Eli sain lainaksi pari studiosalamaa, joilla olen harjoitellut yhden illan. Ohessa yksi mallikuva ja "studion" eli lastenhuoneen pohja ja miten olen sijoittanut salamat. Huone on noin 4 metriä pitkä (ehkä). Miten nuo salamavalot pitäisi sijoitella ja miten kohdistaa (ylös vai alaspäin)?? Nythän pojan silmissä näkyy nuo kaksi valopistettä, jotka on tulleet salamoista. Salamat on kohdistettu nyt hiukan ylöspäin pois päin mallista. Onko jotakin vinkkiä, jolla voisi vielä parantaa kuvaamista vai miltä homma näyttää??
Kuvan tiedot on 1/200s, F/7 ja polttoväli 65mm. ISO320.
ite ehkä sijoittaisin toisen salaman mallin sivulle antamaan muotoilevaa valoa.. se tosin riippuu mitä haluut kuvalta.. nyt kasvot on tosi varjottomat ja näyttää vähän latteilta. salaman käytöstä on hyviä vinkkejä tuolla http://eskelinen-haili-helenius.blogspo ... diovalaisu
e-spy kirjoitti:ite ehkä sijoittaisin toisen salaman mallin sivulle antamaan muotoilevaa valoa.. se tosin riippuu mitä haluut kuvalta.. nyt kasvot on tosi varjottomat ja näyttää vähän latteilta.
Olisko jotain esimerkkiä millaista varjoa kasvoihin voisi lähteä hakemaan?
joo sitä voi kokeilla.. mulla oli viimeks yläpuolella, pikkusen sivulla ja ehkä ennemmin pikkusen takana ku edessä. jos on mahdollista, kannattaa haalia esim neliömetrin kokoisia styroksilevyjä, jotka on niin paksuja että kestää pystyssä ilman apuja.. ne "antaa" uskomattoman hyvin valoa kun käyttää heijasteena..
esimerkkikuva:
tässä yksi esimerkki.. kannattaa muuten erottaa malli taustasta niin kauas ku mahdollista.. vaatisi tietysti kolmannen salaman vielä sekin..
oon tällä hetkellä töissä, joten omia kuvia en voi esimerkiks heittää. En tosiaan oo mikään ammattilainen neuvomaan ja iteki vasta oon noitten salamoitten kassa alkanu harjottelee :) Yritän jossain vaiheessa heittää jonku kuvatuksen tänne :)
Kahdella salamalla voi saada aika kivaa jälkeä jos kuvittelet salmiakin muotoisen kuvion, jonka terävissä päissä salamat pehmentimineen ja muine tykötarpeineen ovat. Kohdetta voi sitten siirrellä vähän kaikkialla tuon salmiakin muotoisen alueen sisällä. Tasausvaloksi vähintään yksi iso valkea levy, jonka tausta on maalattu mustaksi. Valon laatua ja käyttäytymistä voi tarkkailla ilman malliakin kuljettamalla omaa kämmenselkäänsä valokentässä ja katsomalla miltä valo ja varjot näyttävät kämmenselän erilaisilla kallistuskulmilla.
Perusajatus tässä skeemassa on se, että takaviistosta tulee muotoa piirtävää valoa, etuviistosta valaisevaa valoa jota täydennetään tarpeen mukaan heijastamalla tasausheijastimella takaa tulevaa valoa etuvalon jättämille varjoalueille.
Itse suosin etuvalon sijoittamista kauemman posken puolelle ja etuposken jättämistä varjopuolelle. Jotkut muut taas suosivat kohteen tehokkaammin valaisevaa mutta muotoja ja kuvan jännitettä tappavaa tapaa kohdistaa etuvalo etuposkeen. Kukaan ei varmaan ole tässä täysin oikeassa vaan erilaisiin kuviin tarvitaan erilaisia ratkaisuja.
Netissä on paljon tietoa aiheesta. Tuubista löytyy videoita. Kirjastossa on kirjoja ja aiheesta on käyty välillä kipakkaakin keskustelu myös tällä saitilla.
Kovin on tasainen ja passikuvamainen tuo ketjun aloittajan kuvan valo...
- ihan hyvä sellaisenaan
- pitäisköhän kuvaajan itse miettiä millaisen valon haluaa kuvaan ja sijoittaa salamat sitten sen mukaan sen sijaan että kyselee miten tulee hyvä ( voi tulla täydellinen )
- salamoiden tehoa voi myös säätää, samoin etäisyyttä kohteesta, eikä molemmissa ole pakko käyttää sateenvarjoa.
- perus henkilökuvan voi valaista yhdellä salamalla vaikkapa etu-yläviistosta + heijastimia maun mukaan, toisen salaman voi sitten ampua vaikka taustaan
Studiosalmoiden kanssa kannattaa muistaa: THIS IS MAKING PICTURES, NOT ONLY TAKING PICTURES
Ken Hendersonin "Studiolighting Demonstration" on hyvä johdatus studiovalaistukseen. Se löytyy esim. osoitteesta http://www.youtube.com/watch?v=6lsRu90j ... re=related
Se on 8-osainen ja alkaa vähän verkkaiseen tahtiin, mutta kaikki osat kannattaa katsoa; Henderson puhuu asiaa.
Vanha kunnon Jussi Aallon kirja "Kohteena ihminen", muotokuvauksen opas, on myös tutustumisen arvoinen teos.