Vakaaja päällä tai eli ei
-
Vakaaja päällä tai eli ei
Tuolla jalustakeskustelussa tuli mielipide, jonka mukaan vakaaja pitäisi olla pois päältä jalustalta kuvatessa. Muuallakin olen tuollaisia mielipiteitä nähnyt.
Lueskelin eilen "Lintukuvauksen käsikirjaa" ja Markku Varesvuo kirjoittaa siinä näin: "Pidän Canon-objektiiveissani vakaajan aina päällä ja asennossa yksi riippumatta siitä otanko kuvia jalustalla vai käsivaralla. Erityisesti pitkillä polttoväleillä ja hitailla suljinajoilla vakaajan merkitys korostuu."
Miksi vakaajaa ei mielestänne voisi käyttää jalustalta kuvatessa ja miten itse menettelette?
Lueskelin eilen "Lintukuvauksen käsikirjaa" ja Markku Varesvuo kirjoittaa siinä näin: "Pidän Canon-objektiiveissani vakaajan aina päällä ja asennossa yksi riippumatta siitä otanko kuvia jalustalla vai käsivaralla. Erityisesti pitkillä polttoväleillä ja hitailla suljinajoilla vakaajan merkitys korostuu."
Miksi vakaajaa ei mielestänne voisi käyttää jalustalta kuvatessa ja miten itse menettelette?
-
Pidemmillä valotusajoilla vakaaja voi yrittää kompensoida liikettä jota linssissä ei ole.
Omassa kuvauksessani pidän nyrkkisääntönä että käytän vakajaa jos sitä tarvitsen. Useamman sekunnin ja pidempien valotusaikojen kanssa vakaalla alustalla ei tarvitse vakaajaa. Se vain luo mahdollisuuden "virheeseen" vakaajalle.
Edit: joo oli tosi typerästi selitetty :) Lyhyesti yöllä pimeässä +10sec valotuksilla välillä olen havainnut unohdettuani vakaajan päälle että kuvista tulee epätarkkoja ja välillä ei ole mitään vaikutusta. Mahdollisuus vakaajan aiheuttamaan turhaan liikkeeseen on kuitenki mahdollinen.
Omassa kuvauksessani pidän nyrkkisääntönä että käytän vakajaa jos sitä tarvitsen. Useamman sekunnin ja pidempien valotusaikojen kanssa vakaalla alustalla ei tarvitse vakaajaa. Se vain luo mahdollisuuden "virheeseen" vakaajalle.
Edit: joo oli tosi typerästi selitetty :) Lyhyesti yöllä pimeässä +10sec valotuksilla välillä olen havainnut unohdettuani vakaajan päälle että kuvista tulee epätarkkoja ja välillä ei ole mitään vaikutusta. Mahdollisuus vakaajan aiheuttamaan turhaan liikkeeseen on kuitenki mahdollinen.
-
Kuvaan Nikonilla, mutta eipä minullakaan ole konkreettisia kokemuksia siitä, että jalustalla otettu kuva menisi pilalle siitä kun vakaaja on unohtunut päälle. Joskus sitä sattuu.
Toki periaatteessa sammutan vakaajan kun jalustala kuvaan. Mutta menisikö tämä samaan sarjaan kuin suositus vakaajan sammuttamisesta erittäin nopeilla suljinajoilla. Joissain Nikonin papereissa on näkynyt tuommoistakin suositusta.
Toki periaatteessa sammutan vakaajan kun jalustala kuvaan. Mutta menisikö tämä samaan sarjaan kuin suositus vakaajan sammuttamisesta erittäin nopeilla suljinajoilla. Joissain Nikonin papereissa on näkynyt tuommoistakin suositusta.
-
Näin minäkin olen antanut asian itselleni kertoa, mutta vaikea on aloittelijan sanoa, miksi kuva milloinkin on epätarkka.imattila kirjoitti: Lyhyesti yöllä pimeässä +10sec valotuksilla välillä olen havainnut unohdettuani vakaajan päälle että kuvista tulee epätarkkoja ja välillä ei ole mitään vaikutusta. Mahdollisuus vakaajan aiheuttamaan turhaan liikkeeseen on kuitenki mahdollinen.
