Ruokakuvaus
-
Ruokakuvaus
En taaskaan löytänyt haulla, mutta tuskin tämä aihe saa taas kommentteja, että "hommaa ammattikuvaaja, toope".
Noh, ennakkoluulottomasti kysyn, että miten otetaan hyviä ruokakuvia. Linkkejä kuviin saa laittaa, valoituksesta, varjoista, photaroinnista, ihan mistä tahansa.
Kaveri tahtoisi tehdä ruokablogin ja minä lupauduin joskus ruokapalkalla kuvaamaan tekeleitä, raahaanko siis studiovehkeet mukaan vai riittääkö pikkuräpsyt ja sivelenkö ruoat vaseliinilla vai laitanko linssiin.
Sen ainakin olen huomannut, että ruokakuvissa käytetään suuria aukkoarvoja ja sellasta, pienimpiin herkkuihin lienee paras käyttää makroa.
Kiitos etukäteen fiksuista vastauksista.
Noh, ennakkoluulottomasti kysyn, että miten otetaan hyviä ruokakuvia. Linkkejä kuviin saa laittaa, valoituksesta, varjoista, photaroinnista, ihan mistä tahansa.
Kaveri tahtoisi tehdä ruokablogin ja minä lupauduin joskus ruokapalkalla kuvaamaan tekeleitä, raahaanko siis studiovehkeet mukaan vai riittääkö pikkuräpsyt ja sivelenkö ruoat vaseliinilla vai laitanko linssiin.
Sen ainakin olen huomannut, että ruokakuvissa käytetään suuria aukkoarvoja ja sellasta, pienimpiin herkkuihin lienee paras käyttää makroa.
Kiitos etukäteen fiksuista vastauksista.
-
- Viesti:
Hommaa... No ei.
Ruokakuvaus ei ole oikein mun juttu, mutta pari kuvaa olen ottanut ja jonkun verran siihen koulutustakin saanut, niin...
Monet ruokakuvaajat sanovat, että paras valo kuvaukseen on luonnonvalo, eli ikkunan eteen vaan. Lämminruoka pitäisi olla lämmintä ja tuoretta (lue: juuri valmistettua) muuten se ei näytä hyvältä.
Annokset pitää olla hieman pienempiä kun normaalisti, muuten se lautanen näyttää liian täydeltä. Ruokakuvauksessa taitaa ne vaseliini ja hammastikku viritykset olla historiaa, nykyään pitää annoksen näyttää luonnolliselta.
Polttoväli ja aukko pitää sitten valita oman mieltymyksen ja kuvattavan annoksen mukaan. Jossain annoksissa toimii se, että lautanen on epäterävä osittain ja joskus pitää koko annoksen näkyä terävänä, toisinaan taas näyttää paremmalta jos annoksesta on osa rajattu pois. Erään ajatusmallin mukaan jokaisesta ainesosasta pitää näkyä ainakin osa.
Mun mielipide ainakin on, että ei voi määrittää johonkin kuvaukseen tarvittavaa kameran asetusta vaan se on se mikä tarvitaan juuri sen kuvan ottamiseen.
Valkoiselle lautaselle ja aterimille saa mustalla pahvilla piirrettyä aika mukavat rajat, varsinkin jos ne on valkoisella liinalla.
Editti taas: Tuli vielä mieleen, että Pukkilan Seppo ainakin kuvaa paljon ruokakuvaa: http://www.zepestudiot.fi
Ruokakuvaus ei ole oikein mun juttu, mutta pari kuvaa olen ottanut ja jonkun verran siihen koulutustakin saanut, niin...
Monet ruokakuvaajat sanovat, että paras valo kuvaukseen on luonnonvalo, eli ikkunan eteen vaan. Lämminruoka pitäisi olla lämmintä ja tuoretta (lue: juuri valmistettua) muuten se ei näytä hyvältä.
