Hollywood style ja pienillä valoilla valaisu

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
puuhapete

Hollywood style ja pienillä valoilla valaisu

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Tässä on nyt joku tovi tuskailtu opetellessa henkilön valaisua pienillä/kovilla valoilla ja voin vaan todeta että haastavaa on!

Tavoitteena olisi saada onnistumaan ns. hollywood valaisulla oleva kasvo tai puolivartalokuva. Haastavinta tässä on että en ole onnistunut yrityksistä huolimatta saamaan kasvoille sellaista "elävää" valoa jossa kasvoilla on pienellä alueella vähän kirkkaampi kohta...yleensä se on joko pelkästään silmien kohdalla tai sitten kapeana raitana pystysuuntaisesti kasvojen keskellä.
Tuntuu että vaikka olen väsännyt minkälaisia snootteja hyvänsä niin en ole saanut salaman valoa valjastettua niin pienelle alueelle että kyseistä efektiä olisin saanut aikaan.

Nyt kyselisinkin onko jollain kokemusta moisesta valaisusta ja jos on niin vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Käytössä on Elinkan Quadra ja siihen normi reflektorit sekä yksi 18cm hunajakenno setti kolmella kennolla. Lisäksi kaksi pikkutuikkua sekä kasa askartelupahvia ja jeesusteippiä :)

Tällä kertaa olen myös vaivautunut itse etsimään intervepin syövereistä vinkkejä mutta en ole törmännyt sellaiseen juttuun missä olisi selitetty tuota valaisun teknistä puolta.
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
fireisland

Viesti Kirjoittaja fireisland »

puuhapete

Kiitos linkistä.

Tässäkään ei kerrota millainen snootti on kyseessä. Olen tehnyt aika tiukkoja snootteja mutta noin pieneen valoalueeseen en siltikään ole päässyt. Tosin minkäänlaista gridiä mulla ei ole noissa snootin päissä ollut....olisikohan se avain tähän?

www.hvahamaa.com
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
puuhapete

Hannu KH kirjoitti:Täällä:

http://studio-harcourt.eu/fr/
Just tällaista tyyliä haen! Vielä kun joku osaisi opastaa miten tuollaiseen lopputulokseen pääsee.

www.hvahamaa.com
Joku Muu

Viesti Kirjoittaja Joku Muu »

Kyllä sinne gridiä snootin kaveriksi kannattaa varmaan laittaa. En kyllä tiedä millä paremmin tuollaista pehmeää kapeaa keilaa saisi aikaan.
Röllinen

Viesti Kirjoittaja Röllinen »

Iso laatikko mehupillejä kaupasta ja askartelemaan.
Veikkaanpa että sieltä vois löytyä avain tuohon ongelmaan.

Ja saahan tuota "valopallon" kokoa vielä muuteltua siirtelemällä salaman etäisyyttä ja sen mukana sitten tietysti tehoa.
Brunberg

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Jollain pitkällä DIY pilligridillä varmaan saa tollasta tosi kapeeta ja monella muullakin.

edit. hidas kun en päivittänyt sivua...
Hannu KH
Viesti:

Paksu lompsa ja marsmars:

http://www.starlike.fi/index.php?sivu=t ... mistaja=45

ja

http://www.arri.com/lighting/lighting_emea/

Toki tiukoilla hunajakennoilla ja rajaimillakin pääsee pitkälle. Ja tarpeeksi valoja.
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Tiukka hunajakenno ja ladonovet tosiaan on ratkaisu tuohon. Tosin se hunajakenno vähän pehmentääkin sitten valoa, mutta pelkillä ladonovilla käy helposti niin että se vuotaa kuitenkin liikaa tuonne sivuillekin. Mustaa kapaa varjostamaan mallin molemmille puolille vielä niin eiköhän se ole siinä :)
puuhapete

No niin alkaahan se sieltä pikkuhiljaa löytymään...piti vain tehdä melkonen pilli tosta snootista ja siihen pilligrid päähän.

Tässä sutaisten tehty esimerkki jossa on vain testattu snootin ja fillin toimintaa...tästä pitää sitten lähtee rakentelemaan kokonaisuutta korkovaloineen sun muineen.

Ladonovet vielä tohon valonlähteen ja mallin väliin niin alkaa kapenemaan valokiila

Kuva

www.hvahamaa.com
Hannu KH
Viesti:

Tiukkoja hunajakennoja, ohi valaisten niin että valokiila vain sopivasti reunoilla valaisee. Rajaajat telineillä niin lähelle aihetta että ei näy kuvassa.
Ja kaiken edellytyksenä valaista niin että ei tule ristivarjoja.
puuhapete

Hannu KH kirjoitti: Ja kaiken edellytyksenä valaista niin että ei tule ristivarjoja.
Tarkoittanee kaiketi että tasuri joko päävalon puolelta tai suoraan kamerasta päin ja vielä niin että ei kameralinjan alapuolelta jos päävalo tulee yläpuolelta?

www.hvahamaa.com
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Siis joku ton tyylinenkö sulla on hakusessa? Paitsi siis tuo valokiila toisinpäin :)

