Salamasynkka
-
Salamasynkka
Tervehdys arvon foorumilaiset!
Pääsin testaamaan omalla 350d:llä d-lite 2 settiä. Synkkajohtoa tahi radiolähettimiä ei ollut saatavilla siihen hätään, joten päätin ampua orjat 430ex salamalla. Kovasti ihmettelin kuvien tummuutta, vaikka salamat oli täydellä teholla. Testimielessä otin salamasta kuvan. Ei puhkipalamista!! Salamat kyllä räpsähtivät normaalisti, mutta jotenkin ne räpsyvät liian aikaisin, koska vaikka laitoin valotusajan puolen sekunnin paikkeille ei salaman räpsähdys tullut kuvaan.
Löytyykö jostain superavaruudesta selitystä miksi näin?
Pääsin testaamaan omalla 350d:llä d-lite 2 settiä. Synkkajohtoa tahi radiolähettimiä ei ollut saatavilla siihen hätään, joten päätin ampua orjat 430ex salamalla. Kovasti ihmettelin kuvien tummuutta, vaikka salamat oli täydellä teholla. Testimielessä otin salamasta kuvan. Ei puhkipalamista!! Salamat kyllä räpsähtivät normaalisti, mutta jotenkin ne räpsyvät liian aikaisin, koska vaikka laitoin valotusajan puolen sekunnin paikkeille ei salaman räpsähdys tullut kuvaan.
Löytyykö jostain superavaruudesta selitystä miksi näin?
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Oliko 430EX manuaalilla? Jos se oli E-ttl-moodissa, esisalama laukaisee orjat.
edit: jaahas, myöhässä olin...
edit: jaahas, myöhässä olin...
insinöörikuvaaja | Flickr | Kuvaajat.com | fb
-
Kiitos ja kumarrus! Toki tuokin olisi pitänyt heti tajuta, mutta kun ei aivot veny niin ei. Jos jollain on tietoa saako esivälähdyksen jotenkin pois päältä, otan tiedon riemulla vastaan (olen laiska, enkä jaksa itse selvittää :)JuhaHoo kirjoitti:Siinä sun salamassa räpsähtää ennen varsinaista välähdystä se ETTL:n mittausväläys joka laukaisee ne studiotuikut. Ne taas eivät ehdi latautua siihen varsinaiseen kuvaan sitten ollenkaan. 550EX:stä sen esiväläyksen saa pois päältä, 430 EX:stä en tiedä.
-
Saa.O.J kirjoitti: Kiitos ja kumarrus! Toki tuokin olisi pitänyt heti tajuta, mutta kun ei aivot veny niin ei. Jos jollain on tietoa saako esivälähdyksen jotenkin pois päältä, otan tiedon riemulla vastaan (olen laiska, enkä jaksa itse selvittää :)
harrin kirjoitti:Oliko 430EX manuaalilla? Jos se oli E-ttl-moodissa, esisalama laukaisee orjat.
EDIT:
niin ja saahan sen esivälähdyksenkin kikkailtua itse, mutta olen laiska enkä jaksa itse kirjoittaa :)
-
Kiitos tiedosta-EeKe- kirjoitti:Saa.O.J kirjoitti: Kiitos ja kumarrus! Toki tuokin olisi pitänyt heti tajuta, mutta kun ei aivot veny niin ei. Jos jollain on tietoa saako esivälähdyksen jotenkin pois päältä, otan tiedon riemulla vastaan (olen laiska, enkä jaksa itse selvittää :)
Yritetään siis selvittää miten salama saadaan manuaalille.harrin kirjoitti:Oliko 430EX manuaalilla? Jos se oli E-ttl-moodissa, esisalama laukaisee orjat.
Ymmärrän tuskasi. Et ole yksin.-EeKe- kirjoitti: EDIT:
niin ja saahan sen esivälähdyksenkin kikkailtua itse, mutta olen laiska enkä jaksa itse kirjoittaa :)
-
O.J kirjoitti:Salamana on siis 420ex. Tuosta mallista ei taida manuaaliasetusta saada ollenkaan... :( Joutuu lähtemään radiokaupoille.
Työajan päättymistä odotellessa voit lukea Trnquill:n kirjoituksen tuosta ketjusta,
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12617918
Siis jos ei laiskota ja jaksat ;)
-
- Viesti:
Vaihtoehtoisesti voit ostaa myös esim. Elinchromen IR-laukaisimen.O.J kirjoitti:Työn ohessa foorumille kirjoittelu pitäisi lailla kieltää. Yhden numeron näppäilyvirhe --> paljo turhaa tekstiä??
Salamana on siis 420ex. Tuosta mallista ei taida manuaaliasetusta saada ollenkaan... :( Joutuu lähtemään radiokaupoille.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin"
-
- Viesti:
Kokemusta on ei siis ainakaan 420ex toimi saati ts lähetinkään.
Canonin tuki selvitteli minulle tuota ja selvisi että ei toimi mitenkään.
Mutta piuha ei paljoa maksa.
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
Ei laiskottanu. Luin kahteen kertaan :)-EeKe- kirjoitti:Työajan päättymistä odotellessa voit lukea Trnquill:n kirjoituksen tuosta ketjusta,
Piuha? Jos synkkajohtoa tarkotat, niin se toki löytyy. Mutta vaan mihis kiinni? Rungossa ei taida paikkaa sille olla...jari siren kirjoitti:Kokemusta on ei siis ainakaan 420ex toimi saati ts lähetinkään.
-
-
- Viesti:
Osta sellanen "sokeripala" hamalla on ainakin selainen se tulee salama kiintys uraan ja on tosiaan sokeripalan kokoinen, siinä on kiinitys piuhalle ja maksaa alle 20e.O.J kirjoitti:Ei laiskottanu. Luin kahteen kertaan :)-EeKe- kirjoitti:Työajan päättymistä odotellessa voit lukea Trnquill:n kirjoituksen tuosta ketjusta,
Piuha? Jos synkkajohtoa tarkotat, niin se toki löytyy. Mutta vaan mihis kiinni? Rungossa ei taida paikkaa sille olla...jari siren kirjoitti:Kokemusta on ei siis ainakaan 420ex toimi saati ts lähetinkään.
Edit oli näköjään tuossa edellisessä viestissä:D
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
420Ex toimii orjien laukaisussa, jos mittaa ennen kuvan ottoa valotuksen kameran valotuksenlukituspainikkeella. Esisalama nimittäin välähtää siinä vaiheessa. Tämän jälkeen voi odotella, että muut salamat latautuvat ja ottaa kuvan vasta sitten. Valotuksen mittauksen aikana 420:n voi myös peitää, jolloin muut salamat eivät välähdä ja 420 välähtää sitten varsinaista kuvaa otettaessa täysillä.
-
- Viesti:
Saataa olla mutta ei kuulosta kovin kätevältä ainakaan elävän kohteen kuvauksessa?
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-