Annokset pitää olla hieman pienempiä kun normaalisti, muuten se lautanen näyttää liian täydeltä. Ruokakuvauksessa taitaa ne vaseliini ja hammastikku viritykset olla historiaa, nykyään pitää annoksen näyttää luonnolliselta.
Polttoväli ja aukko pitää sitten valita oman mieltymyksen ja kuvattavan annoksen mukaan. Jossain annoksissa toimii se, että lautanen on epäterävä osittain ja joskus pitää koko annoksen näkyä terävänä, toisinaan taas näyttää paremmalta jos annoksesta on osa rajattu pois. Erään ajatusmallin mukaan jokaisesta ainesosasta pitää näkyä ainakin osa.
Mun mielipide ainakin on, että ei voi määrittää johonkin kuvaukseen tarvittavaa kameran asetusta vaan se on se mikä tarvitaan juuri sen kuvan ottamiseen.
Valkoiselle lautaselle ja aterimille saa mustalla pahvilla piirrettyä aika mukavat rajat, varsinkin jos ne on valkoisella liinalla.
Editti taas: Tuli vielä mieleen, että Pukkilan Seppo ainakin kuvaa paljon ruokakuvaa: http://www.zepestudiot.fi
-
Ruokakuvaus
Ruuan kuten myös minkätahansa aiheen onnistunut kuvaaminen edellyttää riittäviä perustietoja kuvauskohteesta.
Ruoka kuvauskohteena on haasteellinen. Jos olet itse tehnyt ruokaa ja ja myös nautit sen aromeista, voit myös onnistua sen kuvaamisessa.
Valitettavan useat julkaistut ruokakuvat ovat tylsiä. Ne ovat kuvia ruoka-annoksista. Hyvän ruokakuvan pitää saada katsojan makuhermot kiihottumaan. Eli tässä sinulle haastetta.
Oheisesta linkistä saat esimakua siitä, miten ruokakuvat "otetaan".
http://digital-photography-school.com/b ... tutorials/
Hyvää ruokahalua.
Ruoka kuvauskohteena on haasteellinen. Jos olet itse tehnyt ruokaa ja ja myös nautit sen aromeista, voit myös onnistua sen kuvaamisessa.
Valitettavan useat julkaistut ruokakuvat ovat tylsiä. Ne ovat kuvia ruoka-annoksista. Hyvän ruokakuvan pitää saada katsojan makuhermot kiihottumaan. Eli tässä sinulle haastetta.
Oheisesta linkistä saat esimakua siitä, miten ruokakuvat "otetaan".
http://digital-photography-school.com/b ... tutorials/
Hyvää ruokahalua.
-
- Viesti:
-
Re: Ruokakuvaus
Valo ratkaisee paljon tai turmelee kaiken. Harjoittele ensin miltä näyttää jollain simppelimmällä ja kestävämmällä lautasellisella. Ideat valojen asettelulle pöllit tietysti isojen poikien ja tyttöjen esittelykuvista joista tsekkaat varjot ym.muuris kirjoitti:Noh, ennakkoluulottomasti kysyn, että miten otetaan hyviä ruokakuvia. Linkkejä kuviin saa laittaa, valoituksesta, varjoista, photaroinnista, ihan mistä tahansa.
Reipas takavalo, peilit, tasovalot ja muut heijastimet edessä täyttämässä ovat nyt pop, kun taas 70 -luvun retrotyyli 20 kipolla pöydässä, täydellä syväterävyydellä ja etuvalolla on äkillinen kuoleman suudelma bisneksille.
-
-
1) Täydellinen tai loistava aiheen tuntemus.muuris kirjoitti:miten otetaan hyviä ruokakuvia.
2) Erinomainen kyky ymmärtää miten lavastaa tai olla lavastamatta (joka myös on lavastamista) kulloinenkin pöperö. Tähän liittyy myös kyky hankkia sopivat loistavan näköiset rekvisiitat joko valmiiksi tai juuri silloin kun niitä tarvitaan. Tähän kohtaan lasketaan myös kyky saada ruoka näyttämään tarvittaessa tuoreelta, kuumalta, pippuriselta, makealta, aniksen tuoksuiselta, mehevältä, helposti paloiteltavalta, rapealta, kalliilta, ainutlaatuiselta, elävältä... Tämä kohta nojaa vahvasti ykköskohtaan siten, että ykköskohta tuo kuvaajalle tiedon esim. siitä, mihin kohtaan ruokakulttuuria kukin pöperö, otin, astia, lavaste-elementti, tunnelma tms. kuuluu ja tämä kohta taas on tarpeellinen jotta homma saataisiin toteutettua oikein.
3) Täydellinen tai erinomainen valon ja varjon hallinta heijastukset mukaan lukien.
4) Täydellinen tai erinomainen syväterävyyden hallinta tilt ja shift mukaanlukien.
5) Kokemus, kokemus, kokemus...
6) Kehitä omaperäisyyttä ja persoonallisuutta kuvaajana, mutta niin että osaat silti pysyä selvästi genrerajojen sisällä. Vasta sitten kun hallitset genrerajat ja niiden noudattamisen täydellisesti, on mahdollista alkaa rikkoa niitä onnistuneesti.
7) Hankkiudu muutamaksi vuodeksi jonkun hyvän ruokakuvaajan assariksi.
Tuossa on aika hyvä alku hyvälle ruokakuvaukselle. Kohtalainen tai siedettävä, mutta kuitenkin vähemmän elitistiseen tai vaativaan käyttöön erittäin kelvollinen ruokakuvaus on toki paljon helpompaa.
Jos haluat harjoitella asiaa, niin treenaa vaikka näillä kolmella asialla: kylmä mehu, omena ja kuuma pihviannos. Siinä vaiheessa kun saat painokelpoista jälkeä sen kylmän mehun (mukana jäät, tasainen huurre lasin pinnassa, pilli, herkullisuus ja hedelmäisyys sekä ennen kaikkea kuvan kyky luoda halua juoda kyseistä mehua), omenan (sen pitää näyttää ainutlaatuiselta, erilaiselta ja paremmalta kuin muut, muun merkkiset, malliset, väriset, kokoiset... omenat, sen täytyy houkutella haukkaamaan ja siinä omenassa pitää olla virheetön valmistajan tarra mukana ilman että se tarra mitenkään pilaa kyseisen omenan houkuttelevuutta) ja pihviannoksen (lihan pitää näyttää murealta, kuumalta, tuoreelta, lihaisalta, sen pitää olla kostea olematta muovinen tai gelatiininen, kasvisten ja muussin pitää näyttää tuoreilta ja raikkailta, annoksen pitää höyrytä vähän mutta niin ettei höyry pilaa kuvan teknistä onnistumista) kanssa, voit aika huoletta tarjoutua kuvaamaan hyviä ruokakuvia kaverillesi. Saattaa kuitenkin olla että siinä vaiheessa ruokapalkka tarkoittaa aika montaa annosta runsain lisukkein.
Kannattaa muuten katsella läpi hyviä ruokakuvia ja miettiä tarkkaan että miten ne on toteutettu. Sitten kun osaa kuvaa katsomalla sanoa, missä ja millaiset valot ovat, millä ruoka on tai ei ole sivelty, mikä putki, millaisin väännöin (tilt ja/tai shift), miksi juuri tuo yrttikimppu juuri tuossa kohtaa leikkuulaudan vierustaa, mistä juuri noita yrttejä saa hyvännäköisinä, miten saadaan kaljapullon etiketti näyttämään hyvältä, ehjältä, suorassa olevalta, kuinka löydetään täysin kolhuton ja naarmuton kaljapullo sen täydellisen etiketin kanssa jne. jne. jne. Sitten kun kaikki tuo on osaamispääomana kallon sisällä... Silloin aletaan olla aika lähellä hyvän ruokakuvaamisen edellytyksiä.
Ruokakuvaus on erittäin vaikea alue ja hyvin harva osaa sitä hyvin - edes erinomaisista ammattikuvaajista. Jos tarvitaan loistavia kuvia niin perusohje ei ole että hanki ammattilainen vaan hanki erittäin tarkkaan valittu ammattilainen äläkä ketä tahansa ammattilaista.
-
JackRabbit kirjoitti: Pukkilan Seppo ainakin kuvaa paljon ruokakuvaa: http://www.zepestudiot.fi
Molemmat näyttävät varsin hyviltä. Molempien gallerioista saa varmaankin ammennettua aika paljon kaikenlaista.ppotka kirjoitti:Potkastudios.fi > Laura Riihelä
(Tosin tuo ppotkan heitto näyttää enemmänkin oman firman maksuttomalta mainokselta. Olen aika varma että ppotkalla on tietämystä ja kompetenssia aiheesta ja sen tekijöistä niin paljon että hän olisi halutessaan osannut nimetä myös muutaman oman firman ulkopuolisen ruokakuvaajan.
Tätä ei ole sanottu missään ilkeily- tai piikittelymielessä vaan sen takia, että olen itse joutunut pohtimaan aika vakavasti sitä, että mitä oman firman toimintaan liittyvää voi tai ei voi tuoda täällä esille enkä ole oikein saanut moisiin pohdintoihin mitään tolkkua joten olen vetänyt varsin yltiövarovaista linjaa ja tiedustellut yhtä asiaa ylläpidon suunnasta.)
-
-
- Viesti:
Itse en ole muutamaa poikkeusta lukuunottamatta juurikaan ottanut ruokakuvia, mutta aika monta tuhatta muiden ottamaa sellaista on tullut säädettyä.
Värit ovat aika tärkeä juttu jos haluaa että kuvat näyttävät hyvälle muidenkin silmiin. Eli käytä värinhalintaa ihan alusta asti ja koko projektin ajan. Kalibroi monitorisi, mutta älä luota pelkästään siihen, opettele myös käyttämään Eyedropperia ja värien prosenttiarvoja.
Tarkka värivastaavuus kuvatun kohteen ja lopullisen kuvan välillä on hyvä lähtökohta, mutta älä myöskään pelkää joskus korostaa joitain värejä. Sillä tavalla saadaan ruokakuviin hehkua ja hyvännäköisyyttä. Vältä kuitenkin ylilyöntejä. Vihannekset ja hedelmät ovat yleensä helpompia säädettäviä kun esim. liha.
Vihanneksista ja hedelmistä otetuissa kuvissa esiintyy paljon hyvin lähelle puhtaita päävärejä. Digikameralla otetuissa kuvissa taas esiintyy usein pientä murtoefektiä noissa väreissä. Opettele puhdistamaan värejä esim. akromaattisesti. Itse olen tykännyt tehdä tätä CMYK-arvojen avulla, tämähän on mahdollista Photoshopissa vaikka kuva olisi RGB-muodossa.
Kalibroitu tulostin olisi tietysti hyvä homma, silloin voisit näyttää kuvia myös muille. Kolmannen osapuolen mielipide voi joskus olla todella hyödyllinen.
Värit ovat aika tärkeä juttu jos haluaa että kuvat näyttävät hyvälle muidenkin silmiin. Eli käytä värinhalintaa ihan alusta asti ja koko projektin ajan. Kalibroi monitorisi, mutta älä luota pelkästään siihen, opettele myös käyttämään Eyedropperia ja värien prosenttiarvoja.
Tarkka värivastaavuus kuvatun kohteen ja lopullisen kuvan välillä on hyvä lähtökohta, mutta älä myöskään pelkää joskus korostaa joitain värejä. Sillä tavalla saadaan ruokakuviin hehkua ja hyvännäköisyyttä. Vältä kuitenkin ylilyöntejä. Vihannekset ja hedelmät ovat yleensä helpompia säädettäviä kun esim. liha.
Vihanneksista ja hedelmistä otetuissa kuvissa esiintyy paljon hyvin lähelle puhtaita päävärejä. Digikameralla otetuissa kuvissa taas esiintyy usein pientä murtoefektiä noissa väreissä. Opettele puhdistamaan värejä esim. akromaattisesti. Itse olen tykännyt tehdä tätä CMYK-arvojen avulla, tämähän on mahdollista Photoshopissa vaikka kuva olisi RGB-muodossa.
Kalibroitu tulostin olisi tietysti hyvä homma, silloin voisit näyttää kuvia myös muille. Kolmannen osapuolen mielipide voi joskus olla todella hyödyllinen.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viesti:
No joo tappeluksihan tämä taas meni, mutta...kapama-7 kirjoitti:Kas kun et ottanut hernettä nenään muista linkeistä. Mainostahan nekin?Konditiona kirjoitti: Tosin tuo ppotkan heitto näyttää enemmänkin oman firman maksuttomalta mainokselta.
kapa
Mä olen Tampereen miehen kanssa vähän samoilla linjoilla, että mikä on sopivaksi katsottua mainostusta täällä foorumilla?
Onko se sopivaa, että jokaiseen vähänkin hääkuvausta käsittelevään ketjuun joku spämmää, "Minä otan hääkuvia edullisesti, sivuiltani löytyy lisätietoa www.maailmanparashaakuvaaja.com" tai se, että allekirjoituksessa on linkki firman sivuille, kuten Petterilläkin tässä aiheessa tai se kuten tässä aiheessa Pekka ilmoitti satunnaisesti oman firmansa osoitteen, koska se tuki asian kertomista.
Siitä tämä on kyllä mukava forum, että tämä on suljettu, eikä näin ollen täällä kannata turhaan levitellä osoitetta hakukonerobotteja varten. Täältä nämä spämmääjät ovat poissa, toisin kuin eräiltä muilta forumeilta.
-
- Site Admin
- Viesti:
Firmojen harjoittama mainostaminen on tietysti Foorumilla kiellettyä. Toisaalta asia ei ole ihan yksinkertainen. Aina mainostaminen ei ehkä ole niin tietoista. Toisaalta on myös turha kuvitella, etteikö ylläpito tai foorumin käyttäjät ymmärtäisi, milloin on kysymys tietentahtoisesta mainonnasta.JackRabbit kirjoitti:
...mikä on sopivaksi katsottua mainostusta täällä foorumilla?
Itse olen sitä mieltä, että tökeröt mainostamisyritykset toimivat itseään vastaan. Yksikään vakavasti otettava firma ei hoida mainontaansa keskustelufoorumeilla.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
Toi sun linkki ei toimi, eiku... ;)JackRabbit kirjoitti:"Minä otan hääkuvia edullisesti, sivuiltani löytyy lisätietoa www.maailmanparashaakuvaaja.com" tai se, että...
-
- Viesti:
Olen pahoillani, jos ketjun aiheeseen liittyvä vinkkini kuvaportfolioon tulkitaan mainostamiseksi. Se ei ollut tarkoitus. Olen kylläkin hyödyntänyt digicamera.netiä esimerkiksi rekrytilanteissa ja muutamassa muussakin tapauksessa, jotka ovat liittyneet suoranaisesti Potkastudiosin liiketoimintaan, ja olleet samalla vailla mitään sidosta keskusteluaiheisiin. Näissä tapauksissa olen aina tarjonnut aineistoa ylläpidon harkittavaksi. Osa on käytetty ylläpidon päättämällä tavalla, osasta on kehotettu tekemään maksullinen ilmoitus.armih kirjoitti:Firmojen harjoittama mainostaminen on tietysti Foorumilla kiellettyä. Toisaalta asia ei ole ihan yksinkertainen. Aina mainostaminen ei ehkä ole niin tietoista. Toisaalta on myös turha kuvitella, etteikö ylläpito tai foorumin käyttäjät ymmärtäisi, milloin on kysymys tietentahtoisesta mainonnasta.JackRabbit kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että tökeröt mainostamisyritykset toimivat itseään vastaan. Yksikään vakavasti otettava firma ei hoida mainontaansa keskustelufoorumeilla.
