Kevät tulee ja kaiken maailman matineat, kevätnäytökset ja muut puskevat päälle. Näitähän ylpeät isät (ja äidit) kuvaavat kuin hullu puuroa ja rupeaa yleisössä olemaan järkkäriä enemmän kuin riittämiin.
Nyt olisi kyse porrastetusta konserttisalista ja tanssista. Pitäisi taltioda moinen järjestäjän pyynnöstä ja mietin touhun valaisua. Esityksen puolesta valot ovat laihan puoleiset eli tunnelmaa ei juurikaan kuvissa menetetä vaikka salamalla räiskisikin, tämän huomasi viime vuonna. Viimeksi samassa tilaisuudessa ammuin lisävaloa kahdella käsisalamalla (Sigman super ja Metzin nuija) noin 20 metristä ja toimi ihan kohtuullisesti. Nyt olisi käytössä 400w studiotuikut ja mietin, että mihinkäs noiden tehot riittää. Enemmänhän noista varmasti valoa lähtee, mutta kuinka paljon enemmän? Studiolampulla ilmeisesti about f70 ISO100 pitäisi tulla metrin päästä, mutta mikäs on vastaava tuolla Sigmalla? Ilmeisesti kaikkialla pyörivä "Guide number" sama asia ja tuolla Sigmalla pitäisi siis valmistajan mukaan päästä liki samoihin lukemiin?
Mitäs luulette voinko pistää nuo takarivin kulmiin yleisön taakse (etäisyys lavaan 30 metriä?) tuomaan tasaisesti valoa koko lavalle? Vai investoidako johonkin imukuppisysteemeihin joilla pistää nuo tilan sivuseinän laseihin siihen samaan 20 metriin kuin viimeksi?
Studiosalamoiden tehot
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: Huhti 21, 2004 17 : 19
- Paikkakunta: Kolari
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Studiovalaisimien ohjeluku riippuu käytetystä heijastimesta. Ilmeisesti valmistaja on antanut tuon luvun jollain käytetyllä kuvulla. Ja tosiaan tuo vastaisi ohjelukua 70.
Pikkusalamoissakin on eri ohjeluku eri zoomilla (= tavallaan eri heijastin). Sigmalla voi ollakin tuollainen ohjeluku täydellä zoomilla, jolloin valo siis kohdistuu mahdollisimman kapealle kulmalle.
Kannattaa verrata myös salamoista lähtevän valon kulmaa, että se on sopiva tuolle lavalle. Turha valaista kuvattavien ulkopuolelle jäävää alaa, mutta väärässä paikassa oleva kapea valokiilakin on huono juttu.
20 ja 30 metrin ero on luokkaa yksi stoppi, siis 1.4 -kertainen valon määrä. Vaikkapa tuo ohjeluku 70 tarkottaisi, että ISO100:lla pitäisi käyttää aukkoa 3.5 tai 2.3. ISO400 antaa jo hyvin 7.0 tai 4.6
Ei niitä studiosalamoita saisi ripustettua näyttämön omien valojen ripustuksiin mukaan? Tällöin valo olisi vastaavanlainen kuin oikeassakin näytöksessä.
Pikkusalamoissakin on eri ohjeluku eri zoomilla (= tavallaan eri heijastin). Sigmalla voi ollakin tuollainen ohjeluku täydellä zoomilla, jolloin valo siis kohdistuu mahdollisimman kapealle kulmalle.
Kannattaa verrata myös salamoista lähtevän valon kulmaa, että se on sopiva tuolle lavalle. Turha valaista kuvattavien ulkopuolelle jäävää alaa, mutta väärässä paikassa oleva kapea valokiilakin on huono juttu.
