Uutta kalustoa hankkimassa
-
Heipä hei foorumilaiset.
Alla hieman ajatuksiani tulevan kameran ja tarvikkeiden suhteen. Kommentoida saa vapaasti ja jos on parempia ideoita jonkun asian suhteen, niin mieluusti otan niitä vastaan. Hakua olen käyttänyt n. viikon verran (päivittäin) ja aika paljon olen keskusteluja jo täältäkin lueskellut. Jos joku on sitä mieltä, että näitä aiheita on käsitelty jo riittävästi muissa ketjuissa, käyttäköön vapauttaan olla vastaamatta. ;-) Haluaisin kuitenkin vinkkejä ja mielipiteitä juuri näihin omiin tarpeisiini ja ajatuksiini.
Taustaa:
-----------
Valokuvauskokemusta minulla on muutaman vuoden verran Canonin SX1 IS kamerallani, sekä muutamalla peruspokkarilla ennen sitä. Digijärkkäreistä ei juurikaan ole omakohtaista käytännön kokemusta. Alan kirjallisuutta olen lueskellut n. 7 kirjan verran (ml. mm. Kelbyn suuri digikuvauskirja, digijärkkärikoulu 1 ja 2, suuri digikuvausopas ja muutamia muita).
Suunnitelmia:
-----------------
Tiedän, että järkevä kalusto on hyvin yksilöllinen asia, riippuen ennen kaikkea siitä mitä kuvaa ja toki budjetista. Itselläni on suunnitelmissa panostaa tänä vuonna (ei kerralla) kameraharrastukseen n. 4000 - 5000 €.
Tässä vähän listaa asioista, joita erityisesti haluiaisin uudella kalustollani kuvata (ei tärkeysjärjestyksessä): vauhdikkaat harrastukset (esim. agility, pallopelit, benji, varjoliito, ehkä moottoriurheilu), ihmiset, eläimet, talot, luonto, maisemat (myös panoraamat), ehkä myös lentokoneet joskus.
Runko ja objektiivit:
-------------------------
Aion siis vielä tässä kuussa ostaa uuden kamerarungon ja ihkaensimmäisen objektiivini. Rungon suhteen olen päätynyt 7D:hen. Objektiivia olen miettinyt pitkään ja aika vahvasti olen päätymässä 24-105 L -putkeen. Uskoisin, että siinä on alkuun minulle aika sopiva polttovälialue ja riittävästi valovoimaa. Tarkoitus on sitten tutkailla mitä polttovälejä eniten käytän ja kuinka pitkiä uskon kaipaavani ja ostaa sitten sen mukaan sopivia objektiiveja.
Myöhemmin (lue kevään aikana) aion hankkia jatkoksi 10-22:n paikkaamaan 24-105:sta croppikennolla uupuvaa laajakulmaa, sillä pidän myös maisemien kuvaamisesta. Jossain vaiheessa tarkoitus olisi hankkia myös jokin valovoimainen normaali, esim. 30/1.4 tai vastaava. Luonto- ja eläinkuvaukseen olen mietiskellyt 100-400/4.5-5.6 L-putkea.
Reppu:
---------
Hyvä reppu on myös hakusessa. Loweprolla on monia minua miellyttäviä malleja. Yllä mainitsemani kamppeet sekä 11,6" miniläppäri pitäisi reppuun mahtua, niin voisin sitä käyttää samalla työreppunani. AW-malli saisi tietysti olla jos on lowepron ja mieluusti vielä se jalustakiinnitys. Flipside 400 AW -mallia olen erityisesti harkinnut, jottei kukaan ruuhkissa pyöriessä nappaisi repusta mitään kovin arvokasta. En vaan tiedä onko kyseinen malli vähän turhan isokokoinen. Jos siis on mielessä tai käytössä jokin ehkä minullekin sopiva reppu, niin kerro ihmeessä. Budjetti repun suhteen olisi varmaan n. 130 €.
