Kokemuksia lintukuvaajan keveistä piilokojuista

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
KTH

Kokemuksia lintukuvaajan keveistä piilokojuista

Viesti Kirjoittaja KTH »

Mitä kevyttä ja nopeasti koottavaa tuoli tai pienempää telttakojua käytätte?
Onko jollakin peräti DIY versioita käytössä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jorevaan

Viesti Kirjoittaja jorevaan »

Syksyllä tilasin Sniper 7 merkkisen ja varsin halvan telttakojun.
Ekareissulla sain nuo merikotka kuvani kuusenlatvaan otettua siitä,ja senjälkeen en ole saanut otettua yhtään kuvaa lisää kotkasta.Tuuria oli mukana ja oli samanlainen hämärä ja pimeä pilvinen säätila kuin vieläkin on vallitsevana säätilana viikosta toiseen.Saisi jo kirkastua poutaan.Jospa se kohta.
emis

Viesti Kirjoittaja emis »

Tällä hetkellä on kaksi erilaista telttaa käytössä, toinen jossa sopii seisomaan ja toinen matalampi. Molemmissa on ongelmana vetoketjujen kestävyys ja käytettävyys yleensäkin. Eli halpojen telttojen ongelma on yleensä vetoketjut. Nyt lähtee tilaukseen http://www.kuvauskauppa.fi/product/48/kuvauskoju-pro-1r tai http://www.kuvauskauppa.fi/product/51/kuvauskoju-pro-2v
Näissä tuntuisi olevan vetoketjut kunnollisia ja otettu huomioon lähes kaikki ettei tarvii puukko/jeesusteippi yhdistelmää käyttää koko ajan.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Minä valitsisin jonkin matalan teltan.Varsinkin aukeilla paikoilla tuuli tarttuu näihin korkeisiin pystymallisiin telttoihin.
Minulla itsellä on noin metrin korkuinen teltta.Se on nopea pystyttää ja keveä kantaa.Pakattuna teltta mahtuu Retki-repun "taskuun".
emis

Tuo on totta, että tuuli tarttuu korkeaan telttaan tosi herkästi, jos sitä ei voi ankkuroida. Ainakin tuo korkea malli, jossa sopii seisomaan, kaatuu herkästikin. Tosin tuossa metrin korkeassa, joka on itelläkin, ei sovi istumaan reppujakkaralla, vaan on oltava kontallaan koko ajan ja rasittaa pitemmän päälle. Noissa linkeissä olevat on 120cm korkeita, joten niissä mahtuu istumaan jakkarallakin.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Onko mitään mallia missä olisi vedenpitävä pohja? Eli voisi kostean maan päälle kasata ja levollisin mielin maata teltassa kastumatta. Järvenrannat, pellot ja suot tuppaa olemaan aika märkiä..

Tietenkin ihan tavallinen kevyt telttakin kävisi.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Mun kojussa ei ole pohjaa lainkaan.Märissä paikoissa oli mukana pohjanalan kokoinen kevytpeite.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Kaupoissa on välillä halpoja popup telttoja, eli noin 15-30 euroa kipale löytyy ja näissäkin pohja kestää vettä aikansa.

Tähän pari malliksi:

http://www.outdoorenthusiasts.co.uk/ten ... p-up-tent/

Tässä ei niin piilokoju, mutta rakenne selviää.

http://tinyurl.com/c3u6d5m

Noihin voi sitten puukolla availla aukkoja tai ommella kotona valmiiksi jotain sopivaa. Yleensähän koju ei ole koskaan itselle just hyvä ja 200 euron telttaa ei viitsi jättää makaamaan johonkin passiin, mutta tällainen 20 euron teltta sen sijaan saa olla kuvauspaikalla valmiina, jos niikseen. Muussa tapauksessa tuon kokoaminen kestää 10 sekuntia kännissä ja 5 selvinpäin. Kasaaminen takaisin pussiin sen sijaan vie toisilla koko aikuisiän.

