Muutama kysymys salamoista ja valaisusta

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Tobb

Muutama kysymys salamoista ja valaisusta

Viesti Kirjoittaja Tobb »

Tarkotuksena olisi kuvata ihmisiä/eläimiä/pieniä esineitä sisätiloissa ja kuvata myös ulkona lumilautailua (reilausta) iltaisin. Joten minkälainen salama setti olisi paras? Kävisikö yongnuon manuaalisalama + radiotriggerit vai kannattaisiko edes yhden salaman olla automaattia tukeva? Riittäkö 2 salamaa? Softbox vai sateenvarjo? Ja miksi ei SB-600 myydä enään?

Kiitos jo etukäteen!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mixout

Re: Muutama kysymys salamoista ja valaisusta

Viesti Kirjoittaja mixout »

Tietoa kannattaa hakea useasta paikasta ja muodostaa käsitys siitä mitä itse haluaa. Esim. tästä on hyvä aloittaa: http://strobist.blogspot.fi/2006/03/lighting-101.html

Tässä kuitenkin jonkinlainen vastaus, joka edustaa sitä miten itse asian tekisin:
Kävisikö yongnuon manuaalisalama + radiotriggerit
Käy.
kannattaisiko edes yhden salaman olla automaattia tukeva?
Tarkoitat TTL:ää jne? Ei, ellet käytä tätä yhtä salamaa joskus pelkästään kiinni kamerassa.
Riittäkö 2 salamaa?
Riittää. Yksikin riittää aloittamiseen.
Softbox vai sateenvarjo?
Molemmat, osta ensin toinen ja kokeile. Käyvät eri tarkoituksiin.
Ja miksi ei SB-600 myydä enään?
Tilalle tuli SB-700. SB-600 saa käytettynä.
Quru

Viesti Kirjoittaja Quru »

Itse suosittelen aluksi yhtä (1) manuaalisalamaa. Sille muutamat valonmuokkaimet ja avot, hyvä pohja alkaa opettelemaan valoa ja sen hallintaa. Jos kerralla päräyttää kolme salamaa ja viisitoista erilaista valonmuokkainta, menee helposti sormi suuhun eivätkä perusteet iskostu päähän. Muista, kyse on valaisemisesta, ei salamoiden käytöstä. Rajoittunut aloitussetti pakottaa miettimään enemmän, hyödyntämään tehokkaammin vallitsevaa valoa ja kun perusteet on hallussa, on kaluston lisääminen järkevämpää.
Tobb

Kiitokset vastauksistanne! Ehkä aloitan tosiaan yhdellä salamalla joka tukee myös juurikin tuota TTL:ää :) Tuo SB-700 tosin on kyllä melko kallis joten kumpi olisi järkevämpi, Nissin Di622 Mk2 vai Di688 Mk2? Vai löytyykö muita ehdotuksia?
d3nso

Viesti Kirjoittaja d3nso »

Itse ostaisin SB 700 mallin. Siinä olis loistava salama, jolla onnistuu muidenkin salamoiden ohjaus. Mutta kerro edes mikä kamera sulla on käytössä.
Tobb

d3nso kirjoitti:Itse ostaisin SB 700 mallin. Siinä olis loistava salama, jolla onnistuu muidenkin salamoiden ohjaus. Mutta kerro edes mikä kamera sulla on käytössä.
Unohtu mainita eli D7000 kuvaan :)
d3nso

D7000lla on kyl ihan helppoa ohjata muita salamoita pop-up salamalla. SB700 se on vaan helpompaa. Saahan noita SB900:kin käytettynä ihan edullisesti. Orjiksi sit ihan mitä vaan :D
Quru

