Studiokuvaus.

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
JucciB
Viestit: 45
Liittynyt: Helmi 05, 2007 19 : 25
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Studiokuvaus.

Viesti Kirjoittaja JucciB »

Hei!

Olen saanut muutamia töitä, joissa minun on tullut kuva malleja studio oloissa, (lue: ei ympäristössä, vaan monotonista taustaa vasten.)

En kuitenkaan omista kuin yhden salaman tällä hetkellä, Nikonin Sb-600. Ja näin valaistuksen luominen tasaisesti ja ilman ikäviä heittovarjoja on ollut erittäin hankalaa.

Siispä: Nyt on rahaa säästelty jonkin verran ja olisi varaa uusille hankinnoille. Mitä minun kannattaisi hankkia?Jotkut lisäsalamat? Valonhajottimia? Minkälaisia välähdyspäitä?
Valaistuksen luominen studiovaloilla on minulle toistaiseksi siis täysin tuntematon ala, joskin koko ajan yritän opiskella erinäisistä teoksista paremmaksi.

Mainittakoon myös, että runkoni tulee lähipäivinä päivittymään D50:stä D300:an, mikäli tällä on vaikutusta useamman salaman hallinnassa.
Harrastelija. Nikon D300,
Sigma 24-70mm F/2.8 EX DG Macro, Sigma 50-150mm F/2.8 APO EX DC HSM, Nikkor AF-D 50mm F/1.8.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Nicolo
Viestit: 163
Liittynyt: Joulu 11, 2007 20 : 51

Viesti Kirjoittaja Nicolo »

minulla on 3 noita FX150 välähdyspäitä, pari sateenvarjoa, softboxi ja kuutio. Olen tykännyt.

Onhan ne muovisia, aika hentoja, mutta kameran salamaan verrattuna... no varmaan sama ero kuin potkulaudalla ja autolla.

D300:ssa ainakin on paikka synkkajohdolle, muuten joudut käyttämään kameran salamaa niiden väläyttämiseen.

http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=115
JucciB
Viestit: 45
Liittynyt: Helmi 05, 2007 19 : 25
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JucciB »

Voiko sillä sync johdolla siis käskeä usempaa kuin yhtä salamaa kerralla, eli siis lyödäänkö siihen jonkin sortin jakaja väliin?

Entä jos kuvitellaan, että ostaisin pari tuollaista FX150, ja saisin ne synkkajohdolla toimimaan, niin saisinko liitettyä järjestelmään vielä Sb-600 salamani? Kuvitellaan rungoksi siis tuo D300.
Harrastelija. Nikon D300,
Sigma 24-70mm F/2.8 EX DG Macro, Sigma 50-150mm F/2.8 APO EX DC HSM, Nikkor AF-D 50mm F/1.8.
artur
Viestit: 3531
Liittynyt: Huhti 24, 2003 15 : 41
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

JucciB kirjoitti:Voiko sillä sync johdolla siis käskeä usempaa kuin yhtä salamaa kerralla, eli siis lyödäänkö siihen jonkin sortin jakaja väliin?

Entä jos kuvitellaan, että ostaisin pari tuollaista FX150, ja saisin ne synkkajohdolla toimimaan, niin saisinko liitettyä järjestelmään vielä Sb-600 salamani? Kuvitellaan rungoksi siis tuo D300.
FX150 salamoissa on orjakenno, jolla saa ne laukaistua. Eli joko yhteen niistä synkkapiuha ja muut laukeavat orjana tai kaikki kolme orjana ja laukaiset ne Nikonin salamalla ohjattuna vaikkapa kattoon ja M-moodilla ettei tulisi esivälähdystä.
Guzmo
Viestit: 2055
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Hankit yhden salamajalustan, flash & umbrella pidikkeen ja valkosen läpiampuvan varjon. Sen jälkeen voit käyttää sb600:ta kuin studisalamaa ja d300 langattomasti komentaa sitä (salaman tehon muutos suoraan kamerasta). Toisen salaman hankit sitten kunn homma alkaa olla yhdellä hallussa.