Kuva

21 cm kuuppa, tiukka hunajakenno (en muista asteita mutta varmaan tiukin mikä elinkan setissä on), ladonovet. Tasurina 90cm octa hyvin pienellä.
puuhapete

Juurikin tällainen. Kiitoksia valaisuinfosta. Nyt alkaa itsellekkin hahmottumaan kuinka toi valo saadaan noin pienelle alueelle. Itsellä on tohon quadraan 18 cm kuuppa ja ja kolmen kennon setti joista tiukin on 12 astetta. Ladonovia tohon quadraan ei saa ilman sitä sikahintaista adapteria joten täytyy käyttää erillistä muokkainta valon ja mallin välissä.

www.hvahamaa.com
lippoma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lippoma »

puuhapete kirjoitti:Juurikin tällainen. Kiitoksia valaisuinfosta. Nyt alkaa itsellekkin hahmottumaan kuinka toi valo saadaan noin pienelle alueelle. Itsellä on tohon quadraan 18 cm kuuppa ja ja kolmen kennon setti joista tiukin on 12 astetta. Ladonovia tohon quadraan ei saa ilman sitä sikahintaista adapteria joten täytyy käyttää erillistä muokkainta valon ja mallin välissä.
Minä pidän valosta, joka tulee ylhäältä kasvoille, se pehmentää. Itse olen käyttänyt alumiinifoliota suuntaamaan valoa. Tuollaisen kuvan ottaminen vaatii työtä. Itse pidän tärkeänä että itse kuvan otan siltä puolelta kasvoja, jossa varjot parhaiten kasvoja muotoilee, yleensä siis varjon puolelta. Ja jos mallia pyytäisi vielä katsomaan yläviistoon valoon päin ja sitten etsii kuvakulman, tulee jotain dramatiikkaa.
val0

Viesti Kirjoittaja val0 »

Hyvä muokkain

http://www.bowensdirect.com/index.php/r ... hment.html

Tekniikasta huom! Halogeenivalojen ja jalustan käyttö. Hyvin pienet muutokset vaikuttavat valaistukseen.

http://youtu.be/vGKDlaiq1ks

Fresnelillä saa mielestäni aikaiseksi kauneimman päävalon.

http://www.lightingrumours.com/jinbei-s ... eview-3060

Pakollinen kirjahankinta.

http://books.google.fi/books/about/Hurr ... edir_esc=y
puuhapete

val0 kirjoitti: Tekniikasta huom! Halogeenivalojen ja jalustan käyttö. Hyvin pienet muutokset vaikuttavat valaistukseen.
Jos olen oikein asian ymmärtänyt niin ns. jatkuvaa valoa on helpompi kontrolloida ja sillä on helpompi saada spottimaista valoa aikaa kuin salamoilla....vai oonko metsässä pahasti?

www.hvahamaa.com
haili
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haili »

puuhapete kirjoitti:
val0 kirjoitti: Tekniikasta huom! Halogeenivalojen ja jalustan käyttö. Hyvin pienet muutokset vaikuttavat valaistukseen.
Jos olen oikein asian ymmärtänyt niin ns. jatkuvaa valoa on helpompi kontrolloida ja sillä on helpompi saada spottimaista valoa aikaa kuin salamoilla....vai oonko metsässä pahasti?
Onhan se helpompaa kuin salamalla kuvattaessa. Valon luonnekin on erilaisempaa kuumilla valoilla kuin salamalla. Erityisesti eron huomaa silloin kun kuvaa erimuotoisia materiaaleja joissa paljon kiiltäviä ja heijastavia materiaaleja ja muotoja. Auto- ja moottoripyöräkuvaajat siksi tykkäävät käyttää sisäkuvauksissa kuumia valoja salaman asemesta.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit.

Acta est fabula, plaudite!
val0

Viesti Kirjoittaja val0 »

haili kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:
Onhan se helpompaa kuin salamalla kuvattaessa. Valon luonnekin on erilaisempaa kuumilla valoilla kuin salamalla. Erityisesti eron huomaa silloin kun kuvaa erimuotoisia materiaaleja joissa paljon kiiltäviä ja heijastavia materiaaleja ja muotoja. Auto- ja moottoripyöräkuvaajat siksi tykkäävät käyttää sisäkuvauksissa kuumia valoja salaman asemesta.
Näinhän se on - tämän tyylinen kuvaus on vaikeaa salamoilla. Halogeeneja fresnel linsseillä ja ladonovilla varustettuna voi olla useita kohdistettuna pieniksi pisteiksi, täpliksi ja viivoiksi, jolloin päävalo voi koostua useasta erillisestä valaisimesta. Valotusajat ovat pitkiä pienen valotehon (salamaan verrattuna) takia. Siksi malli käytännössä aina istuu/nojaa johonkin ja kamera on tukevalla jalustalla. Posen etsiminenkin on millintarkkaa puuhaa ja onnistuu parhaiten ammattimalleilla.

Salamien kanssa olen käyttänyt tuota spot light -linssisysteemiä ja fresnel -lisäkettä. Snooteilla (gridillä tai ilman) en ole onnistunut oikein koskaan....

Esinekuvaus on myös helpointa jatkuvalla valaistuksella. (ledit)
Vastaa Viestiin