Studio salamat ja ...??
-
- Viesti:
Studio salamat ja ...??
Osallistuin viikonloppunua potrettikuvauskurssille ja alkoi aihe kiinnostamaan. On se aihe jo aiemmikin kiinnostanut ja SB-800 D200 rungon seuraksi on jo hankittu. Nyt kuitenkin tarvittaisiin lisää valoja, ainakin taustavalo.
Ok kysymykseen, jos hankkisin SB600 lisäsalaman ja valaisisin sillä kohdetta takaa ylhäältä, SB800 valaisee edestä 45 asteen kulmasta, rungon oma välkky antaa täytevaloa edestä. riittääkö tämä mielestänne ?
Entäs taustan valaisun tarpeellisuus pitääkö hankkia vielä toinen SB600 (Nyt olisi siis: 1xSB800 2xSB600)
Ja hilloo palaa noihin 400 eur ( Rajala SB600= 199€)
Digitarvike myy jotain Lumisoft settiä 429. Tehoa näistä ei löydy kuin 15oWs mutta kyllä niillä pärjäisi. Mukaan tulee Softboxia varjoa jalustaa etc... noihin Nikonin omiin pitäisi vielä jalustat ja softboxit ja varjot hankkia. Toisaalta Pikkusalamat on helppo kuljettaa kameralaukussa ja virittää studio minne vain.
Olen ajatellut kuvata lemmikkejä ja ainakin omaa perhettä. Koska en ole ammattilainen ja jonkun kennelin tai kissalan kuvat aiheuittavat lähinnä kuluja, ei ole tarkoitus investoida kuin max 500 eur.
Kertokaa miten olette itse järjestäneet valaistukset.
Ok kysymykseen, jos hankkisin SB600 lisäsalaman ja valaisisin sillä kohdetta takaa ylhäältä, SB800 valaisee edestä 45 asteen kulmasta, rungon oma välkky antaa täytevaloa edestä. riittääkö tämä mielestänne ?
Entäs taustan valaisun tarpeellisuus pitääkö hankkia vielä toinen SB600 (Nyt olisi siis: 1xSB800 2xSB600)
Ja hilloo palaa noihin 400 eur ( Rajala SB600= 199€)
Digitarvike myy jotain Lumisoft settiä 429. Tehoa näistä ei löydy kuin 15oWs mutta kyllä niillä pärjäisi. Mukaan tulee Softboxia varjoa jalustaa etc... noihin Nikonin omiin pitäisi vielä jalustat ja softboxit ja varjot hankkia. Toisaalta Pikkusalamat on helppo kuljettaa kameralaukussa ja virittää studio minne vain.
Olen ajatellut kuvata lemmikkejä ja ainakin omaa perhettä. Koska en ole ammattilainen ja jonkun kennelin tai kissalan kuvat aiheuittavat lähinnä kuluja, ei ole tarkoitus investoida kuin max 500 eur.
Kertokaa miten olette itse järjestäneet valaistukset.
-
Ostin käytetyn salamasetin 500€ jota päivitin ilmaiseksi saaduilla salamoilla. Ilmaiseksi sain kun olivat olevinaan vanhentuneet ja niinhän ne olivatkin mutta kikkailemalla ei haittaa jos tehoa ei saa säädettyä sähköisesti. Tuohon sitten päälle paljon jalustoja, kankaita, lisäkikkailua ja yllättäen rahaa onkin palanut paljon enempi kuin 500€ mutta en usko että pikkusalamoilla olisin pärjännyt niin hyvin kuin kunnon studiosalamoilla. Eipähän tehokaan lopu niin helposti kesken ja jos loppuu, on käytössäni sitten pari kertaluokkaa kovemmat konstit (valaistaan useampi hehtaari kerralla ja samalla yläpuolelta pilvet, ei suositella asuinalueella käytettäväksi).
