Iso jalusta?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Avokid

Iso jalusta?

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Oon nyt pari vuotta käyttänyt Manfroton 190 sarjalaista kolmijalkana ja syksystä lähtien Benron hieman parempaa monopodia kameran jalustana. Manfroton päälle vaihdoin kuulaksi myös syksyllä Benron B-2:sen.

Pari teleä kun painavat sen reilun kilon, niin manfroton kohdalla on jäänyt kaipaamaan sellaista kunnon vakautta. En minä käytännössä tuota kolmijalkaa rahtaa milloinkaan niin pitkälle, etteikö kilo ylimääräistä olisi mahdoton. Oikeastaan se vaiva kantamisesta on about sama kuitenkin on se minkä kokoinen kolmijalka tahansa :)

Toinen häiritsevä asia on Manfroton lyhyys. Etenkin tähtikuvia ottaessa saa käytännössä konttailla jalustan alla :)
Lyhyys aiheuttaa myös tuota ongelmaa vakauden kanssa, koska manfroton korkeus on vain n. 120cm keskitolpan ollessa alhaalla ja sillä ei pitkälle pötkitä kuvatessa.

Eli, itse olen n. 173cm pitkä ja keskitolpalla ei saa kuin epävakautta kunnon käytössä. Mitä ehdotuksia löytyisi n. 200e-250e tienoilta paremmaksi jalustaksi jonka korkeus ilman keskitolppaa olisi vähintään se 145cm? Koska aiheena on kuitenkin luontokuvaus, niin jonkinlainen mobiilisuus vaaditaan ( alle 3kg? ).
Viimeksi muokannut Avokid, Joulu 21, 2010 10 : 11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
macke
Viesti:

Re: Jalustaan liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja macke »

Avokid kirjoitti:Eli, itse olen n. 173cm pitkä ja keskitolpalla ei saa kuin epävakautta kunnon käytössä. Mitä ehdotuksia löytyisi n. 200e-250e tienoilta paremmaksi jalustaksi jonka korkeus ilman keskitolppaa olisi vähintään se 145cm? Koska aiheena on kuitenkin luontokuvaus, niin jonkinlainen mobiilisuus vaaditaan ( alle 3kg? ).
Itsellä on ollut useamman vuoden käytössä Manfrotton 055 sarjalainen. Kolmi-osaiset jalat, nousee tarpeeksi ylös ja painoakin riittää niin että on vakaa. Tuosta löytyy nykyisin myös hiilikuituversio missä painoa on saanut pudotettua.

Hinnat näyttävät olevan 169€ - 359€ välillä, riippuen materiaalista. Itse suosittelisin sellaista jalustaa missä tuon keskitolpan saa kaadettua vaakatasoon. Ainakin omissa kuvauksissa tuota tuntuu kaipaavan... ;)

http://www.topshot.fi/product_info.php? ... 45fa0893fc
http://www.topshot.fi/product_info.php? ... 45fa0893fc
Avokid

macke kirjoitti: Hinnat näyttävät olevan 169€ - 359€ välillä, riippuen materiaalista. Itse suosittelisin sellaista jalustaa missä tuon keskitolpan saa kaadettua vaakatasoon. Ainakin omissa kuvauksissa tuota tuntuu kaipaavan... ;)
Mulla löytyy jo tuosta kevyemmästä Manfrotosta tuo kaatuva keskitolppa ja sille ei oikein ole kuitenkaan ollut käyttöä ( tai no kerran ja silloin se palveli ammuntakisoissa kohdistuskaukoputken jalustana :) )

Jotenkin mulla on muistikuva siltä ajalta kun pari vuotta sitten tuon 190:sen hankin, että tuo 055 ei ole niin huomattavasti vakaampi. Eikä sen korkeus ilman keskitolppaa ole kuin 20cm pidempi. Se on liian vähän.

055:sen korkeus keskitolppa alhaalla näyttäisi olevan 137.5 cm
Sarek

Viesti Kirjoittaja Sarek »

Jokin Velbonin hiilari?
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Avokid kirjoitti:Mulla löytyy jo tuosta kevyemmästä Manfrotosta tuo kaatuva keskitolppa ja sille ei oikein ole kuitenkaan ollut käyttöä ( tai no kerran ja silloin se palveli ammuntakisoissa kohdistuskaukoputken jalustana :) )

Jotenkin mulla on muistikuva siltä ajalta kun pari vuotta sitten tuon 190:sen hankin, että tuo 055 ei ole niin huomattavasti vakaampi. Eikä sen korkeus ilman keskitolppaa ole kuin 20cm pidempi. Se on liian vähän.

Minulla oli ensin tuo 055 kaatuvalla keskitopalla ja sitten hankin 190:sen ilman kaatuvaa keskiputkea matkailu/retkeilykäyttöön. Painavin teleni on parikiloinen ja tuo 055:nen on toiminut 3 kg:n kuormalla(runko+objektiivi) riittävän hyvin. En yleensä koe tarpeelliseksi avata jalustojen jalkoja kokonaan auki niin jalusta, varsinkin 055, nousee melkolailla sopivan korkealle ilman suurempaa keskiputken nostelemista.

Molemmissa noista jalustoista ilman kaatuvaa keskiputkea oleva versio on tukevampi, koska se keskiputken kääntösysteemi tuo hiukan lisää liikkumavaraa systeemiin.

Jos olet Tampereella, niin jolkottele Pirkkalaan Verkkokaupan myymälään testailemaan sopivaa jalustaa itsellesi.
Jarski75

Viesti Kirjoittaja Jarski75 »

Tsekkaapa Vanguardin Alta Pro 263AT ( omani ostin verkkiksestä pakettina, jossa mukana GH-100 "pistoolipää" n.220€ ).

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0060

On tukeva jalusta ja tuolla päällä varustettuna keskiputki alhaalla D80:n etsin asettuu n. 150cm korkeudelle ( perus huonoryhtisen suomalaisen 175cm pitkän hepun silmät sojottaa n. 160 cm korkeudella ) joten ei käytännössä tarvi ryömiä jalustan alle, toki keskiputken pienellä nostolla päästään jo helposti "tähtikuvausasentoon".

Tuon jalustan keskiputkihan tekee kaikki kiemurat joka suuntaan ja portaattomasti toisin kuin ManF:n vastaava - eihän sitä toki oo pakko käyttää..

Kätevänä pidän myös mukana tulevaa "kivipussia", joka sträpeillä kiinnitetään kolmeen jalan väliin ( siis jalustan.. ) ja painolastia voi sitten pussiin mättää.. Tai sitten keskiputken pohjassa olevaan koukkuun reppu roikkumaan. Mukana myös kantopussi ( johon tosin tuo GunHead ei kokonaan mahdu ollessaan jalustassa kiinni - pitää kääntää se pystyyn, jolloin se sojottaa pussin päästä ulos - toimiii tällöin myös kantokahvana... ? )
Avokid

Jappee kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Mulla löytyy jo tuosta kevyemmästä Manfrotosta tuo kaatuva keskitolppa ja sille ei oikein ole kuitenkaan ollut käyttöä ( tai no kerran ja silloin se palveli ammuntakisoissa kohdistuskaukoputken jalustana :) )

Minulla oli ensin tuo 055 kaatuvalla keskitopalla ja sitten hankin 190:sen ilman kaatuvaa keskiputkea matkailu/retkeilykäyttöön. Painavin teleni on parikiloinen ja tuo 055:nen on toiminut 3 kg:n kuormalla(runko+objektiivi) riittävän hyvin. En yleensä koe tarpeelliseksi avata jalustojen jalkoja kokonaan auki niin jalusta, varsinkin 055, nousee melkolailla sopivan korkealle ilman suurempaa keskiputken nostelemista.

Molemmissa noista jalustoista ilman kaatuvaa keskiputkea oleva versio on tukevampi, koska se keskiputken kääntösysteemi tuo hiukan lisää liikkumavaraa systeemiin.

Jos olet Tampereella, niin jolkottele Pirkkalaan Verkkokaupan myymälään testailemaan sopivaa jalustaa itsellesi.
Tässä on tarve juurikin saada selvästi vakaampi jalusta tuohon 190:iin verrattuna. Tuota korkeutta kaipaisin siinä mielessä, että voisin selkä suorassa kuvata myös yläviistoon, eli näin ollen jalustan korkeus tulis olla juurikin jossain 150 cm paikkeilla.
Verkkokaupassa kun kävin tuossa syksyllä tuota 055:sta kokeilemassa, niin en nähnyt siinä riittävästi vakauseroa 190:een verrattuna.

Velbonin hiilikuitujaloista en löytänyt mistään tietoa kuinka korkeita ne ovat tuo keskiputki alhaalla.

Vanguardin korkeus ei kyllä riitä millään. Jarzki75, koitappa ajatella siten, että siihen kuulan päälle ei laiteta suoraan kameraa vaan tele sen linssin omasta jalasta kiinni, käytännössä ylöspäin kuvattaessa se korkeus tippuu helposti 20cm.
Jos vaikka haluan tiirailla kolme tuntia yläviistoon telen kanssa, niin siinä ei auta jos tarvii kumartua "vain" pari senttiä.

Onko kellään tietoa minkälainen jäykkyys tuollaisella Gitzon GT2341L mallilla on esim Manfroton 055 sarjaan verrattuna? ( Hinta ainakin on yli tuplaten.. )
aminof

Viesti Kirjoittaja aminof »

Käys Hertelillä, niillä on ollut siellä Slikkejä. PRO 700DX AMT on tukeva ja korkea. Keskiputki on käännettävä ja koivet menee spagaatiin. Kinopää siinä mukana on, mut kysy josko niillä on vielä Kaiserin jumbokuulia. Tuollaisen paketin osin sieltä vuosi sitten n. 250,-
Ei hytky D700+150-500 kombollakaan.

# Maximum Operating Height: 1,950mm
# Minimum Operating Height: 413mm
# Center Column Extension: 380mm
# Folded Length: 823mm
# Weight: 3,152g
# Number of Leg Sections: 3
# Leg Lock Type: Speed Release Lock
# Maximum Load: 6,800 grams

http://www.sliktripod.co.uk/pages/PRO700DX.html

Tuo oli kaikki mitä löysin Kaiserista:

http://boulder.craigslist.org/pho/2060514479.html
http://boulder.craigslist.org/pho/2060514479.html
Viimeksi muokannut aminof, Joulu 21, 2010 15 : 57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avokid

aminof kirjoitti:Käys Hertelillä, niillä on ollut siellä Slikkejä. 700AMT on tukeva ja korkea. Keskiputki on käännettävä ja koivet menee spagaatiin. Kinopää siinä mukana on, mut kysy josko niillä on vielä Kaiserin jumbokuulia. Tuollaisen paketin osin sieltä vuosi sitten n. 250,-
Ei hytky D700+150-500 kombollakaan.
Kiitoksia.
Tuo 700 AMT:hän vaikuttaisi juuri sopivan kokoiselta, pistinkin sinne jo kyselyä löytyykö liikkeestä kokeiltavaa mallia.
aminof

Viesti Kirjoittaja aminof »

Jos ei siellä oo niin mulla on. Liikkuu tarvittaessa ainakin Tre-Nokia väliä.

Mut omaani en myy ;-).
Avokid

aminof kirjoitti:Jos ei siellä oo niin mulla on. Liikkuu tarvittaessa ainakin Tre-Nokia väliä.

Mut omaani en myy ;-).
No mää oon nykyään Huittislainen, joten liikun lähes joka arkipäivä Nokian ohi ;)

Mutta joka tapauksessa varsinainen tarve tuolle varmaan tulee vasta ensi vuoden puolella.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Avokid kirjoitti:Velbonin hiilikuitujaloista en löytänyt mistään tietoa kuinka korkeita ne ovat tuo keskiputki alhaalla.
Velbonin hiiliversiot voit unohtaa jos Manfrotto ei kelpaa. Itse ostin ennen 055:ta Velbonin vastaavan, mutta minusta se oli sen verran heikko esitys, että vein sen takaisin kauppaan ja otin sen 055:sen. Manfrotto 055 oli ainakin minusta huomattavasti jämäkämpi ja paremmin tehty kuin vastaava Velbon. Hintaakin taisi vähän reilummin.

Jos/kun haluat pro-tason jalustan niin silloin Gitzo on kaiketi oikea valinta.
Sarek

Jappee kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Velbonin hiilikuitujaloista en löytänyt mistään tietoa kuinka korkeita ne ovat tuo keskiputki alhaalla.
Velbonin hiiliversiot voit unohtaa jos Manfrotto ei kelpaa. Itse ostin ennen 055:ta Velbonin vastaavan, mutta minusta se oli sen verran heikko esitys, että vein sen takaisin kauppaan ja otin sen 055:sen. Manfrotto 055 oli ainakin minusta huomattavasti jämäkämpi ja paremmin tehty kuin vastaava Velbon. Hintaakin taisi vähän reilummin.

Jos/kun haluat pro-tason jalustan niin silloin Gitzo on kaiketi oikea valinta.
Manrotiskon voi ostaa jos tahtoo pelkästään lisäkuormaa kantamukseen tai verkonpainon. Kuvaamisen apuvälineenä Velbon on huomattavasti tukevampi ja laadukkaammin tehty.
Avokid

Mutta nähtävästi Velbonin jalustat eivät edes ole riittävän korkeita, joten ne voi siltä osin unohtaa.
Sarek

Avokid kirjoitti:Mutta nähtävästi Velbonin jalustat eivät edes ole riittävän korkeita, joten ne voi siltä osin unohtaa.
En tiedä miten pitkä olet, mutta itse olen +180cm ja kamera tulee hyvin silmien korkeudelle ilman keskiputkea. Jalustani tarkkaa mallia en ulkoa muista, enkä saa sitä nyt tarkistettua.
Mutta nähtävästi ovat kuitenkin liian matalia vaikka mittoja ei löytynytkään.
Avokid

Sarek kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Mutta nähtävästi Velbonin jalustat eivät edes ole riittävän korkeita, joten ne voi siltä osin unohtaa.
En tiedä miten pitkä olet, mutta itse olen +180cm ja kamera tulee hyvin silmien korkeudelle ilman keskiputkea. Jalustani tarkkaa mallia en ulkoa muista, enkä saa sitä nyt tarkistettua.
Mutta nähtävästi ovat kuitenkin liian matalia vaikka mittoja ei löytynytkään.
Niin siis noita Velbonin GEO malleja katselin ja niissä on maksimikorkeus merkitty 168cm keskiputken kanssa, joten veikkaisin sen olevan liian lyhyt ilman keskiputkea. Laita ihmeessä Velbonisi malli jos se noin pitkä on.
Apollo

Viesti Kirjoittaja Apollo »

Sarek kirjoitti: Manrotiskon voi ostaa jos tahtoo pelkästään lisäkuormaa kantamukseen tai verkonpainon. Kuvaamisen apuvälineenä Velbon on huomattavasti tukevampi ja laadukkaammin tehty.
Niin, jos haluaa sellaiset putket jotka vetäytyvät sisään kun on pikkuisen enemmän painoa ja joka on kömpelö muutenkin rakenteeltaan. Kyllä Velbon menee esimerkiksi valaistusjalustan painona, kyllä se sellaisena apuvälineenä käy, mutta jalustana ei.

