Musta koira?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
ata69
Viesti:

Musta koira?

Viesti Kirjoittaja ata69 »

Anteeksi tyhmyyteni...
Miten kuvataan ulkona koiraa niin,
että kuvaan tulee koira eikä musta möykky?
Kuva
Panasonic Lumix DMC-FZ5 löytyy.
Käyttää en osaa, mutta haluaisin oppia!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Aikas huonoja vaihtoehtoja edessä tuossatapauksessa. Jos haluat koirasta detaljeja esiin korjaamalla valotusta niin poltat hangen ja jos haluat yhtään detaljia hangesta niin koira palaa toisesta päästä. Ainoa vaihtoehto lienee kaksoiskuvaus eli kahdella eri valotuksella ja yhdistät kuvat.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Okulaari

Viesti Kirjoittaja Okulaari »

bobotti kirjoitti:Aikas huonoja vaihtoehtoja edessä tuossatapauksessa. Jos haluat koirasta detaljeja esiin korjaamalla valotusta niin poltat hangen ja jos haluat yhtään detaljia hangesta niin koira palaa toisesta päästä. Ainoa vaihtoehto lienee kaksoiskuvaus eli kahdella eri valotuksella ja yhdistät kuvat.
Anteeksi, kun sekaannun, mutta en malta olla kysymättä, miten käytännössä kaksoiskuvataan. Onko kamerassa ominaisuus, joka ottaa kuvat nopeasti peräjälkeen muuttamalla itse valotuksen. Näinhän sen täytyy olla, koska muutenhan koira on jo kilometrin päässä, kun itse säätöjen jälkeen ottaas toista kuvaa uusilla säädöillä.
bobotti

Okulaari kirjoitti:
Anteeksi, kun sekaannun, mutta en malta olla kysymättä, miten käytännössä kaksoiskuvataan. Onko kamerassa ominaisuus, joka ottaa kuvat nopeasti peräjälkeen muuttamalla itse valotuksen. Näinhän sen täytyy olla, koska muutenhan koira on jo kilometrin päässä, kun itse säätöjen jälkeen ottaas toista kuvaa uusilla säädöillä.
No minne se hanki siitä juoksee? Kuvaa se puhdas hanki jossa ei sitä koiraa ole niin uudestaan. Musta koira luulisi olevan helppo napata erilleenmuuten puhkipalaneesta kuvasta. Aika kiireiseksi on maailma mennyt jos hangetkin juoksee jo kilsan päässä karkuun.......
jurva

Viesti Kirjoittaja jurva »

Aseta Kameran valotuksen mittaus arvoksi Spot, (ei, Center-weighted & Multi-pattern metering).
Spot=piste, ja piste kohdistetaan koiraan ja otetaan kuva.
Koirasta saadaan kuva, mutta hanki saattaa palaa puhki vaaleimmista kohtaa.

Näet puhkipalamisen "Live Histogram" oikeassa reunassa jossa on vaaleat sävyt, ja vaalea jatkuu ikään kuin diagrammin yli vas. eli kamera ei pysty näyttämään sitä. (tämä on ihan normaalia digikameroilla, filmikamera on parempi).

Koira taas kun on tumma, näkyy histogrammin vasemmassa reunassa. Tutki Histogrammia kuvaushetkellä. Niin ja kuten "-EeKe-" sanoikin salama päälle! Ja kerro kuinka onnistuit!
Viimeksi muokannut jurva, Helmi 13, 2007 16 : 22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-EeKe-

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

bobotti kirjoitti:Aikas huonoja vaihtoehtoja edessä tuossatapauksessa.

Salama on ihan hyvä vaihtoehto.
bobotti

-EeKe- kirjoitti:

Joop jos kamera olisi joku muu kuin FZ5. Edelleen olisin tuon kaks-kertaa kuvauksen kannalla tuolla välineistöllä.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

-EeKe- kirjoitti:

Eikö salama valaise hankea siinä kuin koiraakin ja etualaa erityisesti?
Garp

Viesti Kirjoittaja Garp »

Mun mielestä salama on myös ihan hyvä vaihtoehto. Ei sillä varmasti mitään taidekuvia oteta, mutta oppii varmasti myös jonkin verran valon käyttöä. Eli riittävän lähelle vaan testailemaan eri tehoilla :)
bobotti