Ruokakuvauksessa asiakkaitamme ovat esimerkiksi Fazerin, Valion, Ingmanin, SOK:n, HK:n ja vastaavien kaltaiset yritykset. Kuten Armikin toteaa, tämä keskustelufoorumi ei todellakaan voi olla Potkastudiosille mainosfoorumi.
-p-
pekkapotka.com
-
- Site Admin
- Viesti:
Kirjoitin ihan yleisellä tasolla. Tarkoitus ei ollut viitata sinuun. Muistan kyllä, että olet kysynyt epäselvissä tilanteissa ylläpidon mielipidettä ja toiminut sen mukaisesti.ppotka kirjoitti:Olen pahoillani, jos ketjun aiheeseen liittyvä vinkkini kuvaportfolioon tulkitaan mainostamiseksi. Se ei ollut tarkoitus. Olen kylläkin hyödyntänyt digicamera.netiä esimerkiksi rekrytilanteissa ja muutamassa muussakin tapauksessa, jotka ovat liittyneet suoranaisesti Potkastudiosin liiketoimintaan, ja olleet samalla vailla mitään sidosta keskusteluaiheisiin. Näissä tapauksissa olen aina tarjonnut aineistoa ylläpidon harkittavaksi. Osa on käytetty ylläpidon päättämällä tavalla, osasta on kehotettu tekemään maksullinen ilmoitus.armih kirjoitti:Firmojen harjoittama mainostaminen on tietysti Foorumilla kiellettyä. Toisaalta asia ei ole ihan yksinkertainen. Aina mainostaminen ei ehkä ole niin tietoista. Toisaalta on myös turha kuvitella, etteikö ylläpito tai foorumin käyttäjät ymmärtäisi, milloin on kysymys tietentahtoisesta mainonnasta.JackRabbit kirjoitti:
Ruokakuvauksessa asiakkaitamme ovat esimerkiksi Fazerin, Valion, Ingmanin, SOK:n, HK:n ja vastaavien kaltaiset yritykset. Kuten Armikin toteaa, tämä keskustelufoorumi ei todellakaan voi olla Potkastudiosille mainosfoorumi.
-p-
Viimeksi muokannut armih, Syys 13, 2008 6 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
En minä sitä tulkinnut mainostamiseksi vaan mainitsin että se näyttää siltä. Vähän sama ero kuin sanoa pehmolelusta että se on jäniksen näköinen tai luulla sitä jänikseksi.ppotka kirjoitti:Olen pahoillani, jos ketjun aiheeseen liittyvä vinkkini kuvaportfolioon tulkitaan mainostamiseksi. Se ei ollut tarkoitus.
Korostaakseni sitä että kyse ei ollut mistään vakavasta tai totisesta toitottamisesta pistin vielä kyseisen kohdan sulkeisiin. Ja vähän niin kuin vihjeenä heitin että sulla olisi varmasti kompetenssia mainita muitakin - oman firman ulkopuolisia - alan osaajia. Eli koitin ottaa tietyn periaatteellisen asia esiin törkkäämättä ketään rintaan liian lujaa.
Pahoittelut täältä päin jos sohaisin liian tökerösti. Se ei ollut tarkoitus. Eikä tuossa ollut mukana mitään herneen vetämistä mihinkään kapaman vaikka kapama sellaista vaikutelmaa yrittääkin syystä tai toisesta syöttää.
-
- Viesti:
Kuvat kertovat enemmän kuin 1000 sanaa. Kiitos pekka.ppotka kirjoitti:Potkastudios.fi > Laura Riihelä

-
Nostetaampa vanhaa ketjua ylöspäin, jos jotakuta sattuis kiinnostamaan. Olen luonnut kotikokkiin ohjeet ruokakuvamiseen (kuvien pitäisi päivittyä lähiaikoina.)