Suodattimet:
----------------
Olen lukenut foorumilta (ja muualta) paljon kiistelyä objektiivin "suojasuodattimien" käytön tarpeellisuudesta. Itse olen päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että käytän sellaista vain jos on oletettavaa että obiskan etulasi on sotkussa kuvauksen jälkeen. Näitä on kuitenkin niin monta vaihtoehtoa tarjolla, että kaipaisin mielipiteitänne sopivista vaihtoehdoista (aluksi tuohon 24-105:n nokalle).
Itse olen pohdiskellut esim. Hoya HD 77mm Protectoria. Mietityttää vaan, kun myös puolet halvempia ehdokkaita olisi. Itselläni vaan ei ole oikein mitään tietoa ko. kapistuksista. Myös jonkin hyvän pyöröpolan haluaisin hankkia. Cokinin P-sarjan suotimet ilmeisesti voisivat olla järkevä hankinta niiden edullisuuden ja monikäyttöisyyden takia. Olenko ymmärtänyt oikein, että niitä voi käyttää myös useampaa kerralla?
Kiitos jo etukäteen kaikille jotka jaksatte tähän romaaniin vastata, sekä niille jotka ylipäätään jaksoitte lukea loppuun asti.
- Juha
Alla hieman ajatuksiani tulevan kameran ja tarvikkeiden suhteen. Kommentoida saa vapaasti ja jos on parempia ideoita jonkun asian suhteen, niin mieluusti otan niitä vastaan. Hakua olen käyttänyt n. viikon verran (päivittäin) ja aika paljon olen keskusteluja jo täältäkin lueskellut. Jos joku on sitä mieltä, että näitä aiheita on käsitelty jo riittävästi muissa ketjuissa, käyttäköön vapauttaan olla vastaamatta. ;-) Haluaisin kuitenkin vinkkejä ja mielipiteitä juuri näihin omiin tarpeisiini ja ajatuksiini.
Taustaa:
-----------
Valokuvauskokemusta minulla on muutaman vuoden verran Canonin SX1 IS kamerallani, sekä muutamalla peruspokkarilla ennen sitä. Digijärkkäreistä ei juurikaan ole omakohtaista käytännön kokemusta. Alan kirjallisuutta olen lueskellut n. 7 kirjan verran (ml. mm. Kelbyn suuri digikuvauskirja, digijärkkärikoulu 1 ja 2, suuri digikuvausopas ja muutamia muita).
Suunnitelmia:
-----------------
Tiedän, että järkevä kalusto on hyvin yksilöllinen asia, riippuen ennen kaikkea siitä mitä kuvaa ja toki budjetista. Itselläni on suunnitelmissa panostaa tänä vuonna (ei kerralla) kameraharrastukseen n. 4000 - 5000 €.
Tässä vähän listaa asioista, joita erityisesti haluiaisin uudella kalustollani kuvata (ei tärkeysjärjestyksessä): vauhdikkaat harrastukset (esim. agility, pallopelit, benji, varjoliito, ehkä moottoriurheilu), ihmiset, eläimet, talot, luonto, maisemat (myös panoraamat), ehkä myös lentokoneet joskus.
Runko ja objektiivit:
-------------------------
Aion siis vielä tässä kuussa ostaa uuden kamerarungon ja ihkaensimmäisen objektiivini. Rungon suhteen olen päätynyt 7D:hen. Objektiivia olen miettinyt pitkään ja aika vahvasti olen päätymässä 24-105 L -putkeen. Uskoisin, että siinä on alkuun minulle aika sopiva polttovälialue ja riittävästi valovoimaa. Tarkoitus on sitten tutkailla mitä polttovälejä eniten käytän ja kuinka pitkiä uskon kaipaavani ja ostaa sitten sen mukaan sopivia objektiiveja.
Myöhemmin (lue kevään aikana) aion hankkia jatkoksi 10-22:n paikkaamaan 24-105:sta croppikennolla uupuvaa laajakulmaa, sillä pidän myös maisemien kuvaamisesta. Jossain vaiheessa tarkoitus olisi hankkia myös jokin valovoimainen normaali, esim. 30/1.4 tai vastaava. Luonto- ja eläinkuvaukseen olen mietiskellyt 100-400/4.5-5.6 L-putkea.
Reppu:
---------
Hyvä reppu on myös hakusessa. Loweprolla on monia minua miellyttäviä malleja. Yllä mainitsemani kamppeet sekä 11,6" miniläppäri pitäisi reppuun mahtua, niin voisin sitä käyttää samalla työreppunani. AW-malli saisi tietysti olla jos on lowepron ja mieluusti vielä se jalustakiinnitys. Flipside 400 AW -mallia olen erityisesti harkinnut, jottei kukaan ruuhkissa pyöriessä nappaisi repusta mitään kovin arvokasta. En vaan tiedä onko kyseinen malli vähän turhan isokokoinen. Jos siis on mielessä tai käytössä jokin ehkä minullekin sopiva reppu, niin kerro ihmeessä. Budjetti repun suhteen olisi varmaan n. 130 €.
Suodattimet:
----------------
Olen lukenut foorumilta (ja muualta) paljon kiistelyä objektiivin "suojasuodattimien" käytön tarpeellisuudesta. Itse olen päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että käytän sellaista vain jos on oletettavaa että obiskan etulasi on sotkussa kuvauksen jälkeen. Näitä on kuitenkin niin monta vaihtoehtoa tarjolla, että kaipaisin mielipiteitänne sopivista vaihtoehdoista (aluksi tuohon 24-105:n nokalle).
Itse olen pohdiskellut esim. Hoya HD 77mm Protectoria. Mietityttää vaan, kun myös puolet halvempia ehdokkaita olisi. Itselläni vaan ei ole oikein mitään tietoa ko. kapistuksista. Myös jonkin hyvän pyöröpolan haluaisin hankkia. Cokinin P-sarjan suotimet ilmeisesti voisivat olla järkevä hankinta niiden edullisuuden ja monikäyttöisyyden takia. Olenko ymmärtänyt oikein, että niitä voi käyttää myös useampaa kerralla?
Kiitos jo etukäteen kaikille jotka jaksatte tähän romaaniin vastata, sekä niille jotka ylipäätään jaksoitte lukea loppuun asti.
- Juha
-
7D:n parina tuo 24-105 ei kyllä ole paras mahdollinen normaalizoomi. Polttovälialue sopii paremmin täyskennoiselle ja valovoimaa turhan vähän. Ennemminkin EF-S 17 - 55/F2.8 IS.
-
- Viesti:
Re: Uutta kalustoa hankkimassa
Milleistä samaa mieltä,mutta itse kuljen vastavirtaa mitä tulee valovoimaan.Minä tykkään pakata matkaan vakaajallisia "neloslaseja"(24-105,70-200 ja 300).Aika kompakteja reissuun lähtiessä.AkuM kirjoitti: Polttovälialue sopii paremmin täyskennoiselle ja valovoimaa turhan vähän.
-
- Viesti:
Mulla on juuri tuo Lowepron Flipside 400W ja olen ollut tyytyväinen, eikä se liian iso ole. Pikemminkin alkaa olemaan liian pieni, tällä hetkellä mulla on repussa Canonin EOS 450D ja EF 100-400mm ja EF 24-70mmm. Salama vielä mahtuisi hyvin. Jalustan tohon reppuun saa myös hyvin kiinni, siinä edessä on sellanen paikka mihin sen voi ripustaa.