-
- Viesti:
Vilkaise vaikka Strobistin blogia mistä löytyy vaikka mitä, kun selailet sitä riittävästi. Perusteita löytyy otsikon Lightning 101 alta. Toinen vaihtoehto on on vilkaista Photoflexin sivuja. Noista kummastakin löytyy runsaasti esimerkkejä. Näiden jälkeen voit rauhassa pohtia sitä mitä haluat ja tarvitset. Kameraan liitettävillä pikkusalamoilla selviää varsin pitkälle, kun tietää mitä haluaa ja tekee. Oikeat studiosalamat ovat varsin arvokkaita laitteita ja ne ovat hankalia kuljettaa verrattuna noihin pikkusalamoihin. Teho tietysti on eri luokkaa. Pääset luultavasti noiden linkkien avulla eteenpäin ja tovin niitä selailtuasi sinulle selvinnee omien tarpeidesi määrä.
Rakensin itselleni pienen studion kahdella salamalla ja heijastimilla. Minulla on Metzin 45 ja 28 tuossa käytössä. Lisänä käytän ulkokäytössä EX 55o:tä. DIY-palstalta löytyy esimerkkejä näistä rakenteluista.
Rakensin itselleni pienen studion kahdella salamalla ja heijastimilla. Minulla on Metzin 45 ja 28 tuossa käytössä. Lisänä käytän ulkokäytössä EX 55o:tä. DIY-palstalta löytyy esimerkkejä näistä rakenteluista.
-
- Viesti:
Joo mä olen katsonut tuota strobistia. Mutta kun piti olla budjetti.
Oikeesti tarvitsen muutaman salaman softboxeineen 500-1000Ws ja sitten nopeisiin lähtöihin pikkuloodan kolmella SBxxx salamalla softboxeineen :)
Siis mä ihan oikeasti voisin tehdä autotalliin studion ajaa vain rättärin ulos kuvauksen ajaksi siirtää fillarit takaseinälle, silloin olisi 5x9m kokoinen tila käytössä :(
Mutta kunnon studion budjetti pyörii 1500> ja silloin pitäisi tehdä joskus jotain rahasta.
Luulen että on tyytyminen pariin SB600 salamaan ja jos ei homma innosta myyn ne sitten täällä kympin alkuperäistä ostohintaa halvemmalla. (Itseasiassa yritin ostaa yhden pyynti 170 kun uusi saksassa 180 ja Rahalassa 199)
Oikeesti tarvitsen muutaman salaman softboxeineen 500-1000Ws ja sitten nopeisiin lähtöihin pikkuloodan kolmella SBxxx salamalla softboxeineen :)
Siis mä ihan oikeasti voisin tehdä autotalliin studion ajaa vain rättärin ulos kuvauksen ajaksi siirtää fillarit takaseinälle, silloin olisi 5x9m kokoinen tila käytössä :(
Mutta kunnon studion budjetti pyörii 1500> ja silloin pitäisi tehdä joskus jotain rahasta.
Luulen että on tyytyminen pariin SB600 salamaan ja jos ei homma innosta myyn ne sitten täällä kympin alkuperäistä ostohintaa halvemmalla. (Itseasiassa yritin ostaa yhden pyynti 170 kun uusi saksassa 180 ja Rahalassa 199)
-
Kannattaa varmaan tutkailla storbistisivuja vielä enemmän, sillä budjettivaihtoehtoja tosiaan on.
Esim. edullisia juurikin strobistisalamoita on useita, ei tarvitse ostaa välttämättä SB600/800, ne ovat pirun kalliita. Nikon Speedlight SB-28, SB-26, SB-24, Sunpak 383, Vivitarin vanhemmat 285HV, jne. jne. ovat yleisesti käytössä. Sunpakin salamoita saa esimerkiksi B&H Photosta melkoisen huokeaan hintaan. Laukaisu hoituu kätevästi GI "kiinaradioilla".
Sateenvarjoja ja erilaisia pidikkeitä, heijastimia yms. saa todella edullisesti esim. eBaysta. Mielestäni jalustat ovat olleet sen verran hintavia, että ostin suoraan Elinchromet. Ovat ainakin hyvät, eivätkä pahan hintaiset. Plussana vielä kantokassi, jossa melkeinpä kaikki sitten siirtyy kätevästi kuvauspaikalle.
