Nikon d90 ja tappelua ISO-arvon säädön kanssa
-
Nikon d90 ja tappelua ISO-arvon säädön kanssa
Elikäs, yritän säätää ISO-herkkyysasetuksia ja olen menun kautta mennyt kyseiseen valikkoon.
Haluaisin vaihtaa ISO-herkkyyden automaatille, mutta kamera toteaa että tätä vaihtoehtoa ei voi valita nykyisillä asetuksilla (A-tila, testannut olen myös muissa tiloissa...).
Valikko näyttää tällä hetkellä siis tältä:
ISO herkkyys lo1
Autom.herkkyyssäätö OFF (voi olla myös ON, no difference)
Suurin herkkyys 3200
Pisin suljinaika 1/200
Blaah, en tajua.
Haluaisin vaihtaa ISO-herkkyyden automaatille, mutta kamera toteaa että tätä vaihtoehtoa ei voi valita nykyisillä asetuksilla (A-tila, testannut olen myös muissa tiloissa...).
ISO herkkyys lo1
Suurin herkkyys 3200
Pisin suljinaika 1/200
Blaah, en tajua.
-
Re: Nikon d90 ja tappelua ISO-arvon säädön kanssa
Pistä Autom.herkkyyssäätö ON asentoon, niin kyllä itsellä ainakin iso säätyy tämän jälkeen automaattisesti.Ruttuli kirjoitti:Valikko näyttää tällä hetkellä siis tältä:
ISO herkkyys lo1
Suurin herkkyys 3200
Pisin suljinaika 1/200
Testaa vaikka laittamalla kamera M-tilaan ja jotkun soppelit arvot. Sitten vain vertailet iso arvoa kun osoitat kameraa valoon/pimeään.
-
Re: Nikon d90 ja tappelua ISO-arvon säädön kanssa
Riippuu tietenkin mitä ja missä kuvaat jne. Mutta kannattaa laittaa tuota suljinaikaa pidemmäksi, muuten paukkuu kokoajan ISO3200.. Mut kuten tupica jo kertoi, kyllä ne noin pitäis toimia.Ruttuli kirjoitti:Elikäs, yritän säätää ISO-herkkyysasetuksia ja olen menun kautta mennyt kyseiseen valikkoon.
ISO herkkyys lo1
Suurin herkkyys 3200
Pisin suljinaika 1/200
Blaah, en tajua.
-
Ota pari kuvaa eri valotuksilla, niin voit ihan kuvista nähdä, että miten Auto-iso on toiminut.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi
-
Juu, mutta kytke auto-iso päälle (tai pois). Se on eri asia.Ruttuli kirjoitti:Eiku totta, kamerassa vilkkuu siis tuo iso-auto tuossa päällä olevassa "ohjauspaneelissa" (joo sori vaan, oon ihan tumpelo), mutta kun menen menun kauttaa tarkastelemaan tilannetta, ISO arvo on siinä mihin olen sen säätänytkin....
-
Noin se pitää juuri toimiakkin. Auto-ISO ei muuta asetettua ISO, vaan pelkästään vaikuttaa siihen kuvaukseen käytettyyn isoon kasvattavasti (näkyy ylhäällä/etsimessä) jos valo ei riitä valitulla ISO:lla.Ruttuli kirjoitti:Eiku totta, kamerassa vilkkuu siis tuo iso-auto tuossa päällä olevassa "ohjauspaneelissa" (joo sori vaan, oon ihan tumpelo), mutta kun menen menun kauttaa tarkastelemaan tilannetta, ISO arvo on siinä mihin olen sen säätänytkin....