Joku kertoi yllä että 7D:n kanssa 24-105mm ei ole paras putki. Eihän se hirveän laajakulmanen ole mutta itse olen tosi hyvin pärjännyt 450D:n kanssa tuolla 24-70millisellä. En juurikaan ole tarvinnut ikinä 24mm laajempaa polttoväliä. (Okei, hankin ehkä joskus täyskennoisen että yksi syy tämän putken ostoon oli ehkä siinä)
Joku kertoi yllä että 7D:n kanssa 24-105mm ei ole paras putki. Eihän se hirveän laajakulmanen ole mutta itse olen tosi hyvin pärjännyt 450D:n kanssa tuolla 24-70millisellä. En juurikaan ole tarvinnut ikinä 24mm laajempaa polttoväliä. (Okei, hankin ehkä joskus täyskennoisen että yksi syy tämän putken ostoon oli ehkä siinä)
Canon EOS 7D - EF 24-70mm f/2.8L USM - EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - 580EX
http://www.flickr.com/photos/ilarilehtinen/ | http://www.facebook.com/ilarilehtinenphotography
http://www.flickr.com/photos/ilarilehtinen/ | http://www.facebook.com/ilarilehtinenphotography
-
- Viesti:
-
24-105:sta olen ajatellut siksi, että kattaa telepuolella enemmän. Aikeissa kuitenkin hankkia tuo mainitsemani 10-22 korvaamaan uupuvaa laajakulmaa. Haluaisin myös säänkestävyyttä, jota L-sarja tarjoaa. En tiedä olenko vain liian vainoharhainen, mutta nykyään olen yleensä lopettanut kuvaamisen, kun vettä alkaa tihkuttaa. Paremman säänkestävyyden kanssa olisi voinut saada vielä monta hyvää kuvaa. Lisäksi haluan myös mahdollisimman paljon varautua siihen, että hurahdan vielä jossain vaiheessa täyden kennon runkoihin.
Kiitos reppuvinkistä, täytyy käydä lähipäivinä livenä ihmettelemässä tuota.
-
-
Allekirjoittaneella on 7D. Eihän se huono kamera ole, mutta tällä hetkellä samalla rahalla (tai halvemmalla) saa parempaakin. D90 on kuvanlaadullisesti aavistuksen parempi ja reilusti halvempi, K-5 menee tuosta vielä ohi IQ:n ja ominaisuuksien suhteen mutta hintakin nousee 7D:n tasolle. D7000 on kuvanlaadullisesti yhtä hyvä kuin K-5.
Sony a55 lienee myös hyvä, ja toisin kuin usein kuulee väitettävän, Sonyn objektiivivalikoima on myös hyvä -- mun mielestä paljon parempi kuin Pentaxin. Zeissin laseja varten pitää vain olla tarpeeksi paksu lompakko.
Et ilmeisesti tarvitse mitään erikoisia objektiiveja, joten kaikille merkeille löytyy kyllä sopivat.
Sony a55 lienee myös hyvä, ja toisin kuin usein kuulee väitettävän, Sonyn objektiivivalikoima on myös hyvä -- mun mielestä paljon parempi kuin Pentaxin. Zeissin laseja varten pitää vain olla tarpeeksi paksu lompakko.
Et ilmeisesti tarvitse mitään erikoisia objektiiveja, joten kaikille merkeille löytyy kyllä sopivat.
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
-
- Viesti:
Re: Uutta kalustoa hankkimassa
Ei ole järkevää. Polarisaatiosuotimen on joskus siihen systeemiin saanut halvalla, mutta sen ongelma on, että vaatii telineen samaan aikaan ja sitä yhdistelmää ei ole helppo käsitellä. Kun yrittää polarisaatiolle suotimelle niin tärkeää suotimen pyörittämistä, tahtoo koko systeemi lähteä pyörimään ja muutenkaan se ei ole kovin toimiva systeemi. Lopulta kyllästyin ja rupesin kädellä pitämään suotimia objektiivin edessä ja päädyin myymään koko Cokinin suodinsetin kun vaihdoin Pentaxiin ja värivirheet kasvoivat.JuhiZ- kirjoitti:Cokinin P-sarjan suotimet ilmeisesti voisivat olla järkevä hankinta niiden edullisuuden ja monikäyttöisyyden takia. Olenko ymmärtänyt oikein, että niitä voi käyttää myös useampaa kerralla?
