Taitoluistelua

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Rockford
Viesti:

Taitoluistelua

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Taitoluistelukilpailuista ei ole juurikaan aiempaa kokemusta, joten saa kertoa mitä kannattaisi tehdä toisin. Olosuhteet oli aika ideaaliset, eli melko tyhjässä hallissa sai kuvailla ihan kaukalon reunalta ja valoakin sen verran että 1600 ISO riitti.

1.

Kuva

2.

Kuva

3.

Kuva

4.

Kuva
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
d3nso

Viesti Kirjoittaja d3nso »

Hyviähän noi teknisesti ovat. Kolmas kuva on vaarallisen näköinen :D

Jääroiskeita kuviin.
Rockford
Viesti:

Kiitos! Hyppyjä ois voinut olla enemmän, mutta useimmat hyppykuvat oli jotenkin tylsiä ja luistelija yleensä liian kaukana kamerasta.

Oiskohan pitänyt olla lyhyempi valotusaika että jääroiskeita näkyis? Niitä kun ei tainnut näkyä missään kuvassa jos oikein muistan. 1/320s tais olla lähes kaikissa kuvissa ja se ei oikein nopeaa liikettä pysäytä.
Kenzy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Ehkä hivenen lyhempi valotus juu oisi voinut olla poikaa. Samoten enemmän voisi koittaa ensi kerralla kaapata niitä "tekemisen ilmeitä" ja "luomisen tuskaa" showmaisten hymyjen ohessa :) Ne on aina taitoluistelussa niitä hienoja hetkiä.
Rockford
Viesti:

Kenzy kirjoitti:Samoten enemmän voisi koittaa ensi kerralla kaapata niitä "tekemisen ilmeitä" ja "luomisen tuskaa" showmaisten hymyjen ohessa :)
Joo, olet oikeassa ja noitakin kuvia kyllä tuli muutama, eivät nyt vain päätyneet tähän pieneen settiin mukaan kun olivat muuten ehkä heikompia.
Sneak
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sneak »

Taitoluistelukisoissa kuvaajan mahdollisuudet ovat aika rajalliset, joten mitään salamaviritelmiä ei pääse rakentelemaan. Myöskin luistelijoiden ohjelmanumerot tuovat oman haasteensa, kun niitä ei juurikaan tiedä ja pitää olla koko ajan skarppina. Hypyt tapahtuvat pääasiassa päädyissä ja monesti jäähalleissa on mukavan naarmuiset pleksit tiellä ja vaihtoaitiosta kuvatessa vaatii millejä.

Tilannekuvat ovat parhaita joissa kuvan tekee hieno liike asentoineen, hypyt yms. Itse kiinnitän paljon huomiota luistelijan ilmeisiin ja jos ilme ei ole edustava, en käytä kuvaa missään.

Riittävän paljon kun kuvaa, alkaa tilanteita jo näkemään ennalta, tietää hieman koska tapahtuu mitäkin. Kuitenkin tärkeintä ettei kuvaaja rutinoidu samaan kaavaan vaan löytää uusia kuvakulmia ja kuvaustapoja. Rohkeasti kokeilemaan vaikka hukkaruutuja tulisikin.
vekenoma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vekenoma »

taustat häiriköi, ihan sumuksi vaan ko ei siellä oo mitään mielenkiintoista kateltavaa. En tiedä mihin itse olisin mennyt kuvaamaan, ehkä kokeillut ylempää niin olisi vain jää taustana...tämä ei ole neuvo sillä en ole tuollaista koskaan kuvannut ja varmaan katsomosta kuvaamisessa olisi omat ongelmansa.

Tilanteet hyviä, kuva 2 mun suosikki tuon klassisen kauniin asennon vuoksi, ja nyt ko noita kattelen niin menipä tuokin tilaisuus valitettavasti ohi, kuten ne oppilastanssitkin. Tässähän pitää skarpata ettei seuraava kuvauskohde ole juhannuskokko...
kestän hyvinkin rajua kehumista!
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Ihan hyviä kuvia ja viimeinen on melkein täydellinen :-)

Omien kaukalon laidalla vietettyjen tuntien kokemuksella antaisin mietittäväksi minun mielestä hyviä ohjeita.

Valitse paikka
Ota paikkasi ja pysy siinä. Paikaltasi on oltava esteetön näkyvyys ilaman pleksejä ja verkkoja. Vaihtoaition lähimaastosta löytynee parhaat kuvauspaikat. Saat samalla yleisön taustaksi jonka lähes haihdutat pienellä aukolla kuvaten.

Valitse mistä kohtaa jäätä otat kuvat
On ihan satavarma, ettet voi ottaa sitä vuoden urheilukuvaa mistä tahansa kohtaa jäätä. Valitsemasi alue on sitten se paikka johon odotat sen luistelijan tulevan ilmeensä ja temppunsa kanssa.

Päätä mitä kuvaat
Kuvaatko suorituksen, hypyn, huippukohdan, pyllähdyksen tai urheilua yleensä. Vai kuvaatko muiston. Muisto on ilme, silmät, ilo, suru, suoritus jne.

Päätä millä kuvaat
Nuo aikaisemmat päätöksesi jo sanelevatkin tämän pitkälti. Itse olen jo luopunut kaikista zoomeista ja käytän kaukalon laidalla vain kiinteitä prime laseja.

Tällä minun mielestä hyvällä systeemillä jää yli puolet kuvista ottamatta verrattuna jokapaikan zoomiaikaan. Toisaalta kelvollisten ja julkaisukelpoisten kuvieni määrä on tuplaantunut.

No tämä on vain yksi mielipide muiden joukkoon.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Oikein hyviä kuvia, mutta kenties turhan kliinejä. Viimeistä lukuunottamatta näistä puuttuu jännitys ja hetken tunne - ja sen myötä kiinnostavuuskin laskee satunnaisen katsojan silmissä. Viimeinen kuva lienee näistä "huonoin", mutta samalla se on ehdottomasti kiinnostavin.

Edellä on annettu neuvoja miten saisi "hyviä" kuvia. Rock ei ole suhteessa oppipoika. Ehkäpä se kuitenkin journalistisempi ote jossa luistelija esimerkiksi valmistautuu suoritukseensa tai on siitä iloinen/pettynyt olisi yleisinhimillisesti kiinnostavaa.

Esteettisesti uskoisin, että pidemmillä valotusajoilla yhdistyksen pannauksee voisi saada jotain aika kiinnostavaa. vauhdistahan luistelussa on kysymys? Myös ilmeikkäämpää kuvankäsittelyä? Estetiikan kannaltahan kuvan teknisellä tasolla ei ole hirveästi väliä ole kunhan se on edes kohtuullista ja joku paikka (aika) terävä.
Harrihyt

Viesti Kirjoittaja Harrihyt »

Pannausta meinasin minäkin ehdottaa, mutta Nomad kerkesi ensin.
Rockford
Viesti:

Sneak kirjoitti:Taitoluistelukisoissa kuvaajan mahdollisuudet ovat aika rajalliset, joten mitään salamaviritelmiä ei pääse rakentelemaan.
Tämä ei minua tässä isommin häirinnyt kun valoa kuitenkin oli, toisin kuin joissain jääbaletti-esityksissä mitä olen myös joskus kuvannut. Tanssiesityksiäkin tottunut kuvaamaan siinä valossa mitä on joten helpompi vaan mulle näin.
Sneak kirjoitti:Myöskin luistelijoiden ohjelmanumerot tuovat oman haasteensa, kun niitä ei juurikaan tiedä ja pitää olla koko ajan skarppina. Hypyt tapahtuvat pääasiassa päädyissä ja monesti jäähalleissa on mukavan naarmuiset pleksit tiellä ja vaihtoaitiosta kuvatessa vaatii millejä.
Tarkalleen samat havainnot tein, tosin skarppina olokin on tanssiesityksistä tuttua, mutta tanssissa osaan ennakoida hypyt nykyään melko hyvin, tällä luistelukuvauskokemuksella taas luistelussa en hirveästi osaa ennakoida mitään.
Sneak kirjoitti:Tilannekuvat ovat parhaita joissa kuvan tekee hieno liike asentoineen, hypyt yms. Itse kiinnitän paljon huomiota luistelijan ilmeisiin ja jos ilme ei ole edustava, en käytä kuvaa missään.
Tätä samaa mietin myös, mutta toisaalta "sisäinen dokumentaristi" haluaisi esille niitäkin hetkittäisiä vähemmän edustavia ilmeitä joissa näkyy luistelun todellinen vaikeustaso. Tarttis kattoa jotain ammattikuvaajien luistelukuvia niin näkis vähän miten tätä valintaa on tehty.
Sneak kirjoitti:Riittävän paljon kun kuvaa, alkaa tilanteita jo näkemään ennalta, tietää hieman koska tapahtuu mitäkin. Kuitenkin tärkeintä ettei kuvaaja rutinoidu samaan kaavaan vaan löytää uusia kuvakulmia ja kuvaustapoja. Rohkeasti kokeilemaan vaikka hukkaruutuja tulisikin.
Kiitos vinkeistä, hukkaruutuja tosiaan tulee, mutta eipä se nyt niin paljon haittaa. Varmasti kuvailen jatkossakin kun sopivia tilaisuuksia tulee.
Rockford
Viesti:

vekenoma kirjoitti:taustat häiriköi, ihan sumuksi vaan ko ei siellä oo mitään mielenkiintoista kateltavaa.
Joo, taustat tosiaan voisi olla pehmeämpiä, mutta ei tolla mun telezoomilla nyt parempaan päässyt noilta etäisyyksiltä kun kaikki on täydellä aukolla kuvattu. Läheltä kuvatessa tausta pehmeni riittävästi, mutta kauempaa kuvatessa ei. Tarttis olla kai 300mm f/2.8 tai sitten kuvata vain lähempää ja ehkä silloin vois käyttää myös jotain valovoimaisempaa kiinteää. Joku 135mm f/2 ois kiva kokeilla myös.
vekenoma kirjoitti:En tiedä mihin itse olisin mennyt kuvaamaan, ehkä kokeillut ylempää niin olisi vain jää taustana...tämä ei ole neuvo sillä en ole tuollaista koskaan kuvannut ja varmaan katsomosta kuvaamisessa olisi omat ongelmansa.
Linnanmaan hallissa mistä nämä on tämä oli käytännössä korkeuden suhteen ainoa mahdollinen paikka, katsomo on päädyssä ja siinä oli verkko edessä. Raksilassa olen tuota ylhäältä kuvailua pohtinut ja kokeillutkin, mutta ei riitä oikein putkissa millit siihen ainakaan taitoluistelussa.
vekenoma kirjoitti:Tilanteet hyviä, kuva 2 mun suosikki tuon klassisen kauniin asennon vuoksi, ...
Kiitos! Minäkin laiskottelin ja kuvasin vain pienenpienen osan koko 2-päiväisestä kilpailusta. Silti tuli 450 kuvaa, jos koko kisan ois kuvannut niin äkkiä joku 2000 kuvaa ois varmaan naputellut.
Viimeksi muokannut Rockford, Tammi 22, 2013 18 : 00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Rockford
Viesti:

onninpoika kirjoitti:Ihan hyviä kuvia ja viimeinen on melkein täydellinen :-)
Kiitos! :-)

onninpoika kirjoitti:Omien kaukalon laidalla vietettyjen tuntien kokemuksella antaisin mietittäväksi minun mielestä hyviä ohjeita.
Ja kiitos paljon myös ohjeista, noissahan olikin monta hyvää juttua.

Kuvauspaikan valinta olikin tässä tuon sun ohjeen mukainen. Yleisö/katsomo oli tässä hallissa päädyssä joten sitä ei saanut tuosta taustalle.

Kuvattavan paikan valinta on hyvä huomio, ja havaitsin jo kuvatessa että valonkin suhteen toiset paikat on parempia kuin toiset, vaikka valo sisänsä oli melko tasainen. Kiinteällä lasilla voisi olla helpompaakin kuvata, nyt meni aika paljon aikaa zoomin ruuvailuun.

Itse haluaisin kuvata lähinnä kuvia missä näkyy niitä ilmeitä. Selkäpuolen kuvat menee enimmäkseen roskiin.
Rockford
Viesti:

nomad kirjoitti:Oikein hyviä kuvia, mutta kenties turhan kliinejä. Viimeistä lukuunottamatta näistä puuttuu jännitys ja hetken tunne - ja sen myötä kiinnostavuuskin laskee satunnaisen katsojan silmissä. Viimeinen kuva lienee näistä "huonoin", mutta samalla se on ehdottomasti kiinnostavin.
Kiitos, ihan samaa mieltä kaikesta mitä sanot.
nomad kirjoitti:Ehkäpä se kuitenkin journalistisempi ote jossa luistelija esimerkiksi valmistautuu suoritukseensa tai on siitä iloinen/pettynyt olisi yleisinhimillisesti kiinnostavaa.
Osuva huomio. Sunnuntaina kuvasin muodostelmaluistelua ja siinä otinkin muutaman kuvan luistelijoista odottamassa jäälle pääsyä. Tässäkin tietysti olisi hyvin voinut mennä toiselle puolelle kaukaloa josta luistelijat tulivat sisään, ja saada tuon tyyppisiä ennen/jälkeen suorituksen kuvia, mutta koska en ollut tuolla kutsuttuna kuvaajana niin ajattelin pitää matalaa profiilia ja välttää millään tavoin häiritsemästä kilpailuun keskittyviä luistelijoita.
nomad kirjoitti:Esteettisesti uskoisin, että pidemmillä valotusajoilla yhdistyksen pannauksee voisi saada jotain aika kiinnostavaa. vauhdistahan luistelussa on kysymys? Myös ilmeikkäämpää kuvankäsittelyä?
Olis tosiaan kannattanut kokeilla erilaisia valotusaikoja. Pannaus oli kyllä koko ajan käytössä (monopodilla), mutta tämä näissä käytetty 1/320s on vähän sellainen välimallin aika että nopea liike ei pysähdy mutta pannauskaan ei kuvassa välity liikkeen tunnelmana.

Tässä viimeisessä minkä jätin tästä alunperin pois näkyy vähän liikettä, mutta ei silti ole oikein vauhdin tunnelmaa.

Kuva
Viimeksi muokannut Rockford, Tammi 22, 2013 18 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vekenoma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vekenoma »

onninpoika kirjoitti: Valitsemasi alue on sitten se paikka johon odotat sen luistelijan tulevan ilmeensä ja temppunsa kanssa.
Tätä pitää hieman miettiä. Luistelijahan liikkuu pitkin kenttää joten hän saattaa tulla ehkä vain yhden kerran esityksensä aikana just siihen kohtaan mihin odotan. Tai ei kertaakaan. Ko?

Eri kameramerkeillä on eri nimityksiä eri tarkennuksille, mikähän noissa olisi paras periaate? Luistelija pyörii ja hyppii ja liukuu samalla sinne tänne. Pysyisikö luistelijan kyydissä manuaalitarkennuksella, vai "servolla", en tiedä mikä Rockfordin Nikonissa tuo on nimeltään?
kestän hyvinkin rajua kehumista!
Rockford
Viesti:

vekenoma kirjoitti:Pysyisikö luistelijan kyydissä manuaalitarkennuksella, vai "servolla", en tiedä mikä Rockfordin Nikonissa tuo on nimeltään?
Käytin näissä 3D-servoa eli sitä kohteen väriin perustuvaa seurantaa joka itse vaihtaa tarkennuspistettä sen mukaan kun kohde liikkuu. Vaikka kuvissa ei vauhti välitykään niin en minä kyllä luistelijoiden perässä manuaalitarkennuksella pysyis. Tavallinenkin servo tietysti toimii, mutta siinä pitäis vaihtaa tarkennuspitettä jatkuvasta, kuten olen yleensä tanssia kuvatessa tehnytkin. Nyt kun tausta oli enimmäkseen vaalea ajattelin käyttää rungon "älykkäintä" moodia ja melko hyvin se toimikin. Vaaleimmat puvut kyllä tuotti jonkin verran ongelmia kun kontrasti taustaan jäi pienehköksi.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

vekenoma kirjoitti:
onninpoika kirjoitti: Valitsemasi alue on sitten se paikka johon odotat sen luistelijan tulevan ilmeensä ja temppunsa kanssa.
Tätä pitää hieman miettiä. Luistelijahan liikkuu pitkin kenttää joten hän saattaa tulla ehkä vain yhden kerran esityksensä aikana just siihen kohtaan mihin odotan. Tai ei kertaakaan. Ko?
Tuolla tarkoitin sitä, että kun olet siinä kaukalon laidalla, niin voit "hallita" vain osan jäästä. Lisäksi kohde on noin 50% ajasta kasvot kuvaajasta pois. Jos käytössä on kiinteä prime, niin sekin rajaa kuvaus alaa.

Itse olen katsellut tuota luistelua/tanssia vain mutamia kertoja mutta en usko, että siellä olisi yhtään esitystä jossa joku valittu kaukalon alue tai pääty jäisi käyttämättä. Tuo mitä kirjoitit on ihan totta siinä mielessä, että se hyvä ilme tai asento voi sitten olla jossain ihan muualla tai sitä ei edes näy kuvauspaikalla kun luistelija on selin juuri sillä oikealla hetkellä.

Mielipiteeni siis perustuu tuhansiin kiekkokuviin joita ruotiessani olen päätynyt siihen, että yhden alueen ennakkosuunnittelu ja siihen keskittyminen on parempi kuin koko kentän yleismies-kuvaaminen.

Tämä on siis minun juttu ei mikään yleisohje.
Sneak
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sneak »

Rockford kirjoitti:
Sneak kirjoitti:Tilannekuvat ovat parhaita joissa kuvan tekee hieno liike asentoineen, hypyt yms. Itse kiinnitän paljon huomiota luistelijan ilmeisiin ja jos ilme ei ole edustava, en käytä kuvaa missään.
Tätä samaa mietin myös, mutta toisaalta "sisäinen dokumentaristi" haluaisi esille niitäkin hetkittäisiä vähemmän edustavia ilmeitä joissa näkyy luistelun todellinen vaikeustaso. Tarttis kattoa jotain ammattikuvaajien luistelukuvia niin näkis vähän miten tätä valintaa on tehty.
Ammattikuvaajasta en tiedä, mutta galleriastani löytyy miten itse olen valintoja tehnyt.
Vastaa Viestiin