Kotistudion valintaan apuja

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
harri_r
Viestit: 225
Liittynyt: Huhti 12, 2006 18 : 28
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kotistudion valintaan apuja

Viesti Kirjoittaja harri_r »

Viimein on yksi pitkäaikainen haave käymässä toteen ja saan piakkoin tilat pienelle kotistudiolle. Nyt pitäisi ostaa salamasetti. Budjetin vuoksi vaihtoehtoina ovat seuraavat kaksi settiä:

Lumisoft FX150 salamasetti
http://www.digitarvike.fi/products.php?p=a77a10

ja

Elinchrom D-Lite 2
http://www.digitarvike.fi/products.php?p=f0a528

Nyt tarvitsisin apua valinnassa. Tila johon salamat tulee on vain ~ 7m^2 (toinen puoli normaalikokoisesta työhuoneesta)

Onko kellään vielä omakohtaisia kokemuksia tuosta FX150 setistä? Siinähän tulee 1 salama enemmän kuin D-Litessä ja vakio sateenvarjot saa vaihdettua softboxeihin jotka lienee paremmat?
Mikähän tuon Hunajakenno + Snoot yhdistelmän virka on? Digitarvikkeen sivuilla seisoo "Snootin avulla voit kohdistaa salaman valon tarkasti rajatulle alueelle." JOs tuommoisen nyt laittaisi kolmanteen salamaan niin osaako salama siis antaa jatkuvaa valoa, jolloin tuolla voisi valaista taustaa? Onnistuuko tällainen d-Litllä?

Luin ainoan löytämäni aiemman ketjun FX150 setistä ja siellä oli muutama hyvä kommenntti:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... soft+fx150

1."Kannattaa ottaa selvää sekä noiden ohjausvalojen, sulakkeiden, välähdyspäiden yms. saatavuudesta ennen hankintaa."

2."Voisi olla fiksua ottaa selvää myös siitä, onko heijastin vaihdettavissa vai ei ja jos on niin millaisia vaihtoehtoja löytyy"

Osaakohan joku vastata näihin?
Lisäksi termit ovat vielä tältä puolelta itselleni outoja niin voisiko joku selittää mitä tarkoitetaan ohjausvaloilla ja tuolla heijastinkuvulla tarkalleenottaen?
Harri Rauhanummi Valokuvaus
http://www.harrirauhanummi.com
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kotistudion valintaan apuja

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

harri_r kirjoitti:Lisäksi termit ovat vielä tältä puolelta itselleni outoja niin voisiko joku selittää mitä tarkoitetaan ohjausvaloilla ja tuolla heijastinkuvulla tarkalleenottaen?
Ohjausvalo on salaman yhteydessä oleva jatkuvaa valoa antava polttimo, jonka teho normaalisti muuttuu samassa suhteessa kuin salaman välähdyksen tehokin. Eli muuten pimeässä tai hämärässä kuvaustilassa ohjausvalojen avulla näet miltä lopputulos tulee näyttämään jo ennen kuvaamista.

Ilman ohjausvaloa studiosalama on pelkkä valonlähde. Ohjausvalo tekee siitä ennakoitavalla tavalla kontrolloidun laitteen. Ilman ohjausvaloa on vähän sama kuin ostaisit läjän irtosalamia ja käyttäisit niitä.

Heijastinkuvulla ainakin minä tarkoitan sitä irroitettavissa ja vaihdettavissa olevaa heijastinpinnalla varustettua kupua, joka sekä rajaa tietyn laajuisen keilan että heijastaa halutulle alueelle sen valon joka muuten menisi halutun alueen ulkopuolelle. Joissain esitteissä/hinnastoista niistä ilmoitettaan koko (lienee aukon etuhalkaisija) ja asteluku (lienee keilan leveys).

