Etsimessä likaa
-
Etsimessä likaa
Kun katsoo etsimen läpi, niin huomasin noin parin millin pituisen karvan tai jonkun roskan. Ei ollut objektiivissä, eikä kennolla näytä olevan mitään likaa, joten se on jotenkin tuolla etsimen välissä?
Vähän tähän tyyliin http://i48.tinypic.com/2qlhpqg.jpg Mutta ei kuitenkaan noin iso. Jotenkin häiritsee, mutta onko järkeä itse alkaa puhdistelee tai lähettää jonnekkin valokuvausliikkeeseen puhdistettavaksi? Paljonkohan tommonen puhdistus voisi maksaa?
Vähän tähän tyyliin http://i48.tinypic.com/2qlhpqg.jpg Mutta ei kuitenkaan noin iso. Jotenkin häiritsee, mutta onko järkeä itse alkaa puhdistelee tai lähettää jonnekkin valokuvausliikkeeseen puhdistettavaksi? Paljonkohan tommonen puhdistus voisi maksaa?
-
-
- Viesti:
-
Re: Etsimessä likaa
Millainen kamera?Apexi kirjoitti:Kun katsoo etsimen läpi, niin huomasin noin parin millin pituisen karvan tai jonkun roskan. Ei ollut objektiivissä, eikä kennolla näytä olevan mitään likaa, joten se on jotenkin tuolla etsimen välissä?
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Peilikamerassa karva voi tosiaan olla joko objektiivin takalinssillä, peilillä tai tähyslasilla. Tähyslasilla oleva ainostaan näkyy terävänä. Ainoastaan kennolla oleva näkyy kuvassa, mutta se taas ei näy etsimessä. Minustakaan tuolle ei tarvitse, eikä kannata tehdä mitään, mutta se voi toki ärsyttää sen verran että silti haluaa. Silloin mainittu pumppusuti on ok. Mitään spraypuhallinta tms. ei kannata käyttää.Apexi kirjoitti:Kamera on Nikon D3100.
Waldo's Peoplen Waldo:
-
Mulla oli pentaxin kanssa sama ongelma, hommasin Black rapid RS 7-kamerahihnan ja siinähän kamera roikkuu ylösalaisin. Jotain töhkää lähti liikkeelle ja jäi ilmeisesti etsinlasin päälle. Pumppusuti ym. ei auttanut, samoin ei peilin puhdistus, kuvissa ei näkynyt mitään, joten kennoon en edes koskenut. Motonetistä tarttui sitten matkaan ilmaspraypullo "sähkölaitteiden puhdistukseen", tällä riitti muutama varovainen suhaus ja roska hävisi (toivottavasti tuli ulos)? Sprayn kanssa piti olla tarkkana, väärässä asennossa tulee nestettä/ponneainetta suihkuttaessa. Ketään en neuvo näin tekemään, itsellä tällä erää toimi.
Sitten kävi myös mielessä että etsinlasin vaihto onnistuu ilmeisesti huolellisesti itse tehtynä, miksei siis onnistuisi puhdistuskin? Etsinlasin irroitukseen tulee ilmeisesti vaihtosetin mukana työhön sopiva työkalu matkassa. Nämä vaihtosetit myös maksaa (100eur?) ja huonolla tuurilla hukkaa/rikkoo shimmin tms. eli voisi hoitua turvallisemmin huollossa suht kustannustehokkaasti??
Sitten kävi myös mielessä että etsinlasin vaihto onnistuu ilmeisesti huolellisesti itse tehtynä, miksei siis onnistuisi puhdistuskin? Etsinlasin irroitukseen tulee ilmeisesti vaihtosetin mukana työhön sopiva työkalu matkassa. Nämä vaihtosetit myös maksaa (100eur?) ja huonolla tuurilla hukkaa/rikkoo shimmin tms. eli voisi hoitua turvallisemmin huollossa suht kustannustehokkaasti??
Pentax K-5, DA 35mm f2.4, DA 18-55mm WR & 50-200mm WR, DA* 300mm f4 & Danubia 500mm f8
-
Tuota tähyslasia, siis muovia ei todellakaan kannata alkaa irrottamaan jos ei sitä vaihda. Ja miksi se edes pitäisi irrottaa, se roska kun on siinä peilikammion puolella, jos se on tarkka. Irrotusta saat katua -tai tilaa ainakin varoikisi varatähyslasi ja ala sitten touhuamaan, voit tuurilla saada sen jopa paikoilleen, melkein naarmuttomana ja vain hieman likaisempana kuin mitä nykyinen on ;-)
Waldo's Peoplen Waldo: