Hääkuvaus
-
Hääkuvaus
Hääkuvauskeikka mitä ilmeisimmin tulossa. Nyt siis kysymyksiä häitä kiertäneille kuvaajille.
Itsellä on käytössä:
40D
17-40mm f4/L
70-200mm f4/L
Sigma 30mm f1.4.
EX 580 II
Mahdollisesti lainaan saan:
5D mark II
10-22mm f3.5
24-70mm f2.8/L
70-200mm f2.8/L
Ensinnäkin noista mahdollisista, mitä ehdottomasti kannattaisi koittaa varata itselleen tuolle tärkeälle päivälle rungon lisäksi? Näin näppituntumalta voisi kuvitella laajakulmalle olevan vähiten käyttöä, mutta toisaalta voisi saada ihan kivoja tunnelmakuvia räpsittyä väen seasta. Pitkässä putkessa olisi taas valovoimaa rahtusen enemmän kuin omassa vastaavassa, mutta onko niin paljoa, että kannattaa lainaan ottaa?
Sitten vielä ne tärkeimmät:
Mitä erityisesti kannattaa häitä kuvatessa muistaa?
Mitkä kuvat ovat jokaisen hääpotretin "pakolliset"?
Miten muuten kannattaa varautua?
Minkälaista summaa voi pyytää palkkioksi, kun sitä kuitenkin kysytään?
Kiitos jos joku kokeneempi rohkeni vastailla!
Itsellä on käytössä:
40D
17-40mm f4/L
70-200mm f4/L
Sigma 30mm f1.4.
EX 580 II
Mahdollisesti lainaan saan:
5D mark II
10-22mm f3.5
24-70mm f2.8/L
70-200mm f2.8/L
Ensinnäkin noista mahdollisista, mitä ehdottomasti kannattaisi koittaa varata itselleen tuolle tärkeälle päivälle rungon lisäksi? Näin näppituntumalta voisi kuvitella laajakulmalle olevan vähiten käyttöä, mutta toisaalta voisi saada ihan kivoja tunnelmakuvia räpsittyä väen seasta. Pitkässä putkessa olisi taas valovoimaa rahtusen enemmän kuin omassa vastaavassa, mutta onko niin paljoa, että kannattaa lainaan ottaa?
Sitten vielä ne tärkeimmät:
Mitä erityisesti kannattaa häitä kuvatessa muistaa?
Mitkä kuvat ovat jokaisen hääpotretin "pakolliset"?
Miten muuten kannattaa varautua?
Minkälaista summaa voi pyytää palkkioksi, kun sitä kuitenkin kysytään?
Kiitos jos joku kokeneempi rohkeni vastailla!
-
Et ole ajatellut missään välissä lueskella forumin aikaisempia ketjuja vai onko tää tämmöinen olen laiska, tarjoilkaa kaikki eteeni juttu.
Hinnoitteluun voin antaa vinkin, pyydä sen verran kun katsot kuvistasi tarvitsevan ja sitten vielä semmoinen vinkki, että jos ei ole hajuakaan mitä on tekemässä, niin älä nyt ainakaan pilaa toisten hääkuvia.
Hinnoitteluun voin antaa vinkin, pyydä sen verran kun katsot kuvistasi tarvitsevan ja sitten vielä semmoinen vinkki, että jos ei ole hajuakaan mitä on tekemässä, niin älä nyt ainakaan pilaa toisten hääkuvia.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
-
- Viesti:
Suostuin tänä kesänä elämäni toiseen hääkuvaus keikkaan, edellisestä jäi fiilis; jumala on olemassa. Tiedä tarkkaan mitä teet, kuvia ei oteta kalustorunk* -asenteella, vaan sinä ja sinun silmäsi yhdistettynä tilannetajuun. Pärjäät vaikka 10Deellä, jos osaat. Jos et, mieti tarkkaan! Jos suhde kuvattaviin hyvä, mene ja kokeile sekä luota tekemisiisi. Osallistu jo harjoituksiin, tarkista valaistus etukäteen. Käytä foorumin hakua, paljon tietoa tarjolla kun osaa onkia...
"rock rock"
http://www.sutipro.com" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.urheilukuvat.net" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.rallybaron.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sutipro.com" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.urheilukuvat.net" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.rallybaron.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Re: Hääkuvaus
Koska et tiedustelun perusteella lainkaan tiedä mitä olet tekemässä, kannattaa palkkion sijaan sopia tilaajan kanssa _vahingonkorvauksesta_.Sergey kirjoitti:Minkälaista summaa voi pyytää palkkioksi, kun sitä kuitenkin kysytään?
