VAROKAA HUIJARIA (kameralaukku.com foorumi)

Vain yksityishenkilöille. EI FIRMOILLE. Myydään valokuvaukseen liittyvää käytettyä tavaraa. Muista mainita *paikkakunta*! Puhno? Älä nosta ilmoitustasi alle viikon välein (=käytä sen sijaan Muokkaa-nappia!). HINTA PAKOLLINEN.

----Yksityisviesti pysyy Lähtevät-kansiossa, kunnes vastaanottaja on lukenut yv:n. => lukemisen jälkeen siirtyy Lähetetyt-kansioon. ---
jäniss
Viesti:

VAROKAA HUIJARIA (kameralaukku.com foorumi)

Viesti Kirjoittaja jäniss »

¤¤¤ netikka.net/janis ¤¤¤
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tiemuu

Viesti Kirjoittaja tiemuu »

Kannattaisi ylläpidon nostaa tuonne ilmoitus puolelle.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Lisäsin sen Myydään -osion Tiedotteeseen... eli
Tiedote: HUIJARI LIIKKEELLÄ - LUE !!
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12660924

Välillä on ollut tapauksia, että on epäilty huijariksi, kun tavaraa ei ole tullut viikossa. Kahdeksantena päivänä onkin lähetys tullut.

Aika yksinkertaisin periaattein selviää kunnialla kaupoista. Jollet tunne myyjää, älä lähetä rahaa etukäteen tilille. Jos maksat postiennakolla, niin pyydä myyjä merkitsemään, että paketin voi postissa avata tarkistamista varten. Jos mahdollista, niin nouto. Aika yksinkertaiset periaatteet, jos niitä noudattaa, niin huijatuksi tulemisen mahdollisuus pienenee aika tavalla.
oikkeli_s3

Viesti Kirjoittaja oikkeli_s3 »

Nyt en jaksanut ihan kaikkia viestejä lukea.. Mutta olin D90 kameraa ostamassa eräältä Tuomas Martin nimiseltä tyypiltä. Googlailin sitte nimellä ennen kauppoja ja heti tuli monta sivua missä varoiteltiin ko kaverista. Sähköpostina käyttää ilmeisesti mm. tullikoura@gmail.com osoitetta. V***ttaa kun jo toinen joka tässä melkein viikon sisällä kohdistu itteen.. Eka oli niitä nigerialais huijareita kun olen kameraa myymässä tuolla nettimarkkinassa.. Ollaanpa valppaina!
Moska

Viesti Kirjoittaja Moska »

Lienee jo vuosi, tai jopa pari, kun tuo samainen "kaveri" yritti kusettaa minua. Onneksi vainoharhaisuuteni on sitä luokkaa, että haistoin palaneen käryä ja yritykseksi jäi. En jaksa koko pitkää tarinaa tilittää, mutta sen voin sanoa, että Poliisia ei kusetuksen yritys kiinnosta pätkääkään. :(
mauri123

Viesti Kirjoittaja mauri123 »

Nyvä pojat. Pidetään tiukka linja. Ei myydä eikä osteta huijareilta.

Noudatetaan neuvoa joka oli näillä palstoilla, että jos tuotetta ei voi todeta oikeaksi ennen maksua, asiassa on palaneen käryä, ja ei osteta.
On niitä vielä joitakin rehellisiäkin kauppamiehiä, onneksi!.
paspartuu

Viesti Kirjoittaja paspartuu »

Itsehän bongasin keltaisesta pörssistä tämän:
http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/ ... O/28992411

Tiivistetysti, viikko sitten sunnuntai-iltana ~20-22:

Pistin viestin: Onko kamera vielä kaupan?
Vastaus: Kyllä
Minä: yritin soittaa
Vastaus: Olen duunissa, voitko txtata
Minä: Kyselin lisäinfoa kamerasta
Vastaus: asiallista lisäinfoa
Minä: Kysyin onko lasia millä voi kokeilla ja voinko noutaa ensi viikolla? (sijainti rovaniemi)
Vastaus: Ei onnistu, olen pohjoilapissa duunissa. Mukaan lähtee 50e:llä VR kittilinssi.
Minä: Postiennakolla?
Vastaus: Ei käy, jätetty 2x lunastamatta ja tullut kalliiksi. Pistä puolet tilille, niin lähetän postissa. Testaa päivä ja maksa loput

(* hälytyskellot soitteli jo aiemmin. Mikä ihme duuni on pohjoislapissa su iltana, ettei voi puhua mutta voi tekstata? *)

Minä: Ei käy, postikulut voin laittaa.
Vastaus: hmm, no ok. sovitaan huomenna tarkemmin

Ja ylläripylläri eipä kuulunut sen jälkeen mitään :)

Noita aiempia linkkejä kuin luki, niin löytyi kovasti yhtäläisyyksiä. Ja myyjä siis vaikutti todella asialliselta. Aiemmin olen joskus törmännyt huijareihin jotka ovat hyvin ilmiselkeitä tapauksia ja haluavat rahat nopeasti tililleen ku on kiire reissuun tms.
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Kaipa ne tyhmimmät huijarit eivät koskaan pääse huijauksen yritystä pitemmälle. Ovatko he sitten wannabe-koijareita?

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sauli Särkkä kirjoitti:Kaipa ne tyhmimmät huijarit eivät koskaan pääse huijauksen yritystä pitemmälle. Ovatko he sitten wannabe-koijareita?

-Sale
waijareita?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nikon-d40

Viesti Kirjoittaja nikon-d40 »

OskuK kirjoitti:
Sauli Särkkä kirjoitti:wannabe-koijareita?
waijareita?
Pikavippifirmat ne vasta veijareita ovat. Miksi huijata laittomasti, kun voi ihan laillisesti ja valtiovallan suojeluksessa ottaa tyhmiltä rahat pois.
http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_viikon ... ikirjoitus
http://blogit.yle.fi/mot/kuka-on-vastuu ... kierteesta
O.O.F

Viesti Kirjoittaja O.O.F »

MattiH kirjoitti:(Moderaattori) Lisäsin sen Myydään -osion Tiedotteeseen... eli
Tiedote: HUIJARI LIIKKEELLÄ - LUE !!
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12660924

Välillä on ollut tapauksia, että on epäilty huijariksi, kun tavaraa ei ole tullut viikossa. Kahdeksantena päivänä onkin lähetys tullut.

Aika yksinkertaisin periaattein selviää kunnialla kaupoista. Jollet tunne myyjää, älä lähetä rahaa etukäteen tilille. Jos maksat postiennakolla, niin pyydä myyjä merkitsemään, että paketin voi postissa avata tarkistamista varten. Jos mahdollista, niin nouto. Aika yksinkertaiset periaatteet, jos niitä noudattaa, niin huijatuksi tulemisen mahdollisuus pienenee aika tavalla.
Ei taida enää onnistua tuo, että postiennakolla maksaessa voisi avata pakettia tarkistamista varten? Yritin tuolla tavalla ostaa yhtä opiskaa; Itella ilmoitti, että menettelytapa ei käy?

Onko noin, vai oliko postitoimipisteen omaa sääntelyä?
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Kannattaa muistaa tämä:

Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta niin se ei ole totta.

Jos nämä yhdistyvät...
- Ei voi toimittaa postiennakolla.
- Rahaa pitää maksaa ennen kuin paketti lähtee.
- Aiempi viestihistoria puuttuu tai se on pelkkää myymistä.
- Ei voi tavata naamakkain. (Asuu tai liikkuu jossain missä ei juurikaan ole ostajia.)
- Hinta on vähän tavallista edullisempi.
- Kaupalla on kiire.
...niin kyseessä on luultavasti huijari.

Toki lukemattomilla rehellisillä osa noista saattaa osua kohdalleen, mutta jos kaikki tai melkein kaikki menee noin niin kannattaa lähteä siitä että mitään tavaraa ei ole olemassa.

Iso osa huijauksista pohjautuu siihen että hyödynnetään ostajan kuviteltua oveluutta. Myydään "verotonta" tavaraa. Annetaan sellainen mielikuva, että krääsä voidaan myydä halvalla koska se on saatu jotain sukulaista tai yritystä kusettamalla. Annetaan sellainen mielikuva että myyjä ei ymmärrä myyvänsä arvotavaraa joten kohta on ostajia jonossa ellei ostaja pidä kiirettä.

Kiire on aina hälytyssignaali. Joskus se on turha hälytys, mutta aina se on varoitusmerkki.

Kannattaa muuten varoa myös vainoharhaiseksi heittäytymistä. Ainakin meikäläisen ilmoituksiin on vastannut muutama sellainen kahjo, joilla on "huijauksenestosyistä" aivan sikaloukkaava asiointitapa ja nippu älyttömiä vaatimuksia. Moisella karkoittaa herkästi asiallisen myyjän joka ehkä asioi mieluummin jonkun täyspäisen ja asiallisen hemmon kanssa kuin sen vainoharhaisen idiootin, joka koittaa kontrolloida koko maailmaa jottei vain tulisi huijatuksi.

Itse olen lopettanut asioinnin lyheen silloin kun on tullut noita vainoharhaisia tapauksia enkä ole kertaakaan menettänyt mitään niin toimiessanin - en edes sitä kauppaa.
KeijoK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

O.O.F kirjoitti: Ei taida enää onnistua tuo, että postiennakolla maksaessa voisi avata pakettia tarkistamista varten? Yritin tuolla tavalla ostaa yhtä opiskaa; Itella ilmoitti, että menettelytapa ei käy?

Siinä paketin pakettikortissa pitää lukea jotta vastaanottaja saa tarkistaa sisällön tms. ennen kuin postikonttorissa antavat kurkata paketin sisälle ennen lunastusta. Jos ei lue mitään mikä voitaisiin tulkita tuollaiseksi luvaksi, pakettia ei saa avata ennen lunastusta.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

KeijoK kirjoitti:
O.O.F kirjoitti: Ei taida enää onnistua tuo, että postiennakolla maksaessa voisi avata pakettia tarkistamista varten? Yritin tuolla tavalla ostaa yhtä opiskaa; Itella ilmoitti, että menettelytapa ei käy?

Siinä paketin pakettikortissa pitää lukea jotta vastaanottaja saa tarkistaa sisällön tms. ennen kuin postikonttorissa antavat kurkata paketin sisälle ennen lunastusta. Jos ei lue mitään mikä voitaisiin tulkita tuollaiseksi luvaksi, pakettia ei saa avata ennen lunastusta.
Juuri näin. Tuolta ne ehdot löytyy: http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... 010_FI.pdf

Sivu 5 "Postiennakko".

Voi vaikka printata itselle mukaan.
Photomic

Viesti Kirjoittaja Photomic »

mremonen kirjoitti:
KeijoK kirjoitti:

Juuri näin. Tuolta ne ehdot löytyy: http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... 010_FI.pdf

Sivu 5 "Postiennakko".

Kiitos tiedosta. Postin virkailija lähetyspäässä ei ilmeisesti tiennyt tuota tuossa tapauksessa (Olisiko ollut sitten joku paikallinen Siwa?). Itselläni kävi myös tuolla tavalla, että posti ei hyväksynyt paketin avausta. No, maksoin paketin ja sain onneksi priiman optiikan, joten ei tuosta haittakaan ollut.
O.O.F

Viesti Kirjoittaja O.O.F »

Photomic kirjoitti:
mremonen kirjoitti:
KeijoK kirjoitti: Siinä paketin pakettikortissa pitää lukea jotta vastaanottaja saa tarkistaa sisällön tms. ennen kuin postikonttorissa antavat kurkata paketin sisälle ennen lunastusta. Jos ei lue mitään mikä voitaisiin tulkita tuollaiseksi luvaksi, pakettia ei saa avata ennen lunastusta.

Sivu 5 "Postiennakko".

Kiitos tiedosta. Postin virkailija lähetyspäässä ei ilmeisesti tiennyt tuota tuossa tapauksessa (Olisiko ollut sitten joku paikallinen Siwa?). Itselläni kävi myös tuolla tavalla, että posti ei hyväksynyt paketin avausta. No, maksoin paketin ja sain onneksi priiman optiikan, joten ei tuosta haittakaan ollut.
Jep, ei ollut lähtöpäässä Siwa, mutta jostain syystä postissa oli sanottu, että avaaminen ennen maksua ei käy? Onnistuin itsekin tosin saamaan virheettömän lasin, joka oli vielä hyvin pakattu. Olisihan se kuitenkin ollut mukava tsekata ennen maksamista.
KeijoK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

O.O.F kirjoitti:
Photomic kirjoitti:
mremonen kirjoitti: Juuri näin. Tuolta ne ehdot löytyy: http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... 010_FI.pdf

Sivu 5 "Postiennakko".

Jep, ei ollut lähtöpäässä Siwa, mutta jostain syystä postissa oli sanottu, että avaaminen ennen maksua ei käy? Onnistuin itsekin tosin saamaan virheettömän lasin, joka oli vielä hyvin pakattu. Olisihan se kuitenkin ollut mukava tsekata ennen maksamista.
Mulle muuten tuli yllätyksenä, että UPS ei anna tarkistaa ennakkopaketin sisältöä vaikka päällä lukisi, että saa tarkistaa. Näin ainakin mulle kävi kun saksata tuli paketti jonka hain Vantaan toimipisteestä, ei saanut katsoa sisälle ennen kuin oli maksettu.
Gallows

Viesti Kirjoittaja Gallows »

Kannattaisi muokata tuota "HUIJARI LIIKKEELLÄ - LUE !!"-otsikkoa hiukan. Sama otsikko killunut siinä tammikuusta lähtien, kukaan tuskin kiinnittää siihen enää huomiota, nyt kun uusi varas rellestää.
* ıʇsıuouɐɔ uıɹnʇɐqoɹddɐ uǝpɥʎ *
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

KeijoK kirjoitti:

Siinä paketin pakettikortissa pitää lukea jotta vastaanottaja saa tarkistaa sisällön tms. ennen kuin postikonttorissa antavat kurkata paketin sisälle ennen lunastusta.
Jos on ihan oikeasti aihetta heittäytyä niin vainoharhaiseksi että lunastaa paketin vasta avattuaan sen, niin silloin on parempi olla ostamatta mitään. Sisällähän voi olla vaikka rikkinäinen laite, joka pitää tietenkin koekäyttää ennen lunastamista. Tai laitehan voi olla vaikka sellainen että sen suljin hajoaa puolen vuoden päästä joten on parasta saada se verme ensin puolen vuoden koekäyttöön ennen kuin se lunastetaan. Ja parasta on tietenkin jättää se oma kotiosoite kertomatta ettei luihu myyjä kiipeä yöllä ränniä pitkin ikkunasta sisään varastamaan vanhaa halpisobiskaansa takaisin. Koskaan ei voi olla liian varovainen!

Multa on muutama hullu koittanut vaatia jotain tuollaista jopa alvillisena myytävästä kamasta. Oon sitten myynyt jollekulle muulle.
johnchaos

Viesti Kirjoittaja johnchaos »

paspartuu kirjoitti:Itsehän bongasin keltaisesta pörssistä tämän:
http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/ ... O/28992411

Tiivistetysti, viikko sitten sunnuntai-iltana ~20-22:

Pistin viestin: Onko kamera vielä kaupan?
Vastaus: Kyllä
Minä: yritin soittaa
Vastaus: Olen duunissa, voitko txtata
Minä: Kyselin lisäinfoa kamerasta
Vastaus: asiallista lisäinfoa
Minä: Kysyin onko lasia millä voi kokeilla ja voinko noutaa ensi viikolla? (sijainti rovaniemi)
Vastaus: Ei onnistu, olen pohjoilapissa duunissa. Mukaan lähtee 50e:llä VR kittilinssi.
Minä: Postiennakolla?
Vastaus: Ei käy, jätetty 2x lunastamatta ja tullut kalliiksi. Pistä puolet tilille, niin lähetän postissa. Testaa päivä ja maksa loput

(* hälytyskellot soitteli jo aiemmin. Mikä ihme duuni on pohjoislapissa su iltana, ettei voi puhua mutta voi tekstata? *)

Minä: Ei käy, postikulut voin laittaa.
Vastaus: hmm, no ok. sovitaan huomenna tarkemmin

Ja ylläripylläri eipä kuulunut sen jälkeen mitään :)

Noita aiempia linkkejä kuin luki, niin löytyi kovasti yhtäläisyyksiä. Ja myyjä siis vaikutti todella asialliselta. Aiemmin olen joskus törmännyt huijareihin jotka ovat hyvin ilmiselkeitä tapauksia ja haluavat rahat nopeasti tililleen ku on kiire reissuun tms.
Ei saakeli, Nikonin D90 runkoa olin ostamassa Keltaisesta pörssistä, sama Tuomas Martin.
Ja ihan prikulleen samat selitykset, ei voi jutella, ei postiennakkoa.

http://keltainenporssi.fi/ilmoitus/Valo ... 39?rowId=1

Oma viestini: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12672713
Vastaa Viestiin