Aloittelevan kotistudiosetti

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
vompo
Viestit: 14
Liittynyt: Heinä 02, 2008 15 : 25

Aloittelevan kotistudiosetti

Viesti Kirjoittaja vompo »

Elikkäs, otsikko kertookin varmaan ytimekkäästi sen, mitä tulen kysymään, mutta siis. Millainen tulisi olla tai millaista settiä suosittelette aloittelevalle kuvaajalle, joka haluaisi pistää pystyyn studion, siis tarkoitan aloittelevalla sitä, että on alkanut kiinnostamaan kuvaaminen studiossa. :)

Millaiset tarvikkeet tarvitsen siihen, kun on näitä sateenvarjoa sun muuta.. ? Ja millaista salamaa suosittelette, ei mitään kalliimpaa, ekaksi salamaksi tulisi, mutta olisi kiva, että jos jossain vaiheessa saisi tämän kotistudion kasaan, niin peli toimisi myös siellä! Runkona mulla on Nikon D50.

Tosiaan on kiinnostus herännyt mm. ihmisten kuvaamiseen, muuallakin, kuin ulkona... ja sisällä huonoissa puitteissa.. Joten kertokaahan viherpeukalolle, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, millaisella varustuksella. :=)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viestit: 6382
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Laitapas ensin hakuun vaikkapa sana kotistudio, tutki tuloksia ja kysy sitten, jos jäi vielä kysyttävää... Ja voihan sitä muillakin hakusanoilla kokeilla...

Tässä muutama osuma:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12627628
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=35001
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=24595
vompo
Viestit: 14
Liittynyt: Heinä 02, 2008 15 : 25

Viesti Kirjoittaja vompo »

kiitos!

katselin ketjuja ja poimin esim. tämän sieltä: http://www.majgaj.com/blog/blog.pl?id=103 , mietin kuitenkin, että tuossahan on käytetty sateenvarjoina ihan normaaleja varjoja, vaikuttaisiko se mitenkään, että sijoittaisinkin niiden sijaan ihan oikeisiin studiovarjoihin?
vompo
Viestit: 14
Liittynyt: Heinä 02, 2008 15 : 25

Viesti Kirjoittaja vompo »

ja mitä eteenpäin selailee, niin toiset väittävät, että tämä raksavalojen käyttö olisi ihan turhaa, että hieman enemmän sijoittamalla saisi ihan oikeat studiovalot, kannattaako tähän "tee-se-itse" hommaan sitten lähteä?

löytyykö mistään nettikaupasta tai kaupoista yleensäkään valmiita studiosettejä?
-kake-
Viestit: 3283
Liittynyt: Heinä 31, 2007 8 : 30

Viesti Kirjoittaja -kake- »

vompo kirjoitti: löytyykö mistään nettikaupasta tai kaupoista yleensäkään valmiita studiosettejä?
Löytyy, pari ekana mieleen tulevaa:
http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=89
http://www.cyberphoto.fi/pri_studio_fi.php
http://www.rajalacamera.fi/www/order.php?af=&card=82
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Täältä löytyy halppissarjaa. Menee harrastajasettinä mutta ei sen vakavempaan menoon.
Katso studiosalamoissa että ohjausvalo on kirkkaampi kuin 60W niin saat edes mallin pupillit supistumaan.

http://foto-walser.biz/shop/default.asp ... &ST=3&CT=4
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Opettelemista voi tehdä melkein millä vain. Voi olla hyvä opetella jonkin verran ennen kuin hankkii mitään niin tietää vähän paremmin että mitä pitäisi tai ei pitäisi hankkia.

Raksavaloilla tai jollain vastaavalla pääsee opettelussa alkuun. Niillä pääsee jonkin verran sisälle siihen, että mitä, miten ja miksi pitää tehdä kun käsittelee valoa. Niihin ei pidä uhrata kovin montaa euroa, sillä aika pian askelletaan niistä ulos.

Heijastimia, diffuusoreita, varjostimia, pitimiä, puomeja sun muuta voi askarrella itse. Kannattaa käydä lukemassa DIY-foorumia ja köyhän kuvaajan kikkapalstaa. Niiltä voi saada hyviä ideoita. Juutuubistakin on nykyisin melko paljon apua.

Sitten kun tulee aika hankkia varsinaiset studiosalamat, niin niitä tarvitaan vähintään kaksi kappaletta. Päälle tarvitaan paljon kaikenlaista muuta sälää, josta osan voi askarrella itse, osaa ei.

