50vs40vs35vs28 croppiin yleislinssiksi??

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
Anestic

50vs40vs35vs28 croppiin yleislinssiksi??

Viesti Kirjoittaja Anestic »

Elikkä hakusessa yleislinssi canoniin. Tarvisin vähän valovoimaa ja sellasen terävähkön primen, jolla olis helppo juosta tapahtumissa laukomassa.

Eka vaihtoehto olisi tuo 50mm F1.8, mutta onko liian tiukka? Kyllä jossakin vaiheessa tulee hankittua tämä, mutta yksi kerrallaan :)

Toinen olisi tuo 40mm pancake F2.8, mutta valovoimaa on melko vähän primeksi. Tosin koko ja paino kiihottaa kovasti.

Kolmas olis sitte tuo 35mm F2 ja siinä kiinnostaa valovoima ja polttoväli, joka olis lähellä täyskennon 50 millistä.

Ja neljäs oli tuo 28mm F2.8, vähän samat perustelut ku kahessa edellisessä.

Eli mikä näistä on kätevin yleislinssiksi näin alkuun? Tosiaan pääpaino on sisätiloissa henkilö/tilannekuvaus sekä tapahtumakuvaus. Primeistä ei toistaiseksi kokemusta, kuin myöskään kunnon valovoimasta. Eniten heilun 35 ja 50 välillä... Mielipiteitä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

35/2 olis sopiva, mutta Canonin versio asiasta ei ole häävi.

Sigma 30/1.4 tai 35/1.4 olis parempia.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
makismika

Viesti Kirjoittaja makismika »

Kyllä minäkin Sigman 35mm uutuuteen kallistuisin.
http://www.kuvausmakinen.fi
Insta: @mygearphoto
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Minä annan 5. vaihtoehdon 28/1.8 :)

Normaali kokoisessa kodissa pidemmät ahtaita ja valovoimasta kait ei haittaakaan ole.Ja jos tuntuu liian laajalta niin kroppi varaa nyky rungoissa mielestäni on ainakin 35mm kuvakulmaan.40mm on pieni,mutta eipä tuo ole oikein valovoimainenkaan ja 50mm on aivan liian ahdas normi kodeissa kropille.
OskuK

Re: 50vs40vs35vs28 croppiin yleislinssiksi??

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Anestic kirjoitti:Elikkä hakusessa yleislinssi canoniin. Tarvisin vähän valovoimaa ja sellasen terävähkön primen, jolla olis helppo juosta tapahtumissa laukomassa.

Eka vaihtoehto olisi tuo 50mm F1.8, mutta onko liian tiukka? Kyllä jossakin vaiheessa tulee hankittua tämä, mutta yksi kerrallaan :)

Toinen olisi tuo 40mm pancake F2.8, mutta valovoimaa on melko vähän primeksi. Tosin koko ja paino kiihottaa kovasti.

Kolmas olis sitte tuo 35mm F2 ja siinä kiinnostaa valovoima ja polttoväli, joka olis lähellä täyskennon 50 millistä.

Ja neljäs oli tuo 28mm F2.8, vähän samat perustelut ku kahessa edellisessä.

Eli mikä näistä on kätevin yleislinssiksi näin alkuun? Tosiaan pääpaino on sisätiloissa henkilö/tilannekuvaus sekä tapahtumakuvaus. Primeistä ei toistaiseksi kokemusta, kuin myöskään kunnon valovoimasta. Eniten heilun 35 ja 50 välillä... Mielipiteitä?
Laitat sen nykyobjektivisi kys polttoväleille ja teet lenkin kullakin. Eikähän se pma polttoväli siinä irtoa?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Joku noista :

- EF 24/2.8 IS USM
- EF 28/2.8 IS USM
- EF 35/2 IS USM

4-stopin IS, taskukokoisia ja optisesti erittäin hyviä.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

35mm minusta pitkä 1.6x cropissa yleislasiksi.
Hannu KH
Viesti:

JPQ kirjoitti:35mm minusta pitkä 1.6x cropissa yleislasiksi.
Tai lyhyt.....molemmat samassa paketissa.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Hannu KH kirjoitti:
no se tietysti aina määrittely kysymys mutta kyllä uskosin useimmat puoltaa minua kun sanon 50mm kino vastaava on se yleislasi muut sitten muuhun.
Hannu KH
Viesti:

JPQ kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
no se tietysti aina määrittely kysymys mutta kyllä uskosin useimmat puoltaa minua kun sanon 50mm kino vastaava on se yleislasi muut sitten muuhun.
Tiedän kyllä, mun pokkarissa (20D) on lähes aina EF 35/2 lasi kiinni, ja aikalailla tasan jää molemmissa päissä vajaaksi.
DanielB

Viesti Kirjoittaja DanielB »

Jos noista aloittajan vaihtoehdoista pitäis valkata, niin ehdottomasti toi 40mm pannari.
Koko, kuvanlaatu ja tarkennus oikein asiallista.
Viiskytmillinen kauhee muovirimpula, 35mm tarkennus aika kauhia kuten tossa 50mm myös. Kuvanlaatu kelvollista molemmissa, himmennettynä varsinkin.
28mm ei oo tuttu, mut mut riippuu vähän mitä polttoväliä kropillesi kaipaat.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Hannu KH kirjoitti:
JPQ kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Tai lyhyt.....molemmat samassa paketissa.
Tiedän kyllä, mun pokkarissa (20D) on lähes aina EF 35/2 lasi kiinni, ja aikalailla tasan jää molemmissa päissä vajaaksi.
Tiedän tunteen. Aikaisemmin oli 28/1.8 (ja 50mm) käytössä. Tuntui tuo 28mm paljon soppelimmalta yleislasiksi croppirungossa, kun nykyinen 35mm. Tuo Sigman 28/1.8 oli muuten vaan niin huono ja iso, että kyllä mielummin kuvaan tuolla 35/1.8 nikkorilla.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
DanielB

kribe kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
JPQ kirjoitti: no se tietysti aina määrittely kysymys mutta kyllä uskosin useimmat puoltaa minua kun sanon 50mm kino vastaava on se yleislasi muut sitten muuhun.
Tiedän tunteen. Aikaisemmin oli 28/1.8 (ja 50mm) käytössä. Tuntui tuo 28mm paljon soppelimmalta yleislasiksi croppirungossa, kun nykyinen 35mm. Tuo Sigman 28/1.8 oli muuten vaan niin huono ja iso, että kyllä mielummin kuvaan tuolla 35/1.8 nikkorilla.
Kinossa toi 35mm on kyl nasta, mä tykkäsin mun 35mm 1.4:sesta...
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

DanielB kirjoitti:
kribe kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Tiedän kyllä, mun pokkarissa (20D) on lähes aina EF 35/2 lasi kiinni, ja aikalailla tasan jää molemmissa päissä vajaaksi.
Kinossa toi 35mm on kyl nasta, mä tykkäsin mun 35mm 1.4:sesta...
Cropin nokalla olen noita käyttänyt.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Anestic

Ugh! Kiitos keskustelusta ja ehdotuksista. Sigmat kiinnostaa näin äkkiseltään, mutta sanotaanko että hintaluokka on tässä nämä mainitut, joista 35mm on jo kipurajalla pahasti.

Periaatteessa aattelinki tehdä kitillä lenkin, mutta ei se silti ihan sama asia ole, kun muutkin asiat kuin tuo polttoväli ratkaisee. Enkä muistanut mainita videokuvausta mauaalitarkennuksella :D

Mietin oisko se sitten niin, että 50mm nyt ja sitte 28mm kaveriksi myöhemmin.... Mutta sitte taas 2.8 zoomejakin alkaa saada käytettynä aika halvalla. Sen päätöksen tein, että zoomit ostan vain kiinteällä aukolla koko polttovälin, videokuvauksen takia.

Joku puhui kotona kuvaamisesta, mutta aika vähän tulee sitä tehtyä, ja siihen menee oikeasti tuo kittikin. Ei sisällä yleensä ole mitään niin mielenkiintoista kuvattavaa, että niitä jaksaisi hifistellä :D

No, mun pittää käydä koululta hakeen vähän linssejä testiin :D
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Anestic kirjoitti: Eka vaihtoehto olisi tuo 50mm F1.8, mutta onko liian tiukka? Kyllä jossakin vaiheessa tulee hankittua tämä, mutta yksi kerrallaan :)

Tosiaan pääpaino on sisätiloissa henkilö/tilannekuvaus sekä tapahtumakuvaus.
28/1.8 on hyvä kaveri sitten kun mahdollisesti hankkii 50/1.8.
Tuolla parilla pärjäilee sisätiloissa hyvinkin.

Itse tosin käytän pääasiassa zoomia,mutta saattaa olla primekin jos tiedän ennakkoon paikan missä kuvaan.
Anestic

jka71 kirjoitti:28/1.8 on hyvä kaveri sitten kun mahdollisesti hankkii 50/1.8.

Itse tosin käytän pääasiassa zoomia,mutta saattaa olla primekin jos tiedän ennakkoon paikan missä kuvaan.
No siis zoomi ois kiva sekin, mutta kun nuo valovoimaset on niin pirtanan kalliita + jos haluaa yhtä hyvän piirron ku esim. tossa satasen 50mm, niin saa maksaa vielä enemmän, ainakin lukemani perusteella. Tosin nyt on Sigman 17-50 2.8 myös harkinnassa...
DanielB

Anestic kirjoitti:
jka71 kirjoitti:28/1.8 on hyvä kaveri sitten kun mahdollisesti hankkii 50/1.8.

No siis zoomi ois kiva sekin, mutta kun nuo valovoimaset on niin pirtanan kalliita + jos haluaa yhtä hyvän piirron ku esim. tossa satasen 50mm, niin saa maksaa vielä enemmän, ainakin lukemani perusteella. Tosin nyt on Sigman 17-50 2.8 myös harkinnassa...
Voisin antaa ehkä parhaimman vinkin:

Älä jahkaile, mieti, spekuloi, tsekkaile testien käppyröitä.
KUVAA!

Oikeesti, onks sulla sit se 50mm 1.8 muovikanisteri, tai puolentoistatonnin äLLä niin niillä piirron eroilla ja viilailuilla ei oo välii jos et tuota kamerallasi kuvaa.
Kaikella kunnialla, uskon et sulle on miljoonasti enemmän iloa zoomista kuin esim just tosta 50mm 1.8 tötsästä.

edit: ellei tosiaan oo kyse tästä perinteisestä "kameraharrastuksesta" ei kuvausharrastuksesta...
Hannu KH
Viesti:

DanielB kirjoitti: Voisin antaa ehkä parhaimman vinkin:

Älä jahkaile, mieti, spekuloi, tsekkaile testien käppyröitä.
KUVAA!

Oikeesti, onks sulla sit se 50mm 1.8 muovikanisteri, tai puolentoistatonnin äLLä niin niillä piirron eroilla ja viilailuilla ei oo välii jos et tuota kamerallasi kuvaa.
Kaikella kunnialla, uskon et sulle on miljoonasti enemmän iloa zoomista kuin esim just tosta 50mm 1.8 tötsästä.

edit: ellei tosiaan oo kyse tästä perinteisestä "kameraharrastuksesta" ei kuvausharrastuksesta...
+1
Vastaa Viestiin