macbook air vaiko pro
-
macbook air vaiko pro
o ko näissä kahdessa oikeasti isoja eroja? jompikumpi ois tarkoitus hakea lähipäivinä mut en osaa päättää. sen takia nyt kysynkin et onko pro oikeasti sen 300e enemmän arvoinen?
Käyttötarpeestahan se riippuu. Kuljetatko konetta paljon mukana? Onko joku erityinen tarve niille liitännöille, joiden suhteen nuo laitteet eroavat toisistaan?
Minä vaihdoin Prosta Airiin, enkä ole hetkeäkään katunut. Keveys ja näppäryys ovat ominaisuuksia, jotka korvaavat helposti ne muutamat puutteet, joissa Pro olisi parempi.
Minä vaihdoin Prosta Airiin, enkä ole hetkeäkään katunut. Keveys ja näppäryys ovat ominaisuuksia, jotka korvaavat helposti ne muutamat puutteet, joissa Pro olisi parempi.
-
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Itselläni on 13"Air käytössä ja se on kyllä mukavan kokoinen. Sopivan iso mutta ei liian pieni, keveys on kyllä valttia.
Mutta muista tosiaan se että jos Applen läppärin niin RAM muistia et voi enää lisätä jälkikäteen. Ne on kolvattu kiinni joten muistin lisääminen on mahdotonta. Tämän takia itse ostin suoraan 8g muistilla oman Airini.
Kaikki Airit sekä 13" Prot ovat varustettu emolevyyn interoidulla näytönohjaimella. Tehoa piisaa mutta jos tehoa oikeasti tarvii niin 15" Pro malleihin tulee erillinen oikea näytönohjain emolevyn ohjaimen rinnalle.
Photaria 13" Airin pitäisi pyörittää ihan joutusaan. Muista vain ottaa se 8G muistia.
Mutta muista tosiaan se että jos Applen läppärin niin RAM muistia et voi enää lisätä jälkikäteen. Ne on kolvattu kiinni joten muistin lisääminen on mahdotonta. Tämän takia itse ostin suoraan 8g muistilla oman Airini.
Kaikki Airit sekä 13" Prot ovat varustettu emolevyyn interoidulla näytönohjaimella. Tehoa piisaa mutta jos tehoa oikeasti tarvii niin 15" Pro malleihin tulee erillinen oikea näytönohjain emolevyn ohjaimen rinnalle.
Photaria 13" Airin pitäisi pyörittää ihan joutusaan. Muista vain ottaa se 8G muistia.
-
-
-
-
Minulla on uusin i7 mac mini jossa on tällä hetkellä 4Gb muistia kun en ole ehtinyt vielä täyttä 16Gb hakea, mutta jos thunderbird + firefox on yhtäaikaa photarin kanssa auki, ja photarissa on auki 1 kuva niin thunderbirdin new mail klikkauksen jälkeen saattaa kestää 10-20sec ennen kun se uuden mailin ikkuna on auki. Kertoo varmaan tarpeeksi. Ja tuo ei johdu mistään muusta kun muistin vähyydestä, macbook pro läppäreitä löytyy myös 8Gb muistia ja niissä on kyllä ihan sulavaa. 8Gb riittää jo kivasti.kunijo-1 kirjoitti:Paljonko olet tuota yhdistelmää käyttänyt ja minkä kokoisilla kuvilla? Yksi peruskysymys on tietysti sekin, olisiko tuo kone pääasiassa matkakäytössä, vai ainoana koneena?villeh kirjoitti:4Gb ei riitä OSX + photari, ei millään.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
No, minulla on i5 13'' Air 4 gigan muistilla. Mailin, Safarin ja muutaman muun ohjelman ollessa auki n. 45 megan kuvia saa avata Photarin CS&:een useampia ja ne avautuvat noin sekunnissa tai kahdessa. Kuvien muokkaaminen sujuu aivan kohtuullisilla viiveillä. En näe mitään ongelmaa tällaisessa käytössä. Totta kai lisämuisti tuo nopeutta, mutta kyllä photarihommia tekee näinkin. Kyse on enemmänkin ajattelutavasta. Nykyään moni tuntuu ajattelevan, että kaikki tietokonehommat pitää pystyä tekemään ilman viiveitä, tai muuten alkaa suuri valitus.
Jos se teho on tärkeintä, sitä varten on sitten parempia koneita. Itselläni on työkoneena uusi Mac Mini server 16gb muistilla ja kahdella 250SSD:llä, jotka toimivat RAID-asennettuna ERITTÄIN nopeasti. Mutta se onkin jo toinen tarina, nyt puhutaan kevyestä ja helposti mukana kulkevasta kannettavasta, johon pitää suhtautua vähän eri tavalla.
Jos se teho on tärkeintä, sitä varten on sitten parempia koneita. Itselläni on työkoneena uusi Mac Mini server 16gb muistilla ja kahdella 250SSD:llä, jotka toimivat RAID-asennettuna ERITTÄIN nopeasti. Mutta se onkin jo toinen tarina, nyt puhutaan kevyestä ja helposti mukana kulkevasta kannettavasta, johon pitää suhtautua vähän eri tavalla.
-
Kyllä photari toimiikin ihan sujuvasti, mutta sen päälle muille softille ei 4Gb jälkeen paljoa jää..kunijo-1 kirjoitti:No, minulla on i5 13'' Air 4 gigan muistilla. Mailin, Safarin ja muutaman muun ohjelman ollessa auki n. 45 megan kuvia saa avata Photarin CS&:een useampia ja ne avautuvat noin sekunnissa tai kahdessa.
-
laftin kysymys kuuluikin, jaksaako Air pyörittää photaria kuinka hyvin. Miksi pitää alkaa jauhamaan monien ohjelmien toimimisesta sen kanssa samaan aikaan, kun jokainen ymmärtää, että rajansa kaikella? Ei vaatine suurta viisautta sulkea niitä muita ohjelmia, jos haluaa työskennellä photarilla mahdollisimman tehokkaasti?
-
Voi huoh :D tervetuloa dc.nettiin taas :Dkunijo-1 kirjoitti:laftin kysymys kuuluikin, jaksaako Air pyörittää photaria kuinka hyvin. Miksi pitää alkaa jauhamaan monien ohjelmien toimimisesta sen kanssa samaan aikaan, kun jokainen ymmärtää, että rajansa kaikella? Ei vaatine suurta viisautta sulkea niitä muita ohjelmia, jos haluaa työskennellä photarilla mahdollisimman tehokkaasti?
Itse käyttäisin noilla perusteilla vielä 10 vuotta vanhaa konetta jos ei ole kiire mihinkään ja voisi käydä kahvilla välillä.
-
- Viesti:
-
Voi tuota ymmärryksen määrää. Onko oikeasti noin vaikeaa vastata siihen, mitä kysytään? Jos joku kysyy auton huippunopeutta, sinä ehdottomasti haluat määrittää sen asuntovaunua hinaten?villeh kirjoitti:Itse käyttäisin noilla perusteilla vielä 10 vuotta vanhaa konetta jos ei ole kiire mihinkään ja voisi käydä kahvilla välillä.
-
Vastasin jo ensimmäisessä, kun tietäen että prossut airissa ja muissakin maceissa on varsin hyvin verrattavissa tehon suhteen.kunijo-1 kirjoitti:Voi tuota ymmärryksen määrää. Onko oikeasti noin vaikeaa vastata siihen, mitä kysytään? Jos joku kysyy auton huippunopeutta, sinä ehdottomasti haluat määrittää sen asuntovaunua hinaten?villeh kirjoitti:Itse käyttäisin noilla perusteilla vielä 10 vuotta vanhaa konetta jos ei ole kiire mihinkään ja voisi käydä kahvilla välillä.
En ymmärrä miksi en saa verrata esim photarin nopeuteen kun hän sitä selkeästi toisessa viestissään kysyy?
Jos ostaa 1200-1600€ koneen (joka sekin on vain i5) ja pointtisi oli se "no ne muut ohjelmat voi sulkea että muut ohjelmat jaksaa pyöriä" niin minusta mennään metsään... varsinkin kun kummassakin vaihtoehdossa puhutaan koneesta jossa joutuu ostopäätöksessä tekemään tinkiikö käytettävyydestä ostamalla vain 4gb eikä sitä voi jälkikäteen lisätä.
Tuo että suljetaan ohjelmia että kone jaksaa pyöriä, oli kova juttu joskus -90 luvulla.
-
- Viesti:
Itse käytän airissa (i5 128 gt 4gp) Lightroom nelosta, CS kutosta ja NIK:iä. Lightroomissa ei mitään ongelmaa, kuten ei NIK:inkään softissa. CS kutosessa käytän ainoastaan layereitä valotuksien yhdistämiseen ja ainakin siinä se toimii ihan mukavasti. Näyttöhän siinä on vähän kuvankäsittelyyn pieni, mutta jos se häiritsee, niin sitten kannattaa varmaan harkita pöytäkonetta. Retina Prosta ei kokemusta, mutta en ole kaivannutkaan.laft kirjoitti:mä kuljetan konetta todella paljon mukana eritoten kuorma autossa kone on todella paljon mukana. airia jota olen kattellu ois 4gb ram ja 128gt flash. jaksaako se pyörittää photaria kuinka hyvin?
facebook.com/anttifoto
-
- Viesti:
Ongelma näyttäisi olevan se, että verrataan eri asioita keskenään. Uusi kone verrattuna vanhaan on todennäköisesti aina nopeampi. Samoin se vaikuttaa käyttääkö kameraa, jonka kuvakoko on 12 M tai 24. Samoin se jos verrataan keskenään eri ohjelmia. Myös käyttötottumus on iso kysymys.
Oma koneeni on mid 2009 13" MBP 2,26 GHz prosessorilla. Muistia minulla on 8M ja sisuksissa SSD. Kamera on 5D. Minulla on usein samaan aikaan auki Safari, Mail, EyeTv ja Lightroom, PS Elements 11 sekä Järjestelmän valvonta. Systeemi toimii ilman nikotteluja. Miten siis paljon uudempi kone ei toimisi, joka on kaikin puolin tehokkaampi?
Oma koneeni on mid 2009 13" MBP 2,26 GHz prosessorilla. Muistia minulla on 8M ja sisuksissa SSD. Kamera on 5D. Minulla on usein samaan aikaan auki Safari, Mail, EyeTv ja Lightroom, PS Elements 11 sekä Järjestelmän valvonta. Systeemi toimii ilman nikotteluja. Miten siis paljon uudempi kone ei toimisi, joka on kaikin puolin tehokkaampi?
-
- Viesti:
Hyvä pointti. Lisään edelliseen viestiini, että kuvaan Nikonin D800 kameralla 14 bittisiä raw-kuvia, eli varmasti suuria fileitä tulee...Mikael K. kirjoitti:Ongelma näyttäisi olevan se, että verrataan eri asioita keskenään. Uusi kone verrattuna vanhaan on todennäköisesti aina nopeampi. Samoin se vaikuttaa käyttääkö kameraa, jonka kuvakoko on 12 M tai 24. Samoin se jos verrataan keskenään eri ohjelmia. Myös käyttötottumus on iso kysymys.
Facebook.com/anttifoto