Suomenlinnaan kuvauslupa?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
bobotti

Suomenlinnaan kuvauslupa?

Viesti Kirjoittaja bobotti »

DG nyyssin sivuilla on uutinen Suomenlinnaan vaadittavasta kuvausluvasta? Koskee vain kaupalliseen käyttöön tarkoitettua kuvamateriaalia? Mitä se oikein tarkoittaa?

Ok - jos se tarkoitta jotain suuren elokuvan tekoa joka rasittaa Suomenlinna rakenteita ja luontoa.

Not Ok jos se tarkoittaa ihan ulkoilmassa tapahtuvaa perusjärkkärillä kuvaamista vaikka sitten olisi jalusta.

Sibelius monumenttien kaltaisia röhkäisyjä ei tänne enään kaivat tai ollaan pian tilanteessa jossa metsässä ollesaankin vaaditaan kuvauslupaa, koska "joku omistaa sen". Mistuttaa ihan ryssälän tai jenkkilän touhuja.
Viimeksi muokannut bobotti, Tammi 22, 2010 14 : 38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Tässähän se on sanottu:

Lupaa ei tarvita
  • jos materiaalia ei julkaista kaupallisissa yhteyksissä
  • jos kohteena ei ole työmaa-alue tai pihapiiri
  • jos kuvaukseen ei tarvita huoltoajoa
  • jos kuvataan kevyellä kalustolla
Lupa tarvitaan
  • jos materiaali julkaistaan kaupallisessa tarkoituksessa
  • jos kuvauksessa tarvitaan huoltoajoa
  • jos kuvauksen käyttöön varataan alue
  • jos kuvauskohde sijaitsee asuntojen tai toimipaikkojen läheisyydessä
  • jos kuvauskalusto on laajempi kuin kolmijalka
Varmaan yhtenä innoittajana tuossa ovat olleet ne lukuisat kesällä tehtävät hääkuvaukset, joissa kuvauskalusto ja -tapahtuma sulkee puoli saarta muilta käyttäjiltä.

"Lupaa ei tarvita, jos kuvataan kevyellä kalustolla". Tämä sulkenee D3-luokan kamerat ja 2.8-tsuumit pois kalustosta.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mremonen kirjoitti:
"Lupaa ei tarvita, jos kuvataan kevyellä kalustolla". Tämä sulkenee D3-luokan kamerat ja 2,8-tsuumit pois kalustosta.
Ja kaluston takia kouluttautumattomat:

http://www.youtube.com/watch?v=L2nOOHPSeTc

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Primet ovat yleensä selvästi kevyempiä kuin f/2.8-tsuumit, pitänee siis käyttää sellaisia...
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Mitä lakia siinä rikkoo, jos kuvaa Suomenlinnassa mihin tahansa käyttöön? Jos Suomenlinnaan on pääsylippu, lipun myyjä voi asettaa sopimusehtoja ja niiden rikkomus on sopimusrikkomus. Ei sinne ennen ole ollut pääsylippuja. Ei siellä voi silloin edes sopimusta rikkoa. Minua tuollainen määräys ei rajoita yhtään. Ei edes siinä tapauksessa, että hairahtuisin taidelinjalta kaupallisen kuvauksen alennustilaan. Vaikka veisin pakettiautollisen kuvaustarvikkeita, minä en lupaa kysyisi.
mremonen
Viesti:

adapteri kirjoitti:Mitä lakia siinä rikkoo, jos kuvaa Suomenlinnassa mihin tahansa käyttöön? Jos Suomenlinnaan on pääsylippu, lipun myyjä voi asettaa sopimusehtoja ja niiden rikkomus on sopimusrikkomus. Ei sinne ennen ole ollut pääsylippuja. Ei siellä voi silloin edes sopimusta rikkoa. Minua tuollainen määräys ei rajoita yhtään. Ei edes siinä tapauksessa, että hairahtuisin taidelinjalta kaupallisen kuvauksen alennustilaan. Vaikka veisin pakettiautollisen kuvaustarvikkeita, minä en lupaa kysyisi.
Löytyisikö vastaus tästä:
  • Suomenlinna on kansallinen muistomerkki ja Unescon maailmanperintökohde, jonka alueella tapahtuva julkinen toiminta edellyttää Suomenlinnan hoitokunnan myöntämää ulkoalueen käyttölupaa.
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Kannattaisi lukea uutisissa viitattu sivu kunnolla. Ja kannattaisi toistaa viittaus, kun aloittaa keskustelun asiasta.

http://www.suomenlinna.fi/suomenlinnan_ ... kuvauslupa

Tässä näyttäisi olevan taustalla se ajatus, että kun tehdään kaupallista kuvaustoimintaa ulkotiloissa, siinä pyörii sekalaista porukkaa ajoneuvoineen ja härveleineen, ja tällaisella suojellulla alueella pitää olla jokin roti. Siksi "tuotannoista" pitää sopia ja pyytää lupa. Kuvat sinänsä ovat vain sivujuonne ja niihin luvan antama hyödyntämisoikeus saattaa hyvinkin olla laiton.
Matti Vuori
adapteri
Viesti:

mremonen kirjoitti:
adapteri kirjoitti:Mitä lakia siinä rikkoo, jos kuvaa Suomenlinnassa mihin tahansa käyttöön? Jos Suomenlinnaan on pääsylippu, lipun myyjä voi asettaa sopimusehtoja ja niiden rikkomus on sopimusrikkomus. Ei sinne ennen ole ollut pääsylippuja. Ei siellä voi silloin edes sopimusta rikkoa. Minua tuollainen määräys ei rajoita yhtään. Ei edes siinä tapauksessa, että hairahtuisin taidelinjalta kaupallisen kuvauksen alennustilaan. Vaikka veisin pakettiautollisen kuvaustarvikkeita, minä en lupaa kysyisi.
  • Suomenlinna on kansallinen muistomerkki ja Unescon maailmanperintökohde, jonka alueella tapahtuva julkinen toiminta edellyttää Suomenlinnan hoitokunnan myöntämää ulkoalueen käyttölupaa.
Löytyy. Minun toimintani ei ole julkista. Siksi saan kuvata.

Jos harjoittaisin alueella julkista toimintaa ilman hoitokunnan myöntämää ulkoalueen käyttölupaa, syyllistyisinkö rikokseen vai esim johonkin sopimuksen rikkomiseen?
bobotti

mremonen kirjoitti:
Finlexistä pitäis löytyä tästä erikoistapauksesta suora viite.

Ja Unescon maailmanperintökohteita on muitakin Suomessa eli jos samaa kaavaa mennään niin......

Merenkurkku
Petäjäveden vanha kirkko
Sammallahdenmäen pronssikautinen röykkiöalue
Struven ketju
Suomenlinna
Vanha Rauma
Verla
Kipe

Viesti Kirjoittaja Kipe »

mremonen kirjoitti:
Kieltoja ja käskyjä voi kirjoittaa kuka tahansa, mutta ainoastaan niitä on noudatettava, joiden antajalla on ollut oikeus antaa käskynsä. Kuka tämän on antanut ja millä oikeudella?
mremonen
Viesti:

adapteri kirjoitti:Ei edes siinä tapauksessa, että hairahtuisin taidelinjalta kaupallisen kuvauksen alennustilaan.
adapteri kirjoitti:Minun toimintani ei ole julkista. Siksi saan kuvata.
mremonen kirjoitti:Lupaa ei tarvita
  • jos kuvataan kevyellä kalustolla
adapteri kirjoitti:Vaikka veisin pakettiautollisen kuvaustarvikkeita, minä en lupaa kysyisi.
Olenko havaitsevinani tässä jotain ristiriitaa. Enivei, eihän lupaa tarvitse kysyä välttämättä. Kuten ei muitakaan sääntöjä tarvitse noudattaa. Noudattamatta jättämisestä sitten tulee joku seuraamus, jos tulee.
Kipe kirjoitti:Kieltoja ja käskyjä voi kirjoittaa kuka tahansa, mutta ainoastaan niitä on noudatettava, joiden antajalla on ollut oikeus antaa käskynsä. Kuka tämän on antanut ja millä oikeudella?
En osaa tuohon varmasti vastata, mutta sopiessaan Suomenlinnan liittämisestä Unescon maailmanperintölistalle, Suomi on myös sitoutunut suojelemaan ko. kohdetta. Sopimus lienee tehty valtiotasolla, joten kaipa se kiellon antajakin/valvojakin löytyy sieltä.

Miksi tässtä nyt nousee kauhea haloo? Minusta on vain hyvä, jos siihen välillä melkoisen villiin kuvaamiseen tulee joku roti. Eihän tämä estä millään tavalla normaalia turistikuvaamista.
adapteri
Viesti:

mremonen kirjoitti: Olenko havaitsevinani tässä jotain ristiriitaa. Enivei, eihän lupaa tarvitse kysyä välttämättä. Kuten ei muitakaan sääntöjä tarvitse noudattaa. Noudattamatta jättämisestä sitten tulee joku seuraamus, jos tulee.
Kipe kirjoitti:Kieltoja ja käskyjä voi kirjoittaa kuka tahansa, mutta ainoastaan niitä on noudatettava, joiden antajalla on ollut oikeus antaa käskynsä. Kuka tämän on antanut ja millä oikeudella?
En osaa tuohon varmasti vastata, mutta sopiessaan Suomenlinnan liittämisestä Unescon maailmanperintölistalle, Suomi on myös sitoutunut suojelemaan ko. kohdetta. Sopimus lienee tehty valtiotasolla, joten kaipa se kiellon antajakin/valvojakin löytyy sieltä.

Miksi tässtä nyt nousee kauhea haloo? Minusta on vain hyvä, jos siihen välillä melkoisen villiin kuvaamiseen tulee joku roti. Eihän tämä estä millään tavalla normaalia turistikuvaamista.
Minusta ei tästä nyt vielä kovin suurta haloota ole noussut.

Sääntöjä tarvitaan ja sääntöjä on noudatettava. Minusta tässä ei ole kyse säännöstä vaan hoitokunnan antamasta ohjeesta. Sitä juuri yritin kysyä, että mihin sääntöön (tai lakiin, asetukseen, vastaavaan) tuo perustuu.

Esimerkki: jokamiehen oikeus antaa mahdollisuuden marjojen poimimiseen maastosta. Siihen on poikkeus. Luonnonsuojelulain nojalla rauhoitetun alueen käytöstä voidaan antaa määräyksiä. Määräyksissä voidaan kieltää marjojenkin poiminta. Taustalla on siis laki, joka antaa mahdolliseen antaa kielto. Kielto julkaistaan otsikolla "hoito- ja käyttösuunnitelma".

Jos Suomenlinnan kuvauskielto annetaan hoitokunnan ohjeen muodossa, se saattaa perustua johonkin määräykseen tai sitten ei. Jos taustalla ei ole sellaista eduskunnan, valtioneuvoston tai muun antamaa valtuutusta, kyse on yksityisluontoisesta sopimuksesta.

En löytänyt valtiosopimuksistakaan mitään, mikä liittyisi Unescon perintökohteisiin:
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/

Minä en halua rikkoa lakeja tai määräyksiä. Suomessa ei kuitenkaan voi vedota siihen, että "emmätiänny". Suomen laki lähtee perustajatuksesta, että kaikki tietävät itseään koskevat lait ja asetukset ja toimivat niiden mukaisesti. Minä haluaisin tietää, mikä määräys tai määräysketju johtaa tuosta kuvausrajoituksesta lakiin. Kunnes joku näyttää edes jonkinlaisen hataran yhteyden jonkin lain ja tuon määräyksen välillä, minä voin kuvata Suomenlinnassa kaupallisiin tarkoituksiin ilman lupaa, noudattaen kuitenkin lain antamia muita rajoituksia asiasta. (tarpeen tullen sanon: "emmätiänny")
mremonen
Viesti:

adapteri kirjoitti:Sääntöjä tarvitaan ja sääntöjä on noudatettava. Minusta tässä ei ole kyse säännöstä vaan hoitokunnan antamasta ohjeesta. Sitä juuri yritin kysyä, että mihin sääntöön (tai lakiin, asetukseen, vastaavaan) tuo perustuu.
Löytyiskö vaikka tuolta? Eli Suomenlinnan alueen hallinta on lailla annettu Suomenlinnan hoitokunnan vastuulle. Eiköhän heillä sitten liene mahdollisuus myös rajata alueen käyttöä ja saada siihen virka-apua vaikka polliisilta.
adapteri
Viesti:

Eipä löytynyt sellaista määräystä, jolla olisi annettu oikeus antaa määräyksiä. Siellä on annettu oikeus periä maksuja eräistä asioista, mutta valokuvaaminen ei kuulu siihen.

Paljon helpompaa tuo olisi, jos Suomenlinna olisi jonkun lain nojalla suojeltu kokonaisuutena. Kulttuurihistorialliseksi kohteeksi määrittäminen ei vielä sisällä mahdollisuutta rajoittaa kuvaamista. Taideteosten kuvien käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on jollain koukerolla rajoitettu, mutta sekään ei ulotu Suomenlinnaan.
mremonen
Viesti:

Tämä tuntuu nyt pyörivän sen ympärillä, miten sana hallinta tulisi tulkita.
bobotti

Korjattu lispahdus ja Finlandia pytingin tilalle oli vaihdettu Sibelius monumentti josta on siis se tekijänoikeusrajoite oikein laissa.
adapteri
Viesti:

mremonen kirjoitti:Tämä tuntuu nyt pyörivän sen ympärillä, miten sana hallinta tulisi tulkita.
Aivan. Kauppakeskuksessa saa kuvata, vaikka kauppakeskuksella on tilojensa hallintaoikeus. Torilla on oikeus kuvata, vaikka joku on vastuussa senkin hallinnasta.
mremonen
Viesti:

adapteri kirjoitti:Kulttuurihistorialliseksi kohteeksi määrittäminen ei vielä sisällä mahdollisuutta rajoittaa kuvaamista.
Itse asiassa nyt vasta ymmärsin mitä mvuori sanoi:
mvuori kirjoitti: Kuvat sinänsä ovat vain sivujuonne ja niihin luvan antama hyödyntämisoikeus saattaa hyvinkin olla laiton.
Eli kuvaamisen kieltäminen saattaa olla laitonta, mutta sen sijaan Hallintokunnalla on mahdollisuus rajoittaa yleistä häiritsevää toimintaa Suomenlinnassa. On se sitten kuvaamista tai piknik. Eli ei piknikillekään voi ajaa autolla nurmikolle ja varata koko puistoa itsensä ja kavereidensa käyttöön. Eikä tilanne muutu, vaikka ottaa punkkupullon sijasta kameran.

Ja edittiä vielä: eihän Suomenlinnaan pääse autollakaan, jos ei ole erillistä lupaa anottuna.
adapteri
Viesti:

Jos ollaan tarkkoja, ei ole myöskään mitään lakia, joka kieltäisi kieltämisen. Kuvaamisen kieltäminen ei siis ole laitonta. Kuvaamiskiellon noudattamatta jättämisestä ei siinä tapauksessa kuitenkaan voisi rankaista lain rikkomisena.

Muutoin se häiritsevä toiminta tai vaikka nurmikoiden vahingoittaminen voi olla selkeämmin kiellettävissä. Kun muistaa, että valokuvaaminen lasketaan kuuluvaksi samaan luokkaan kuin puhuminen (sananvapaus), niin valokuvaamisen kieltämisellä on yhtä heikot perusteet kuin puhumisen kieltämisellä. Jos siis hallintokunnalla on oikeus kieltää puhuminen, se voi kieltää myös valokuvaamisen.
-kake-

Viesti Kirjoittaja -kake- »

mremonen kirjoitti:Ja edittiä vielä: eihän Suomenlinnaan pääse autollakaan, jos ei ole erillistä lupaa anottuna.
Itse olen päässyt varaamalla lautalle ajan (edit: siis autopaikan).
Ei kukaan kysellyt mitään muuta.
Viimeksi muokannut -kake-, Tammi 22, 2010 15 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin