Valovoimaisen telen, nopean tarkennuksen ja herkkyyttä kestävän kennon.
Ja niillä kynsikkäillä et tee mitään, ei hallissa ole kylmä.
Jos peliä kuvaat, niin ei tosiaan salamaa tarvitse. Tarvitset hyvän paikan, mieluiten sellaisen ettei tarvitse pleksin läpi kuvata. Valovoimaisen telen, nopean tarkennuksen ja herkkyyttä kestävän kennon.
Ja niillä kynsikkäillä et tee mitään, ei hallissa ole kylmä.
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: Maalis 01, 2012 12 : 38
- Viesti:
Riippuu täysin hallista ja paikasta mut tuolla 70-200 pitäis pärjätä aivan hyvin.
ISO 3200-6400 suljinaika vähintään 1/500 mielummin 1/1000 että pelaajien liike saadaan varmasti pysäytettyä. Jatkuva tarkennus, matriisi mittaus ja suljin sarjatulelle. Manuaali moodilla muutama koe valotus ennen peliä ja pidät ne asetukset.
ISO 3200-6400 suljinaika vähintään 1/500 mielummin 1/1000 että pelaajien liike saadaan varmasti pysäytettyä. Jatkuva tarkennus, matriisi mittaus ja suljin sarjatulelle. Manuaali moodilla muutama koe valotus ennen peliä ja pidät ne asetukset.
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: Joulu 02, 2007 20 : 53
- Viesti:
-
- Viestit: 7317
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Mihin matriisimittausta tarvitsee jos käsin valotuksen säätää? Itse ainakin olen katsonut jäähallissa ihan histogrammista noita valotuksia. Valkobalanssi on hankala jos/kun valot vilkkuu ja usein peräkkäiset kuvat voi olla aika erilaisia väreiltään.chief85 kirjoitti:..., matriisi mittaus ja suljin sarjatulelle. Manuaali moodilla muutama koe valotus ennen peliä ja pidät ne asetukset.
En tiedä jääkiekosta, mutta taitoluistelu ja muodostelmaluistelua olen kuvannut usein monopodilta. Ainakin mun kädet väsyy telezoomin kannattelemiseen ilman tukea jossain vaiheessa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 411
- Liittynyt: Helmi 03, 2008 11 : 57
- Viesti:
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: Maalis 01, 2012 12 : 38
- Viesti:
No eipä oikeen mihinkään :) sattuu vain olemaan päällä. Valkotasapaino saa olla automaatilla sitä voi sit käsittelyssä säätää jos ei miellytä. (ellei kuvia tarvitse saada julkaisuun välittömästi)Rockford kirjoitti:Mihin matriisimittausta tarvitsee jos käsin valotuksen säätää? Itse ainakin olen katsonut jäähallissa ihan histogrammista noita valotuksia. Valkobalanssi on hankala jos/kun valot vilkkuu ja usein peräkkäiset kuvat voi olla aika erilaisia väreiltään.chief85 kirjoitti:..., matriisi mittaus ja suljin sarjatulelle. Manuaali moodilla muutama koe valotus ennen peliä ja pidät ne asetukset.
En tiedä jääkiekosta, mutta taitoluistelu ja muodostelmaluistelua olen kuvannut usein monopodilta. Ainakin mun kädet väsyy telezoomin kannattelemiseen ilman tukea jossain vaiheessa.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Joulu 03, 2011 0 : 32
Kiitos vastauksista, vinkeistä ja linkistä!
Kuvaan siis pääasiassa yhtä pelaajaa, ennen matsia valmistelujen aikana pukuhuoneessa jne. pelin aikana ja sitten vielä pelin jälkeen, eli siitä tulee 5-8 kuvan reportaasi.
Tänään selvisi, että lauantaina teen saman jutun teatterissa... huh. Siellä onkin sitten valoitukset taas omaa luokkaansa. Myös siellä pääsen kuvaamaan valmistautumista, pukeutumista ja maskeerausta.
Kovasti odotan molempia valokuvauspäiviä, vaikka hiukan jännittääkin.
- Seirana
Kuvaan siis pääasiassa yhtä pelaajaa, ennen matsia valmistelujen aikana pukuhuoneessa jne. pelin aikana ja sitten vielä pelin jälkeen, eli siitä tulee 5-8 kuvan reportaasi.
