Salamasynkka

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
O.J

Salamasynkka

Viesti Kirjoittaja O.J »

Tervehdys arvon foorumilaiset!

Pääsin testaamaan omalla 350d:llä d-lite 2 settiä. Synkkajohtoa tahi radiolähettimiä ei ollut saatavilla siihen hätään, joten päätin ampua orjat 430ex salamalla. Kovasti ihmettelin kuvien tummuutta, vaikka salamat oli täydellä teholla. Testimielessä otin salamasta kuvan. Ei puhkipalamista!! Salamat kyllä räpsähtivät normaalisti, mutta jotenkin ne räpsyvät liian aikaisin, koska vaikka laitoin valotusajan puolen sekunnin paikkeille ei salaman räpsähdys tullut kuvaan.

Löytyykö jostain superavaruudesta selitystä miksi näin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JuhaHoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhaHoo »

Siinä sun salamassa räpsähtää ennen varsinaista välähdystä se ETTL:n mittausväläys joka laukaisee ne studiotuikut. Ne taas eivät ehdi latautua siihen varsinaiseen kuvaan sitten ollenkaan. 550EX:stä sen esiväläyksen saa pois päältä, 430 EX:stä en tiedä.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin"
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Oliko 430EX manuaalilla? Jos se oli E-ttl-moodissa, esisalama laukaisee orjat.

edit: jaahas, myöhässä olin...
O.J

Viesti Kirjoittaja O.J »

JuhaHoo kirjoitti:Siinä sun salamassa räpsähtää ennen varsinaista välähdystä se ETTL:n mittausväläys joka laukaisee ne studiotuikut. Ne taas eivät ehdi latautua siihen varsinaiseen kuvaan sitten ollenkaan. 550EX:stä sen esiväläyksen saa pois päältä, 430 EX:stä en tiedä.
Kiitos ja kumarrus! Toki tuokin olisi pitänyt heti tajuta, mutta kun ei aivot veny niin ei. Jos jollain on tietoa saako esivälähdyksen jotenkin pois päältä, otan tiedon riemulla vastaan (olen laiska, enkä jaksa itse selvittää :)
-EeKe-

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

O.J kirjoitti: Kiitos ja kumarrus! Toki tuokin olisi pitänyt heti tajuta, mutta kun ei aivot veny niin ei. Jos jollain on tietoa saako esivälähdyksen jotenkin pois päältä, otan tiedon riemulla vastaan (olen laiska, enkä jaksa itse selvittää :)
Saa.
harrin kirjoitti:Oliko 430EX manuaalilla? Jos se oli E-ttl-moodissa, esisalama laukaisee orjat.

EDIT:
niin ja saahan sen esivälähdyksenkin kikkailtua itse, mutta olen laiska enkä jaksa itse kirjoittaa :)
O.J

Viesti Kirjoittaja O.J »

-EeKe- kirjoitti:
O.J kirjoitti: Kiitos ja kumarrus! Toki tuokin olisi pitänyt heti tajuta, mutta kun ei aivot veny niin ei. Jos jollain on tietoa saako esivälähdyksen jotenkin pois päältä, otan tiedon riemulla vastaan (olen laiska, enkä jaksa itse selvittää :)
Saa.
Kiitos tiedosta
harrin kirjoitti:Oliko 430EX manuaalilla? Jos se oli E-ttl-moodissa, esisalama laukaisee orjat.
Yritetään siis selvittää miten salama saadaan manuaalille.
-EeKe- kirjoitti: EDIT:
niin ja saahan sen esivälähdyksenkin kikkailtua itse, mutta olen laiska enkä jaksa itse kirjoittaa :)
Ymmärrän tuskasi. Et ole yksin.
O.J

Viesti Kirjoittaja O.J »

Työn ohessa foorumille kirjoittelu pitäisi lailla kieltää. Yhden numeron näppäilyvirhe --> paljo turhaa tekstiä??

Salamana on siis 420ex. Tuosta mallista ei taida manuaaliasetusta saada ollenkaan... :( Joutuu lähtemään radiokaupoille.
-EeKe-

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

O.J kirjoitti:Salamana on siis 420ex. Tuosta mallista ei taida manuaaliasetusta saada ollenkaan... :( Joutuu lähtemään radiokaupoille.

Työajan päättymistä odotellessa voit lukea Trnquill:n kirjoituksen tuosta ketjusta,
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12617918

Siis jos ei laiskota ja jaksat ;)
JuhaHoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhaHoo »

O.J kirjoitti:Työn ohessa foorumille kirjoittelu pitäisi lailla kieltää. Yhden numeron näppäilyvirhe --> paljo turhaa tekstiä??

Salamana on siis 420ex. Tuosta mallista ei taida manuaaliasetusta saada ollenkaan... :( Joutuu lähtemään radiokaupoille.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa myös esim. Elinchromen IR-laukaisimen.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin"
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Kokemusta on ei siis ainakaan 420ex toimi saati ts lähetinkään.
Canonin tuki selvitteli minulle tuota ja selvisi että ei toimi mitenkään.
Mutta piuha ei paljoa maksa.
O.J

Viesti Kirjoittaja O.J »

-EeKe- kirjoitti:Työajan päättymistä odotellessa voit lukea Trnquill:n kirjoituksen tuosta ketjusta,

Ei laiskottanu. Luin kahteen kertaan :)
jari siren kirjoitti:Kokemusta on ei siis ainakaan 420ex toimi saati ts lähetinkään.
Piuha? Jos synkkajohtoa tarkotat, niin se toki löytyy. Mutta vaan mihis kiinni? Rungossa ei taida paikkaa sille olla...
t1gx

Viesti Kirjoittaja t1gx »

Piuha? Jos synkkajohtoa tarkotat, niin se toki löytyy. Mutta vaan mihis kiinni? Rungossa ei taida paikkaa sille olla...
Hommaat semmoisen edullisen "sokeripalan" jostain joka kiinnitetään salamakenkään ja johon voit laittaa synkkapiuhan kiinni.
jari siren
Viesti:

O.J kirjoitti:
-EeKe- kirjoitti:Työajan päättymistä odotellessa voit lukea Trnquill:n kirjoituksen tuosta ketjusta,

Ei laiskottanu. Luin kahteen kertaan :)
jari siren kirjoitti:Kokemusta on ei siis ainakaan 420ex toimi saati ts lähetinkään.
Osta sellanen "sokeripala" hamalla on ainakin selainen se tulee salama kiintys uraan ja on tosiaan sokeripalan kokoinen, siinä on kiinitys piuhalle ja maksaa alle 20e.

Edit oli näköjään tuossa edellisessä viestissä:D
osko

Viesti Kirjoittaja osko »

420Ex toimii orjien laukaisussa, jos mittaa ennen kuvan ottoa valotuksen kameran valotuksenlukituspainikkeella. Esisalama nimittäin välähtää siinä vaiheessa. Tämän jälkeen voi odotella, että muut salamat latautuvat ja ottaa kuvan vasta sitten. Valotuksen mittauksen aikana 420:n voi myös peitää, jolloin muut salamat eivät välähdä ja 420 välähtää sitten varsinaista kuvaa otettaessa täysillä.
jari siren
Viesti:

Saataa olla mutta ei kuulosta kovin kätevältä ainakaan elävän kohteen kuvauksessa?
osko

Viesti Kirjoittaja osko »

jari siren kirjoitti:Saataa olla mutta ei kuulosta kovin kätevältä ainakaan elävän kohteen kuvauksessa?
No eihän tuo tietenkään ole kätevää. Joskus kuitenkin on tilanteita, joissa on parempi toimia käsillä olevilla välineillä, kuin jättää kuvaamatta 580EX:stä haaveillen.
Vastaa Viestiin