Budjettiluokan kotistudiota miettimässä

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
-vilho-

Budjettiluokan kotistudiota miettimässä

Viesti Kirjoittaja -vilho- »

Olen ottanut kotosalla muutamia potretteja, D80:stä SB-600 irti jalustalle ja ampunut siitä kuminauhavirityksellä kiinnitetyn valkean sateenvarjon läpi ja ihan siedettävää jälkeähän tuostakin tuli. Ajattelin, että jos satsaisi jonkun heijastinlevyn tai 5-in-1 setin, tälle sopivan jalustaratkaisun kiinnityksineen sekä 1-2 sateenvarjoa niinikään tarvittavilla telineillä, noin alkuunsa. Ja noita heijastimia olisi hyvä pystyä kuskaamaan ja käyttämään ulkokuvauksessa, jos järkevää/mahdollista.

Surffasin tuossa muutaman tunnin ja tästä aiheesta on vaikea päästä puuta pidemmälle. Halvalla ei ilmeisesti koskaan saa hyvää, mutta jos nyt sais jotain, alkuasetelma kun ei ole kummoinen. Noita heijastinsettejä on ebay mustanaan ja Westcottilla on edullisia varjoja, jalusta/pidikeosasto on vähän levällään, saako jostain halvalla kelvollista.

Eli kaipaisin hieman vinkkejä millasta perussettiä kannattaa miettiä, minkä merkkistä tavaraa ja saisko vielä koko setin yhdestä paikasta hankittua.

Miikkaha

Viesti Kirjoittaja Miikkaha »

Tähän tulee rakentelijoilta varmasti hyvät stoorit, mutta koitan heitellä joitain ajatuksia ilmaan.

www.digitarvike.fi kannattaa kahlata.
5-in-1 heijastin ei maksa montaa euroa.
Jalusta ja pidike heijastimelle kannattaa ottaa samaan pakettiin.
Mielestäni tuo DIY-palsta on täynnä erilaisia vaihtoehtoja ja rakennelmia kotistudion tarpeisiin.
Myös niksipalsta, josta on oma ketju.(joku voi laittaa linkin).

Siellä on esimerkiksi esimerkkejä jalustan, salaman ja varjon kiinnittämisestä yhteen pakettiin. Taustoista, heijastimista yms yms.
Viime päivinä on avattu muutamakin ketju youtube-videoille joissa on kymmenittäin linkkejä liittyen valaisuun ja varusteisiin sitä varten.

Jos uhraat vielä tunnin tai pari etsiskelynn, niin uskon että löydät oikeille jäljille.
Konditiona

Re: Budjettiluokan kotistudiota miettimässä

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

-vilho- kirjoitti: Halvalla ei ilmeisesti koskaan saa hyvää.. ..kaipaisin hieman vinkkejä millasta perussettiä kannattaa miettiä, minkä merkkistä tavaraa ja saisko vielä koko setin yhdestä paikasta hankittua.
Halvalla saa hyvää, mutta halvalla ei saa hyviä tuotteita. Eli halvalla hyvää tarkoittaa usein DIY-linjaa, puolivalmiita tuotteita tai kekseliäitä hankintakanavia.

On paljon parempi hankkia vähemmän mutta parempaa. Muutama hyvä ja laadukas tuote joita opetellaan käyttämään monipuolisesti on paljon parempi ratkaisu kuin iso läjä kaikenlaista rihkamaa. Jos rahaa on vähän, satsaa laatuun ja osta kerralla riittävän hyvää sen sijaan että hankkisit saman tien hajoavaa ja "pieneksi käyvää" rihkamaa.

Varjoista sun muusta varsin tutustumisen arvoisia voivat olla Elinchromen varjot. Niillä tuppaa olemaan pitkä käyttöikä, jos olen asian oikein ymmärtänyt. Myös erilaisissa Photoflexin vermeissä on käsittääkseni hinta-laatu-kestävyyssuhde aika kohdallaan. (Korjatkoon viisaammat jos olen väärässä.) Niistä tutustumisen arvoisia sinulle voisivat olla mm. tältä sivulta...

http://studiovarustamo.workspace8.smile ... Groups=316

...löytyvät heijastinpidike 12460, 81cm heijastin-diffuusori 12459, 114cm kaksoisvarjo 12462 ja 195x195 diffuusiokangas 14503 (josta DIY-foorumissa keskustelua).

Näistä voi olla hyötyä asioiden pohtimisessa....

