Ohjelma HDR kuviin?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
Rekka-Timppa
Viesti:

Ohjelma HDR kuviin?

Viesti Kirjoittaja Rekka-Timppa »

Eli kyselisin mikä olisi pätevä ja mieluiten edullinen (max n.200-300) ohjelma jolla saisi tehtyä HDR kuvia.

En tietenkään pistäisi pahakseni jos jostakin ohjelmasta löytyisi vaikka kokeilu versio suosituksen lisäksi.

Olen etsinyt noita ohjelmia netistä ja aika usein törmään photomatixiin, onko jollakin siitä myös kokemusta eikä vain kuulopuheita tai netistä luettua tietoa.

Lisäksi ohjelman pitäisi olla SELKEÄKÄYTTÖINEN eli niin että tämmöinen tumpulakin sitä oppisi käyttämään.

Mikäli ehdotuksia niin laita esille:

Kiittäen kumartaa hän.....
http://www.timoniemi.fi/

En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.
TImo Niemi 2009
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jakiiskila

Viesti Kirjoittaja jakiiskila »

Photomatix Light tai Pro, kummastakin löytyy kokeiluversio.

http://www.hdrsoft.com/
jyri66

Viesti Kirjoittaja jyri66 »

Dynamic Photo. Myös siitä löytyy kokeiluversio.

http://www.mediachance.com/hdri/index.html
tvap

Viesti Kirjoittaja tvap »

Luminance HDR (eli entinen Qtpfsgui) on ilmainen ja open sourcea. Ei ehkä kaikkein yksinkertaisin, mutta kannattaa hetki käyttää sen(kin) kokeiluun.

tepa
Rekka-Timppa
Viesti:

Näin nopeasti kokeiltuna sekä Photomatix että Dynamic Photo tuntuvat aika hyviltä ja yksinkertaisilta käyttää ja lisäksi niillä aika selkeät käyttöohjeet ja jopa videot opastukseen.

Luminance HDR (eli entinen Qtpfsgui) on ollut mulla koneella jo jonkun aikaa ja en ole siitä saanut minkäälaista tolkkua, ja olen muutaman kuva sillä yrittänyt tehdä mutta niistä on yksinkertaisesti tullut pelkkää pullamössöä ja niistä ei ole saanut mitään selkoa, lisäksi se on helkkarin sekavan tuntuinen ja sen vuoksi aion ostaa ihan kunnollisen ohjelman kunhan löydän helpon ja toimivan.

TImo Niemi 2009
tvap

Tässä taannoin kokeilin Luminancen viimeisintä versiota ja se ainakin toimi paremmin kuin jotkut Qtpfsguin versiot.

Onhan se sellainen ohjelma, että se vaatii huomattavasti enemmän paneutumista kuin jotkut täysautomaagiset kaupalliset sovellukset. Toisaalta, se myös tarjoaa paremmat mahdollisuudet vaikuttaa lopputulokseen. Esim. photomatixia kokeilin, mutta en varsinaisesti pitäisi sitä "parempana". Aloituskynnykseltään matalampana kylläkin.

tepa
Rekka-Timppa
Viesti:

tvap kirjoitti:Tässä taannoin kokeilin Luminancen viimeisintä versiota ja se ainakin toimi paremmin kuin jotkut Qtpfsguin versiot.

Onhan se sellainen ohjelma, että se vaatii huomattavasti enemmän paneutumista kuin jotkut täysautomaagiset kaupalliset sovellukset. Toisaalta, se myös tarjoaa paremmat mahdollisuudet vaikuttaa lopputulokseen. Esim. photomatixia kokeilin, mutta en varsinaisesti pitäisi sitä "parempana". Aloituskynnykseltään matalampana kylläkin.

tepa
Niinpä,se aloituskynnys tässä onkin juuri kyseessä, eli pitäisi päästä helpolla tekemään edes jonkilaisia kuvia ja tuolla ilmaisella versiolla en niitä saanut aikaiseksi jotan on ehkäpä aika siirtyä kaupallisiin tuotteisiin, mutta kokeilen nyt ensin noita kahta kokeiluversiota ja päättelen sen jälkeen miten etenen.

Tosin kun hieman pääsen aiheeseen sisälle niin voi olla että tuota Luminancen ohjelmaakin kokeilen ja siihen syvennyn enemmän.

TImo Niemi 2009
Rekka-Timppa
Viesti:

Kokeilin tuota Photomaxia ja hyvältä tuntuu ja tässä on tulos,eli siis on vain semmoinen nopea kokeilu ja ottaen huomioon sen että en ole HDR kuvia tehnyt aikaisemmin niin olen ensimmäiseen ihan tyytyväinen. Ohjelma on vielä kokeiluversio joten ylimääräinen teksti on näkyvissä,ei anneta sen häiritä.

Kuva

TImo Niemi 2009
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

Rekka-Timppa kirjoitti:Kokeilin tuota Photomaxia ja hyvältä tuntuu ja tässä on tulos,eli siis on vain semmoinen nopea kokeilu ja ottaen huomioon sen että en ole HDR kuvia tehnyt aikaisemmin niin olen ensimmäiseen ihan tyytyväinen. Ohjelma on vielä kokeiluversio joten ylimääräinen teksti on näkyvissä,ei anneta sen häiritä.

Kuva
Vähän rajoittelet niiden potikoiden vääntelyä...

Photomatix on hyvä softa tähän hommaan, mutta kaikkea ei kannata edes yrittää sillä tehdä.

Mulla työnkulku on seuraava, ViewNX:stä kuvat valiten avataan Photomatixiin. Kun setti valmis, importataan Lightroomiin, josta Photarin kautta tehdään valmista.

Photomatixin värikorjailuja ei kannata harrastaa, sitä varten on parempia softia. Eli antaa tuon Photomatixin tehdä vain se tärkein, HDR-kuvien yhdistäminen luminanssikäyrää tarkkaillen. Värisäätö LR:ssä, jossa se on suht' hyvä ja nopea. Photarissa sitten optiset korjaukset, terävöinnit yms.

Hyvän tutoriaalin löytää: http://kelbytv.com/dtowntv/ ja sieltä Bonus Tutorial HDR
Rekka-Timppa
Viesti:

Kiitos Tipe neuvosta, täytyy kokeilla kunhan saan tuon koko ohjelman ostettua.

Niinkuin varmasti huomasitkin niin tuo kuva oli semmoinen kokeilu ja yliammuttu tarkoituksella ja todellakin ensimmäinen kokeilu,jatkossa mennään kyllä hieman vähemmillä väreillä ja säädöillä.

TImo Niemi 2009
Gamma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

tvap kirjoitti:Luminance HDR (eli entinen Qtpfsgui) on ilmainen ja open sourcea. Ei ehkä kaikkein yksinkertaisin, mutta kannattaa hetki käyttää sen(kin) kokeiluun.

tepa
No jopas on "käyttöliittymä"
tvap

Gamma kirjoitti:
tvap kirjoitti:Luminance HDR (eli entinen Qtpfsgui) on ilmainen ja open sourcea. Ei ehkä kaikkein yksinkertaisin, mutta kannattaa hetki käyttää sen(kin) kokeiluun.

tepa
No jopas on "käyttöliittymä"
???

No sehän se on. Ymmärtääkseni alla olevaa tavaraa voi käyttää kyllä ilman tuota graafista liittymääkin. Nähdäkseni tuossa käyttöliittymässä ei mitään vikaa ole, normikamaa työkalulle.

Se esim. photomatixiin on erona, että tonemapping (sävykartoitusko se olisi suomeksi?) voidaan tehdä usealla eri metodilla ja niiden säätöihin pääsee vaikuttamaan suoraan.

tepa
ManuP

Corel PaintShopPro toimii myös

Viesti Kirjoittaja ManuP »

Minulla on Corel PaintShopPro X2 jolla olen tehnyt HDR-kuvia, en ole varsinaisia HDR-ohjelmia edes kokeillutkaan. PSP:stä on julkaistu X3-versio, josta voi imuroida 30 päivän kokeiluversion:

http://www.corel.com/servlet/Satellite/ ... bview=tab0

X2:ssa tuo HDR-kuvan luonti tapahtuu: File => HDR Merge...

Nyt aion seuraavaksi ladata tuon X3:n kokeilatavaksi josko vaikka päivittäisi...?
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Minä käytän Photomatixia, ja olen ollut siihen tyytyväinen. Käytän sitä mahdottomien kohteitten (kontrastiltaan) kuvauksiin, joissa olen pakotettu valottamaan useampia eri ruutuja.

Tarkoitus on sitten tehdä "luonnollisen" näköisiä valokuvia, ei noita täälläkin nähtyjä hirvityksiä. Sakurat käteen ja työväenopiston piirustuskurssille, jos noita hoodeeärriä haluaa.

kapa
Rekka-Timppa
Viesti:

kapama-7 kirjoitti:Minä käytän Photomatixia, ja olen ollut siihen tyytyväinen. Käytän sitä mahdottomien kohteitten (kontrastiltaan) kuvauksiin, joissa olen pakotettu valottamaan useampia eri ruutuja.

Tarkoitus on sitten tehdä "luonnollisen" näköisiä valokuvia, ei noita täälläkin nähtyjä hirvityksiä. Sakurat käteen ja työväenopiston piirustuskurssille, jos noita hoodeeärriä haluaa.

kapa
Luonnollisiin kuviin minullakin on tuota tarkoitus käyttää ja sen takia harjoittelen niiden tekoa ennenkuin kuvia julki tuon.

Tuo minkä laitoin esille tuolla ylhäällä oli vain kokeilu että mihin tuolla Photmatixilla pahimmillaan pystyy ja näyttääpä tuo toimivan myös noiden taidekuvien tekoon.

Lähinnä yökuvien teko kiinnostaisi tuolla HDR tekniikalla mutta niinkuin sanottu niin harjoitellaan ja ihmetellään sitten joskus kaukana tulevaisuudessa.

Vaikka ei siinä ettenkö pitäisi myös noista YLIAMMUTUISTA Hdr kuvista kunhan ne on hyvin tehty ja useita semmoisia olen myös nähnyt, mutta kaikki eivät näistä yliammutuista tykkää mutta minä pidän.

TImo Niemi 2009
ManuP

Viesti Kirjoittaja ManuP »

Latasin ja asensin Photomatix Lite kokeiluversion, josta saamani ensivaikutelma on hämmentävä: Koekuvasarjassa oleva pöytätaso "kelluu" ikäänkuin 2:ssa tasossa, siis joku kuvatasoista ei kohdistu oikein. Tämä ei ole kuvausvirhe, sarja on otettu jalustalla, kamera laukaistu radiolaukaisimella eli ei varmasti ole tärähtänyt. Jos se on kokeiluversioon lisätty ominaisuus, ei se houkuttele ostamaan lisenssiä. Samasta sarjasta PaintShopProlla tehty kuva on moitteeton. Joten HDR-kuviin minulle riittä PSP.

Latasin myös aiemmin mainitsemani PSP X3:n kokeiluversion. Siinä ei ole minulle mitään sellaista uutta ominaisuutta verrattuna X2:een että päivittää pitäisi.

En sitten kehtaakaan laittaa omia "hirvityksiäni" tänne julkisesti näytille...
Vastaa Viestiin