Studiomeiningissä keskeistä on valon hallitseminen, ei pelkkä tuottaminen. Se hallitseminen sisältää valon tuottamista, muokkaamista, kohdistamista ja tappamista. (Öööö... tällaisella välillä kiihkeähenkiseksikin menevällä palstalla haluan vielä tarkentaa, että kyse on valon tappamisesta ja sitä tappamisharrastusta ei saa laajentaa nisäkkäisiin jotka eivät sano "ammuu", "mööh" tai "enmää nhiin baljonoo juanu etten voish ajaa". )

Kannattaa muutenkin panostaa valon ja varjon näkemiseen ja tutkimiseen niin live-elämässä, maalaustaiteessa, valokuvagallerioissa kuin missä vain muuallakin.

Kuvaustila on aina oleellinen osa sitä, miten valo käyttäytyy. Niinpä se pitää myös osata hallita. Asia helpottuu jos voi käyttää aina samaa tilaa ja jos se tila on moiseen käyttöön kelvollinen.

Hyvää harjoittelemista voi tehdä myös ilman minkäänlaisia studio- tai muitakaan omia valontuottamislaitteita. Tässä sarja yksinkertaisia harjoitteita, joita kokeilemalla opit valosta, varjosta, valonrakentamisesta ja studiotyöskentelemisestä:
- kuvaa tutusta ihmisestä hyvä silhuettikuva
- kuvaa ihminen niin että tausta tulee mustaksi
- kuvaa ihminen niin että sama tausta tulee valkoiseksi tai menee tasaisella tavalla puhki
- kuvaa kiiltävä metalliesine (vaikka ruostumatonta terästä oleva kattila) niin että siinä ei näy heijasteina mitään esineitä, asioita, valaisimia tms.
- kuvaa kananmuna valkoista taustaa vasten mielenkiintoisella tavalla
- kuvaa musta esine mustaa taustaa vasten sävykkäänä ja kontrastikkaana
- kuvaa henkilö niin että kasvot näyttävät todellista kapeammilta
- valaise iso (väh. 1x1m) valkoinen levy tasaisesti ja kuvaa se niin että itse kuvassa jokainen levyn kohta on samaa tummuusastetta eikä missään ole heijastumia tai varjostumia
- Kuvaa nukke ensin myötä-, sivu- ja vastavalossa ja rakenna sitten noista toimiva kokonaisuus, jossa kuvaat nuken.
- Katso henkilökuvia ja mieti millaisella valaistuksella niissä on tuotu korostetusti esiin joko kauneus tai gravitas. (=Sosiaalinen arvovalta, vakavastiotettavuus, mahti, korkea status...)
- Katso henkilökuvia ja etsi niistä väärän värisiä varjoja ja mieti sitten että mistä ne johtuvat.
- Jos onnistut löytämään latteasti ja platkusti valaistuja henkilökuvia niin mieti, että mitä kuvaajalta on mahtanut jäädä tajuamatta ja mitä pitäisi muuttaa.
- Katso hyviä kuvia ja jäljitä valojen paikat ja luonteet mielessäsi. Käytä varjoja ja heijastumia apunasi.
- Opettele käyttämään kätesi kämmenselkää valon laadun tutkimiseen tarkoitettuna tarkkuusinstrumenttina.

Tossa jotain...
Pforsgar
Viestit: 858
Liittynyt: Tammi 18, 2003 16 : 31

Viesti Kirjoittaja Pforsgar »

kohan kirjoitti:Täältä löytyy halppissarjaa. Menee harrastajasettinä mutta ei sen vakavempaan menoon.
Katso studiosalamoissa että ohjausvalo on kirkkaampi kuin 60W niin saat edes mallin pupillit supistumaan.
Miksi pupillit pitää saada supistumaan?

Tuossa on Konditionalla hyvä lista asioista, jotka osaamalla ja hallitsemalla pääsee hyvin alkuun.
t. Peter Forsgård

www.peterforsgard.com
valokuvaaja.kotisivukone.com
peter@peterforsgard.com
Twitter: JPeterF
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Pforsgar kirjoitti: Miksi pupillit pitää saada supistumaan?
Kiva nähdä myös mallin silmien väri.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Pforsgar kirjoitti:
kohan kirjoitti:Täältä löytyy halppissarjaa. Menee harrastajasettinä mutta ei sen vakavempaan menoon.
Katso studiosalamoissa että ohjausvalo on kirkkaampi kuin 60W niin saat edes mallin pupillit supistumaan.
Miksi pupillit pitää saada supistumaan?

Tuossa on Konditionalla hyvä lista asioista, jotka osaamalla ja hallitsemalla pääsee hyvin alkuun.
Kiitos kehuista! Iso osa esim. noista harjoitteistahan on iänkaikkisen vanhoja ja paljon käytettyjä eli ansio kuuluu todellisuudessa kuitenkin muille. Minä lähinnä kokosin muutaman asian yhteen.

Noitten pupillien suhteen... Sellaisissa kuvissa joissa on jotenkin rakkaus tai kiintymys teemana, laajentunut pupilli toimii paremmin kuin supistunut. Supistunut pupilli tuo mielikuvan terävyydestä, tarkkuudesta, huomiokyvystä, oivaltavuudesta sun muusta (ellei ole supistunut millekään "heroinisti fiksas just" -tasolle) kun taas laaja pupilli luo hellyyden, rakkauden, läheisyyden, intiimiyden ynnä muun sellaisen tunnelmaa. Ja nuo mielikuvat ovat niin syvällä ihmisen käyttöjärjestelmässä että ne toimivat ihan riippumatta siitä huomaako katsoja ollenkaan niiden pupillien kokoa vai ei.

Sitten muuta:

Ohjausvalojen teholle antaisin merkitystä erityisesti siinä mielessä että jos ohjausvalot ovat pimeät niin sekavalotilanteet menevät täysin arvaamiseksi - jopa hämärät sellaiset - ja studiossa tai muussa kuvaustilassa ei voi käyttää kuvaamisen tai asettelun aikana taustavalaistusta, koska se sotkee heti ohjausvalojen hyödyntämisen mahdollisuuden.

Jos valot ja piuhat ovat katossa, ei siitä ole kovin pahaa haittaa ettei valojen asettelun ja kuvauksen aikana voi käyttää muuta valoa. Mutta jos käytössä on nippu halpoja ja huteria kittijalustoja ja lattialla luikertelee nippu piuhoja niin silloin saatetaan tarvita jo ihan pelkkään turvalliseen liikkumiseen muutakin valoa kuin ne ohjausvalot - etenkin kun niiden kanssa vekslatessa saattaa joutua kulkemaan suoraan kohti valoa jolloin näkökyky ei ole parhaimmillaan.

Noista soft-box vs. sontikka vs. kuuppa vs. refla vs. irtodiffuusori vs... -jutuista:

Irtodiffuusorit ja läpiammuttavat sontikat tuottavat usein paljon kiertävää valoa. Käytä niitä jos siitä on hyötyä tai vähintäänkin siitä ei ole haittaa. Tai jos voit tappaa kaiken kiertävän valon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Varjostinkangas valon ja diffuusiovimpaimen välisen tyhjän tilan "kääreenä" auttaa usein tuossa paljon.

Tasovalot eli soft boxit tuottavat vähemmän kiertävää valoa mutta ovat kalliimpia. Niiden kanssa voi käyttää myös maskeja ja hunajakennoja. Molempia voi tehdä itsekin. Käytä näitä silloin kun on tarkoitus rajoittaa kiertävä valo minimiin.

Mitä isompi valaiseva pinta, sitä lähemmäs mallia tai kohdetta voit tuoda sen niin että valon kulmat ja luonne näyttävät normaaleilta, luonnolliselta tai "oikealta". Sen vuoksi on parempi vaikkapa hankkia vähemmän mutta isompia valonlähdettä suurentavia vimpaimia. Eli mieluummin kaksi 105cm varjoa kuin kolme 85cm varjo.

Vaikka se lamppu on se todellinen valon lähde, niin aion tässä puhua valon lähteestä siten, että jos käytetään boxia, sontikkaa, heijastinpintaa, irtodiffuusoria tms. niin puhun siitä valon lähteenä jos malliin tai kohteeseen tuleva valo tulee siitä. Tämä selvennyksenä.

Jos käytetään sontikkaa valon lähteenä niin kannattaa muistaa, että valon lähteen todellinen koko on läpimitta miinus varjon varren kiinnityspisteen etäisyys välähdysputken keskiosasta. Eli jos sontikka survaistaan studiosalaman heijastimen läpi kulkevaan kiinnitysputkeen niin 105cm sontikka toimii todellisuudessa 100cm läpimittaisena valonlähteenä. Jos sontikka survaistaan salaman alla, päällä tai vieressä olevaan pitimeen niin sama 105cm sontikka voikin olla käytännössä 105-20=85cm kokoinen valonlähde. Ja saman kaavan mukaan 85-->80cm sekä 85--> 65cm. Tuolla asialla on käytännössä merkitystä ja se kannattaa ottaa huomioon jo vimpaimia valitessaan. Mitä enemmän kiinnityspiste on sivussa, sitä vajavaisemmin sontikat pelaavat ja sitä isompia ja kalliimpia sontikoita joutuu hankkimaan. Tasovaloja tämä asia ei koske, koska niiden kiinnitys on aina (?) optisella keskilinjalla.

Ja vielä tämmöinen asia: suosittelen ehdottomasti tutustumaan studio- ja studiomaiseen työskentelyyn jonkun siinä vähän kokeneemman opastuksella oikeassa studiossa tai vaikka sellaista muistuttavassa tilassa. Tumma/mustaseinäisessä tilassa ehdottomat minimimitat opettelukäyttöön: korkeus 3m, leveys 4m, pituus 6m ja työskentelyyn vähän enemmän. Vaaleaseinäisessä tilassa minimitat opetteluun: korkeus 4m, leveys 4.5m, pituus 8m ja työskentelyyn vähän enemmän. Nuo minimimitat edellyttävät jo aika isojen valaisevien pintojen käyttämisen mahdollisuutta. Jos isoin boxin on 65x65 ja varjot 85cm niin tilan pitää olla vähän isompi (koska valoa ei voi tuoda aina yhtä lähelle) mutta jos on käytössä 105 sontikat, 1x1 boxeja, isoja irtodiffuusoreja tai pingoitettuja diffuusiokankaita, voi tila olla aika pienikin.

Toiste lisää...
Hannanen
Viestit: 12
Liittynyt: Joulu 07, 2007 19 : 32

Viesti Kirjoittaja Hannanen »

Luulen, että Kondis on mun uus idoli :)
Jagster
Viestit: 162
Liittynyt: Loka 22, 2004 10 : 33
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jagster »

Nuo huonemitat edellyttävät sitten vanhan kansakoulun tai rautatieaseman ostamista?
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Hannanen kirjoitti:Luulen, että Kondis on mun uus idoli :)
En hyväksy moista. Olen rutissut läpi ihan liian monta nettikähinää, vinoillut ilkeästi takaisin ja nolannut muiden nolaamiseen panostaneita henkilöitä monta kertaa, joten mua ei voi eikä saa ottaa idoliksi. Ja tässä asiassa olen ihan tosissani.

Lisäksi olen oikeasti todella huono tai enintään keskinkertainen monissa asioissa.

Kolmanneksi... (äkkiä, pitää keksiä joku hyvä syy... nopeesti...) ... ööö ... en oikein henkisesti kestä sellaista idolina olemisen taakkaa. (Tämä on totta. Sellainen on todella ahdistavaa.)

Neljänneksi: kiellän moisen oli minulla valtuuksia siihen kieltämiseen tai ei.

Ota vaikka Potka idoliksi. Se osaa eikä koskaan mollaa aloittelijoita niin kuin monet muut hyvät ja/tai itseään hyvinä pitävät. Se on hyvä merkki, olit sitten aloittelija tai edistynyt. Se kertoo siitä, ettei tarvitse nousta seisomaan toisten kasvoille loistaakseen itse korkeammalla. Se toisten kasvoilla seisominen kertoo aika paljon ihmisestä - myös sellaista, mitä ihminen ei ehkä muilla tavoilla tuo oma-aloitteisesti näkyviin.
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Tumma/mustaseinäisessä tilassa ehdottomat minimimitat opettelukäyttöön: korkeus 3m, leveys 4m, pituus 6m ja työskentelyyn vähän enemmän. Vaaleaseinäisessä tilassa minimitat opetteluun: korkeus 4m, leveys 4.5m, pituus 8m ja työskentelyyn vähän enemmän...
Jagster kirjoitti:Nuo huonemitat edellyttävät sitten vanhan kansakoulun tai rautatieaseman ostamista?
... tai edullista varasto/autotallitilaa, jotain maatalouskäytössä ollutta paikkaa, raakatilana vuokrattavaa teollisuustilaa (esim. Akaassa saa aika sopivia paikkoja noin 2€/m^2 entisestä tehtaasta mutta niihin ei kyllä voi viedä asiakkaita ilman että vaatteet ovat vaarassa sotkeutua) tai valmiin studion vuokraamista silloin tällöin muutamalla kympillä tunti tai parkkihallien sun muiden vastaavien hyödyntämistä tai jonkun pienemmän teatterin/kamppailulajiklubin/tiesminkä kanssa tehtyä yhteistyödiiliä niiden tilojen hyödyntämisestä silloin kun se on vapaana tai....