..
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Tommonen pop up teltta vois olla aika hyvä mun käyttöön. Noita voi ostaa useampiakin kun eivät juuri mitään maksa. Kiitos vinkistä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Munt

kribe kirjoitti:Tommonen pop up teltta vois olla aika hyvä mun käyttöön. Noita voi ostaa useampiakin kun eivät juuri mitään maksa. Kiitos vinkistä.
Suomessa näkyy popup kamaa suht harvoin, mutta Virossa noita on juhannuksena (ja sen jälkeen Rimin alelaarissa) myynnissä kasapäin. Virolaiset tuntuu kännissä luottavan asumukseen, joka kokoaa itse itsensä. Se kansa ei sitten ymmärrä tilannehuumorin päälle ollenkaan... ;)

..
jorevaan

Tuossa Sniper 7 naamio-kuvauskojussa mahtuu hyvin istumaan reppujakkaralla,korkeutta joku 160cm,ja on pohjakangas joka ei kyllä kestä pitkältäänkuvata märässä maassa,tulee vesi läpi.
Kuvausvarusteet ja jalustat sisäänvietynä juuri riittäväkooltaan yhdelle kuvaajalle,kahelle mielestäni liian pieneksi käypi.
emis

Ite ainakin oon tympääntynyt noihin parinkympin telttoihin, kun niissä vetoketjut kestää sen yhden kerran. Noissa kuvauskaupan teltoissa on otettu huomioon jo joka suuntaan sekä korkeudelta tapahtuva kuvailu, eikä tarvii puukko/jeesusteippi systeemiä. No, tietysti maksaa, mutta mikäs täällä on ilmaista.
Sneak
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sneak »

Tuossa joskus yks kirjoittamani revikka piilokojusta. http://nikonistit.blogspot.fi/2008/11/p ... stiss.html

Kyseinen koju on jäänyt tarpeettomaksi, kasattu tasan kaks kertaa ja toisella kerralla kun kirjoitin tuon tekstin, joten jos joku on kiinnostunut ja tuollaista vailla niin yksityisviestillä saa infoa lisää.

Yleisesti tuollaiset piilokojut ovat kyllä erittäin näppäriä kun ei tarvitse selkä vääränä repiä kiinteää kuvauskojua mukanaan. :)
jorevaan

emis kirjoitti:Ite ainakin oon tympääntynyt noihin parinkympin telttoihin, kun niissä vetoketjut kestää sen yhden kerran. Noissa kuvauskaupan teltoissa on otettu huomioon jo joka suuntaan sekä korkeudelta tapahtuva kuvailu, eikä tarvii puukko/jeesusteippi systeemiä. No, tietysti maksaa, mutta mikäs täällä on ilmaista.
Asiaa puhut,Harvompa se hyvä ja halpa samassapaketissa matkustaa.Minä ostin tuon ensimmäiseksi kuvauskojuksi itelleni,Kun jokin kuvauskoju on kuiteskin oltava naamioverkon lisäksi.Pitää parempi investoida myöhemmin.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Munt kirjoitti:
kribe kirjoitti:Tommonen pop up teltta vois olla aika hyvä mun käyttöön. Noita voi ostaa useampiakin kun eivät juuri mitään maksa. Kiitos vinkistä.
Suomessa näkyy popup kamaa suht harvoin, mutta Virossa noita on juhannuksena (ja sen jälkeen Rimin alelaarissa) myynnissä kasapäin. Virolaiset tuntuu kännissä luottavan asumukseen, joka kokoaa itse itsensä. Se kansa ei sitten ymmärrä tilannehuumorin päälle ollenkaan... ;)

..
Just, Munt suosittelemassa kertakäyttökrääsää :-P Ei sovi sun Zeissimagoon. Eli osta kymmenen, ja jätä vielä käytön jälkeen maastoon koristeeksi ;-)
--------
Aves!
temirhan

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Teltta kohteen mukaan, jos kuvaa soidinta metsässä/jängällä tai jäänreunalla kaurahanhia, niin mätänetin kympinteltta on passeli, jos taas on käypäsellään parituntia läskitintin ruokailua kuvaten niin popuppi istumateltta on kait sitten kuvakulmaltaan ok?
Munt

Sakke_K kirjoitti:
Munt kirjoitti:

..
Just, Munt suosittelemassa kertakäyttökrääsää :-P Ei sovi sun Zeissimagoon. Eli osta kymmenen, ja jätä vielä käytön jälkeen maastoon koristeeksi ;-)
Fiksumpi olisi tajunnut, että koju tulee arkojen lajien kohdalla jättää maastoon totuttelua varten ja vielä fiksumpi olisi tajunnut, että oikealla lintukuvaajalla on useampia kojuja valmiina sopivia lajeja tai valoja varten.

..
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Tuo pitää varmaan pitää paikkansa että halvalla ei saa hyvää. Kuvauskaupan kojut näyttäisi aika käteviltä,hintaakin on kyllä,mutta jos kestää kymmenenkin vuotta niin ei tuosta paljon vuodelle tule.

Vähän toisenlainen "piilokoju" http://www.nettivene.com/moottorivene/muu-merkki/500753
Vastaa Viestiin