Miten otetaan kuva kennon pölystä?
-
Miten otetaan kuva kennon pölystä?
Millaiset asetukset kannattaa laittaa kameraan, jos ottaa kuvan, josta on tarkoitus katsoa pölyn tvs. määrää kennolla? Varmaan valkoinen tausta on paras? Entä onko itse kuvaamisessa jotain jippoa?
-
- Viesti:
Re: Miten otetaan kuva kennon pölystä?
Valkoisesta pinnasta kuva, matalalla herkkyydellä, pienimmällä aukolla ja tarkennus äärettömässä.alkovi kirjoitti:Millaiset asetukset kannattaa laittaa kameraan, jos ottaa kuvan, josta on tarkoitus katsoa pölyn tvs. määrää kennolla? Varmaan valkoinen tausta on paras? Entä onko itse kuvaamisessa jotain jippoa?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Tuossa oikeassa ketjussa utelinkin lopullisesta tavoitteesta.kribe kirjoitti:Valkoisesta pinnasta kuva, matalalla herkkyydellä, suurimmalla aukolla ja tarkennus äärettömässä.alkovi kirjoitti:Millaiset asetukset kannattaa laittaa kameraan, jos ottaa kuvan, josta on tarkoitus katsoa pölyn tvs. määrää kennolla? Varmaan valkoinen tausta on paras? Entä onko itse kuvaamisessa jotain jippoa?
Tarpeeksi käppyröitä vääntelemällä taitaa aina saada laikkuja näkyville.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 11#1028511
-
- Viesti:
-
Optiikaksi 50-200mm, pienin aukko käyttöön, av mode (valotusaika-automaatti), tarkennus äärettömään ja taustaksi tietokoneen näyttö, jossa täysin valkoinen sivu... kuvaus läheltä. Ja ehkä valotuksen korjauksella -1, jos tulee liian kirkas lopputulos. Kameraa voi liikuttaa valotuksen aikana, niin taustasta ei tule mitään kuviota itse kuvaan.alkovi kirjoitti:Millaiset asetukset kannattaa laittaa kameraan, jos ottaa kuvan, josta on tarkoitus katsoa pölyn tvs. määrää kennolla? Varmaan valkoinen tausta on paras? Entä onko itse kuvaamisessa jotain jippoa?
..
-
Tuo on mielestäni olennaista .Kameraa voi liikuttaa valotuksen aikana, niin taustasta ei tule mitään kuviota itse kuvaan.
Itse en valitsisi valkoista vaan mielummin vaikka harmaan.
Dc-netin foorumisivukin käy loistavasti.
Tummemmalla sivulla valotusaika venyy automaattisesti hieman pidemmäksi, eikä sitten ala itse turhaan hingata esim taivaalla lentäviä lintuja pois kennolta.
Ehkä otin,ehkä en.
-
Kuinka saada pölyt näkyviin, no se on valitettavan helppoa :D
Itekkin tästä aiheesta joskus viestiketjun aloitin ja tarkooitukseen sopivilla ostetuilla puhdistustikuilla aloitin.
Neuvoivat täälllä ite tekemään lastoja ohuesta muovista ja niillä onnistuu paremmin.
Juuri 10min sitten viimeksi puhdistin, oli julmetusti läiskiä kennolle ilmaantunut viime puhdistuksen jälkeen, jäi niitä vieläkin :-(
Itekkin tästä aiheesta joskus viestiketjun aloitin ja tarkooitukseen sopivilla ostetuilla puhdistustikuilla aloitin.
Neuvoivat täälllä ite tekemään lastoja ohuesta muovista ja niillä onnistuu paremmin.
Juuri 10min sitten viimeksi puhdistin, oli julmetusti läiskiä kennolle ilmaantunut viime puhdistuksen jälkeen, jäi niitä vieläkin :-(
-
juu. D300lla kuvasin tyytyväisenä lähes 50t mittariin, eikä kennoa oltu putsattu kertaakaan. Kuvissa en pölyä nähnyt koskaan. Eli pölyjen nakyvyys riippuu tietenkin kuvaus kohteistakin.
Mutta luulisi tuon likaisen kennon näkyvän muutenkin kuvissa? Siis vaikkei sitä keskellä kennoa olevaa kissankarvaa isommilla aukoilla näkyisikään.
Mutta luulisi tuon likaisen kennon näkyvän muutenkin kuvissa? Siis vaikkei sitä keskellä kennoa olevaa kissankarvaa isommilla aukoilla näkyisikään.
-
-
Käy läpi kaikki kodin ovet. Vielä eri valkotasapainon asetuksilla :-)OskuK kirjoitti:...ja onhan noiden kuvien ottaminen muuten sivistävää. Voi ottaa vaikka valkoisesta, harmaasta ja mustasta, ja verrata sitten kuvia -ja ihmetellä kameran valonmittauksen periaatteita jalkoja heilutellen ;-)
Ja jos kenno vaikuttaa testikuvassa puhtaalta, niin lisää kontrastia ja teräivöitä.