Tänään selvisi, että lauantaina teen saman jutun teatterissa... huh. Siellä onkin sitten valoitukset taas omaa luokkaansa. Myös siellä pääsen kuvaamaan valmistautumista, pukeutumista ja maskeerausta.
Kovasti odotan molempia valokuvauspäiviä, vaikka hiukan jännittääkin.
- Seirana
-
- Viestit: 1421
- Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50
Hauskankuuloisia keikkoja sulla! Satsaa valovoimaiseen kiinteän polttovälin lasiin, siitä on tollasissa hommissa iloa - ihan vaikka siitä perus 50 millisestä muovisesta potrettilasista.
Samalla sun kannattane ton pelin aikana keskittyä seuraamaan sitä pelaajaa ottelun sijaan. Eli pelipaikkaa kantsii vahtia kiekkoa enemmän ja vaihtoaitiota. Itse yrittäisin varmaan vaihtoaitiosta saada napattua maalikuvan - siis niin että tuo pelaaja tuulettaa tai suree maalia vaihtopenkillä istuessaan, kun silloin naaman saa helpommin kennolle.
Sekä teatteri että lätkäpelaaja ovat kyllä melkein väkisin salamaa vaativia aiheita, jos lähestymistapasi on tuo.
Samalla sun kannattane ton pelin aikana keskittyä seuraamaan sitä pelaajaa ottelun sijaan. Eli pelipaikkaa kantsii vahtia kiekkoa enemmän ja vaihtoaitiota. Itse yrittäisin varmaan vaihtoaitiosta saada napattua maalikuvan - siis niin että tuo pelaaja tuulettaa tai suree maalia vaihtopenkillä istuessaan, kun silloin naaman saa helpommin kennolle.
Sekä teatteri että lätkäpelaaja ovat kyllä melkein väkisin salamaa vaativia aiheita, jos lähestymistapasi on tuo.
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
alsalus kirjoitti:Hauskankuuloisia keikkoja sulla! Satsaa valovoimaiseen kiinteän polttovälin lasiin, siitä on tollasissa hommissa iloa - ihan vaikka siitä perus 50 millisestä muovisesta potrettilasista.
Seirana kirjoitti: Ps. Kalusto canon mark II, ef 70-200, ef 24-70 (muuta ei mahdollista saada mukaan, eli tällä pitää tulla toimeen)
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Joulu 03, 2011 0 : 32
Teatterissa on näytöksen aikana salamalla kuvaaminen kielletty, eli voisin käyttää sitä vain takahuoneessa, meikkauksen ja pukeutumisen aikana. Siellä on varmasti normaali valaistus, eli en ajatellut ottaa salamaa edes mukaan.
Normaalistihan kaikki varusteet kulkisivat varmuuden vuoksi mukana, mutta minun pitää kaikki mukaan otettavat tavarat minimoida mahdollisimman vähiin. Selkä on niin huonossa kunnossa, etten pysty kantelemaan painavaa laukkuja muutaman tunnin ajan. Hyvä, jos ja kun pelkän kameran (+lisä objektiivi) mukana kuljettaminen onnistuu. Eli tälläisiin "vapaisiin" kuvauksiin, joista ei palkkaa makseta, en ota vara kameraa mukaan tms. Sitä jalustaa mietin vielä, mutta taitaa sekin jäädä kotiin. Taitaa olla enemmän tiellä, varsinkin kun en sitä tosiaan repussa pysty kantamaan.
Normaalistihan kaikki varusteet kulkisivat varmuuden vuoksi mukana, mutta minun pitää kaikki mukaan otettavat tavarat minimoida mahdollisimman vähiin. Selkä on niin huonossa kunnossa, etten pysty kantelemaan painavaa laukkuja muutaman tunnin ajan. Hyvä, jos ja kun pelkän kameran (+lisä objektiivi) mukana kuljettaminen onnistuu. Eli tälläisiin "vapaisiin" kuvauksiin, joista ei palkkaa makseta, en ota vara kameraa mukaan tms. Sitä jalustaa mietin vielä, mutta taitaa sekin jäädä kotiin. Taitaa olla enemmän tiellä, varsinkin kun en sitä tosiaan repussa pysty kantamaan.
