VAROKAA HUIJARIA (kameralaukku.com foorumi)
-
- Viesti:
VAROKAA HUIJARIA (kameralaukku.com foorumi)
¤¤¤ netikka.net/janis ¤¤¤
-
- Site Admin
- Viesti:
(Moderaattori) Lisäsin sen Myydään -osion Tiedotteeseen... eli
Tiedote: HUIJARI LIIKKEELLÄ - LUE !!
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12660924
Välillä on ollut tapauksia, että on epäilty huijariksi, kun tavaraa ei ole tullut viikossa. Kahdeksantena päivänä onkin lähetys tullut.
Aika yksinkertaisin periaattein selviää kunnialla kaupoista. Jollet tunne myyjää, älä lähetä rahaa etukäteen tilille. Jos maksat postiennakolla, niin pyydä myyjä merkitsemään, että paketin voi postissa avata tarkistamista varten. Jos mahdollista, niin nouto. Aika yksinkertaiset periaatteet, jos niitä noudattaa, niin huijatuksi tulemisen mahdollisuus pienenee aika tavalla.
Välillä on ollut tapauksia, että on epäilty huijariksi, kun tavaraa ei ole tullut viikossa. Kahdeksantena päivänä onkin lähetys tullut.
Aika yksinkertaisin periaattein selviää kunnialla kaupoista. Jollet tunne myyjää, älä lähetä rahaa etukäteen tilille. Jos maksat postiennakolla, niin pyydä myyjä merkitsemään, että paketin voi postissa avata tarkistamista varten. Jos mahdollista, niin nouto. Aika yksinkertaiset periaatteet, jos niitä noudattaa, niin huijatuksi tulemisen mahdollisuus pienenee aika tavalla.
-
Nyt en jaksanut ihan kaikkia viestejä lukea.. Mutta olin D90 kameraa ostamassa eräältä Tuomas Martin nimiseltä tyypiltä. Googlailin sitte nimellä ennen kauppoja ja heti tuli monta sivua missä varoiteltiin ko kaverista. Sähköpostina käyttää ilmeisesti mm. tullikoura@gmail.com osoitetta. V***ttaa kun jo toinen joka tässä melkein viikon sisällä kohdistu itteen.. Eka oli niitä nigerialais huijareita kun olen kameraa myymässä tuolla nettimarkkinassa.. Ollaanpa valppaina!
-
-
-
Itsehän bongasin keltaisesta pörssistä tämän:
http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/ ... O/28992411
Tiivistetysti, viikko sitten sunnuntai-iltana ~20-22:
Pistin viestin: Onko kamera vielä kaupan?
Vastaus: Kyllä
Minä: yritin soittaa
Vastaus: Olen duunissa, voitko txtata
Minä: Kyselin lisäinfoa kamerasta
Vastaus: asiallista lisäinfoa
Minä: Kysyin onko lasia millä voi kokeilla ja voinko noutaa ensi viikolla? (sijainti rovaniemi)
Vastaus: Ei onnistu, olen pohjoilapissa duunissa. Mukaan lähtee 50e:llä VR kittilinssi.
Minä: Postiennakolla?
Vastaus: Ei käy, jätetty 2x lunastamatta ja tullut kalliiksi. Pistä puolet tilille, niin lähetän postissa. Testaa päivä ja maksa loput
(* hälytyskellot soitteli jo aiemmin. Mikä ihme duuni on pohjoislapissa su iltana, ettei voi puhua mutta voi tekstata? *)
Minä: Ei käy, postikulut voin laittaa.
Vastaus: hmm, no ok. sovitaan huomenna tarkemmin
Ja ylläripylläri eipä kuulunut sen jälkeen mitään :)
Noita aiempia linkkejä kuin luki, niin löytyi kovasti yhtäläisyyksiä. Ja myyjä siis vaikutti todella asialliselta. Aiemmin olen joskus törmännyt huijareihin jotka ovat hyvin ilmiselkeitä tapauksia ja haluavat rahat nopeasti tililleen ku on kiire reissuun tms.
Minä: Kysyin onko lasia millä voi kokeilla ja voinko noutaa ensi viikolla? (sijainti rovaniemi)
Vastaus: Ei onnistu, olen pohjoilapissa duunissa. Mukaan lähtee 50e:llä VR kittilinssi.