Mitä tulee muihin Cokinin suotimiin, rungon valmistajasta riippuen, luo se enemmän tai vähemmän värivirhettä kuviin. Paljon parempi ratkaisu on maksaa Cokinin polarisaatiosuodinta kalliimpi laatusuodin ja tilata Tian-Ya halppis puoliharmaasävysuodin ebaystä. Testailin sitä ja vaikka en kumpiakin päässyt kokeilemaan samaan aikaan, ainakin Pentaxin kanssa tuo kiinaihme hakkaa Cokinin suotimen helposti joka osa-alueella.
Cokinin suodinsysteemi vaikuttaa halvalta ratkaisulta, mutta siihen saa helposti menemään paljon enemmän rahaa kuin alunperin on suunnitellut. Loppujen lopuksi voisi todeta, että se on jäänne filmiajalta, jolloin ei ollut kuvankäsittelyä apuna. Polarisaatiosuodin, ND8 ja puoliharmaasuodin ovat ainoat, mitä valokuvauksessa oikeastaan digiaikana tarvitsee.
Ja vielä vertailukuva, jossa sama kohta ilman suodinta ja Tian-Ya puoliharmaasuotimen kanssa (käsitelty lopputulos)
-
Minä, kuten varmasti moni täällä on kulkenut samaa polkua pitkin. Ensin laadukas (hmm?) pokkari, sitten järkkäripäivitystä perään syystä tai toisesta ja investointiputkea syvälle harrastukseen - tai sitten kaluston myynti foorumin puolella orastavan harrastuksen hiipuessa.
Yksi käytännön ongelma on, että alkuvaiheessa varmuudella ei voi sanoa, tuleeko uuden kaluston myöstä kuvausharrastuksesta aktiivinen, pysyykö 'sunnuntaikuvauksessa' vai hiipuuko innostus. Toki jos on useita vuosia kuvausta editointeineen takana, voi se antaa jotain osviittaa.
Toisten harrastusta esim. täältä lukemalla ei voi paljoa päätellä, mikä polku itselle sopii. onko se toisen ääripään kuvailua valovoimaisilla primeillä maksimilaatua hakien vai kaiken kuvailua sohvalta 18-200:lla ylipitkällä zoomilla.
Ainoa missä voisin omakohtaista vinkkiä antaa, on että käpistele kaupassa parhaat runkovaihtoehdot, osta runkoon se yksi sopiva putki, jota eniten tunnet tarvitsevasi ja ryhdy kuvailemaan. Pikkuhiljaa ja oikeasti ajan kanssa huomaat, mitä setissäsi on hyvää, mitä voi parantaa ja missä vikaa. Ja sitten jo tietääkin mitä ostaa/vaihtaa seuraavaksi tarpeiden ja osaamisen kehittyessä, jos se päivä joskus koittaa.
/Ville
Yksi käytännön ongelma on, että alkuvaiheessa varmuudella ei voi sanoa, tuleeko uuden kaluston myöstä kuvausharrastuksesta aktiivinen, pysyykö 'sunnuntaikuvauksessa' vai hiipuuko innostus. Toki jos on useita vuosia kuvausta editointeineen takana, voi se antaa jotain osviittaa.
Toisten harrastusta esim. täältä lukemalla ei voi paljoa päätellä, mikä polku itselle sopii. onko se toisen ääripään kuvailua valovoimaisilla primeillä maksimilaatua hakien vai kaiken kuvailua sohvalta 18-200:lla ylipitkällä zoomilla.