-
- Viestit: 1421
- Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50
Saakutti paaton tosiaan, kalusto on siis lukittu tuohon. No ei siinä mitään, noillakin pärjää.
Sulla on seirana kaikkinensa niin paljon rajoitteita, että ne määrittävät molempia settejäsi jo merkittävästi. Pukkareissa ei ainakaan teattereissa ole yleensä valoa niin paljoa, että liikkeen saisi lähellekään pysäytettyä. Teatterilavalla on, jos on kunnon spotit käytössä. Tietysti pitkällä valotuksellakin saa kuvattua kaikenlaista - vaikka laajiksella teatteriin sisääntulvivaa yleisöä, mutta se taas vaatisi jalustaa.
No juu, kyllä sä varmaan jotain saat noillakin aikaiseksi. Vaikeita keikkoja noi molemmat ovat, kun hämäriä huoneita ja käytäviä on luvassa. Ulkonakin on molemmissa tapauksissa jo pimeää shown alkaessa. Actionkuvaamisen sijaan kannattaa siis ottaa 1800-lukulaisen mietittyjä potretteja.
Sulla on seirana kaikkinensa niin paljon rajoitteita, että ne määrittävät molempia settejäsi jo merkittävästi. Pukkareissa ei ainakaan teattereissa ole yleensä valoa niin paljoa, että liikkeen saisi lähellekään pysäytettyä. Teatterilavalla on, jos on kunnon spotit käytössä. Tietysti pitkällä valotuksellakin saa kuvattua kaikenlaista - vaikka laajiksella teatteriin sisääntulvivaa yleisöä, mutta se taas vaatisi jalustaa.
No juu, kyllä sä varmaan jotain saat noillakin aikaiseksi. Vaikeita keikkoja noi molemmat ovat, kun hämäriä huoneita ja käytäviä on luvassa. Ulkonakin on molemmissa tapauksissa jo pimeää shown alkaessa. Actionkuvaamisen sijaan kannattaa siis ottaa 1800-lukulaisen mietittyjä potretteja.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Joulu 03, 2011 0 : 32
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Melko rakeista tulee 1DmkII:lla noilla ISO -herkkyyksillä.chief85 kirjoitti:Riippuu täysin hallista ja paikasta mut tuolla 70-200 pitäis pärjätä aivan hyvin.
ISO 3200-6400 suljinaika vähintään 1/500 mielummin 1/1000 että pelaajien liike saadaan varmasti pysäytettyä. Jatkuva tarkennus, matriisi mittaus ja suljin sarjatulelle. Manuaali moodilla muutama koe valotus ennen peliä ja pidät ne asetukset.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
-
- Viestit: 7317
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Salama taskussa takahuoneita varten on varmasti hyvä idea.
Teatterin katsomossa tms. jos itse esitystä kuvaat niin itse ainakin toivoisin, että mulla ois se jalusta kuitenkin mukana. Valaistus lavalla varmasti vaihtelee ja kirkkaammin valaistut kohtaukset menee oletettavasti käsivaraltakin, mutta sitten jos/kun on välillä hämärää niin luulisin, että jos sulla on telezoomi käytössä alkaa jalustallekin olla äkkiä tarvetta. Sehän ei haittaa mitään jos liikkuvat ihmiset näkyy osin liike-epäterävinä kuvissa, mutta onhan se kiva että lavasteet yms. statistit pysyis edes paikoillaan. Mutta omasta tyylistähän kaikki riippuu.
Teatterin katsomossa tms. jos itse esitystä kuvaat niin itse ainakin toivoisin, että mulla ois se jalusta kuitenkin mukana. Valaistus lavalla varmasti vaihtelee ja kirkkaammin valaistut kohtaukset menee oletettavasti käsivaraltakin, mutta sitten jos/kun on välillä hämärää niin luulisin, että jos sulla on telezoomi käytössä alkaa jalustallekin olla äkkiä tarvetta. Sehän ei haittaa mitään jos liikkuvat ihmiset näkyy osin liike-epäterävinä kuvissa, mutta onhan se kiva että lavasteet yms. statistit pysyis edes paikoillaan. Mutta omasta tyylistähän kaikki riippuu.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB