50vs40vs35vs28 croppiin yleislinssiksi??
-
50vs40vs35vs28 croppiin yleislinssiksi??
Elikkä hakusessa yleislinssi canoniin. Tarvisin vähän valovoimaa ja sellasen terävähkön primen, jolla olis helppo juosta tapahtumissa laukomassa.
Eka vaihtoehto olisi tuo 50mm F1.8, mutta onko liian tiukka? Kyllä jossakin vaiheessa tulee hankittua tämä, mutta yksi kerrallaan :)
Toinen olisi tuo 40mm pancake F2.8, mutta valovoimaa on melko vähän primeksi. Tosin koko ja paino kiihottaa kovasti.
Kolmas olis sitte tuo 35mm F2 ja siinä kiinnostaa valovoima ja polttoväli, joka olis lähellä täyskennon 50 millistä.
Ja neljäs oli tuo 28mm F2.8, vähän samat perustelut ku kahessa edellisessä.
Eli mikä näistä on kätevin yleislinssiksi näin alkuun? Tosiaan pääpaino on sisätiloissa henkilö/tilannekuvaus sekä tapahtumakuvaus. Primeistä ei toistaiseksi kokemusta, kuin myöskään kunnon valovoimasta. Eniten heilun 35 ja 50 välillä... Mielipiteitä?
Eka vaihtoehto olisi tuo 50mm F1.8, mutta onko liian tiukka? Kyllä jossakin vaiheessa tulee hankittua tämä, mutta yksi kerrallaan :)
Toinen olisi tuo 40mm pancake F2.8, mutta valovoimaa on melko vähän primeksi. Tosin koko ja paino kiihottaa kovasti.
Kolmas olis sitte tuo 35mm F2 ja siinä kiinnostaa valovoima ja polttoväli, joka olis lähellä täyskennon 50 millistä.
Eli mikä näistä on kätevin yleislinssiksi näin alkuun? Tosiaan pääpaino on sisätiloissa henkilö/tilannekuvaus sekä tapahtumakuvaus. Primeistä ei toistaiseksi kokemusta, kuin myöskään kunnon valovoimasta. Eniten heilun 35 ja 50 välillä... Mielipiteitä?
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
Minä annan 5. vaihtoehdon 28/1.8 :)
Normaali kokoisessa kodissa pidemmät ahtaita ja valovoimasta kait ei haittaakaan ole.Ja jos tuntuu liian laajalta niin kroppi varaa nyky rungoissa mielestäni on ainakin 35mm kuvakulmaan.40mm on pieni,mutta eipä tuo ole oikein valovoimainenkaan ja 50mm on aivan liian ahdas normi kodeissa kropille.
Normaali kokoisessa kodissa pidemmät ahtaita ja valovoimasta kait ei haittaakaan ole.Ja jos tuntuu liian laajalta niin kroppi varaa nyky rungoissa mielestäni on ainakin 35mm kuvakulmaan.40mm on pieni,mutta eipä tuo ole oikein valovoimainenkaan ja 50mm on aivan liian ahdas normi kodeissa kropille.
-
Re: 50vs40vs35vs28 croppiin yleislinssiksi??
Laitat sen nykyobjektivisi kys polttoväleille ja teet lenkin kullakin. Eikähän se pma polttoväli siinä irtoa?Anestic kirjoitti:Elikkä hakusessa yleislinssi canoniin. Tarvisin vähän valovoimaa ja sellasen terävähkön primen, jolla olis helppo juosta tapahtumissa laukomassa.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
Tiedän kyllä, mun pokkarissa (20D) on lähes aina EF 35/2 lasi kiinni, ja aikalailla tasan jää molemmissa päissä vajaaksi.JPQ kirjoitti:no se tietysti aina määrittely kysymys mutta kyllä uskosin useimmat puoltaa minua kun sanon 50mm kino vastaava on se yleislasi muut sitten muuhun.Hannu KH kirjoitti:Tai lyhyt.....molemmat samassa paketissa.JPQ kirjoitti:35mm minusta pitkä 1.6x cropissa yleislasiksi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Jos noista aloittajan vaihtoehdoista pitäis valkata, niin ehdottomasti toi 40mm pannari.
Koko, kuvanlaatu ja tarkennus oikein asiallista.
Viiskytmillinen kauhee muovirimpula, 35mm tarkennus aika kauhia kuten tossa 50mm myös. Kuvanlaatu kelvollista molemmissa, himmennettynä varsinkin.
28mm ei oo tuttu, mut mut riippuu vähän mitä polttoväliä kropillesi kaipaat.
Koko, kuvanlaatu ja tarkennus oikein asiallista.
Viiskytmillinen kauhee muovirimpula, 35mm tarkennus aika kauhia kuten tossa 50mm myös. Kuvanlaatu kelvollista molemmissa, himmennettynä varsinkin.
28mm ei oo tuttu, mut mut riippuu vähän mitä polttoväliä kropillesi kaipaat.
-
- Viesti:
Tiedän tunteen. Aikaisemmin oli 28/1.8 (ja 50mm) käytössä. Tuntui tuo 28mm paljon soppelimmalta yleislasiksi croppirungossa, kun nykyinen 35mm. Tuo Sigman 28/1.8 oli muuten vaan niin huono ja iso, että kyllä mielummin kuvaan tuolla 35/1.8 nikkorilla.Hannu KH kirjoitti:Tiedän kyllä, mun pokkarissa (20D) on lähes aina EF 35/2 lasi kiinni, ja aikalailla tasan jää molemmissa päissä vajaaksi.JPQ kirjoitti:no se tietysti aina määrittely kysymys mutta kyllä uskosin useimmat puoltaa minua kun sanon 50mm kino vastaava on se yleislasi muut sitten muuhun.Hannu KH kirjoitti: Tai lyhyt.....molemmat samassa paketissa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Kinossa toi 35mm on kyl nasta, mä tykkäsin mun 35mm 1.4:sesta...kribe kirjoitti:Tiedän tunteen. Aikaisemmin oli 28/1.8 (ja 50mm) käytössä. Tuntui tuo 28mm paljon soppelimmalta yleislasiksi croppirungossa, kun nykyinen 35mm. Tuo Sigman 28/1.8 oli muuten vaan niin huono ja iso, että kyllä mielummin kuvaan tuolla 35/1.8 nikkorilla.Hannu KH kirjoitti:Tiedän kyllä, mun pokkarissa (20D) on lähes aina EF 35/2 lasi kiinni, ja aikalailla tasan jää molemmissa päissä vajaaksi.JPQ kirjoitti: no se tietysti aina määrittely kysymys mutta kyllä uskosin useimmat puoltaa minua kun sanon 50mm kino vastaava on se yleislasi muut sitten muuhun.
-
- Viesti:
Cropin nokalla olen noita käyttänyt.DanielB kirjoitti:Kinossa toi 35mm on kyl nasta, mä tykkäsin mun 35mm 1.4:sesta...kribe kirjoitti:Tiedän tunteen. Aikaisemmin oli 28/1.8 (ja 50mm) käytössä. Tuntui tuo 28mm paljon soppelimmalta yleislasiksi croppirungossa, kun nykyinen 35mm. Tuo Sigman 28/1.8 oli muuten vaan niin huono ja iso, että kyllä mielummin kuvaan tuolla 35/1.8 nikkorilla.Hannu KH kirjoitti: Tiedän kyllä, mun pokkarissa (20D) on lähes aina EF 35/2 lasi kiinni, ja aikalailla tasan jää molemmissa päissä vajaaksi.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Ugh! Kiitos keskustelusta ja ehdotuksista. Sigmat kiinnostaa näin äkkiseltään, mutta sanotaanko että hintaluokka on tässä nämä mainitut, joista 35mm on jo kipurajalla pahasti.
Periaatteessa aattelinki tehdä kitillä lenkin, mutta ei se silti ihan sama asia ole, kun muutkin asiat kuin tuo polttoväli ratkaisee. Enkä muistanut mainita videokuvausta mauaalitarkennuksella :D
Mietin oisko se sitten niin, että 50mm nyt ja sitte 28mm kaveriksi myöhemmin.... Mutta sitte taas 2.8 zoomejakin alkaa saada käytettynä aika halvalla. Sen päätöksen tein, että zoomit ostan vain kiinteällä aukolla koko polttovälin, videokuvauksen takia.
Joku puhui kotona kuvaamisesta, mutta aika vähän tulee sitä tehtyä, ja siihen menee oikeasti tuo kittikin. Ei sisällä yleensä ole mitään niin mielenkiintoista kuvattavaa, että niitä jaksaisi hifistellä :D
No, mun pittää käydä koululta hakeen vähän linssejä testiin :D
Periaatteessa aattelinki tehdä kitillä lenkin, mutta ei se silti ihan sama asia ole, kun muutkin asiat kuin tuo polttoväli ratkaisee. Enkä muistanut mainita videokuvausta mauaalitarkennuksella :D
Mietin oisko se sitten niin, että 50mm nyt ja sitte 28mm kaveriksi myöhemmin.... Mutta sitte taas 2.8 zoomejakin alkaa saada käytettynä aika halvalla. Sen päätöksen tein, että zoomit ostan vain kiinteällä aukolla koko polttovälin, videokuvauksen takia.
Joku puhui kotona kuvaamisesta, mutta aika vähän tulee sitä tehtyä, ja siihen menee oikeasti tuo kittikin. Ei sisällä yleensä ole mitään niin mielenkiintoista kuvattavaa, että niitä jaksaisi hifistellä :D
No, mun pittää käydä koululta hakeen vähän linssejä testiin :D
-
- Viesti:
28/1.8 on hyvä kaveri sitten kun mahdollisesti hankkii 50/1.8.Anestic kirjoitti: Eka vaihtoehto olisi tuo 50mm F1.8, mutta onko liian tiukka? Kyllä jossakin vaiheessa tulee hankittua tämä, mutta yksi kerrallaan :)
Tosiaan pääpaino on sisätiloissa henkilö/tilannekuvaus sekä tapahtumakuvaus.
Tuolla parilla pärjäilee sisätiloissa hyvinkin.
Itse tosin käytän pääasiassa zoomia,mutta saattaa olla primekin jos tiedän ennakkoon paikan missä kuvaan.
-
No siis zoomi ois kiva sekin, mutta kun nuo valovoimaset on niin pirtanan kalliita + jos haluaa yhtä hyvän piirron ku esim. tossa satasen 50mm, niin saa maksaa vielä enemmän, ainakin lukemani perusteella. Tosin nyt on Sigman 17-50 2.8 myös harkinnassa...jka71 kirjoitti:28/1.8 on hyvä kaveri sitten kun mahdollisesti hankkii 50/1.8.
Itse tosin käytän pääasiassa zoomia,mutta saattaa olla primekin jos tiedän ennakkoon paikan missä kuvaan.
-
Voisin antaa ehkä parhaimman vinkin:Anestic kirjoitti:No siis zoomi ois kiva sekin, mutta kun nuo valovoimaset on niin pirtanan kalliita + jos haluaa yhtä hyvän piirron ku esim. tossa satasen 50mm, niin saa maksaa vielä enemmän, ainakin lukemani perusteella. Tosin nyt on Sigman 17-50 2.8 myös harkinnassa...jka71 kirjoitti:28/1.8 on hyvä kaveri sitten kun mahdollisesti hankkii 50/1.8.
Älä jahkaile, mieti, spekuloi, tsekkaile testien käppyröitä.
KUVAA!
Oikeesti, onks sulla sit se 50mm 1.8 muovikanisteri, tai puolentoistatonnin äLLä niin niillä piirron eroilla ja viilailuilla ei oo välii jos et tuota kamerallasi kuvaa.
Kaikella kunnialla, uskon et sulle on miljoonasti enemmän iloa zoomista kuin esim just tosta 50mm 1.8 tötsästä.
edit: ellei tosiaan oo kyse tästä perinteisestä "kameraharrastuksesta" ei kuvausharrastuksesta...
-
- Viesti:
+1DanielB kirjoitti: Voisin antaa ehkä parhaimman vinkin:
Älä jahkaile, mieti, spekuloi, tsekkaile testien käppyröitä.
KUVAA!
Oikeesti, onks sulla sit se 50mm 1.8 muovikanisteri, tai puolentoistatonnin äLLä niin niillä piirron eroilla ja viilailuilla ei oo välii jos et tuota kamerallasi kuvaa.
Kaikella kunnialla, uskon et sulle on miljoonasti enemmän iloa zoomista kuin esim just tosta 50mm 1.8 tötsästä.
edit: ellei tosiaan oo kyse tästä perinteisestä "kameraharrastuksesta" ei kuvausharrastuksesta...
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.