Lisätään tähän nyt kuitenkin vielä sellainen maininta, että jos erittelee kustannuksia koti/harrastus/työskentelystudiohankkeessa, niin kyllä se tila ja sen saattaminen käyttökuntoon on helposti ylivoimaisesti suurin menoerä. Studiovalot, boxit, sontikat, kamerat, obiskat sun muut ovat mitä luultavimmin vähemmän lompakkoa kuormittavia asioita. On helppo ymmärtää se, että monissa isommissa ammattistudioissa käytetään vain parhaita mahdollisia vimpaimia. Vaikka ne ovat kalliita, niin vielä kalliimpaa on se, jos kallis tila on hukka- tai vajaakäytöllä.
mrl586
Viestit: 1327
Liittynyt: Touko 11, 2005 21 : 48

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Konditiona kirjoitti:raakatilana vuokrattavaa teollisuustilaa (esim. Akaassa saa aika sopivia paikkoja noin 2€/m^2 entisestä tehtaasta mutta niihin ei kyllä voi viedä asiakkaita ilman että vaatteet ovat vaarassa sotkeutua)
Missäpäin Akaata tuollainen tehdas sijaitsee?
Canon PowerShot A510 | Canon PowerShot A710 IS | Canon EOS 400D | Canon EOS 450D
Pentax K200D
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

mrl586 kirjoitti:
Konditiona kirjoitti:raakatilana vuokrattavaa teollisuustilaa (esim. Akaassa saa aika sopivia paikkoja noin 2€/m^2 entisestä tehtaasta mutta niihin ei kyllä voi viedä asiakkaita ilman että vaatteet ovat vaarassa sotkeutua)
Missäpäin Akaata tuollainen tehdas sijaitsee?
Entinen tehdas.

Jos ajat motarilta Akaaseen päin ja jatkat sekä Tarpianjoen että raiteiden yli niin tuut noiden kahden sillan jälkeen kohtaan, jossa vasemmalle käännytään Hukariin ja oikealle keskustaan. Käänny oikealle. Vähän ajan päästä on oikealla puolella entinen tehdas, josta monet ovat vuokranneet tai ostaneet itselleen tiloja halvalla varastoksi tai pajaksi tai mitälie.

Kovin moni ei halua luopua niistä tiloista kokonaan, mutta vuokraavat kyllä eteenpäin aika edullisesti. Noilla eteenpäin vuokraajilla tuntuu olevan aika kirjava linja sopivasta vuokratasosta ja vähän muustakin.

Noista voi saada tietoa puskaradion kautta käymällä paikan päällä ja jututtamalla ketä tahansa joka osuu kohdalle. Tuolla tavalla itse löysin kaksi vuokrattavana olevaa ihan studiokokoista varastoa sieltä.

Myös täältä....

http://www.akaa.fi/akaa_info/yrittajall ... imitiloja/

...saattaa saada hyödyllistä tietoa.

Toivottavasti noista tiedoista on apua jos aiot rakentaa itsellesi studiota noihin suuntiin. (Jos sulla on sellaisia suunnitelmia niin joskus vuosien päästä saatetaan olla kilpailijoita.)
Jagster
Viestit: 162
Liittynyt: Loka 22, 2004 10 : 33
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jagster »

Konditiona, ajattelin vain kun ketjun otsikkona oli "Aloittelevan kotistudiosetti". Tuo kuulostaa jo melkoisen ammattimaiselta - niin suhtaumisessa kuvaukseen kuin bisneksenkin suhteen.

Koska nyt tämän, ja tuon toisen samantyyppisen, ketjun jälkeen minua hiukan pelottaa. Kannattaako ollenkaan edes yrittää pienessä huoneessa parilla työmaavalolla, itsetehdyllä varjolla ja salamalla tai kahdella opetella mitä studiokuvaaminen pitää sisällään. Treenata valoja jne. Ottaa jopa jlkikasvusta kuvan tai kaksi isovanhemmille (he kun tyytyvät melkein mihin tahansa laatuun ;))
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Jagster kirjoitti:Konditiona, ajattelin vain kun ketjun otsikkona oli "Aloittelevan kotistudiosetti". Tuo kuulostaa jo melkoisen ammattimaiselta - niin suhtaumisessa kuvaukseen kuin bisneksenkin suhteen.

Koska nyt tämän, ja tuon toisen samantyyppisen, ketjun jälkeen minua hiukan pelottaa. Kannattaako ollenkaan edes yrittää pienessä huoneessa parilla työmaavalolla, itsetehdyllä varjolla ja salamalla tai kahdella opetella mitä studiokuvaaminen pitää sisällään. Treenata valoja jne. Ottaa jopa jlkikasvusta kuvan tai kaksi isovanhemmille (he kun tyytyvät melkein mihin tahansa laatuun ;))
Tää on vaan tätä mun autistista paneutumistaipumusta. Ei pidä säikähtää.

Kannattaa yrittää omilla virityksillä. Kannattaa panostaa valon ja varjon oppimiseen. Ehdottomasti!

Valokuvaus ei lähde kamerasta tai obiskoista vaan valosta ja varjosta. Se on "photography" eikä "cameragraphy".

Ja aika monet kovan tason ammattilaisetkin ovat sekä lähteneet liikkeelle että myös jatkaneet koko uransa ajan DIY-linjalla. Ensin pitää tehdä vähän että oppisi tekemään enemmän jotta oppisi tekemään kunnolla jotta...


Edit: Käys katsomassa tuubisivukeskustelua. Sieltä näkee monesta videosta miten ammattimainen työskentely voi varsin hyvin olla niin kustannuksiltaan kuin toimintatavoiltaankin myös aloittelevan (studio)kuvaajan ulottuvilla.
steyr
Viestit: 155
Liittynyt: Marras 05, 2008 21 : 44

Viesti Kirjoittaja steyr »

Onko Elinchrom D-lite 2 salamapaketti tarpeeksi hyvä ''kotistudiota'' varten? Ja toimiiko niiden kanssa Elinchrom EL Skyport Universal lähetin vai tarvitseeko erikseen vastaanottimet?
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

steyr kirjoitti:Onko Elinchrom D-lite 2 salamapaketti tarpeeksi hyvä ''kotistudiota'' varten? Ja toimiiko niiden kanssa Elinchrom EL Skyport Universal lähetin vai tarvitseeko erikseen vastaanottimet?
On tarpeeksi hyvä "kotistudiota" varten. Tärkeämpi kysymys onkin se, että onko se sopivin mahdollinen setti.

Taivassatamien pitäisi toimia ongelmitta. Vastaanottimet pitää toki olla.

Jos on varaa pistää vähän enempi rahaa likoon niin BXRi -setti alkaa olla melko hyvä vaihtoehto. Jos on tiukka budjetti niin käytetty FX-400 -setti on hyvä vaihtoehto.

Elinchromen kittirimpulajalustoille kannattaa heti alkuun miettiä jotain lisäpainoa sinne alas keskelle. Sukeltajan kolmen kilon vyöpaino vanhaan sukkaan, sukka solmuun ja puukolla reiät painon vyöreikien kohdalle ja sopiva remmi niistä rei'istä läpi niin saadaan aika näppärät "hiekkapussit". Jos haluaa lisää tukevuutta niin kaksi painoa samaan sukkaan.

Jatkan edelleen muistuttamalla siitä, että näissä koti- ja muissa studiohankkeissa kunnollinen DIY-linja säästää ja tuottaa usein rahaa. Kannattaa käydä selaamassa DIY-palstaa ja katsella että mitä siellä kerrotaan. Esimerkkinä voisin mainita vaikka tämän...

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 78&start=0

... ketjun. Kun 175cm Octa maksaa noin 400€ ja 200x200 diffuusiokangas 50€ niin sekä aloitteleva että vähän pidemmälle edennyt studiootti hoksaa nopeasti että vaikkapa kahden ison tasovalon setti on mahdollista saada aikaan laadukkaasti myös pilkkahinnalla.
Vastaa Viestiin