Vastaus: Ei käy, jätetty 2x lunastamatta ja tullut kalliiksi. Pistä puolet tilille, niin lähetän postissa. Testaa päivä ja maksa loput
(* hälytyskellot soitteli jo aiemmin. Mikä ihme duuni on pohjoislapissa su iltana, ettei voi puhua mutta voi tekstata? *)
Noita aiempia linkkejä kuin luki, niin löytyi kovasti yhtäläisyyksiä. Ja myyjä siis vaikutti todella asialliselta. Aiemmin olen joskus törmännyt huijareihin jotka ovat hyvin ilmiselkeitä tapauksia ja haluavat rahat nopeasti tililleen ku on kiire reissuun tms.
-
- Viesti:
-
Pikavippifirmat ne vasta veijareita ovat. Miksi huijata laittomasti, kun voi ihan laillisesti ja valtiovallan suojeluksessa ottaa tyhmiltä rahat pois.OskuK kirjoitti:waijareita?Sauli Särkkä kirjoitti:wannabe-koijareita?
http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_viikon ... ikirjoitus
http://blogit.yle.fi/mot/kuka-on-vastuu ... kierteesta
-
Ei taida enää onnistua tuo, että postiennakolla maksaessa voisi avata pakettia tarkistamista varten? Yritin tuolla tavalla ostaa yhtä opiskaa; Itella ilmoitti, että menettelytapa ei käy?MattiH kirjoitti:(Moderaattori) Lisäsin sen Myydään -osion Tiedotteeseen... eli
Onko noin, vai oliko postitoimipisteen omaa sääntelyä?
-
Kannattaa muistaa tämä:
Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta niin se ei ole totta.
Jos nämä yhdistyvät...
- Ei voi toimittaa postiennakolla.
- Rahaa pitää maksaa ennen kuin paketti lähtee.
- Aiempi viestihistoria puuttuu tai se on pelkkää myymistä.
- Ei voi tavata naamakkain. (Asuu tai liikkuu jossain missä ei juurikaan ole ostajia.)
- Hinta on vähän tavallista edullisempi.
- Kaupalla on kiire.
...niin kyseessä on luultavasti huijari.
Toki lukemattomilla rehellisillä osa noista saattaa osua kohdalleen, mutta jos kaikki tai melkein kaikki menee noin niin kannattaa lähteä siitä että mitään tavaraa ei ole olemassa.
Iso osa huijauksista pohjautuu siihen että hyödynnetään ostajan kuviteltua oveluutta. Myydään "verotonta" tavaraa. Annetaan sellainen mielikuva, että krääsä voidaan myydä halvalla koska se on saatu jotain sukulaista tai yritystä kusettamalla. Annetaan sellainen mielikuva että myyjä ei ymmärrä myyvänsä arvotavaraa joten kohta on ostajia jonossa ellei ostaja pidä kiirettä.
Kiire on aina hälytyssignaali. Joskus se on turha hälytys, mutta aina se on varoitusmerkki.
Kannattaa muuten varoa myös vainoharhaiseksi heittäytymistä. Ainakin meikäläisen ilmoituksiin on vastannut muutama sellainen kahjo, joilla on "huijauksenestosyistä" aivan sikaloukkaava asiointitapa ja nippu älyttömiä vaatimuksia. Moisella karkoittaa herkästi asiallisen myyjän joka ehkä asioi mieluummin jonkun täyspäisen ja asiallisen hemmon kanssa kuin sen vainoharhaisen idiootin, joka koittaa kontrolloida koko maailmaa jottei vain tulisi huijatuksi.
Itse olen lopettanut asioinnin lyheen silloin kun on tullut noita vainoharhaisia tapauksia enkä ole kertaakaan menettänyt mitään niin toimiessanin - en edes sitä kauppaa.
Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta niin se ei ole totta.
Jos nämä yhdistyvät...
- Ei voi toimittaa postiennakolla.
- Rahaa pitää maksaa ennen kuin paketti lähtee.
- Aiempi viestihistoria puuttuu tai se on pelkkää myymistä.
- Ei voi tavata naamakkain. (Asuu tai liikkuu jossain missä ei juurikaan ole ostajia.)
- Hinta on vähän tavallista edullisempi.
- Kaupalla on kiire.
...niin kyseessä on luultavasti huijari.
Toki lukemattomilla rehellisillä osa noista saattaa osua kohdalleen, mutta jos kaikki tai melkein kaikki menee noin niin kannattaa lähteä siitä että mitään tavaraa ei ole olemassa.
Iso osa huijauksista pohjautuu siihen että hyödynnetään ostajan kuviteltua oveluutta. Myydään "verotonta" tavaraa. Annetaan sellainen mielikuva, että krääsä voidaan myydä halvalla koska se on saatu jotain sukulaista tai yritystä kusettamalla. Annetaan sellainen mielikuva että myyjä ei ymmärrä myyvänsä arvotavaraa joten kohta on ostajia jonossa ellei ostaja pidä kiirettä.
Kiire on aina hälytyssignaali. Joskus se on turha hälytys, mutta aina se on varoitusmerkki.
Kannattaa muuten varoa myös vainoharhaiseksi heittäytymistä. Ainakin meikäläisen ilmoituksiin on vastannut muutama sellainen kahjo, joilla on "huijauksenestosyistä" aivan sikaloukkaava asiointitapa ja nippu älyttömiä vaatimuksia. Moisella karkoittaa herkästi asiallisen myyjän joka ehkä asioi mieluummin jonkun täyspäisen ja asiallisen hemmon kanssa kuin sen vainoharhaisen idiootin, joka koittaa kontrolloida koko maailmaa jottei vain tulisi huijatuksi.
Itse olen lopettanut asioinnin lyheen silloin kun on tullut noita vainoharhaisia tapauksia enkä ole kertaakaan menettänyt mitään niin toimiessanin - en edes sitä kauppaa.
-
- Viesti:
Siinä paketin pakettikortissa pitää lukea jotta vastaanottaja saa tarkistaa sisällön tms. ennen kuin postikonttorissa antavat kurkata paketin sisälle ennen lunastusta. Jos ei lue mitään mikä voitaisiin tulkita tuollaiseksi luvaksi, pakettia ei saa avata ennen lunastusta.O.O.F kirjoitti: Ei taida enää onnistua tuo, että postiennakolla maksaessa voisi avata pakettia tarkistamista varten? Yritin tuolla tavalla ostaa yhtä opiskaa; Itella ilmoitti, että menettelytapa ei käy?
-
- Viesti:
Juuri näin. Tuolta ne ehdot löytyy: http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... 010_FI.pdfKeijoK kirjoitti:Siinä paketin pakettikortissa pitää lukea jotta vastaanottaja saa tarkistaa sisällön tms. ennen kuin postikonttorissa antavat kurkata paketin sisälle ennen lunastusta. Jos ei lue mitään mikä voitaisiin tulkita tuollaiseksi luvaksi, pakettia ei saa avata ennen lunastusta.O.O.F kirjoitti: Ei taida enää onnistua tuo, että postiennakolla maksaessa voisi avata pakettia tarkistamista varten? Yritin tuolla tavalla ostaa yhtä opiskaa; Itella ilmoitti, että menettelytapa ei käy?
Sivu 5 "Postiennakko".
Voi vaikka printata itselle mukaan.
-
Kiitos tiedosta. Postin virkailija lähetyspäässä ei ilmeisesti tiennyt tuota tuossa tapauksessa (Olisiko ollut sitten joku paikallinen Siwa?). Itselläni kävi myös tuolla tavalla, että posti ei hyväksynyt paketin avausta. No, maksoin paketin ja sain onneksi priiman optiikan, joten ei tuosta haittakaan ollut.mremonen kirjoitti:Juuri näin. Tuolta ne ehdot löytyy: http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... 010_FI.pdfKeijoK kirjoitti:Siinä paketin pakettikortissa pitää lukea jotta vastaanottaja saa tarkistaa sisällön tms. ennen kuin postikonttorissa antavat kurkata paketin sisälle ennen lunastusta. Jos ei lue mitään mikä voitaisiin tulkita tuollaiseksi luvaksi, pakettia ei saa avata ennen lunastusta.O.O.F kirjoitti: Ei taida enää onnistua tuo, että postiennakolla maksaessa voisi avata pakettia tarkistamista varten? Yritin tuolla tavalla ostaa yhtä opiskaa; Itella ilmoitti, että menettelytapa ei käy?
Sivu 5 "Postiennakko".