Viesti Kirjoittaja Quru »

d3nso kirjoitti:D7000lla on kyl ihan helppoa ohjata muita salamoita pop-up salamalla. SB700 se on vaan helpompaa. Saahan noita SB900:kin käytettynä ihan edullisesti. Orjiksi sit ihan mitä vaan :D
Hyvä starttihan se on salamoiden ohjaaminen Nikonin omalla systeemillä, mutta TTL-salamat maksavat hunajaa verrattuna manuaali-strobistisalamoihin ja nuo sisäänrakennetut salamanohjausjärjestelmät vaativat näköyhteyden, eli kantama on paljon lyhyempi kuin radioilla ja se voi myös rajoittaa salaman/salamoiden sijoittelua.
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Yongnuon manuaalisalama ja siihen päälle samalta valmistajalta RF-602 setti.
Itsellä nuo ainakin toimineet ihan hyvin.
Tobb

eetu1978 kirjoitti:Yongnuon manuaalisalama ja siihen päälle samalta valmistajalta RF-602 setti.
Itse ajattelin triggereiksi RF-603 (uudempi, parempi(?)) tai hähnel combi tf. Onnistuukos molemmilla bulb-laukaisu? Olisi mukava kun ei tarvitsisi monia laukaisimia olla mukana. Settisi varmasti on toimiva mutta nyt lueskeltuani nettiä taidan ostaa ainakin alkuun TTL-ää tukevan salaman. Onko SB-700 todellakin Di866mk2 parempi? Onko ne paremmat ominaisuudet rahan arvoisia?
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Tobb kirjoitti:
eetu1978 kirjoitti:Yongnuon manuaalisalama ja siihen päälle samalta valmistajalta RF-602 setti.
Itse ajattelin triggereiksi RF-603 (uudempi, parempi(?)) tai hähnel combi tf. Onnistuukos molemmilla bulb-laukaisu? Olisi mukava kun ei tarvitsisi monia laukaisimia olla mukana. Settisi varmasti on toimiva mutta nyt lueskeltuani nettiä taidan ostaa ainakin alkuun TTL-ää tukevan salaman. Onko SB-700 todellakin Di866mk2 parempi? Onko ne paremmat ominaisuudet rahan arvoisia?
No en itseasiassa muista vaikka mun setti olisi 603..

Itsellä on Di622MKII ja ihan hyvin toiminut sekin. Jos ostat jonkun muun salaman kuin Nikonin, niin mikset osta samantien Metziä? Niilläkin ihan kohtuu hintaisia löytyy.
Tobb

No nyt pienten pohdiskelujen jälkeen olen päätynyt SB-700seen. Hinta on hieman suolainen mutta eiköhän se ole rahan arvoinenkin :) ps. jos jollakulla olisi myynnissä espoon alueella niin pistä yv.
Olen myös ajatellut hankkia radiolaukaisimet salaman laukaisuun sekä pitkiin valotuksiin mutta jälleen kerran pitää kysyä teiltä: Mikä on kaikkein paras (toimintavarmuus, hinta, laatu jne.)? Hinta mielellään alle 100€

Suuret kiitokset vastanneille ja kiitos jo etukäteen :)
tupica

Viesti Kirjoittaja tupica »

Itsellä käytössä Aputure Trigmaster Plus ja tyytyväinen olen ollut. Tätä voi käyttää niin salaman kuin kamerankin ohjaamiseen, kun yhdessä palikassa on lähetin ja vastaanotin samassa.

Avoimessa tilassa testattu kantama oli reilu 100m, eli varsin riittävä. Toimintavarmuuskin on ihan eri luokkaa mitä aikasemmissa halpamallin PT-04 kiinasetissä. Ja jos setti joskus laajenee, niin uusille salamoille voi ostaa pelkän Aputure MXRCR vastaanottimen, joka on halvempi mitä tuo Trigmaster Plus malli.
d3nso

Hyvä valinta tuo SB- 700. Itselläni sama paketti. Eli D7000 ja SB- 700 (lisäksi SB- 600). Nikonilla toimii langaton ohjaus tosi hyvin, joten kokeile ihan rauhassa, tarvitsetko tosissaan heti radiotriggereita. Saahan sillä rahalla jo kaikkea muuta kivaa, kuten vaikkapa toisen salaman tai heijastimia, softboxia, sontsaa ja jalustaa.
Vastaa Viestiin