Studiosalaman suurin etu ei ole kyky tuottaa valoa vaan kyky saada valo ja varjo kontrolliin, kyky tuottaa täsmälleen tietynlaista valoa sellaisella tavalla että lopputulos on mahdollisimman täydellisesti ennakoitavissa. Siinä on hyvin tärkeää saada valo muokattua sellaiseksi kuin halutaan (varjot, boxit, heijastimet, valoteltat, kennot...) ja sinne ja vain sinne minne halutaan (ladonovet, kuupat, tummat pinnat, leikkurit...).

Kun valitset noista niin kiinnitä huomiota siihen millaisin portain valoa voi säätää. Itse ostin juuri FX400 -setin ja siinä säätövaraa on 5 aukkoa 0.1 -välein. Tuntuu omaan käyttöön riittävältä. Käsittääkseni noissa D-Lite -kamoissa on sama elektroniikka kuin FX400 -kamoissa. Kiinnitä huomiota myös siihen että ohjausvalo on ja lisäksi millainen se on. Jos noissa D-Liteissä on sama kuupankiinnitys kuin FX-sarjassa niin niihin saa kaikkea mahdollista lisäsälää. Lisäsälän kanssa oma luovuus voi korvata osan kuluista.

Käys katselemassa vähän tuota FX400 -keskustelua sekä sitä vanhempaa ja monipuolisempaa stickynä olevaa studiosalamakeskustelua. Niistä voi tulla vinkkiä. Lisäksi tuolla myytävissä oli joku vanha setti puoli-ilmaiseksi. Siitä ehkä kannattaa kysellä.
harri_r
Viestit: 225
Liittynyt: Huhti 12, 2006 18 : 28
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harri_r »

Kiitos Konditiona:lle selkeästä suomenkielisestä vastauksesta. Tämä selvensi paljon asioita.

Vielä mietityttää sellainenkin seikka, että onko 2 salamaa riittävä määrä tuollaiseen tilaan jos päätyy tuohon D-Lite 2 pakettiin lumisoftin sijaan? Entä välähtääkö se salama, jota käytetään ohjausvalona, itse kuvan oton hetkellä?

Nyt minulla on nikonin SB-600 salama ja tarkoitus olisi käyttää orjakennoa näissä erillis kamoissa. Eli jos "uhraan" yhden salaman ohjausvaloksi niin onko minulla silloin enään sb-600 + 1 salama (tai +2 salamaa jos otan yht 3kpl FX150) ?
Harri Rauhanummi Valokuvaus
http://www.harrirauhanummi.com
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

harri_r kirjoitti:1) Kiitos Konditiona:lle selkeästä suomenkielisestä vastauksesta.

2) Vielä mietityttää sellainenkin seikka, että onko 2 salamaa riittävä määrä tuollaiseen tilaan jos päätyy tuohon D-Lite 2 pakettiin lumisoftin sijaan?

3) Entä välähtääkö se salama, jota käytetään ohjausvalona, itse kuvan oton hetkellä?

4) Nyt minulla on nikonin SB-600 salama ja tarkoitus olisi käyttää orjakennoa näissä erillis kamoissa. Eli jos "uhraan" yhden salaman ohjausvaloksi niin onko minulla silloin enään sb-600 + 1 salama (tai +2 salamaa jos otan yht 3kpl FX150) ?
1) Eipä kiittämistä. Tarkasta kaikki kirjoittamani vielä jostain sillä minulla on aika niukka eli noin viikon kokemus studiosalamista ja sinä aikana olen ollut niin kiinni kaikessa muussa etten ole ehtinyt kuin vähän testata noita studioflässejä.

2) Kahdella valolla pääsee alkuun mutta pitkän päälle on hyvä olla kolme eli yksi taustalle, yksi muotoa piirtämään ja yksi päävaloksi ja/tai tasausvaloksi.

3) Ohjausvalo tuottaa jatkuvaa valoa. Se ei siis ole salama vaan esim. halogeeni. Se sammuu silloin kun välähdyspäät välähtävät.

4) En ymmärrä kysymystä.

