Roska uuden objektiivin sisällä

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
makismika

Roska uuden objektiivin sisällä

Viesti Kirjoittaja makismika »

Kuva

Hankin alle viikko sitten 6D:n ja kaveriksi 24-105 4L:n. Tänään huomasin liitetyssä kuvassakin näkyvän valkoisen roskan objektiivin sisällä. Onko tässä aihetta viedä lasi takuuhuoltoon?
Ajattelin ensin tiedustella täällä, jos vastaavia tapauksia on ollut ja ne on takuuna puhdistettu.
http://www.kuvausmakinen.fi
Insta: @mygearphoto
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Minä unohtaisin koko jutun. Hyvässä lyhyssä huollossa on roskien määrä lisääntynyt 32:ksi ja lisäksi linsseissä on sormenjälkiä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
makismika

Tätä vähän pelkäänkin. Pitää vielä tutkia ettei näy kuvissa häiritsevästi.
OskuK

Ei se voi näkyä mitenkään missään. Laitapa huviksesi siihen vaikka 3x3mm paperinpala ja ota koekuvia....

Waldo's Peoplen Waldo:

OskuK

Veikkaan että tuotakaan ei kuvissa huomaa kuin vastavalossa. Nämä uv:t tosin oikeasti eivät koskaan hajoa. Tämä saitti tietää sen varmaksi!

Kuva

Tuolla pari kuvaa:
http://www.lensrentals.com/blog/2008/10 ... -scratches

Waldo's Peoplen Waldo:

alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

OskuK kirjoitti:Veikkaan että tuotakaan ei kuvissa huomaa kuin vastavalossa. Nämä uv:t tosin oikeasti eivät koskaan hajoa. Tämä saitti tietää sen varmaksi!
No saattaa tuommonen viltteri vähän myötävaloonkin syödä kontrastia - mutta tuo kikkare linssin sisällä ei kyllä näy millään lailla kuvissa. Turha huoltaa opiskaa, kun huolto ei vaikuta kuvaamiseen millään lailla. Ymmärrän kyllä että uuden pitäisi olla täysin moitteeton - mutta ehkä tolla kakkulalla kannattaa kuvata sen verran, että sen voi takuuhuoltaa jostakin vakavammasta virheestä - niitäkin voi uudessa lasissa olla.
Snagge

Viesti Kirjoittaja Snagge »

Voithan kokeilla kaupassa käydä vaatimassa vaihtoa. Ei varmaan huolto ole ainoa ratkaisu jos eroon siitä haluat.
OskuK

Niin, voihan käydä mäihä että vaihtavatkin, ja roskaa ei ole odotetavissa kuitenkaan tuonne ainakaan viikkoon ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

makismika

Mun edellinen lasi oli sigman 17-70 eikä sinne vuoden aikana tullut yhtään roskaa. Odotin L -sarjan olevan laadukkaampi...
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Mustoselta kuultua: jos roska liikkuu objektiivin sisällä, se kannattaa poistaa... jos on huonoa materiaalia, naarmuttaa liikkuessaan ja pidemmän päälle voi näkyä kuvassa ainakin vastavalon kontrastissa ym.

Toki jos harmittaa, kannattaa putsauttaa.
--------
Aves!
imattila

Viesti Kirjoittaja imattila »

Jos minä maksan tonnin jostain oli se mikä hyvänsä uusi tuote sen tulee olla virheettömässä kuosissa.

Itse kyllä pyrkisin vaihtamaan.
OskuK

imattila kirjoitti:Jos minä maksan tonnin jostain oli se mikä hyvänsä uusi tuote sen tulee olla virheettömässä kuosissa.
Autoa tuskin voisit uutena ostaa, aika harvaa uutta autoa ei ole paikkamaalattu, saatika ettei ole pölyä sisällä ;-)

Mutta jos mennään oikeisiin asioihin, niin vaikeitakin tapauksia on: esim. miten huonosti joku Sigma saa piirtää, ja se on silti "virheettömässä kunnossa"

Waldo's Peoplen Waldo:

Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Tuo roska ei näy kuvissa millään tavalla. Ei muuta kuin kuvaamaan ja jätä nuo kuvaamiseen millään lailla kuulumattomat sivuseikat omaan arvoonsa.

Kokeiles muuten ottaa kuva niin, että pidät sormea kiinni etulinssissä ja katso kuvaa...
makismika

Saan selvästi vastauksia kahdelta koulukunnalta. Toiset ehdottavat vaihtoa uuteen ja toiset olla välittämättä koko asiasta.
Ainon huomenna mennä liikkeeseen josta ostin objektiivin ja yrittää vaihtoa uuteen. Jos he ehdottavat huoltoa eivätkä vaihda putkea uuteen olen välittämättä roskasta ja jatkan kuvaamista niin kuin ennenkin ;)
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

imattila kirjoitti:Jos minä maksan tonnin jostain oli se mikä hyvänsä uusi tuote sen tulee olla virheettömässä kuosissa.

Minä hankin äsken 7000 euron objektiivin (uusi EF 300/2,8L IS II) ja putken sisällä on vähän pölyä! Mutta en aio valittaa. ;)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
imattila

spege kirjoitti:

Minä hankin äsken 7000 euron objektiivin (uusi EF 300/2,8L IS II) ja putken sisällä on vähän pölyä! Mutta en aio valittaa. ;)
Pitäskö onnitella?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

imattila kirjoitti:
spege kirjoitti:

Pitäskö onnitella?
Kauppiasta?
OskuK

imattila kirjoitti:
spege kirjoitti:

Pitäskö onnitella?
Pitäisikö sinua?

Waldo's Peoplen Waldo:

imattila

OskuK kirjoitti:
imattila kirjoitti:
spege kirjoitti: Minä hankin äsken 7000 euron objektiivin (uusi EF 300/2,8L IS II) ja putken sisällä on vähän pölyä! Mutta en aio valittaa. ;)
Pitäskö onnitella?
Pitäisikö sinua?
Jos ostasin tommosen linssin niin kyllä. Jos en valittais että siinä on heti ostettaessa ongelma siitä ei mielestäni pitäis.
Kyllä laaduntarkkailu paranee kun kuluttajat tietää mitä niiden tulee rahalleen saada vastinetta. Eihän tässä nyt suuresta ongelmasta ole kyse ja jokaisen oma asia miten näihin suhtautuu.

Maailmassa on toki isompiakin ongelmia.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Minulla on elämäni aikana ollut valtava määrä Canonin L-sarjan objektiiveja ja kaikista niistä on löytynyt tarkkaan katsomalla enemmän tai vähemmän pölyhiukkasia objektiivin sisältä. Sen verran kuitenkin ymmärrän optiikan lakeja, ettei muutamalla pienellä pölyhiukkasella ole todellakaan mitään vaikutusta kuvanlaatuun. Sitä paitsi käytössä niitä tulee sinne joka tapauksessa.

Oikeasti tärkeää on se, että objektiivi tarkentaa oikein ja piirtää tasaisesti, niin ettei toinen puoli kuvasta ole (vinossa olevan linssin takia) terävämpi kuin toinen. Jos jonkun mielenrauha menee objektiivin sisällä olevasta pienestä pölystä, niin mielestäni jonkinlainen mielenterveyslääkitys on silloin paikallaan. ;)

Kalvonaarmuja ja isoja roskia minäkään en kyllä hyväksy uudessa objektiivissa, vaikka näilläkään ei todellisuudessa ole juuri mitään vaikutusta kuvanlaatuun.
Viimeksi muokannut spege, Helmi 13, 2013 22 : 48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Vastaa Viestiin