Turha ostaa alkuun niitä halpis studiopoppia kun samankaltaista efektiä saat käsisalamalla joka toimii ilman verkkkovirtaa ja painaa huomattavasti vähemmän mukana kannettuna.

Lukemiseksi www.strobist.com
JucciB
Viestit: 45
Liittynyt: Helmi 05, 2007 19 : 25
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JucciB »

Juu. Kuulostaa ihan fiksulta (ja edulliselta) tuo Guzmon ehdotus.
Harrastelija. Nikon D300,
Sigma 24-70mm F/2.8 EX DG Macro, Sigma 50-150mm F/2.8 APO EX DC HSM, Nikkor AF-D 50mm F/1.8.
Guzmo
Viestit: 2055
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

n. 100€ investoinnilla (jalusta 40€, salamapidike 30€, sateenvarjo 30€. Ulkomailta tilaamalla vielä halvemmalla.) saat noi mainitsemani sälät. Jos innostut hommasta niin sitten voit seuraavaksi alkaa miettiä vaikka oikeiden studiovehkeidenkin hankkimista.
Guzmo
Viestit: 2055
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

tuplat
Nicolo
Viestit: 163
Liittynyt: Joulu 11, 2007 20 : 51

Viesti Kirjoittaja Nicolo »

Päällikkösetti :-D

Ei muuta kun kuvia näytille...
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Mulla tulee piakkoin jotain yksityishenkilönä ostettu sälää myyntiin ihan vain sen takia, että tällä hetkellä on kannattavampaa myydä kaikki sellainen mitä ei saa vähennettyä verotuksessa ja ostaa vaikka uutena vähennyskelpoiset samanlaiset tilalle.

Eli jos kiinnostaa niin joskus parin viikon sisällä saattaisi tulla yksi tai kaksi sellaista settiä, missä olisi kevyeeseen ammattikäyttöön tarkoitettu Elinchromen FX 400, sille jalusta, yksi varjo tai softboxi, yksi heijastinkuuppa tai suojakuppi, synkkajohto ja jotain sen tyyppistä sälää.

Tuo on siis sellainen tuulettimella varustettu, kohtuullisen tehokas, monipuolisesti säädettävä ohjausvalolla varustettu värkki, jonka kanssa moni ammattilainen hankkii leipäänsä. Olen ajatellut, että tuollaisen käytetyn hinta voisi liikkua jossain siellä neljänsadan huiteilla, ehkä vähän yli.

Laitteessa on orjakenno ja liitin synkkapiuhalle eli sitä voi käyttää orjana, piuhalla tai sitten voi hankkia halvat radiotriggerit ja käyttää sitä itsenäisesti langattomana.

Jos tuo kiinnostaa niin pistä yksäri. Noita on siis kaksi jotka molemmat joutaa myydä pois sillä ostan täsmälleen samanlaisia nipun firman nimiin. Mieluiten myyn ensin yhden ja sitten muutamaa viikkoa myöhemmin toisen.

Tuohon laitteeseen kannattaa muutenkin tutustua vaikka täällä:

http://www.elinchrom.com/

Jos homma oikeasti kiinnostaa niin kannattaa jättää ne halpisvehkeet välistä pois ja kokeilla suoraan vähän paremmilla.
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Guzmo kirjoitti: Turha ostaa alkuun niitä halpis studiopoppia kun samankaltaista efektiä saat käsisalamalla joka toimii ilman verkkkovirtaa ja painaa huomattavasti vähemmän mukana kannettuna.
Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan, että miten sillä käsisalamalla tuotetaan samanlaista efektiä. Kuinka sen käsisalaman välähdys saadaan yhtä hyvään kontrolliin? Kuinka sillä tuotetaan noin 1/1000s välähdys jotta saadaan kennolle kunnollista jälkeä? Miten sen käsisalaman ohjausvalo (?) oikein toimii käytännön kuvaustilanteissa? Jne jne jne
Nicolo
Viestit: 163
Liittynyt: Joulu 11, 2007 20 : 51

Viesti Kirjoittaja Nicolo »

Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan, että miten sillä käsisalamalla tuotetaan samanlaista efektiä. Kuinka sen käsisalaman välähdys saadaan yhtä hyvään kontrolliin? Kuinka sillä tuotetaan noin 1/1000s välähdys jotta saadaan kennolle kunnollista jälkeä? Miten sen käsisalaman ohjausvalo (?) oikein toimii käytännön kuvaustilanteissa? Jne jne jne
Juuri näin...
artur
Viestit: 3531
Liittynyt: Huhti 24, 2003 15 : 41
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Eikö se studiosalaman teho ole myös eri luokkaa kuin käsisalamalla?
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

artur kirjoitti:Eikö se studiosalaman teho ole myös eri luokkaa kuin käsisalamalla?
Vaihtelee. Studiosalamoita on hyvin eritehoisia.

Kaikkein keskeisintä niissä ei kuitenkaan ole teho, vaan käytettävyyden ja jäljen yhdistelmä.

Niiden välähdys on irtosalamaan verrattuna hyvin hidas. Hitaalla välähdyksellä on se etu, että niin filmi kuin kennokin toimivat "normaalisti". Hyvin hitailla ja hyvin nopeilla valotuksillahan sekä kennolla että filmillä syntyy joitain ongelmia. Studiosalaman hitaalla välähdyksellä saadaan vältettyä noiden ongelmien syntymistä. Jokainen voi nähdä sen, että mitä tarkoitan yksinkertaisesti vertaamalla käsittelemätöntä studio- ja irtosalamoilla otettua kuvaa toisiinsa.

Käytettävyyden puolella on kaksi aika keskeistä elementtiä: ohjausvalojen hyödyntäminen ja hyvänlaatuisten oheisvälineiden käyttämisen mahdollisuus.

Ohjausvalojen kanssa päästään näkemään jo ennen kuvan ottamista se, että miltä lopputulos tulee suurin piirtein näyttämään. Valojen paikat, etäisyydet, valon laatu ja määrä ja kaikki muukin valoon liittyvä saadaan hiottua halutuiksi ilman kymmeniä kokeiluvalotuksia tai holtitonta valotusmittarin kanssa pelleilemistä. Tässä suhteessa studiovalojen kanssa ollaan aivan eri maailmassa kuin irtosalamoiden kanssa.

Oheisvälinepuolesta saa hyvän käsityksen jos käyttää analogiana järjestelmäkamera vastaan pokkari. Pokkari/irtosalama on sellaisenaan varsin valmis kokonaisuus. Se tuottaa sen tuloksen, joka se on suunniteltu tuottamaan. Studiosalama/järkkäri taas ei ole sellaisenaan mihinkään kelvollinen vaan vaatii vähintään objektiivin/heijastinkuupan ollakseen kunnolla käyttökelpoinen. Mutta kun ne oheisvimpaimet ovat täysin vaihdettavat niin päästäänkin aivan erilaisiin mahdollisuuksiin kuin pokkarilla/irtosalamalla. (Huiput toki tekevät millä välineillä vain lähes mitä vain, mutta meillä kaikilla lienee siihen osaamisen tasoon vielä pitkä matka.)

Itselläni on tällä hetkellä kaksi FX400 -studiosalamaa ja Skyport-radiolaukaisuvärkit. Niiden kanssa on kaksi jalustaa, kolme erilaista sateenvarjoa (läpiammuttava, heijastava hopea, heijastava valkoinen 105cm), kaksi 65x65 softboxia, yksi 100x100 softboxia, yksi itse tehty kokoontaittuva diffuusori-heijastin (=lastolite-tyyppinen) ja vähän muuta sälää. Kaikkeen tuohon hullunmyllyyn ei ole mennyt rahaa kuin suunnilleen kahden aika hyvän irtosalaman (=580II) verran.

Irtosalaman idis on valon tuottaminen. Studiosalaman idis on valon hallitseminen. Niiden välinen ero on samaa luokkaa kuin täysautomaattisen pokkarikuvaamisen ja kuvaajan omasta ajattelusta lähtevän kuvaamisen. Ero on siis enemmänkin laadullinen kuin määrällinen. Vähän niin kuin vertaisi vaikka tavallista moottorivenettä (irtosalama) ja troolaria (studiosalama) toisiinsa.
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Mutta eiväthän pikkupopat ja studiosalamat ole mitenkään toisensa poissulkeva asia?

Omasta mielestäni ei ole lainkaan hassumpi neuvo hankkia nykyiselle SB-600 -salamalle toinen samanlainen tai isoveli SB-800 kaveriksi ja siihen sitten jotain halpisjalustaa & -varjoa.

Varsinkin kun runkona on D300 joka pystyy käyttämään noita langattomasti ilman lisävarusteita.

Noiden kanssa pääsee oikeasti hyvään alkuun ja tutustumaan siihen mistä hommassa on kysymys.

Jos ja toivottavasti kun nälkä kasvaa syödessä ja tulee aikanaan hankittua ne studiokamat, niin eiväthän nuokaan tosiaan toimettomaksi jää, päinvastoin!

Monen salaman valoratkaisuja on noiden spiidlaittien kanssa niin helppoa rakennella nopeasti varsinkin erilaisissa "kenttätilanteissa" että välillä tulee miettineeksi että miten lainkaan pärjäsi ennen ilman.

Lisäksi niitä voi studiovalojenkin yhteydessä käyttää vaikka hiusvaloina (tai esim. värikalvoilla antamassa sävyjä taustaan jne. jne.), ellei tule heti hankkineeksi useampaa "isoa valoa". Ei ole ohjausvaloa ei, mutta tuollaisessa väliaikaiskäytössä mitäs siitä sitten.

Eli jos on kuvaaja jolla on taipumusta siihen että haluaisi "hallita valoa" mitä erinäisimmissä ja yllättävissäkin tilanteissa niin ei ole pikkupoppien voittanutta. Eivät siis jää toimettomiksi vaikka kantaisi myöhemmin elinkkaa tai muuta vastaavaa ovesta sisään.

- Hans
hlehtine
Viestit: 2318
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Konditiona kirjoitti:Niiden välähdys on irtosalamaan verrattuna hyvin hidas.
Mikä siis on tuollainen "hidas" välähdys, mistä ajoista puhutaan?
Käytettävyyden puolella on kaksi aika keskeistä elementtiä: ohjausvalojen hyödyntäminen ja hyvänlaatuisten oheisvälineiden käyttämisen mahdollisuus.
Nämä ovatkin ne pointit jossa studiolaitteet puolustavat paikkaansa, sehän on selvä. No SB-800 -salamassa on kamerasta käynnistettävä muutaman sekunnin kerrallaan toimiva "ohjausvalo" joka toimii myös etänä.. tietenkään ei ole yhtä käyttökelpoinen kuin studiosalaman koko ajan päällä oleva valo. Valon hallintaakin saa pikkutuikkuihin jo snoottia ja hunajakennoa sun muuta, mutta ei tietenkään samassa suhteessa kuin studiovehkeisiin.

Sitten myöskin jos mennään vaikka ulos päivänpaisteessa ja halutaan "tappaa" päivänvalo salamoiden avulla, niin järkkärien rajoittuneen salamasynkka-ajan takia ainoa konsti on himmentää ankarasti ja siinä tarvitaan sitten paljon salamatehoa jotta saadaan kohteeseen riittävästi valoa.

Elektronisella sulkimella varustetuilla kameroilla pärjätään tässäkin tapauksessa pikkutuikuilla koska päästään 1/1000 tai nopeampiin aikoihin eli voidaan käyttää isompaa aukkoa ja samalla tarvitaan vähemmän salamatehoa.
...saadaan hiottua halutuiksi ilman kymmeniä kokeiluvalotuksia tai holtitonta valotusmittarin kanssa pelleilemistä.
Kun kokemusta karttuu niin ei siinä enää tarvita kymmeniä kokeiluvalotuksia tai vastaavaa. Ja ellei halua opiskella manuaalisäätöjä (jota kyllä itse suosittelen että ehdottomasti kannattaa opiskella) niin nikotiinisysteemi tukee langattomanakin vaikka TTL:ää.. jää useissa tapauksissa kokeilut aika vähiin.

---

Eli toki olen itsekin sitä mieltä että tässä puhutaan eri systeemeistä, mutta toisaalta pikkupoppien hallitulla käytöllä saadaan usein aikaan todella näyttävää jälkeä.

- Hans
TR8
Viestit: 654
Liittynyt: Marras 20, 2006 18 : 10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Konditiona kirjoitti:Mulla tulee piakkoin jotain yksityishenkilönä ostettu sälää myyntiin ihan vain sen takia, että tällä hetkellä on kannattavampaa myydä kaikki sellainen mitä ei saa vähennettyä verotuksessa ja ostaa vaikka uutena vähennyskelpoiset samanlaiset tilalle.

.
No nyt on kyllä semmosta matematiikkaa jota meikäläinen ei ammatinharjoittajana ymmärrä...
- luultavasti on kannavampaa myydä kamat ns. pimeästi täällä foorumilla ja ottaa rahat käteisenä vastaan.
Jos olet aloittamassa liiketoimintaa, niin ne laitteet voit viedä tulevan firmasi kirjanpitoon, kirjanpidon aloituksessa pitää olla kirjallinen arvio kaluston arvosta ko. hetkellä ja sitten ne viedään tilikartan mukaan vaikka käyttöomaisuuteen/kalustoon tai muuhun omaisuuteen ( vuosittaiset poistot vai kertapoisto )
Vastaavasti em tavalla viety omaisuus näkyy omana pääomana toisella tilikartan tilillä ja sen voi nostaa vapaasti sitten kun kassassa on varaa + yrittäjällä tarvetta...
- se arvio voi olla jopa itse tehty tai vaikka fotoliikkeen antama/allekirjoittama, kannattaa jutella kirjanpitäjän kanssa ensin
- tietysti em kuviossa häviää laitteiden sisältämän ALV vähennyksen verran, tämäkin kannattaa kysäistä siltä kirjanpitäjältä.

Ja jos päädytkin myymään kamat yksityishenkilönä, niin niistä kannattaa hankkiutua eroon ennen kuin aloittaa yrityksen, muuten voi joku pikkumainen viranomainen katsoa sinun pyörittävän pimeää toimintaa kirjanpidon sivussa...
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

hlehtine kirjoitti:Mikä siis on tuollainen "hidas" välähdys, mistä ajoista puhutaan?
http://www.elinchrom.com/products/speci ... ations.pdf
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

TR8 kirjoitti:
Konditiona kirjoitti:Mulla tulee piakkoin jotain yksityishenkilönä ostettu sälää myyntiin ihan vain sen takia, että tällä hetkellä on kannattavampaa myydä kaikki sellainen mitä ei saa vähennettyä verotuksessa ja ostaa vaikka uutena vähennyskelpoiset samanlaiset tilalle.
No nyt on kyllä semmosta matematiikkaa jota meikäläinen ei ammatinharjoittajana ymmärrä...
- luultavasti on kannavampaa myydä kamat ns. pimeästi täällä foorumilla ja ottaa rahat käteisenä vastaan.
En tiedä onko tässä kyse siitä, että yksinkertainen asia on jotenkin vain liian vaikeasti ymmärrettävissä vai tahallisesta halusta väärinymmärtää asia mahdollisimman negatiivisessa sävyssä. Vai jonkinlainen yhdistemä molempia?