Jäi vaan kiusaamaan tuossa kirjassa sana aina, mutta harvemmin lintukuvauksessa tietysti 10sek aikoja käytetään ;-)). Joissakin esimerkkikuvissa näytti olevan kuitenkin 0,5sek.
-
Omilla testeillä selviää parhaat ratkaisut, mutta sanoisin että vakaajasta voi olla vielä hyötyä esim alle sekunnin valotuksilla. Kun taas mennään esim puolen tunnin startrails kuviin tms. ollaan vähän eri maailmassa ja pitäisin vakaajan pois päältä.malasa kirjoitti:Näin minäkin olen antanut asian itselleni kertoa, mutta vaikea on aloittelijan sanoa, miksi kuva milloinkin on epätarkka.imattila kirjoitti: Lyhyesti yöllä pimeässä +10sec valotuksilla välillä olen havainnut unohdettuani vakaajan päälle että kuvista tulee epätarkkoja ja välillä ei ole mitään vaikutusta. Mahdollisuus vakaajan aiheuttamaan turhaan liikkeeseen on kuitenki mahdollinen.
Jäi vaan kiusaamaan tuossa kirjassa sana aina, mutta harvemmin lintukuvauksessa tietysti 10sek aikoja käytetään ;-)). Joissakin esimerkkikuvissa näytti olevan kuitenkin 0,5sek.
Niinku tuossa jo -elmar- mainitsi varmasti osa vakaajista tunnistaa että nyt ei olla käsivaralla ja tietävät miten toimia automaattisesti, mutta suuri vaiva vakaajan sammuttamisesta ei ole jos ei luota automatiikkaan.
-
Juu, riippuu lasista. Peilin läpsymisen vuoksi etenkin superteleissä IS kannattaa pitää aina päällä. Canon US:n tekninen pomo Chuck Westfall muotoilee asian näin :imattila kirjoitti:...varmasti osa vakaajista tunnistaa että nyt ei olla käsivaralla ja tietävät miten toimia automaattisesti, mutta suuri vaiva vakaajan sammuttamisesta ei ole jos ei luota automatiikkaan.
"Next, virtually all Canon Image Stabilizer lenses except the now-discontinued original 1995 EF75-300mm IS model have some degree of tripod-sensing. In most cases, what that means is that when the lens senses that it's completely steady, it effectively prevents the IS mechanism from moving. With typical IS lenses like the EF70-200mm f/4L IS USM or EF24-105mm f/4L IS USM, that’s about as far as it goes. In other words, the IS mechanism doesn’t move when the lens is mounted on a tripod, but by the same token, it doesn’t compensate for other sources of vibration such as the slap of the camera’s reflex mirror prior to the beginning of an exposure. As I mentioned in an earlier edition of Tech Tips, I recommend shutting off the IS mechanism when using these lenses on a tripod in order to save battery power, and also to lock and center the IS mechanism.
However, there is a group of high-end Canon lenses that actually does compensate for mirror slap during tripod use. This list currently includes the EF200mm f/2L IS USM, EF300mm f/2.8L IS USM, EF400mm f/2.8L IS USM, EF400mm f/4 DO IS USM, EF500mm f/4L IS USM, EF600mm f/4L IS USM, and EF800mm f/5.6L IS USM. With these lenses, it's usually a good idea to leave IS on for long exposures on a tripod unless you plan on locking the mirror prior to exposure." http://digitaljournalist.org/issue0807/tech-tips.html
Viimeksi muokannut elmar, Tammi 23, 2013 9 : 11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Nikoneista sanotaan näin:
http://support.nikonusa.com/app/answers ... -on-tripod
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
http://support.nikonusa.com/app/answers ... -on-tripod
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm