Nikon d90 ja tappelua ISO-arvon säädön kanssa

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Ruttuli

Nikon d90 ja tappelua ISO-arvon säädön kanssa

Viesti Kirjoittaja Ruttuli »

Elikäs, yritän säätää ISO-herkkyysasetuksia ja olen menun kautta mennyt kyseiseen valikkoon.

Haluaisin vaihtaa ISO-herkkyyden automaatille, mutta kamera toteaa että tätä vaihtoehtoa ei voi valita nykyisillä asetuksilla (A-tila, testannut olen myös muissa tiloissa...).

Valikko näyttää tällä hetkellä siis tältä:

ISO herkkyys lo1
Autom.herkkyyssäätö OFF (voi olla myös ON, no difference)
Suurin herkkyys 3200
Pisin suljinaika 1/200

Blaah, en tajua.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tupica

Re: Nikon d90 ja tappelua ISO-arvon säädön kanssa

Viesti Kirjoittaja tupica »

Ruttuli kirjoitti:Valikko näyttää tällä hetkellä siis tältä:

ISO herkkyys lo1
Suurin herkkyys 3200
Pisin suljinaika 1/200
Pistä Autom.herkkyyssäätö ON asentoon, niin kyllä itsellä ainakin iso säätyy tämän jälkeen automaattisesti.

Testaa vaikka laittamalla kamera M-tilaan ja jotkun soppelit arvot. Sitten vain vertailet iso arvoa kun osoitat kameraa valoon/pimeään.
eetu1978

Re: Nikon d90 ja tappelua ISO-arvon säädön kanssa

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Ruttuli kirjoitti:Elikäs, yritän säätää ISO-herkkyysasetuksia ja olen menun kautta mennyt kyseiseen valikkoon.

Haluaisin vaihtaa ISO-herkkyyden automaatille, mutta kamera toteaa että tätä vaihtoehtoa ei voi valita nykyisillä asetuksilla (A-tila, testannut olen myös muissa tiloissa...).

Valikko näyttää tällä hetkellä siis tältä:

ISO herkkyys lo1
Suurin herkkyys 3200
Pisin suljinaika 1/200

Blaah, en tajua.
Riippuu tietenkin mitä ja missä kuvaat jne. Mutta kannattaa laittaa tuota suljinaikaa pidemmäksi, muuten paukkuu kokoajan ISO3200.. Mut kuten tupica jo kertoi, kyllä ne noin pitäis toimia.
Ruttuli

Safarilla olis tarkoitus kuvailla ja päiväsaikaan...

Saan tuon automaattisen herkkyyssäädön päälle, asia ok. MUTTA kun se on päällä, ISO arvo ei mene automaattiselle, vaan sitä pitää manuaalisesti säätää....

Ei tajua ei.
Ruttuli

Eiku totta, kamerassa vilkkuu siis tuo iso-auto tuossa päällä olevassa "ohjauspaneelissa" (joo sori vaan, oon ihan tumpelo), mutta kun menen menun kauttaa tarkastelemaan tilannetta, ISO arvo on siinä mihin olen sen säätänytkin....
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Ota pari kuvaa eri valotuksilla, niin voit ihan kuvista nähdä, että miten Auto-iso on toiminut.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ruttuli kirjoitti:Eiku totta, kamerassa vilkkuu siis tuo iso-auto tuossa päällä olevassa "ohjauspaneelissa" (joo sori vaan, oon ihan tumpelo), mutta kun menen menun kauttaa tarkastelemaan tilannetta, ISO arvo on siinä mihin olen sen säätänytkin....
Juu, mutta kytke auto-iso päälle (tai pois). Se on eri asia.
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Ruttuli kirjoitti:Eiku totta, kamerassa vilkkuu siis tuo iso-auto tuossa päällä olevassa "ohjauspaneelissa" (joo sori vaan, oon ihan tumpelo), mutta kun menen menun kauttaa tarkastelemaan tilannetta, ISO arvo on siinä mihin olen sen säätänytkin....
Noin se pitää juuri toimiakkin. Auto-ISO ei muuta asetettua ISO, vaan pelkästään vaikuttaa siihen kuvaukseen käytettyyn isoon kasvattavasti (näkyy ylhäällä/etsimessä) jos valo ei riitä valitulla ISO:lla.
Brunberg

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Menusta säädetään maksimi ISO ja ISO-napilta näytön vasemmalta puolelta minimi.
Vastaa Viestiin