20 ja 30 metrin ero on luokkaa yksi stoppi, siis 1.4 -kertainen valon määrä. Vaikkapa tuo ohjeluku 70 tarkottaisi, että ISO100:lla pitäisi käyttää aukkoa 3.5 tai 2.3. ISO400 antaa jo hyvin 7.0 tai 4.6
Ei niitä studiosalamoita saisi ripustettua näyttämön omien valojen ripustuksiin mukaan? Tällöin valo olisi vastaavanlainen kuin oikeassakin näytöksessä.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 654
- Liittynyt: Marras 20, 2006 18 : 10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kannattaa muuten kysäistä etukäteen järjestäjiltä että saako tilaisuudessa käyttää niitä studiosalamoita...
- saattaapi jopa järjestäjä yleisöstä puhumattakaan vetää herneet nenään kun alkaa paukuttaa studiokamoilla näyttämölle
- tuohon ohjelukujuttuun en viitsi sanoa kuin että "so what - mittarilla se valon määrä selviää.."
Tanssin katsomisen ja kuvaamisen ongelma on usein valon vähyyden lisäksi se että valo tulee vain ylhäältä edestä: tanssijan ja liikkeen irroittamiseksi valoa pitäisi tulla myös näyttämön sivuilta vaakasuoraan, pelkkä takayläviistosta tuleva näyttämövalo ei oikein riitä
- sama juttu kun ampuu salamalla edestäpäin: kuva latistuu ja tunnelma häviää, eikä kohde tahdo irrota taustasta
Siis: herkkyydet kennosta ylös värilämpötila vaikka paperilla mittaamalla tontilleen ja kuvaamaan vallitsevassa valossa, mutta ennen keikkaa kannattaa yrittää pyytää valomestarilta lisää valoa ja mainita noista valon suunnista
- yksi halpa tanssivalo on laittaa näyttämön molemmille sivuille 300W tai 500W raksahalogeenit 2..3 m välein ja suunnata ne vaakaan tai jopa hieman yläviistoon
-- halogeenit kiinni läpipultilla 30x30 vanerinpalaan niin eivät kaatuile lattialla ja sytytä tulipaloja
-- rakshalogeeneihin saa hyvän ja halvan rajaimen käytetystä offset-painopellistä tehdystä tötteröstä ( pelti maalataan mustaksi sprayllä, taitellaan nelikulmatötteröksi ja saumataa ulkopuolelta ilmastointiteipillä tai niittipyssyllä ) tötterö kiinnitetään valaisimeen rypistämällä se lasin kehyksen ympärille ja tarvittaessa teipin pätkillä ( teippi sulaa minuuteissa kiinni niin ettei lähde irti kuin mattoveitsellä )
-- vielä kun laittaa tötterön eteen värikalvon niin tanssivalaistus on valmis
( YLEn tekniikka katseli em virityksiä päitänsä raapien kun tulivat tekemään alue uutisiin juttua paikkakunnalla vierailevasta tanssiteatterista - mulla oli 6 kW ko. raksavalotehoa näyttämön sivuilla toki valopöytään/himmeleihin kytkettynä - totesivat vaan että noin sen voi tehdä paljon halvemmalla kuin PRO-vehkeillä )
- saattaapi jopa järjestäjä yleisöstä puhumattakaan vetää herneet nenään kun alkaa paukuttaa studiokamoilla näyttämölle
- tuohon ohjelukujuttuun en viitsi sanoa kuin että "so what - mittarilla se valon määrä selviää.."