Matti Vuori
-
Vahingonkorvaukset tulevat kyseeseen vasta jos pari oikeasti menee naimisiin eikä vain huvin ja isojen pirskeiden vuoksi. Sen tietää 4-5 vuoden päästä.
Vitorphoto
"Fear not at all, my focus shall not fail" - All That Remains
"Fear not at all, my focus shall not fail" - All That Remains
-
Ja jos hyvin sattuu, niin muutaman vuoden kuluttua on kaksi keikkaa lisää.TR8 kirjoitti:Hääkuvauksessa kannattaa muistaa se että uusintaa ei tule, kaikki on saatava ns. kerralla purkkiin
Riippuen tietenkin tuon ensimmäisen keikan onnistumisesta.
Jokaisella tietenkin on joskus se ensimmäinen keikka, mutta noilla eväillä jättäisin vielä tekemättä. Pyydä edes ammattilainen varmistukseksi. Voit lisätä sen laskuusi.
kapa
-
Vaikea kuvitella mitä edes tilaaja odottaa kuvilta, pelkästään että on otettu kuvia??? Jos joku pyytää kaverinsa voisi olettaa että "kunhan on otettu kuvia" niin hyvä. Mikäli puhutaan kuvista maksua vastaan, niin onko kyseeessä 50 ecen kuvaus vai 500? Jos olisin tilannut 50 niin mulle riittäisi että siinä ihmiset erottuu kunnolla. Taas 500€ niin kuvittelisin jotain taiteellisuuttakin löytyvän riippuu tietty tajuaako hemmo asiasta mitään? Itseluottamus tuskin on ongelmasi, jos olet menossa jollekin tuntemattomalle joka uskoo tilanneensa pro kuvaajan...kapama-7 kirjoitti:Ja jos hyvin sattuu, niin muutaman vuoden kuluttua on kaksi keikkaa lisää.TR8 kirjoitti:Hääkuvauksessa kannattaa muistaa se että uusintaa ei tule, kaikki on saatava ns. kerralla purkkiin
Riippuen tietenkin tuon ensimmäisen keikan onnistumisesta.
Jokaisella tietenkin on joskus se ensimmäinen keikka, mutta noilla eväillä jättäisin vielä tekemättä. Pyydä edes ammattilainen varmistukseksi. Voit lisätä sen laskuusi.
kapa
-
Muistat ottaa vaan rennosti, etkä yritä liikaa. Noin ne kaikki muutkin hommat onnistuu. Heijastin voisi olla hyvä ja helppo käyttää miljöökuvissa. Nakittaapi parhaan miehen kaveriksi.
Mut varmaan ammutaan navetan takana, mutta sanon mielipiteeni siltikin.
Keikka on ilmeisesti kaverille tai sukulaiselle? Raha asiat hoidetaan tyyliin "ALV0%" (ei tarvi vastata) Voisiko eka keikasta saada kipurahoja n. 300-400€?
Hyvin se menee.
Keikka on ilmeisesti kaverille tai sukulaiselle? Raha asiat hoidetaan tyyliin "ALV0%" (ei tarvi vastata) Voisiko eka keikasta saada kipurahoja n. 300-400€?
Hyvin se menee.
Vauhti korjaa virheet
-
Aivan naurettavaa, kyllähän nyt ekasta keikasta pitää saada kunnon korvaus, ainakin 800€. Rahat kokonaisuudessaan tilille etukäteen niin ei tarvitse sitten tapella jälkikäteen. Mukaan otetaan vain minimikalusto koska noin pienen summan eteen on aivan turha hikoilla. Matkalulut tietenkin vielä lisätään summaan ja mielellään taksilla.Rustinki kirjoitti:Muistat ottaa vaan rennosti, etkä yritä liikaa. Noin ne kaikki muutkin hommat onnistuu. Heijastin voisi olla hyvä ja helppo käyttää miljöökuvissa. Nakittaapi parhaan miehen kaveriksi.
Hyvin se menee.
-
Täytyy kyllä todella tykätä hääkuvien otamisesta, että viitsii 400 eurolla pilata lauantaipäivänsä ja istua tuntikausia koneen äärellä nysväten tyhmiä räpsyjä. Toki jos vaan kirkossa kuvataan seremoonia, niin sitten.Rustinki kirjoitti: Keikka on ilmeisesti kaverille tai sukulaiselle? Raha asiat hoidetaan tyyliin "ALV0%" (ei tarvi vastata) Voisiko eka keikasta saada kipurahoja n. 300-400€?
