Studiosalamasetit - suosituksia harrastajalle
-
Studiosalamasetit - suosituksia harrastajalle
Olen rakentelmassa pientä "studiota" (harrastuskäyttöön), johon olen hankkimassa studiosalama-settiä. Kuvaan lähinnä eläimiä, mutta jonkin verran tulisi myös henkilökuvausta ja lapsia ym. kuvattua. Valot tulisi saada myös kuvauskeikalle mukaan studion ulkopuolelle.
Tila ei ole kovin suuri, joten valoja ei saa asemoitua kovin kauas kohteesta (n. 30 m2). Tila on myös hiukan normaali asuntoa matalampi, jonka pelkään aiheuttavan ongelmia ainakin kovin suuritehoisten valojen kanssa...
Olen katsellut nyt ainakin näitä paria salamasettiä, kaipaisinkin nyt suostuksia kokeneemmilta kuvaajilta, olisko näissä jotain käyttökelpoista (tai antaa vinkkiä muista valoista). Hintahaarukka joka olisi käytössä on siinä 400-600 € luokkaa.
Elinchrom salamapaketti D-Lite it salamat + tasovalot:
http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=115
Falcon Eyes TEK-2300 studiosalamakit
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... osalamakit
Tila ei ole kovin suuri, joten valoja ei saa asemoitua kovin kauas kohteesta (n. 30 m2). Tila on myös hiukan normaali asuntoa matalampi, jonka pelkään aiheuttavan ongelmia ainakin kovin suuritehoisten valojen kanssa...
Olen katsellut nyt ainakin näitä paria salamasettiä, kaipaisinkin nyt suostuksia kokeneemmilta kuvaajilta, olisko näissä jotain käyttökelpoista (tai antaa vinkkiä muista valoista). Hintahaarukka joka olisi käytössä on siinä 400-600 € luokkaa.
-
- Viesti:
Re: Studiosalamasetit - suosituksia harrastajalle
Kun tarvitset studiota niin vuokraa se ja hanki muuhun kuvaukseen matkasetti itsellesi.Fuxia kirjoitti:Olen rakentelmassa pientä "studiota" (harrastuskäyttöön), johon olen hankkimassa studiosalama-settiä. Kuvaan lähinnä eläimiä, mutta jonkin verran tulisi myös henkilökuvausta ja lapsia ym. kuvattua. Valot tulisi saada myös kuvauskeikalle mukaan studion ulkopuolelle.
Minä en paljon kuvaile studiossa vaa enmmän aina jossain muuaalla. Minä päädyin "strobisti" vaihoehtoon. Minulla on salamia 6 kpl, yksi Canonin oma 550EX ja loput halpoja manuaali salamoita YN560 ja Canon EZ sarjaa. Näihin kaikkiin minulla on Cactuksen langattomat lähettimet jotka eivä tue TTL:ää. Olen rakennellut itse "beuty dishit" 3 kpl ja "snootit" 4 kpl. Beauty dishit askartelin puolikkaista syroxpalloista ja snootit jostain vahapaperista mitä sain Hoppy pointista Helsingistä. Kaikissa salamoissa sormiakut, joten voi liikutella minne vaan. Salama ständejä 4 kpl + Falcon Eyes puristin + 1/4" urosadapteri. Noilla uros-puristin adaptereilla voi kiinnitellä salamoita sinne tänne. Kaikelle kyllä kerty hintaa : akku paristot yht 120€, salama ständit yht 200€, Cactuksen salama triggerit 250 €, puristimet ja sateenvarjo/salamapidikkeet 170€, "Beauty dishien ja snoottien rakentelu (styroxpuoliskot, liimattava hopeapaperi ym. ) 150€, salamat YN560 3 kpl 90€/kpl 260€, Canon EX 550 250€, 2x Canon 420 EZ salamaa (käytettynä Optotekista ja kameratori) 80€
Ja hups 1400€ suunnilleen yhteensä kaikki. Mutta nämä salamat kulkevat helposti paikasta toiseen ilman verkkovirtaa ja jakaantuvat pienemmiksi yksiköiksi. Esimerkiksi mijöö kuvauksissa. Kun sopivasti asettelee noita valoja saa 2-3 stä kappaleesta puristimilla vierekkäin rakennettua softboxin ja pari muuta salamaa sitten muuhun valistukseen. Akku paristoilla kuvaa 4-6 tuntia aivan mallikkaasti, kun salamat puolella teholla.
Tässä alahaalla kuvalinkki sessiosta noilla välineillä ja esimerkiksi ahtaissa tiloissa salamat olivat helposti käsiteltävissä, kun niitä pysty irroittelemaan helposti ja kiinnittämään pienempiin valohajottajiin joita minulla on siis 6 kpl kokoa 20cm -30cm 3kpl ja kokoa 40-50cm 3 kpl ja snootit ja salamohin tarvittaessa värikalvot. Aikaa tähän kuvaukseen oli 3 tuntia aamulla ennen kuin kahvila Salutorget avasi ovensa ja tuolla wc:ssä kuvaaminen vaati näppärän pienen kaluston:
http://m.facebook.com/profile.php?v=pho ... 3&refid=17
T.Matti
kuvagalleria.net
Viimeksi muokannut lippoma, Tammi 11, 2013 16 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
-
Toi guzmon suositus tarjoilee sitä virtaa millä toi setti saadaan välkkymään ulkonakin.Fuxia kirjoitti:Kiitos, voi olla että kallistun tuon D-liten puoleen.
Guzmo; Onko D-lite setti hankalasti liikuteltavissa ulkokäyttöön/keikoille, vai miksi suosittelet ulkokäyttöön GODOX LeadPower LP-750 Power Inverteriä?
D-litet siis verkkovirralla toimivia niin jostain täytyy saada virtaa maastossa.
-
-
^juu, ymmärrän kyllä ;) Mun " ulkokuvaus" keikat on sellaisia, joissa on verkkovirtaa saatavilla aina. Ulkokuvauksella tarkoitin siis studion ulkopuolella tapahtuvia keikkoja, vähän epäselvästi ilmaisin...Kuvaan harvemmin konkreettisesti ulkona tai ainakaan salamalla. Eli näille mun keikoille varmaan tuo D- liten setti menisi sellaisenaan?
-
Perus harjoitteluun käy ihan hyvin strobistisetitkin, mutta hintaeroa 200w D-lite settiin ei ole kyllä paljoa jos kaikki hankkii. Eli melkein sit D-litet. Ite ainakin olen ollut kovin tyytyväinen D-liteihin. Se kannattaa huomata, että tuollaisessa pienessä tilassa 400w versiot ovat liian tehokkaat henkilökuvauksessa.
Falcon eyes valoista olen kuullut juttua, että valon väri muuttuu tehoa säädettäessä, mikä ei ole kovin hyvä.
Falcon eyes valoista olen kuullut juttua, että valon väri muuttuu tehoa säädettäessä, mikä ei ole kovin hyvä.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Olennaista on mielestäni hahmottaa se kuinka valoa voi muokata eri laitteilla. Oikein pehmeän valon taikominen strobistivermeillä on haastavaa. Samalla siinä hukkuu tehoa yllättävän paljon. Jos käytössä on vain sateenvarjoja niin silloin esim. omassa käytössäni olevat EX 550 ja EX 430:t ovat kohtuullisen tehokkaita. Niillä kuvaa ihmiset niin talossa kuin puutarhassakin kätevästi. Jos valoa pitää pehmentää softboxilla ja toisella kankaalla niin silloin kamerasta pitää nostaa ISO-arvoa tehon riittämiseksi. Tässä on huomioitava, että näin voi tehdä vain riittävän pimeässä. ISO-arvon kasvattamien ei ole mielestäni ongelma nykykameroilla kuvatessa. Ainoat tilanteet tehon riittävyyden suhteen ovat olleet keskellä kirkasta kesäpäivää otetut kuvat. Siinä pitää käyttää täysiä tehoja ja se hidastaa kuvaamista. Usein pitääkin etsiä hieman varjoa, niin että tehot saa täsmättyä kohdilleen. Tämä siinä tapauksessa, että ei käytä TTL-systeemeitä.Diuuh kirjoitti:ääni täältäkin strobistivermeille. yhdellä valolla pääsee alkuun ja myöhemmin voi ostaa lisää.
Tällä hetkellä näemmä D-liteja saa setin yhden merkkipikkusalaman hinnalla, joten sen suhteen se olisi edullinen. Ei kannata kuitenkaan unohtaa sitä, että ruokahalu kasvaa syödessä ja lisätarvikkeisiin uppoaa euro poikineen tehokkaasti. Tästä näkökulmasta katsottuna strobistisetit kilpailevat jo hinnalla vaikka ostaisi kaiken uutena.
Jos salamoita joutuu kantamaan pitkin maita ja mantuja niin paino ja koko ovat merkittäviä tekijöitä. Pikkusalamat menevät repussa ja vain jalustat ja varjot tarvitsevat laukun. Näin matkasta selviää vaikka julkisilla kulkineilla helposti. Samoin jos setti pitää koota ja purkaa hetkessä niin tästä on iloa. Jos käytössä on oma auto niin silloin kuljetus luonnollisesti helpottuu ja paino sekä tilavuus eivät ole enää rajoitteena.
Tärkeintä olisikin miettiä mitä, miten ja missä kuvaa. Vain tätä kautta voi hahmottaa sen millainen salamasetti olisi hyvä. Tarvittaessa studiosalamat ja pikkusalamat venyvät melko pitkälle mutta niillä on selkeästi erottuvat omat vahvuutensa. Siksi olisikin hyväksi, että erilaisilla seteillä kuvanneet jakaisivat kokemuksiaan siitä miten ne eroavat toisistaan.