Ainoa missä voisin omakohtaista vinkkiä antaa, on että käpistele kaupassa parhaat runkovaihtoehdot, osta runkoon se yksi sopiva putki, jota eniten tunnet tarvitsevasi ja ryhdy kuvailemaan. Pikkuhiljaa ja oikeasti ajan kanssa huomaat, mitä setissäsi on hyvää, mitä voi parantaa ja missä vikaa. Ja sitten jo tietääkin mitä ostaa/vaihtaa seuraavaksi tarpeiden ja osaamisen kehittyessä, jos se päivä joskus koittaa.
/Ville
-
- Viesti:
-
- Viesti:
No jaa-a,ehkä dynamiikka on ysikympissä aavistuksen parempaa mutta siihen se jää. Halvempi hinta selittyy mm. muovirungosta, huonommasta tarkennuksesta, wanha malli jnejne.Heycki kirjoitti:Allekirjoittaneella on 7D. Eihän se huono kamera ole, mutta tällä hetkellä samalla rahalla (tai halvemmalla) saa parempaakin. D90 on kuvanlaadullisesti aavistuksen parempi ja reilusti halvempi,
-
Listasi vaikuttaa ihan järkevästi suunnitellulta ja pohdiskellulta.JuhiZ- kirjoitti:24-105:sta olen ajatellut siksi, että kattaa telepuolella enemmän. Aikeissa kuitenkin hankkia tuo mainitsemani 10-22 korvaamaan uupuvaa laajakulmaa. Haluaisin myös säänkestävyyttä, jota L-sarja tarjoaa. En tiedä olenko vain liian vainoharhainen, mutta nykyään olen yleensä lopettanut kuvaamisen, kun vettä alkaa tihkuttaa. Paremman säänkestävyyden kanssa olisi voinut saada vielä monta hyvää kuvaa. Lisäksi haluan myös mahdollisimman paljon varautua siihen, että hurahdan vielä jossain vaiheessa täyden kennon runkoihin.
"Painavat" rungot ja objektiivit tosin tuovat oudon tunteen kuvaukseen superzoomkameran jälkeen, kun SX1:n 585 gramman jälkeen käsissä on 1,5 kg:n paketti.
Muutaman vuoden digikuvailun jälkeen itsellä cropin normaalizoomien yläpää jäi matkoilla usein lyhyeksi, joten hankin juuri 24-105:n. Kyllä sen nokalle lähti Hoyan HD Protector (hiekka- ja laavapölyssä mieluummin suotimen kanssa kuin ilman),
Laajiszoomin osalta kannattaa katsella muitakin valmistajia kuin Canon. EF-S 10-20mm:lle on vaihtoehtoja esim. Tokina 11-16.
Tarvitaanko cropissa normaalia esim. 30mm? Ehkä mieluummin valovoimainen 50mm f/1.4 tai 60mm:n makro, jotka sopivat paremmin muotokuvaukseen.
Onnea vaan hankinnoille.
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
-
Kiitoksia kovasti kaikille vinkeistä. Reppu on nyt hankittu. Vertailin netissä ja livenä monia monia malleja. Verkkokaupassa kuitenkin ihastuin tuohon lowepro flipside 400 AW-reppuun ja löysin sellaisen maitolaituri.tv:stä hintaan 89,99 €.
Kamera- ja linssiostoksille menen loppukuusta. Näillä näkymin ostan tuon 24-105:n ja sille kaveriksi 50/1.4 USM:n (lienee varsin pätevä ainakin muotokuvaukseen).
Bansku kyseli jalustasta ja salamasta. Suunnitelmissa on jalustan hankinta myöhemmin keväällä, samoihin aikoihin laajiszoomin kanssa. Salaman hankintaa yritän vielä toistaiseksi vältellä. Ostan sitten jos todella tunnen sellaista tarvitsevani.
Kamera- ja linssiostoksille menen loppukuusta. Näillä näkymin ostan tuon 24-105:n ja sille kaveriksi 50/1.4 USM:n (lienee varsin pätevä ainakin muotokuvaukseen).