Muutenhan tuo 400 on vaan äkkiä arvioiden semmoinen hiukan alta kympin tunti, jos siitä maksaa pelkästään 15% veroa. Matkat vielä vähentää hiukan tuloa.
Vaan nyt... Minä lähden taas katsomaan kuinka kivaa hommaa tuo olikaan.
-
Hyvin taas porukka puristaa itkua.
Jos potretti- ja juhlakuvausta on tullut harrastettua ja salamin sekä luonnonvalon käyttö on hyvin hallussa (tai vaihtoehtoisesti hääparilla on runsaasti aikaa käytettäväksi) niin miksi ei voisi hääkuvia mennä ottamaan ja kysellä ennen sitä vähän tyhmiä täällä? Eikö palsta sitä varten ole, että apua sitä tarvitsevalle?
Itse heittäisin mutulla, että tuo salama on pakollinen ja hyvä olisi, jos saisit siihen jonkin hajottimen ja vähän kauemmas kamerasta.
Toinen hyvä peli on 85mm/1.8.
Laajis on tarpeen lähinnä illalla kun kuvataan juhlamenoja. Esim. tanssit ja leikit saa kummasti elävyyttä, kun näkyy kannustavaa yleisöä leikkijöiden lisäksi. Kukkakimpun/sukkanauhan heitosta saa myös huomattavasti enemmän asiaa mukaan laajiksella. Myös hääparista illan loppuun voi napsia pari kuvaa vaikkapa auringonlaskua vasten laajiksella.
Mitä tulee palkkaukseen, niin halvimmat hommaa hoitavat proot ottavat käsittääkseni 360-400 pintaan pelkästä potretista ja ehkä kirkkokuvat+jotain ylimääräistä. Omantunnon mukaan kun ottaa huomioon, että olet hyvinkin kaukana proosta. :D (puoleen hintaan?)
Jos potretti- ja juhlakuvausta on tullut harrastettua ja salamin sekä luonnonvalon käyttö on hyvin hallussa (tai vaihtoehtoisesti hääparilla on runsaasti aikaa käytettäväksi) niin miksi ei voisi hääkuvia mennä ottamaan ja kysellä ennen sitä vähän tyhmiä täällä? Eikö palsta sitä varten ole, että apua sitä tarvitsevalle?
Itse heittäisin mutulla, että tuo salama on pakollinen ja hyvä olisi, jos saisit siihen jonkin hajottimen ja vähän kauemmas kamerasta.
Toinen hyvä peli on 85mm/1.8.
Laajis on tarpeen lähinnä illalla kun kuvataan juhlamenoja. Esim. tanssit ja leikit saa kummasti elävyyttä, kun näkyy kannustavaa yleisöä leikkijöiden lisäksi. Kukkakimpun/sukkanauhan heitosta saa myös huomattavasti enemmän asiaa mukaan laajiksella. Myös hääparista illan loppuun voi napsia pari kuvaa vaikkapa auringonlaskua vasten laajiksella.
Mitä tulee palkkaukseen, niin halvimmat hommaa hoitavat proot ottavat käsittääkseni 360-400 pintaan pelkästä potretista ja ehkä kirkkokuvat+jotain ylimääräistä. Omantunnon mukaan kun ottaa huomioon, että olet hyvinkin kaukana proosta. :D (puoleen hintaan?)
Tämä on aikuisten foorumi.
-
tässä taas huomaa että työkseen kuvaavat ei oikein tykkää..
mä olen tämän hääkuvauksen aloittanu sillä tavalla että minäpäs kuvaan ilmaiseksi omaksi huvikseen..
tämä ei tarkoita sitä että syön ammattilaisten leipää vaan sitä että hääparilla on ollu "ammattikuvaaja" häissä kuvaamassa ja maksannu siitä ison summan ja minä olen sitten parilta ja kuvaajalta pyytäny lupaa olla mukana siinä sivussa tekemässä mun omaa kuvausta ilman että häiritsen varsinaista kuvaajaa, ja kerta en rahaa saa niin voi kokeilla kaikenlaista kivaa.
viimeks meni tosin sillai ikävästi että pari otti kiitoskortin minulta koska ei ollu tyytyväisiä varsinaisen kuvaajan tuotokseen, syytönhän minä siihen olen.
sitten se pointti. en uskaltaisi vielä lähteä kuvaamaan isoista rahoista koska mitä sitten jos pari ei olekkaan tyytyväisiä? ja tosiaan se pitää kerralla saada purkkiin ja se voi olla aika haastavaa välillä.