Pitää kyllä paikoin olla sokea jos luulee että Velbon on rakenteeltaa ja laadukkaammin tehty kuin Manfrotto. Itsellä on ollut 3 Velbonia, kaikki aivan susia, kärsivät jokainen samasta ongelmasta: jalat valuvat sisään vaikka olisikin kuin tiukkana. Onhan ne Manfrottot painavia, mutta laatu voi painaa. Mielummin painan liiasta painosta mutta tukevasta, laadukkaasta ja myös toimivasta jalustasta kuin huonosta jalustasta jota voi vain käyttää jonkun häiriköijän hätyyttämiseen.

Velboni oli ennen hyvä merkki, mutta laatu nykyään ei ole lähellekkään niin hyvää että siitä kannattaisi suositella. Samalla hinnalla saa paljon paremmalla hinta/laatu suhteella varustetun jalustan.

Joten suosittelen että ostat Manfrotton tai Slikin jalustan, älä myös unohda Benron, itse olen koittanut ja vaihdan kyllä jossain vaiheessa sellaiseen. Hiilikuidun keveys ja laatu, mie tykkään. Itsellä on juuri nyt käytössä 055XB lintukuvauksessa juurikin. 400mm + D300s akkukahvalla + SB900 + Mikki, ja eikä vieläkää mitään huteruutta havaittavissa. Se on myös inhimillisen kokoinen, pienenä siis ja nousee tarpeeksi korkealle, itse kun olen 186cm pitkä.
ruusju7
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ruusju7 »

Jos haet tukevuutta ja värinättömyyttä jalustalta niin Berlebachin mallistosta varmaankin löytyy sopiva. Kolmenkilon painoraja tosin saattaa rikkoutua. Berlebachin valikoima on laaja ja laadukas.
Toisaalta en ole vielä törmännyt jalustaan ,joka olisi kevyt, tukeva ja vaimentaisi värinöitä hyvin.
http://www.berlebach.de/?sprache=english
Piscatus necesse est - Vivere non est necesse
Linhof 4"x5" + 65 mm ,90mm,180mm /Voigtländer Bessa/ Pentax K1000/MZ-S/ K7/K5/ K20D/+1,8/18mm+1,8/20mm+2,8/35mm+1,2/50mm+2,8/100mm+2,8/135+3,5/180jne
Avokid

ruusju7 kirjoitti:Jos haet tukevuutta ja värinättömyyttä jalustalta niin Berlebachin mallistosta varmaankin löytyy sopiva. Kolmenkilon painoraja tosin saattaa rikkoutua. Berlebachin valikoima on laaja ja laadukas.
Toisaalta en ole vielä törmännyt jalustaan ,joka olisi kevyt, tukeva ja vaimentaisi värinöitä hyvin.
No tuon firman kotisivutkin ovat jo niin kivikautiset, että en tiedä jaksanko lähteä edes yrittämään oikeanlaisen jalustan arpomista :)
Muutenkin luotan kyllä teknologian kehittymiseen, joten mieluiten sitä uudempaa tekniikkaa kuin "vanhaa hyväksi havaittua".

Kierrekirityksellä olevat jalat olisivat kyllä huippua.
Apollo

Viesti Kirjoittaja Apollo »

Avokid kirjoitti:
ruusju7 kirjoitti:Jos haet tukevuutta ja värinättömyyttä jalustalta niin Berlebachin mallistosta varmaankin löytyy sopiva. Kolmenkilon painoraja tosin saattaa rikkoutua. Berlebachin valikoima on laaja ja laadukas.
No tuon firman kotisivutkin ovat jo niin kivikautiset, että en tiedä jaksanko lähteä edes yrittämään oikeanlaisen jalustan arpomista :)
Muutenkin luotan kyllä teknologian kehittymiseen, joten mieluiten sitä uudempaa tekniikkaa kuin "vanhaa hyväksi havaittua".

Kierrekirityksellä olevat jalat olisivat kyllä huippua.
No sitten Benron jalusta. Niissä on samanlainen kuin Gitzossa ja kaiken lisäksi keveitä ja kestävät muun muassa yli 8kg painon. Jotkut kestää 18kg. Keveyden tuo hiilikuitujalat. Hintakaan ei ole Gitzon tasoa.
Vastaa Viestiin