Ilmeisesti käytät termiä ohjausvalo jossain omituisessa merkityksessä eli esim. tarkoittamaan muut salamat laukaisevaa välähdystä. Ohjausvalo eli muotoiluvalo ei siis ole muita salamia laukaiseva välähdys vaan valonrakennusta auttava jatkuvaa valoa tuottava apuvalo, joka kertoo etukäteen miltä valoratkaisu kuvassa tulee näyttämään.

Jos käytät kameraan liitettyä salamaa studiosalamien laukaisemiseen niin sinulla on kolme salamaa käytössä. Tällöin on kuitenkin ongelmana yhden heikko hallittavuus verrattuna kahteen muuhun + vähän erilaiset värisävyt. Eli se kameran salama olisi hyvä muuttaa vaikka kalvolla aidosti päivänvaloa tuottavaksi.
pinkki
Viestit: 64
Liittynyt: Helmi 12, 2006 19 : 20

Viesti Kirjoittaja pinkki »

Konditiona antoi sangen selkeitä neuvoja. Lisäyksenä vielä siitä snootista, se on pitkulainen kupu, jonka idea on siinä, että se rajaa salaman valon hyvin pienelle alueelle. Efektiä voimistaa hunajakenno. Niitä voi hankkia erikseen ja eri tiheyksillä. Mitä tiheämpi kenno valon edessä sitä "kovempaa" ts. suunnatumpaa valo on.
ja kaksi salamavaloa on oikein hyvä määrä. Studiosalamoiden etu varrattuna käsisalamaan on tehojen lisäksi juurikin niiden ohjausvalo. Eli voit etukäteen nähdä mihin salaman valo kohdistuu kuvassa ja näin pystyt muokkaamaan valoa tarkasti, suuntaamalla, rajaamalla (ladonovilla, hunajakennoilla, kuupilla), pehmentämällä (softboxit) ja HEIJASTAMALLA valoa.
Jos sinulla on enemmän kuin kaksi valoa on niiden hallinta jo hyvin työlästä. Kaksi valonlähdettä tuottaa jo tarpeeksi valoa mihin tarpeeseen tahansa. Suuntaamista kannattaa sitten harrastaa edellä mainituilla keinoilla.
harri_r
Viestit: 225
Liittynyt: Huhti 12, 2006 18 : 28
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harri_r »

Ehkä muotoilin kysymyksen vähän epäselvästi. Koitetaanpa uudestaan :) Eli ohjausvalona toimiva salama ei siis välähdä vaan tuottaa jatkuvaa valoa (eikä näin ollen ole oikeastaan lainkaan salama) Jos ostan siis tuon D-Lite 2 paketin jossa tulee 2 studiosalamaa ja haluan käyttää toista niistä ohjausvalona, niin silloinhan minulle jää vain 1 studiosalama + kamerassa kiinni oleva sb-600 joka laukaisee studiosalaman orjakennon avulla? Olenko ymmärtänyt tähän mennessä oikein?

Tuossa Lumisofit FX150 paketissa tulee 3 kappaletta salamoita. Ajattelin ostaa yhteen snoot + hunajakenno yhdistelmän ja käyttää tätä salamaa ohjausvalona. Tälläin minulle jää siis 2 välähtävää studiosalamaa + jälleen kamerassa kiinni oleva sb-600, eikö?

Tuo Lumisoftin setti kolmella salamalla snootilla, hunajakennolla ja kahdella softboxilla jää vielä yli 100€ halvemmaksi kuin D-Lite 2 setti. Onko tuo D-Lite nyt sitten tuon hintaerotuksen verran parempi?
Harri Rauhanummi Valokuvaus
http://www.harrirauhanummi.com
raoulch
Viestit: 111
Liittynyt: Maalis 16, 2004 20 : 23

Viesti Kirjoittaja raoulch »

Studiosalamoissa on ohjausvalo, joka on välähtävästä salamalampusta erillinen halogeenipoltin, jonka avulla salamat suunnataan kohteeseen.
Kaikissa salamayksiköissä on orjakenno eli jos väläytät kameran salamaa välähtävät molemmat studiosalamat saman saman aikaisesti. siis kolme välähtävää päätä. Ja jos sinulla on sellainen Nikon, joka osaa ohjata sb600:sta, voit laittaa sen muuallekin kuin kameran päälle. Se kun ei ole studiossa välttämättä paras paikka salamalle.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

raoulch kirjoitti:Studiosalamoissa on ohjausvalo, joka on välähtävästä salamalampusta erillinen halogeenipoltin, jonka avulla salamat suunnataan kohteeseen.
Ohjausvalo ei välttämättä ole halogeenipoltin. Eräissä Elinkoissa ja Bowenseissa on hehkulamput ohjausvaloina. Ei ihan tavalliset, mutta kuitenkin...
harri_r
Viestit: 225
Liittynyt: Huhti 12, 2006 18 : 28
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harri_r »

raoulch kirjoitti:Studiosalamoissa on ohjausvalo, joka on välähtävästä salamalampusta erillinen halogeenipoltin, jonka avulla salamat suunnataan kohteeseen.
Kaikissa salamayksiköissä on orjakenno eli jos väläytät kameran salamaa välähtävät molemmat studiosalamat saman saman aikaisesti. siis kolme välähtävää päätä...
Selvä. Eli ilmeisesti kaikkien käytettyjen salamoiden ohjausvalot palavat ja sammuvat sitten kuvan oton hetkellä kun itse salamavalot välähtävät?

Tuo digitarvikkeen mainostama snoot hunajakenno yhdistelmä jotenkin sotki ajatukseni. Se on siis tarkoitettu salamavalolle eikä ohjausvalolle. Olin ymmärtänyt koko jutun ihan väärin. Ajattelin jotenkin että tuon snootin avulla voisin käyttää salaman ohjausvaloa taustan valaisemiseen. Studioissahan on joku erillinen laite jolla ne valaisee monesti taustakangasta... Millä te olette hoitaneet taustan valaisua?
Harri Rauhanummi Valokuvaus
http://www.harrirauhanummi.com
Trnquill
Viestit: 1312
Liittynyt: Helmi 24, 2006 16 : 09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trnquill »

Mitäpä jos lampsisit lähimpään ko. laitteita myyvään liikkeeseen tahi valokuvaamoon, jossa voisit omin silmin todeta ohjausvalon (tai "mallausvalon") toiminnan ja toimintaperiaatteen? :)
harri_r kirjoitti:Selvä. Eli ilmeisesti kaikkien käytettyjen salamoiden ohjausvalot palavat ja sammuvat sitten kuvan oton hetkellä kun itse salamavalot välähtävät?
Ei välttämättä. Ohjausvalo voi myös palaa jatkuvasti. Ei ole mitään käytännön syytä, miksi ohjausvalon pitäisi sammua kuvan oton ajaksi. Salamavalon teho on niin railakkaasti heikkoa halogeenia tai hehkulamppua suurempi, ettei ohjausvalon tuoma valo erotu enää kuvassa. Eipä mikään halogeeni edes kunnolla ehdi sammua siinä välähdyksen aikana, joten... Akkujen lataamisen ajaksi ohjausvalo tosin voi kyykähtää. Itse en moisten vehkeiden kanssa ole pelannut, joten kunhan arvailen (ja perustan tietoni omatekemiin laitteisiin).
Tuo digitarvikkeen mainostama snoot hunajakenno yhdistelmä jotenkin sotki ajatukseni. Se on siis tarkoitettu salamavalolle eikä ohjausvalolle.
Älä anna kotikutoisen ulkomuodon hämätä, tämä laite on kaupan vehkeitä vastaava toiminnaltaan (näin pääpiirteissään):
http://www.fotoni.org/muut/salamaprojekti2/v2_head.jpg
Keskellä näkyvä valkoinen Osramin Krypton hehkulamppu on ohjausvalo. Sen juuressa, hehkulampun kannan ympärillä on salamaputki. Jos siis laitat tuohon välähdyspään päälle snootin, vaikuttaa se sekä ohjausvaloon että salamavaloon. Ja tuo nimenomaan on ohjausvalon idea: Koska silmällä on erittäin hankala nähdä tuhannesosasekunnin ajan palavan salaman muodostamia varjoja, on välähdyspäähän ympätty jatkuvaa valoa tuottava tuikku. Ohjausvalolla on tarkoitus asemoidea salamat & lisähärpäkkeet siten, että valo näyttää hyvältä. Kun salama välähtää, on valo täsmälleen samaa kuin ohjausvalon kanssa, ainoastaan huomattavasti voimakkaampaa (ja eri väristä, mutta siitä nyt viis).
Olin ymmärtänyt koko jutun ihan väärin. Ajattelin jotenkin että tuon snootin avulla voisin käyttää salaman ohjausvaloa taustan valaisemiseen.
Kuten tuolla alussa jo sanoin, ohjausvalo on niin tehoton, että sen luoma valaistus hukkuu täysin salamavalon välähdyksen alle (tai siis tämä on tarkoitus, ja se varmistetaan riittävän lyhyellä valotusajalla). Mutta jos valaiset snootilla taustan kivaksi (ja mallaat siis tuota valaistusta sen ohjausvalon=mallausvalon kanssa), on se myös kuvassa samalla tavalla valaistu.

Joko selkenee, vai vieläkö keksitään uusia sanakäänteitä? :)
-Markus
Fotoni.org
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

harri_r kirjoitti: Millä te olette hoitaneet taustan valaisua?
Highkey kuvissa Lastoliten tuo härveli helpottaa paljon.

Kuva
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Olisishan se mukava, kun ne ohjausvalot sammuis välähdylsen ajaksi, ja syttyisivät kun salama on latautunut. Tästä olisi se hyöty että näkee välähtääkö kaikki salamat. Omissa EL 500 Elinkoissa ei sammu mutta kyllä niillä silti pärjäilee, on kuitenkin ammattikäyttöön tehdyt joten melko varmoja ovat (vaikka savuja välillä niistäkin nousee).

Itse en kyllä snootteihin panostaisi, paljon parempi ostaa muutama täydellisempi hunajakennosarja, niillä saa valon sopivan tiukaksi.
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Melkein tekisi mieli suosittaa Harrille, että hankkisit ensin vaikka vähemmän niitä salamia ja opettelisit ensin käyttämään yhtä salamaa ja hallitsemaan monipuolisesti sen tuottamaa valoa, sitten toista, sitten kolmatta jne. Jos ja kun noi kahden kappaleen setit nyt kuitenkin ovat taloudellisempia hankkia kuin kaikki kama erikseen hankittuna niin osta ensin mieluummin parempi kahden lampun setti kuin huonompi kolmen lampun setti. Sitten kun on välineet tuottaa sitä valoa, niin seuraavaksi sitten ovat vuorossa välineet hallita sitä valoa.

Itselläni on parhaillaan tuo vähillä lampuilla vekslaamisen treenivaihe menossa. (Siltä osin kuin tenavan vahtimiselta sun muulta lähinnä näin puolen yön kieppeillä joskus joudan.) Testailen puisilla pikkuautoilla että miltä näyttää kun valaisee pelkästään softboxilla ylhäältä ja käyttää enintään vaimeaa heijastinta tasaamaan. Tai mustasta pahvista tehty "tilapäissnoot" käyttöön ja valaisu takaviistosta, heijastimella pieni tasaus ja huolellinen kohteen asettelu niin että edessä muotoa piirtävät heijastukset ja takana varjot tai toisinpäin. Tai enkelikoriste softboxin eteen ja silhuetti tai puolisilhuetti siitä. jne. jne. jne.

Jos joku haluaa nähdä miltä treenitulokset näyttävät niin pistäkää vihje siitä mihin voisi pistää kuvia pällisteltäväksi. Eli nykyisin on kai aika paljonkin sellaisia servereitä joille voi mättää kuviaan koko maailman pällisteltäväksi. En vain ole niistä juuri perillä. Voi tosin mennä hetki tai sitten aika montakin hetkeä ennen kuin kuvat etenevät koneeltani mihinkään.
Vastaa Viestiin