Tässä nyt tällaisia pieniä mietteitä...
Esim. edullisia juurikin strobistisalamoita on useita, ei tarvitse ostaa välttämättä SB600/800, ne ovat pirun kalliita. Nikon Speedlight SB-28, SB-26, SB-24, Sunpak 383, Vivitarin vanhemmat 285HV, jne. jne. ovat yleisesti käytössä. Sunpakin salamoita saa esimerkiksi B&H Photosta melkoisen huokeaan hintaan. Laukaisu hoituu kätevästi GI "kiinaradioilla".
Sateenvarjoja ja erilaisia pidikkeitä, heijastimia yms. saa todella edullisesti esim. eBaysta. Mielestäni jalustat ovat olleet sen verran hintavia, että ostin suoraan Elinchromet. Ovat ainakin hyvät, eivätkä pahan hintaiset. Plussana vielä kantokassi, jossa melkeinpä kaikki sitten siirtyy kätevästi kuvauspaikalle.
Tässä nyt tällaisia pieniä mietteitä...
-
- Viesti:
Eihän kukaan käske ostamaan kalleimpia laitteita mitä on tarjolla (paitsi kauppias). Noilta mainitsemiltani sivuilta saat ennen kaikkea ideoita siitä millaisia laitteita on olemassa ja miten niillä on toteutettu jutut. Kaikkea voi soveltaa ja tarvikkeet rakentaa itse. Omat hankintani olen suorittanut vähitellen sen mukaisesti mitä olen katsonut tarvitsevani.wynne kirjoitti:Joo mä olen katsonut tuota strobistia. Mutta kun piti olla budjetti.
Periaatteessa selviät yhdellä salamavalolla, piuhalla ja muutamalla heijastimella aluksi. Ainoa mitä niiden kanssa pitää tehdä on käytön opettelu. Pala styroksia heijastimena tai taustana, lakanoita taustaksi tai paperilakana ikkunan eteen pehmentämään valoa jne. Tietoa kyllä löytyy näiltä sivuilta ja pitkin nettiä. Joudut hieman vaivaamaan päätäsi sen suhteen mitä haluat tehdä ja millaisia tarvikkeita tai kiertoteitä halutun tuloksen saavuttamiseksi löytyy.
Jos raha ei ole ongelma niin kiertoteitä ei tarvitse miettiä vaan silloin voit kasvattaa kauppiaan tiliä ja ostaa kalleinta mitä kaupasta löytyy ja mitä et lopulta ehkä tarvitse kuin kerran. Siitä syystä kekseliäisyys on hyväksi ja lievä köyhyys. Se auttaa kummasti mielikuvitusta.
-
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12629013 tuolta löytyy kuva joka on otettu D80/SB800/2XSB600 yhdistelmällä. Kun katsot valotustietoja niin huomaat että todella vajailla säädöillä vielä mennään. Eli piisaa hyvin pieniin kotistudiotiloihin. Toki halvemmalla pääsee vaikka Digitarvikkeen Lumisofteilla, mutta ainakin mun kuvaustilanteet vaihtuu niin paljon etten halua olla riippuvainen 240 virrasata enkä muistakaan piuhoista. (ei ne radiotriggritkään ilmaisia ole)
-
- Viesti:
Tässä mun kokemuksia tuosta Lumisoftin FX150 setistä:
http://www.majgaj.com/blog/blog.pl?id=132
http://www.majgaj.com/blog/blog.pl?id=133
http://www.majgaj.com/blog/blog.pl?id=132
http://www.majgaj.com/blog/blog.pl?id=133
- Artur
Porfolio: http://www.arturgajewski.com
Facebook: https://www.facebook.com/artur.gajewski.photography
Porfolio: http://www.arturgajewski.com
Facebook: https://www.facebook.com/artur.gajewski.photography