Tanssin katsomisen ja kuvaamisen ongelma on usein valon vähyyden lisäksi se että valo tulee vain ylhäältä edestä: tanssijan ja liikkeen irroittamiseksi valoa pitäisi tulla myös näyttämön sivuilta vaakasuoraan, pelkkä takayläviistosta tuleva näyttämövalo ei oikein riitä
- sama juttu kun ampuu salamalla edestäpäin: kuva latistuu ja tunnelma häviää, eikä kohde tahdo irrota taustasta
Siis: herkkyydet kennosta ylös värilämpötila vaikka paperilla mittaamalla tontilleen ja kuvaamaan vallitsevassa valossa, mutta ennen keikkaa kannattaa yrittää pyytää valomestarilta lisää valoa ja mainita noista valon suunnista
- yksi halpa tanssivalo on laittaa näyttämön molemmille sivuille 300W tai 500W raksahalogeenit 2..3 m välein ja suunnata ne vaakaan tai jopa hieman yläviistoon
-- halogeenit kiinni läpipultilla 30x30 vanerinpalaan niin eivät kaatuile lattialla ja sytytä tulipaloja
-- rakshalogeeneihin saa hyvän ja halvan rajaimen käytetystä offset-painopellistä tehdystä tötteröstä ( pelti maalataan mustaksi sprayllä, taitellaan nelikulmatötteröksi ja saumataa ulkopuolelta ilmastointiteipillä tai niittipyssyllä ) tötterö kiinnitetään valaisimeen rypistämällä se lasin kehyksen ympärille ja tarvittaessa teipin pätkillä ( teippi sulaa minuuteissa kiinni niin ettei lähde irti kuin mattoveitsellä )
-- vielä kun laittaa tötterön eteen värikalvon niin tanssivalaistus on valmis
( YLEn tekniikka katseli em virityksiä päitänsä raapien kun tulivat tekemään alue uutisiin juttua paikkakunnalla vierailevasta tanssiteatterista - mulla oli 6 kW ko. raksavalotehoa näyttämön sivuilla toki valopöytään/himmeleihin kytkettynä - totesivat vaan että noin sen voi tehdä paljon halvemmalla kuin PRO-vehkeillä )
-
- Viestit: 6454
- Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Syväkurkut (Deep Throat, Deep Octa) voisivat käydä tuollaiseen käyttöön varsin loistavasti, joko pelkillä sisädiffuusoreilla tai kokonaan ilman diffuusoria. Muotonsa ansiosta ne toimivat erinomaisesti myös kuuppina. Ja kokonsa + suuntaavuutensa ansiosta ne voi sijoittaa vähän kauemmas, jolloin valon suunta ja laatu on ehkä tuollaiseen käyttöön parempi.olli R kirjoitti:Studiovalaisimien ohjeluku riippuu käytetystä heijastimesta...
Jos niiden soveltuvuutta pohtii, niin kannattaa huomioida että spekseissä annettu keila vaikuttaa vähemmän suuntaavalta kuin todellisuus ilman diffuusoria tai pelkällä sisädiffuusorilla. Eli soveltuu speksejä paremmin.
Jos tuo vaihtoehto tuntuu järkevältä niin uskoisin, että saat kyllä vuokrattua jostain syväkurkut ihan kohtuullisella hinnalla. ;-)
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: Huhti 21, 2004 17 : 19
- Paikkakunta: Kolari
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Etenkin Ollin laskelmat olivat kaivattuja.
Trusseihin kamojani tuskin rupean säätämään. Sehän olisi todella hyvä ratkaisu, mutta kun ei taida tuossa Elinchrom:in FX-sarjassa olla mahdollisuutta säätöjen kauko-ohjaukseen (tai itsellä ei ainakaan ole siihen tarvittavia palikoita) niin menee hieman vaikeaksi.
Lavan suoraan sivuille ei voi laittaa mitään, ei ole tilaa. Parin kymmenen asteen kulmassa etuviistoon pystyisi, itsellä oli viimeksi valot suurinpiirtein 45 asteen kulmassa lavalle.
Luulen, että otan kamat mukaani ja kenraaleissa kokeilen takakulmien käyttöä. Viimeksi kun tuossa salissa (Sigyn) kuvasin oli marraskuu ja luonnonvaloa ei siten lainkaan. Nyt tulee ikkunoista väkisinkin hieman apua vaikka verhoja edessä olisikin. Eli veikkaisin, että ISO 1600 riittänee vallitsevassakin valossa kuvaamiseen ja pimeimmissä/nopeimmissa kohtauksissa ottaa sitten omat valot avuksi.
Trusseihin kamojani tuskin rupean säätämään. Sehän olisi todella hyvä ratkaisu, mutta kun ei taida tuossa Elinchrom:in FX-sarjassa olla mahdollisuutta säätöjen kauko-ohjaukseen (tai itsellä ei ainakaan ole siihen tarvittavia palikoita) niin menee hieman vaikeaksi.
Lavan suoraan sivuille ei voi laittaa mitään, ei ole tilaa. Parin kymmenen asteen kulmassa etuviistoon pystyisi, itsellä oli viimeksi valot suurinpiirtein 45 asteen kulmassa lavalle.
Luulen, että otan kamat mukaani ja kenraaleissa kokeilen takakulmien käyttöä. Viimeksi kun tuossa salissa (Sigyn) kuvasin oli marraskuu ja luonnonvaloa ei siten lainkaan. Nyt tulee ikkunoista väkisinkin hieman apua vaikka verhoja edessä olisikin. Eli veikkaisin, että ISO 1600 riittänee vallitsevassakin valossa kuvaamiseen ja pimeimmissä/nopeimmissa kohtauksissa ottaa sitten omat valot avuksi.
-
- Viestit: 6454
- Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Tässä yksi mahdollisuus:snowone kirjoitti:Trusseihin kamojani tuskin rupean säätämään. Sehän olisi todella hyvä ratkaisu, mutta kun ei taida tuossa Elinchrom:in FX-sarjassa olla mahdollisuutta säätöjen kauko-ohjaukseen (tai itsellä ei ainakaan ole siihen tarvittavia palikoita) niin menee hieman vaikeaksi.
Jos pienintäkään mahdollisuutta niin lamput ehdottomasti trusseihin. Jos tehosäädöt pitää tehdä tuikun takaseinästä niin ei niitä ehdi kuvatessa eri puolella salia olevien tuikkujen kanssa muutenkaan kesken yleisötilaisuuden tehdä ellei ole lamppukohtaista assaria johon on koko ajan avoin puhelin- tai radioyhteys.
Kaksi valoa, kahteen eri kanavaan. Triggeristä sitten ykkönen, kakkonen tai kaikki. Noin saat pelattua vähän myös valojen suunnilla jos moiseen on tarvetta.
Jos haluaa vaihtaa aukkoa niin samalla ISO vaihtoon niin että saat käytettyä ISOsäätöä "tehosäätönä". Jos on tarve niin voihan sitä tehdä vaikka etukäteen sopivan ISO/aukko -taulukon itselleen. (Toi ISOn + aukon vaihtaminen on ainakin todella paljon nopeampaa ja näppärämpää kuin juosta yleisön seassa lampulta toiselle tehoja säätämässä.)
Jos tuikut joutuu pistämään kauemmas niin Deepit harkintaan.
-
- Viestit: 287
- Liittynyt: Tammi 22, 2003 7 : 42
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Hyvä vinkki kannattaa pitää mielessä.Konditiona kirjoitti:Jos haluaa vaihtaa aukkoa niin samalla ISO vaihtoon niin että saat käytettyä ISOsäätöä "tehosäätönä". Jos on tarve niin voihan sitä tehdä vaikka etukäteen sopivan ISO/aukko -taulukon itselleen. (Toi ISOn + aukon vaihtaminen on ainakin todella paljon nopeampaa ja näppärämpää kuin juosta yleisön seassa lampulta toiselle tehoja säätämässä.)
Ihminen, joka osaa käyttää toisten aivoja työnsä tekemiseen, on suuri. °·T·°
http://www.dpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coyotefilm.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
cameraworks.fi
instagram.com/coyotefilmfi/
http://www.dpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coyotefilm.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
cameraworks.fi
instagram.com/coyotefilmfi/