-
Jep, ei ollut lähtöpäässä Siwa, mutta jostain syystä postissa oli sanottu, että avaaminen ennen maksua ei käy? Onnistuin itsekin tosin saamaan virheettömän lasin, joka oli vielä hyvin pakattu. Olisihan se kuitenkin ollut mukava tsekata ennen maksamista.Photomic kirjoitti:Kiitos tiedosta. Postin virkailija lähetyspäässä ei ilmeisesti tiennyt tuota tuossa tapauksessa (Olisiko ollut sitten joku paikallinen Siwa?). Itselläni kävi myös tuolla tavalla, että posti ei hyväksynyt paketin avausta. No, maksoin paketin ja sain onneksi priiman optiikan, joten ei tuosta haittakaan ollut.mremonen kirjoitti:Juuri näin. Tuolta ne ehdot löytyy: http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... 010_FI.pdfKeijoK kirjoitti: Siinä paketin pakettikortissa pitää lukea jotta vastaanottaja saa tarkistaa sisällön tms. ennen kuin postikonttorissa antavat kurkata paketin sisälle ennen lunastusta. Jos ei lue mitään mikä voitaisiin tulkita tuollaiseksi luvaksi, pakettia ei saa avata ennen lunastusta.
Sivu 5 "Postiennakko".
-
- Viesti:
Mulle muuten tuli yllätyksenä, että UPS ei anna tarkistaa ennakkopaketin sisältöä vaikka päällä lukisi, että saa tarkistaa. Näin ainakin mulle kävi kun saksata tuli paketti jonka hain Vantaan toimipisteestä, ei saanut katsoa sisälle ennen kuin oli maksettu.O.O.F kirjoitti:Jep, ei ollut lähtöpäässä Siwa, mutta jostain syystä postissa oli sanottu, että avaaminen ennen maksua ei käy? Onnistuin itsekin tosin saamaan virheettömän lasin, joka oli vielä hyvin pakattu. Olisihan se kuitenkin ollut mukava tsekata ennen maksamista.Photomic kirjoitti:Kiitos tiedosta. Postin virkailija lähetyspäässä ei ilmeisesti tiennyt tuota tuossa tapauksessa (Olisiko ollut sitten joku paikallinen Siwa?). Itselläni kävi myös tuolla tavalla, että posti ei hyväksynyt paketin avausta. No, maksoin paketin ja sain onneksi priiman optiikan, joten ei tuosta haittakaan ollut.mremonen kirjoitti: Juuri näin. Tuolta ne ehdot löytyy: http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... 010_FI.pdf
Sivu 5 "Postiennakko".
-
Jos on ihan oikeasti aihetta heittäytyä niin vainoharhaiseksi että lunastaa paketin vasta avattuaan sen, niin silloin on parempi olla ostamatta mitään. Sisällähän voi olla vaikka rikkinäinen laite, joka pitää tietenkin koekäyttää ennen lunastamista. Tai laitehan voi olla vaikka sellainen että sen suljin hajoaa puolen vuoden päästä joten on parasta saada se verme ensin puolen vuoden koekäyttöön ennen kuin se lunastetaan. Ja parasta on tietenkin jättää se oma kotiosoite kertomatta ettei luihu myyjä kiipeä yöllä ränniä pitkin ikkunasta sisään varastamaan vanhaa halpisobiskaansa takaisin. Koskaan ei voi olla liian varovainen!KeijoK kirjoitti:Siinä paketin pakettikortissa pitää lukea jotta vastaanottaja saa tarkistaa sisällön tms. ennen kuin postikonttorissa antavat kurkata paketin sisälle ennen lunastusta.O.O.F kirjoitti: Ei taida enää onnistua tuo, että postiennakolla maksaessa voisi avata pakettia tarkistamista varten? Yritin tuolla tavalla ostaa yhtä opiskaa; Itella ilmoitti, että menettelytapa ei käy?
Multa on muutama hullu koittanut vaatia jotain tuollaista jopa alvillisena myytävästä kamasta. Oon sitten myynyt jollekulle muulle.
-
Ei saakeli, Nikonin D90 runkoa olin ostamassa Keltaisesta pörssistä, sama Tuomas Martin.paspartuu kirjoitti:Itsehän bongasin keltaisesta pörssistä tämän:
Ja ihan prikulleen samat selitykset, ei voi jutella, ei postiennakkoa.
http://keltainenporssi.fi/ilmoitus/Valo ... 39?rowId=1
Oma viestini: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12672713