Mikä saa vanhemmat kunnioittamaan valokuvia?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
OskuK

Mikä saa vanhemmat kunnioittamaan valokuvia?

Viesti Kirjoittaja OskuK »

...ja muutenkin lasten omaisuus ja tekeleet voisivat olla mutakin kuin vitsinaiheita:
http://www.hs.fi/paivanlehti/kulttuuri/ ... f=fb-share

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
eetu1978

Re: Mikä saa vanhemmat kunnioittamaan valokuvia?

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

OskuK kirjoitti:...ja muutenkin lasten omaisuus ja tekeleet voisivat olla mutakin kuin vitsinaiheita:
http://www.hs.fi/paivanlehti/kulttuuri/ ... f=fb-share
Mielenkiintoinen juttu! Itse olen vähän välilä tyhjentänyt lasteni käytössä olevan kameran muistikortin, koneelleni, jotta ne kuvat toivottavasti pysyisi tallessa.
Eipä nuo perus-JPG:t mitään tilaa nykykoneissa vie, onhan ne varmasti lapsillekin kivoja muistoja aikoinaan.
mixout

Viesti Kirjoittaja mixout »

kaksi vuotiaana kun oppi laittamaan pokkarin itse päälle ja ottamaan kuvan. Kuvista en ole mitään poistanut, saa itse katsella noita koneelta ja tarvittaessa poistaa kun vähän vanhenee. Poika täyttää keväällä neljä. Itselle tuli yllätyksenä, kuinka lapsen kuvia selatessa selvästi huomaa hänelle tärkeitä asioita, joita ehkä en muuten huomaisi. Pikkusiskosta on satoja kuvia vaikka tuntuvat pääosan ajasta tappelevan :D Hän on kuvannut myös hänelle tärkeitä leluja tavaroita paljon, jotka ovatkin ihan muita mitä itse olisin veikannut ns. ykkösleluiksi. Perheen koiraa on myös kuvattu paljon vaikka kuvassa yleensä näkyy vain hännän pää tai epämääräinen kasa turkkia :)
eetu1978

mixout kirjoitti:kaksi vuotiaana kun oppi laittamaan pokkarin itse päälle ja ottamaan kuvan. Kuvista en ole mitään poistanut, saa itse katsella noita koneelta ja tarvittaessa poistaa kun vähän vanhenee. Poika täyttää keväällä neljä. Itselle tuli yllätyksenä, kuinka lapsen kuvia selatessa selvästi huomaa hänelle tärkeitä asioita, joita ehkä en muuten huomaisi. Pikkusiskosta on satoja kuvia vaikka tuntuvat pääosan ajasta tappelevan :D Hän on kuvannut myös hänelle tärkeitä leluja tavaroita paljon, jotka ovatkin ihan muita mitä itse olisin veikannut ns. ykkösleluiksi. Perheen koiraa on myös kuvattu paljon vaikka kuvassa yleensä näkyy vain hännän pää tai epämääräinen kasa turkkia :)
Kuulostaa tutulta :) Pitäis varmaan laittaa oma osio näille kuville tuonne kuvien esittelysivuille.
mixout

Viesti Kirjoittaja mixout »

eetu1978 kirjoitti:
mixout kirjoitti:kaksi vuotiaana kun oppi laittamaan pokkarin itse päälle ja ottamaan kuvan. Kuvista en ole mitään poistanut, saa itse katsella noita koneelta ja tarvittaessa poistaa kun vähän vanhenee. Poika täyttää keväällä neljä. Itselle tuli yllätyksenä, kuinka lapsen kuvia selatessa selvästi huomaa hänelle tärkeitä asioita, joita ehkä en muuten huomaisi. Pikkusiskosta on satoja kuvia vaikka tuntuvat pääosan ajasta tappelevan :D Hän on kuvannut myös hänelle tärkeitä leluja tavaroita paljon, jotka ovatkin ihan muita mitä itse olisin veikannut ns. ykkösleluiksi. Perheen koiraa on myös kuvattu paljon vaikka kuvassa yleensä näkyy vain hännän pää tai epämääräinen kasa turkkia :)
Kuulostaa tutulta :) Pitäis varmaan laittaa oma osio näille kuville tuonne kuvien esittelysivuille.
Tuommoinen ketju vois olla ihan mielenkiintoinen :) Jotenkin vaan pitäisi keksiä kuinka lapsi valitsisi ne esiteltävät kuvat. Taas kun aikuinen ei ehkä osaisi valita niitä oikeita.
OskuK

Siihen kunnioitukseen tosiaan tarvitaan sitten se lupakin ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

eetu1978

OskuK kirjoitti:Siihen kunnioitukseen tosiaan tarvitaan sitten se lupakin ;-)
Tuo on totta ;) Harmi kun meidän muksut on vielä niin nuoria, ettei voi kiristää viikkorahan eväämisellä :D
OskuK

Tai Hesarialaisesti, siis Hesarin farisealaisesti:
me ei olla tilattu näitä, joten koska kuvituskuvia, niin ei ainakaan makseta, josko lupaakaan kysytään...

Waldo's Peoplen Waldo:

JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Eikoös sitä alle 18v holhoojana pysty myötämään luvan hänen puolestaan. Joten itse itselleni luvaten....
OskuK

JiiPeeM kirjoitti:Eikoös sitä alle 18v holhoojana pysty myötämään luvan hänen puolestaan. Joten itse itselleni luvaten....
Ilman muuta, niin se kunnioitus nimenomaan ansaitaan, Älä edes kerro että käytät niitä -ja jos käryät, lue lakia! ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

kapa21

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

JiiPeeM kirjoitti:Eikoös sitä alle 18v holhoojana pysty myötämään luvan hänen puolestaan. Joten itse itselleni luvaten....
Mitenhän oikeasti mahtaa olla? Alaikäisellä on oikeus myös omaan omaisuuteen ja miksi ei siis myös oikeus kuviin? Vai miten lienee?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

kapa21 kirjoitti:
Mitenhän oikeasti mahtaa olla? Alaikäisellä on oikeus myös omaan omaisuuteen ja miksi ei siis myös oikeus kuviin? Vai miten lienee?
Valokuvaamisessa ja itsensä ilmaisemisessa niiden kautta on kysymys sananvapaudesta joka on ihmisoikeus. Lapsen etu ja lapsen kuuleminen on kirjoitettu myös sosiaalihuoltolakiin, miksi väheksyä sen merkitystä valokuvaamisen yhteydessä.

Mutta eihän tässä mitään huolta ole. Oletteko seuranneet lapsenne Instagram, Facebook jne. päivityksiä. Kyllä nykyajan lapset kuvan hallitsevat.
kapa21

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

nomad kirjoitti:
kapa21 kirjoitti:
Valokuvaamisessa ja itsensä ilmaisemisessa niiden kautta on kysymys sananvapaudesta joka on ihmisoikeus. Lapsen etu ja lapsen kuuleminen on kirjoitettu myös sosiaalihuoltolakiin, miksi väheksyä sen merkitystä valokuvaamisen yhteydessä.

Mutta eihän tässä mitään huolta ole. Oletteko seuranneet lapsenne Instagram, Facebook jne. päivityksiä. Kyllä nykyajan lapset kuvan hallitsevat.
Juu, välillä liiankin hyvin... Mutta tarkoitin tuossa ihan omistusoikeutta, vai mitä ilmausta siitä valokuvasta nyt pitää käyttää. Vrt. lapsen tienaamat kesätyörahat tai perintö. Ei ne kuulu vanhemmille, vaikka lapsi alaikäinen onkin.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

kapa21 kirjoitti:
nomad kirjoitti:
kapa21 kirjoitti: Mitenhän oikeasti mahtaa olla? Alaikäisellä on oikeus myös omaan omaisuuteen ja miksi ei siis myös oikeus kuviin? Vai miten lienee?

Juu, välillä liiankin hyvin... Mutta tarkoitin tuossa ihan omistusoikeutta, vai mitä ilmausta siitä valokuvasta nyt pitää käyttää. Vrt. lapsen tienaamat kesätyörahat tai perintö. Ei ne kuulu vanhemmille, vaikka lapsi alaikäinen onkin.
No ei minustakaan. Ei ainakaan moraalin tai kasvatuksen kannalta. Juridiikassa voi olla enempi mutkia.
OskuK

Käänteisesti ei ainakaan juridiikassa mennä, eli jos kakara tuhoaa jotain, ei vanhemat ole korvausvelvollisia, van lapsi, jos sillä on varoja -ja jos ei niin jahka on...

Waldo's Peoplen Waldo:

Vastaa Viestiin