Bansku kyseli jalustasta ja salamasta. Suunnitelmissa on jalustan hankinta myöhemmin keväällä, samoihin aikoihin laajiszoomin kanssa. Salaman hankintaa yritän vielä toistaiseksi vältellä. Ostan sitten jos todella tunnen sellaista tarvitsevani.
-
Tämä on omaa pohdiskelua, ei sinänsä mitään faktaa... :-)
Itsellä on toinen croppikennokanoni menossa tällä hetkellä. Noista alkuperäisistä lähtökohdista omaa kokemusta peilaten tämän hetkinen "toivelistani", jos lähtisin tyhjältä pöydältä objektiiveja ostamaan, olisi varmaan yleislasiksi 15-85, sen laajispää korvaa helposti ne 20 milliä telepäästä. Tai sitten 17-55 ja 85 f/1.8. Ja joku ~30 mm (Sigma?). Lisäksi perstaskuun voi heittää EF-S 55-250 IS:n, hinnallaan, keveydellään ja hinta/laatusuhteella se oikeuttaa olemassaolonsa, niitä kun näet saa uutenakin vissiin jo parin sadan tuntumaan.
Mutta nämä on makuasioita, eikä onneksi tarvitse moista päätöstä tehdä. :-)
tepa
Itsellä on toinen croppikennokanoni menossa tällä hetkellä. Noista alkuperäisistä lähtökohdista omaa kokemusta peilaten tämän hetkinen "toivelistani", jos lähtisin tyhjältä pöydältä objektiiveja ostamaan, olisi varmaan yleislasiksi 15-85, sen laajispää korvaa helposti ne 20 milliä telepäästä. Tai sitten 17-55 ja 85 f/1.8. Ja joku ~30 mm (Sigma?). Lisäksi perstaskuun voi heittää EF-S 55-250 IS:n, hinnallaan, keveydellään ja hinta/laatusuhteella se oikeuttaa olemassaolonsa, niitä kun näet saa uutenakin vissiin jo parin sadan tuntumaan.
Mutta nämä on makuasioita, eikä onneksi tarvitse moista päätöstä tehdä. :-)
tepa
-
Allekirjoituksessa oleva setti on muotoutunut minun tarpeisiini parhaaksi. Tilauksessa vielä 1.4x telejatke tuohon 70-200:seen niin saa tarvittaessa lisämillejä.
Kyllä tuo 24-105L on loistava reissuputki/yleisputki ja suurimman osan ajasta minun 7D:n nokalla ja kärjellä notkuu Hoyan Pro 1D suodin.
Mainitsemaasi 10-22 canuuna kattaa kyllä hyvin tuon puuttuvan laajispään.
Itse kuvaan pääasiassa maisemaa,matkakuvausta sekä urheilupuolelta kiipeilyä.
Tiedäthän tuon linkin? http://www.objektiivi.info/
Sieltä saa vähän mututuntumaa useista objektiiveistä.
Kyllä tuo 24-105L on loistava reissuputki/yleisputki ja suurimman osan ajasta minun 7D:n nokalla ja kärjellä notkuu Hoyan Pro 1D suodin.
Mainitsemaasi 10-22 canuuna kattaa kyllä hyvin tuon puuttuvan laajispään.
Itse kuvaan pääasiassa maisemaa,matkakuvausta sekä urheilupuolelta kiipeilyä.
Tiedäthän tuon linkin? http://www.objektiivi.info/
Sieltä saa vähän mututuntumaa useista objektiiveistä.
Canon 7D + 5D markII
EF 24-105/4 L IS USM , EF 50/1.4 USM , EF 70-200/2.8 L IS USM II , EF 100/2.8 L IS USM MACRO
EF 24-105/4 L IS USM , EF 50/1.4 USM , EF 70-200/2.8 L IS USM II , EF 100/2.8 L IS USM MACRO