Olen ostanut yksityishenkilönä, ennen minkäänlaisen yritystoiminnan aloittamista kaikenlaista harrastusvälineistöä. Jos lähtisin pelleilemään sen kirjanpitoon siirtämisen kanssa niin häviäisin alvit ja touhu olisi muutenkin vähän summittaisten summien kanssa pelaamista.

Jos taas myyn yksityishenkilönä hankkimaani yksityisomistuksessa olevaa harrastuskamaa pois niin se on yritystoimintaan liittymätöntä yksityistä toimintaa ja sillä selvä. Moisen väittäminen pimeäksi toiminnaksi lähentelee julkista herjausta. Pimeäksi homma muuttuisi jos ostaisin firman piikkiin jotain, vähentäisin sen verotuksessa ja myisin sitten. Mutta sellaiset vehkeet, joita ei olla siirretty firman nimiin, ostettu sen nimissä eikä vähennetty verotuksessa... Vaaditaan jo aivan erityinen persoonallisuuden rakenne siihen, että moista aletaan väittää "pimeästi myymiseksi".

Toivotan TR8:lle oikein miellyttävää elämää oman itsensä kanssa ja hänen asiakaskunnalleen tarkkaa psykologista silmää.


Edit: lievennetty paria ilmaisua
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

hlehtine kirjoitti:Mutta eiväthän pikkupopat ja studiosalamat ole mitenkään toisensa poissulkeva asia?
Sitten olen varmaan käsittänyt vähän väärin, sillä jotenkin päättelin tämän kommentin
JucciB kirjoitti:Nyt on rahaa säästelty jonkin verran ja olisi varaa uusille hankinnoille.
perusteella, että ainakin toistaiseksi eri vaihtoehdot olisivat aika todennäköisesti taloudellisista syistä väliaikaisesti toisensa poissulkevia.

Makuasioista näissä asioissa aika pitkälle on kyse: yksi haluaa mennä sisämaareittiä, toinen rannikkoa pitkin, kolmas moottoriteitä käyttäen, neljäs pikkuteiden maisemareittejä. Itse arvostan ohjausvaloja ja oheissälää niin paljon että olen taipuvainen suosittelemaan studiokamoja. Toinen arvostaa liikuteltavuutta ja näppäryyttä ja hankkii mieluummin irtosalamalaitteita. Molemmat ovat oikeassa, mutta eri ratkaisut sopivat toisiaan paremmin erilaiseen käyttöön.


Sitten asiasta toiseen: muutaman viikon päästä valokuvausta harrastavilla henkilöillä on Tampereella hyvin luultavasti mahdollisuus päästä kokeilemaan studiotyöskentelyä ohjatusti/valvotusti varsin kohtuullisella hinnalla. Luotettavista lähteistä peräisin oleva tieto kertoo, että kesäkuun loppuun mennessä olisi olemassa noin 50 neliömetrin kattokiskoilla, studiosalamoilla ja noin 5 metrin taustalla varustettu uusi studio jonka liikeideaan kuuluu kuvaamisen lisäksi studion satunnainen vuokraaminen halvalla harrastuskäyttöön ja kohtuullisella hinnalla ammattikäyttöön.

Hinnoista ei ole vielä mitään tarkkaa tietoa, mutta jos arvelisin että harrastajahinnat pyörivät jossain 20€/h ja ammattikäyttöhinnat 30€/h -mittakaavassa niin tuskin erehdyn kovinkaan hirveästi. Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin studion vuokraaminen tapahtuu "kaikki on käytössä samalla hinnalla" -tyyliin eikä niin että tilan saa halvalla, mutta sen jälkeen veloitetaan jokaisesta johdonpätkästä ja muusta tilpehööristä erikseen.

Mutta tämä on toistaiseksi siis pelkkää luotettavasta lähteestä peräisin olevaa huhua.
Vastaa Viestiin