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 67&start=0
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12639878
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12640702

Toivottavasti noista lätinöistä on hyötyä.
aminof

Viesti Kirjoittaja aminof »

Varo vaan, samasta lähtökohdasta kuin sulla, munkin mopo lähti käsistä (ks. allekirjoitus) . Mm. Digitarvikkeen 29,90 jalat x 3 kannattelee SB:itä, Rajalasta hankitut Kaiserin varjonpitimet jne. (varo Hama-merkkisiä, varjo ei käänny salaman mukana), manfrottot myös hyviä. Varjoja iso nippu, läpiammuttavia,heijastavia ja yksi brollyboxi(lisää sälää tulossa....)

CLS on vaan niin.....mainio.
Konditiona

No onneks mulle ei oo käyny noin ku aminofille!

;-)
Mikael K.
Viesti:

Re: Budjettiluokan kotistudiota miettimässä

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

-vilho- kirjoitti:
Eli kaipaisin hieman vinkkejä millasta perussettiä kannattaa miettiä, minkä merkkistä tavaraa ja saisko vielä koko setin yhdestä paikasta hankittua.
Kun surffaat aikasi niin löydät varmasti samat linkit kuin kuka hyvänsä. Vinkkejä löytyy täältäkin hyvin.

Minä rakensin oman kotistudion kaikista linkeistä löytämäni infon perusteella. Rakensin ja rakennutin laitteet sen pohjalta millaiset tarpeet näin akuuteimmaksi. Tarvittaessa rakennan lisää laitteita. Omat viritykseni löytyvät Tee-Se-Itse-palstalta.

Yhdellä valolla selviää pitkälle, kun tietää mitä sillä tekee ja miten sitä voi heijastaa tarvittaessa. Kokeilun ja oppimisen edetessä näet mitä tarvitset oikeasti ja voit näin välttää turhat ostokset.

Minulle on aikojen kuluessa kertynyt kolme salamavaloa (Metz 28 ja 45 CT-4 sekä Canonin EX 550). Aloitin kokeilut 45:lla ja myöhemmin sovelsin noita kahta muuta salamaa. Tie lienee loputon tässä suhteessa, joten surffaa, lue ja mieti mitä tarvitset. Siinä säästää ainakin hermoja. Rahasta en tiedä ellet pyri tekemään tarvitsemaasi itse tai hankkimaan vain välttämättömän.
aminof

Konditiona kirjoitti:No onneks mulle ei oo käyny noin ku aminofille!

;-)
En mä nyt ihan noinkaan sanoisi. Ajattele nyt, sun FXiinhän menee virta päähän kun ne sillai ylösalasin.. mulla sentään saa tököttää lattialla tolppien nokassa;-)
Konditiona

aminof kirjoitti:

;-)
En mä nyt ihan noinkaan sanoisi. Ajattele nyt, sun FXiinhän menee virta päähän kun ne sillai ylösalasin.. mulla sentään saa tököttää lattialla tolppien nokassa;-)
Ne mun äfäksät osaa roikkua kattokiskoista ihan mukavasti - vähän niin kuin Tarzan liaaneista. Ja ne on melkoisia välkkyjä vaikka käyttävätkin joskus sateenvarjoja sisällä.

Tänään esittelin nopeasti paikan taas yhdelle kiinnostuneelle palstalaiselle, jolla saattaa olla joskus sille jopa hyötykäyttöäkin. Vaikutti ihan kiinnostuneelta ja näytti niin kuin olisi jossain määrin tykännyt mun DIY- ja keksitään itse lisää -asenteesta. Odotellessa leikin ja testailin joitain yksinkertaisia kahden lampun juttuja. (Hunajakenno kuuppaan, värikalvo pitimeen ja punertavankukertavankikertävä läikkä taustaksi + metrinen softboxi sivulta + refla.)

On vähän käynyt mielessä että pitäisikö rakentaa kaksi isoa boxia: iso octa jossa lamppu sisällä + kapea ja korkea boxi säädettävällä leveydellä. Molemmat houkuttavat. Sen kapean vois lätästä kattoon "taivasvaloksi" ja octaa taas voisi käyttää vaikka mihin. Jos teen noi, niin teen sitten molempiin tummat reunat rajaamaan valoroiskeita.
aminof

Konditiona kirjoitti:
aminof kirjoitti:

;-)
Ne mun äfäksät osaa roikkua kattokiskoista ihan mukavasti - vähän niin kuin Tarzan liaaneista. Ja ne on melkoisia välkkyjä vaikka käyttävätkin joskus sateenvarjoja sisällä.
Ihan kateuttanihan minä... Oikeasti hienon systeemin olet tehnyt.

Mutta, jotta ei menisi ketjun varastamiseksi niin Viholle pari vinkkiä:
http://www.speedgraphic.co.uk/prod.asp? ... rella+Slot
Tuommoista härpäkettä saa ainakin Tampereen Rajalan hyllysta, hintaa 36,-. Manfrotton vastaava aivan yhtä pätevä.
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=803

Tällainen Digitarvikkeen brollyboxi on myös tosi kätevä, SB600 riittää vallan hyvin valon lähteeksi.

http://i186.photobucket.com/albums/x115 ... rjo007.jpg

Laitan, heti kun kerkiän, tuonne DIY puolelle kuvan viiden euron säädettävästä heijastimen pitimestä, jonka saa kiinni mihin tahansa jalustaan jossa 1/4 kierre.

Kondi, mä voisin ottaa tuon brollyboxin joskus mukaan, kokeillaan äfäksien ja SB600:sten kanssa kanssa miten tuon lennättämä valo todella poikkeaa oikeista softaboxeista.(ja ihan senkin takia että olen tuolta iibeistä kattellu kiinalaista 70x100 softaboxia käytettäväksi kahdella SB600:lla.)
Konditiona

aminof kirjoitti:
Konditiona kirjoitti:Ne mun äfäksät osaa roikkua kattokiskoista ihan mukavasti
hienon systeemin olet tehnyt.

Digitarvikkeen brollyboxi

Kondi, mä voisin ottaa tuon brollyboxin joskus mukaan, kokeillaan äfäksien ja SB600:sten kanssa kanssa miten tuon lennättämä valo todella poikkeaa oikeista softaboxeista.
Kiitos kehuista! Ne imartelevat. Kun on itse suunnitellut + rakentanut tilan alusta loppuun - rälläkkähommista rampin maalaamiseen ja kattokiskojen asentamisesta pölyjen pyyhkimisee - niin kaikki kehut ja haukut ottaa ehkä vähän henkilökohtaisemmin kuin olisi järkevää.

Tuon Digitarvikkeen trollyboxin lisäksi kannattaa varmaan tutustua myös tuohon Photoflexin versioon samasta aiheesta samoin kuin muihinkin Photoflexin isompiin varjoihin. Ne näyttävät minun silmääni aika toimivalla tavalla ideoiduilta halvasta hinnasta huolimatta.

Kaikki kokeilut kiinnostavat. Jutellaan niistä lisää yksäreinä. Jos ketjun aloittaja haluaa tulla tutustumaan mun ratkaisuihin niin siitä vain yksäriä kehiin.
Hanes

Viesti Kirjoittaja Hanes »

Sopii ehkä tähän topickkiin..

Olen miettinyt että jos laittaisi rahaa pocketwizardeihin niin kuin nehän menevät salamaan kiinni erillisellä piuhalla.. ja Sb-600:sessahan ei semmoista mahdollisuutta ole kuin esim. sb-800 että siihen saisi piuhan kylkeen kiinni.. Niin toimiikohan jos laittaa salamaan kiinni semmoisen erillisen salamakenkäpalikan mihin sen piuhan saisi kiinni?

Toivottavasti joku sai edes selvää.
aminof

Käytännössä tuo onnistuu mutta periaatteessa siinä ei ole järkeä. Saat liitettyä SB600:n alle hotshoe palikan jossa on pc-liitäntä, edellyttäen että teipaat umpeen kaikki muut kontaktit paitsi keskinastan, muuten voi salami kärvähtää. Sb600 kyllä läiskähtää, mutta vain täydellä teholla. Joutuisit säätämään kohteeseen osuvaa tehoa joko salaman etäisyyttä muuttamalla tai himmentämällä harmaageelikalvoilla tms talouspaperilla,suodatinpussilla jne. Eli et kovin hallittavasti tai helposti. Tuollaiseen strobisti hommeliin sopii joko vanha käsisäätösalama tai uusi hiukan kallimpi, esim SB800 jossa on manuaalisäädöt.
Radiopopperit ovat toistaiseksi ainoat radiolaukaisimet jotka välittävät iTTL tiedon, niiden kanssa Sb600:kin pelaa. Mut radiopopperit maksaa....Usd 180 lähetin ja saman verta vastaanotin.
Hanes

Jotenkin arvelin että ei tommonen hotshoe systeemi vois tehdä tätä helpoksi.. Eli pitää sitten päivittää sb-800 tai keksiä jotain muuta.
AnttiH

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

aminof kirjoitti:...Sb600 kyllä läiskähtää, mutta vain täydellä teholla. Joutuisit säätämään kohteeseen osuvaa tehoa joko salaman etäisyyttä muuttamalla tai himmentämällä harmaageelikalvoilla tms talouspaperilla,suodatinpussilla jne. Eli et kovin hallittavasti tai helposti. Tuollaiseen strobisti hommeliin sopii joko vanha käsisäätösalama tai uusi hiukan kallimpi, esim SB800 jossa on manuaalisäädöt.
Kyllä SB-600:ssa on manuaalisäädöt. Kelpaa tuollaiseen käyttöön siinä missä SB-800:kin.
kirahvikus

Viesti Kirjoittaja kirahvikus »

AnttiH kirjoitti:
aminof kirjoitti:...Sb600 kyllä läiskähtää, mutta vain täydellä teholla. Joutuisit säätämään kohteeseen osuvaa tehoa joko salaman etäisyyttä muuttamalla tai himmentämällä harmaageelikalvoilla tms talouspaperilla,suodatinpussilla jne. Eli et kovin hallittavasti tai helposti. Tuollaiseen strobisti hommeliin sopii joko vanha käsisäätösalama tai uusi hiukan kallimpi, esim SB800 jossa on manuaalisäädöt.
Kyllä SB-600:ssa on manuaalisäädöt. Kelpaa tuollaiseen käyttöön siinä missä SB-800:kin.
Siis SB-600 välähtää vain manuaalisäädöillä tuollasen skyportin/PW:n kanssa, kunhan siinä on sellanen kenkä (esim Hama Salamasovite 6950) Ymmärränkö oikein?
Hanes

Siis voiko Sb-600 nyt kärähtää vai ei?
Kävin tossa rahalassa kattelemassa sb-800, joka tulee joka tapauksessa kaveriksi.. Mutta tarviiko alkaa päivittämään se SB-600. Kysäsin rajalassa että käykö niin sain ympäripyöreitä vastauksia.
mrl586

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Hanes kirjoitti:Siis voiko Sb-600 nyt kärähtää vai ei?
Mikä tahansa elektroninen laite voi kärähtää.
Canon PowerShot A510 | Canon PowerShot A710 IS | Canon EOS 400D | Canon EOS 450D
Pentax K200D
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

kirahvikus kirjoitti: Siis SB-600 välähtää vain manuaalisäädöillä tuollasen skyportin/PW:n kanssa, kunhan siinä on sellanen kenkä (esim Hama Salamasovite 6950) Ymmärränkö oikein?
SB-600 saa välähtämään myös ns. "tyhmänä orjana" hankkimalla siihen erillisen orjakennon.
Konditiona

tikittäjä kirjoitti: Elinchrom D-lite 2...

Ensimmäistä studiosalamasettiä olen ostamassa ja olen päätynyt valitsemaan tuon. En tiedä onko aloittelijalle paras vaihtoehto mutta kertokaa jos jokin muu setti toimis paremmin. Lähettimellä tarkoitus käyttää kameran irtosalamaa kolmantena valona. Riittääköhän kyseisen setin tehot kokovartalokuvien valaisuun? Eli pieniä potretteja, kokovartalokuvia ja siitä pienempiä olis tarkoitus kuvata.
Tehot riittävät melko varmasti paremmin kuin hyvin. Isompi ongelma tulee tuosta ajatuksestasi käyttää kameran irtosalamaan kolmantena tuikkuna. Suosittelisin hyvin vakavasti luopumaan moisesta ajatuksesta. Käytä mieluummin vaikka sopivia heijastimia "kolmantena valona".

Studiosalamalaitteiden suurimmat edut eivät suinkaan ole kyky tuottaa paljon valoa vaan...
- Ohjausvalot... näet jo kuvatessa miltä lopputulos tulee näyttämään.
- Mahdollisuus muokata halutulla tavalla valoja ja valaisimia.
- Mahdollisuus luoda toimiva järjestelmä - siis toistensa kanssa saumattomasti yhteensopiva kokonaisuus.

Jos otat irtosalaman kanssa kohkaamiseen mukaan studiosalamoiden käyttöön, hukkaat noista kolmesta tärkeimmästä edusta vähintään suurimmaksi osaksi jokaisen. Silloin olisi jo paljon viisaampaa jättää studiovalot ostamatta ja käyttää rahat toiseen ja kolmanteen irtosalamaan.

Kahdella valolla voi saada todella paljon aikaan jos panostaa heijastimien käyttöön ja valon/varjon ymmärtämiseen kunnolla. Perussetti olisi sitten kolme samanlaista valoa + säläpuoli. Kahdesta valosta on siihen aika lyhyt matka.
Hanes

Samaan osastoon menee.. Mitäs muita hyviä radiolähettimiä on olemassa kuin pocket wizardit..
Wizardeja on katteltu ja ihmetelty mutta vähän vielä mietityttää että pärjäisikö halvemmilla..
Vastaa Viestiin