En tiedä paljonko Sergeyllä on kokemusta mutta jos tuntuu että pärjää niin ei muuta ku rohkeasti vaan menoks
mä olen tämän hääkuvauksen aloittanu sillä tavalla että minäpäs kuvaan ilmaiseksi omaksi huvikseen..
tämä ei tarkoita sitä että syön ammattilaisten leipää vaan sitä että hääparilla on ollu "ammattikuvaaja" häissä kuvaamassa ja maksannu siitä ison summan ja minä olen sitten parilta ja kuvaajalta pyytäny lupaa olla mukana siinä sivussa tekemässä mun omaa kuvausta ilman että häiritsen varsinaista kuvaajaa, ja kerta en rahaa saa niin voi kokeilla kaikenlaista kivaa.
viimeks meni tosin sillai ikävästi että pari otti kiitoskortin minulta koska ei ollu tyytyväisiä varsinaisen kuvaajan tuotokseen, syytönhän minä siihen olen.
sitten se pointti. en uskaltaisi vielä lähteä kuvaamaan isoista rahoista koska mitä sitten jos pari ei olekkaan tyytyväisiä? ja tosiaan se pitää kerralla saada purkkiin ja se voi olla aika haastavaa välillä.
En tiedä paljonko Sergeyllä on kokemusta mutta jos tuntuu että pärjää niin ei muuta ku rohkeasti vaan menoks
Tähän täytyy nyt korjata ennen kuin menen, että ainakaan mulla ei ole vieläkään mitään noita toisten kuvaamisia vastaan, vaikka työkseni kuvaamista harjoitan. Mikään ei ole mielestäni tylsempää ja kamalampaa kuin hääjuhlan kuvaaminen, joku toinen saa oikein mielellään tehdä sen mun puolesta. Mä kuvaan mielummin vaikka viidet potretit silloin päivällä ja saan enemmän tienestiä.laft kirjoitti:tässä taas huomaa että työkseen kuvaavat ei oikein tykkää..
Yleensä harrastajat mollaavat toistensa kuvaamisia, kun toinen harrastaja vie toiselta keikan ja toista vähän kadettaa.
Se mua rassaa, että kukaan ei viitsi itse selvittää mitään, eikä viitsi itse harjoitella ja kokeilla juttuja vaan kaikki pitäisi täällä kertoa miljoonaan kertaan jokaiselle, miljoonassa eri ketjussa. Niissä sitten me besserwisserit kerrotaan mukamas oikeat (tm) tavat kuvata ja tyhmän kysyjän se vähäkin oma näkemys ja luovuus katoaa siinä paikassa. Sitten ne kysyjät menee kuvaamaan kirjanoppineina juhlaa, ymmärtämättä sommittelusta tai kuvaamisen tekniikasta yhtään mitään. Vaan eihän se voi mennä pieleen kun kuvaa täydellä kennolla ja prime-lasilla.
Vaan nyt...
-
Vastauksia ainakin tullut, vaikka välillä asian vierestäkin!
Oikeastaan tuo palkkio tässä jo selkeni, kun minään ammattilaisena en kuitenkaan itseäni pidä. Puolipäiväisenä lehtikuvaajana hommia tehnyt nyt vajaat puoli vuotta ja sitä kautta tuttua tuo "kerrasta poikki - uutta tilaisuutta ei tule" -mentaliteetti.
Varmasti olin myös hieman laiska kun en viitsinyt useampaa sivua selailla, mutta senpä takia viestin tänne aloittelijoiden tyhmien kysymysten kerhoon postitin.
Hääpari on ennestään tuttu, ja odotukset tuskin ovat ihan pilvissä. Toki varmasti hyviä kuvia hekin odottavat kun yhteyttä päättivät ottaa.
Kalustoa en nyt niinkään "huoraa", mutta täytyy melkein samantien noita varailla, mikäli käyttöön muutaman viikon päästä haluaa. Aika selkeä idea noistakin jo on. Laajakulma täytyy ainakin koittaa napata laukkuun.
Kiitokset kaikille!
Oikeastaan tuo palkkio tässä jo selkeni, kun minään ammattilaisena en kuitenkaan itseäni pidä. Puolipäiväisenä lehtikuvaajana hommia tehnyt nyt vajaat puoli vuotta ja sitä kautta tuttua tuo "kerrasta poikki - uutta tilaisuutta ei tule" -mentaliteetti.
Varmasti olin myös hieman laiska kun en viitsinyt useampaa sivua selailla, mutta senpä takia viestin tänne aloittelijoiden tyhmien kysymysten kerhoon postitin.
Hääpari on ennestään tuttu, ja odotukset tuskin ovat ihan pilvissä. Toki varmasti hyviä kuvia hekin odottavat kun yhteyttä päättivät ottaa.
Kalustoa en nyt niinkään "huoraa", mutta täytyy melkein samantien noita varailla, mikäli käyttöön muutaman viikon päästä haluaa. Aika selkeä idea noistakin jo on. Laajakulma täytyy ainakin koittaa napata laukkuun.
Kiitokset kaikille!
-
Itseänikin kiinnostais lähteä hääkuvauksia kokeilemaan, ja olen yrittänyt katsella etukäteen noita dokumentaarisia hääkuvauksia netistä, ja poimia niistä ideoita. Oma kalusto on todellakin harrastajaluokkaa, mutta uskon, että saisin keskivertovierasta parempia kuvia hääparista ja juhlasta, sekä tietenkin vieraista. Olen jättänyt ilmoituksen kahdelle "nettikirppikselle", ja palkkioksi ottaisin vain omat kulut, eli lähinnä siis 10-20e bensarahaa.
Mun vinkki on, että käy vilkaisemaan paikat valmiiksi, ja räpsi niistä tarpeeksi kuvia (mielellään samaan kellonaikaan, kun itse juhlakin, niin näet valon suunnat jne.). Kuvista on sitten kohtuu helppo suunnitella kuvauspaikkoja ja kuvakulmia. Ja sitten tietysti se, että ottaa niitä kuvia juhlassa niin paljon, että väkiselläkin tulee muutama huippukuva sinne joukkoon.
Mun vinkki on, että käy vilkaisemaan paikat valmiiksi, ja räpsi niistä tarpeeksi kuvia (mielellään samaan kellonaikaan, kun itse juhlakin, niin näet valon suunnat jne.). Kuvista on sitten kohtuu helppo suunnitella kuvauspaikkoja ja kuvakulmia. Ja sitten tietysti se, että ottaa niitä kuvia juhlassa niin paljon, että väkiselläkin tulee muutama huippukuva sinne joukkoon.
-
jaa näinköhän se kannattaa tehdä.. määrä korvaa laadun??op76 kirjoitti:. Ja sitten tietysti se, että ottaa niitä kuvia juhlassa niin paljon, että väkiselläkin tulee muutama huippukuva sinne joukkoon.
eikö se kannattaisi mielummin miettiä mitä siellä tekee? ei siinä jokainen tavallaan..
- Viesti:
Nii-i..laft kirjoitti:jaa näinköhän se kannattaa tehdä.. määrä korvaa laadun??op76 kirjoitti:. Ja sitten tietysti se, että ottaa niitä kuvia juhlassa niin paljon, että väkiselläkin tulee muutama huippukuva sinne joukkoon.
eikö se kannattaisi mielummin miettiä mitä siellä tekee? ei siinä jokainen tavallaan..
jos yks kuva voi olla ihan persuksista, niin 2000 kuvaakin voi olla ihan sitä samaa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
No tietty pitää miettiä, mitä tekee (eikö se etukäteen suunnittelukin sitä ole), mutta kyllä se tilanteissa usein tahtoo olla niin, että otat se yhden kultaisen otoksen, niin vähintään yhdellä siinä tilanteessa on aivan järkyttävä ilme naamallaan...on usein myös lehtikuvissa nähtävissä. No ihan sama mulle.
Sellainen vielä unohtui, että jos voit kaason tai bestmanin kans käydä ohjelman samalla läpi, kun pyörit siellä juhlapaikoilla, niin siitä on varmaan paljon apua.
Sellainen vielä unohtui, että jos voit kaason tai bestmanin kans käydä ohjelman samalla läpi, kun pyörit siellä juhlapaikoilla, niin siitä on varmaan paljon apua.
-
Kysäse ainakin mitä hääpari haluaa. Suunnittele kaikki etukäteen. Millasia kuvia pitää ehdottomasti olla. Kannataa kirjoittaa vaikka kämmeneen, tai muistilapulle. Käy harjoituksissa parin kanssa. Katso hyvä paikka vihkipaikalta , jos pitää ottaa poseerauskuvia. Kysy etukäteen saako / voiko joka paikasta vihkipaikalla ottaa kuvia. Olet toisten juhlissa, muista oma pukeutuminen. Tarkista toimiiko työkalusi ja lataa akut sekä ota tyhjiä kortteja mukaan.