Ottakees huomioon , että tuossa on FZ5 jossa 12x zoom ja koira on vilkasliikkeinen eikä taatusti pysy omistajansa jaloissa eli ollaan polttoväleissä 6-12x kohdalla aika usein tuolla kameralla ja sinne ei oikeen tahdo salama vilkutella.
jurva

bobotti kirjoitti:...Ainoa vaihtoehto lienee kaksoiskuvaus eli kahdella eri valotuksella ja yhdistät kuvat.
Valokuvauksessa kaikki on mahdollista!
1.) Tässäkin tapauksessa voidaan ottaa kuva koirasta, ylivalottamalla kuvaa niin että koira näkyy hyvin.
2.) Toinen kuva otetaan kunnes koira on juossut pois kuvasta, eli kuvassa näkyy vain hanki, oikein valotettuna.
3.) Ja nämä 2 kuvaa yhdistetään kuvankäsittelyssä.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

jurva kirjoitti:Aseta Kameran valotuksen mittaus arvoksi Spot, (ei, Center-weighted & Multi-pattern metering).
Spot=piste, ja piste kohdistetaan koiraan ja otetaan kuva.
Koirasta saadaan kuva, mutta hanki saattaa palaa puhki vaaleimmista kohtaa.

Näet puhkipalamisen "Live Histogram" oikeassa reunassa jossa on vaaleat sävyt, ja vaalea jatkuu ikään kuin diagrammin yli vas. eli kamera ei pysty näyttämään sitä. (tämä on ihan normaalia digikameroilla, filmikamera on parempi).
Kun heijastuvan valon mittaus tuottaa keskiharmaata pinnasta riippumatta ja tässä tapauksessa suositellaan mittaamaan miltei mustasta koirasta, eikö valotus mene silloin ylivalotuksen puolelle ja musta koira näy lähinnä histogrammin keskellä?
Loadus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Loadus »

Jaapajaa. Minä menisin vain nostamaan tasoja vähän. Ehkä ottaisin kuvan sillä tavalla että hanki aivan minimaalisen vähän palaisi puhki.

Kuva
Jokainen mestari on joskus ollut aloittelija.
behance | deviantART | Flickr
Jari-Matti

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

Olisiko tästä mitään hyötyä…

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=26539
Garp

Viesti Kirjoittaja Garp »

bobotti kirjoitti:Ottakees huomioon , että tuossa on FZ5 jossa 12x zoom ja koira on vilkasliikkeinen eikä taatusti pysy omistajansa jaloissa eli ollaan polttoväleissä 6-12x kohdalla aika usein tuolla kameralla ja sinne ei oikeen tahdo salama vilkutella.
Tjaa. Ei tosiaankaan mitään tuplavalotusta vastaan, mutta intetäänpä nyt kuitenkin. Itse ainakin halusin oppia alussa (vaikka aloittelija toki vielä olenkin) niitä valokuvauksen perusjuttuja. Valitaan polttoväli ja rajataan ja liikutaan itse ei zoomata, salaman käyttö lisävalona, jne jne. Tuplavalotukset sitten joskus. Toki zoomivaraa kyseisestä kamerasta löytyy, mikä pakko sillä on lähteä telettämään tolkuttomasti, en oikeen hiffannut.

Itsekin kuvaan aika paljon koiraa, myös ulkona talvisäässä. Vieläpä energistä ja mustaturpaista. Pirun hankalaa, mutta opettavaista. Lähelle vaan, vähän taustoja katellen, salamaa jos tarvis jne.

Taikka sitten se kaksoisvalotus. :)
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

hsm kirjoitti:
-EeKe- kirjoitti:

Eikö salama valaise hankea siinä kuin koiraakin ja etualaa erityisesti?
Mieti asiaa niin, että lisäät valoa 50 yksikköä.

Jos lisäät sen 20:een, niin lisäät sitä yli 2x määrän, jos lisäät sen 1000:n niin % nousu on minimaalinen. Tässä on kyse niinkin yksinkertaisesta asiasta, kuin täytesalaman käytöstä.

Vanha salamakuvaajan pääsääntö:

Kun on hämärää, vältä salaman käyttämistä ja hae puuttuva valoteho aukolla, tai herkkyydellä.

Kun on kirkasta, tasoita salamalla.

Ko. sääntö ei tietenkään koske studiota, mutta ns. yleiskuvauksessa toimii ihan mainiosti.
bobotti

Garp kirjoitti:
Tjaa. Ei tosiaankaan mitään tuplavalotusta vastaan, mutta intetäänpä nyt kuitenkin.
Intäminen kehittää. Siksi minä täällä hillunkin. Aina tulee paljon lisää ajateltavaa.
Toki zoomivaraa kyseisestä kamerasta löytyy, mikä pakko sillä on lähteä telettämään tolkuttomasti, en oikeen hiffannut.
Kuvittelin omasta kokemuksestani että koira olsii jaloissa aikas vähäsen. Minulla oli ainakin oman koirani kanssa se että jos sitä halusi kuvat niin mikään tele ei riittänyt vaan se piti kutsua luokse ja lähelläkin se oli vain kymmeniä sekuntteja. Jos koira toimii vaistojensa mukaan niin sehän partioi isäntänsä edessä.

Itsekin kuvaan aika paljon koiraa, myös ulkona talvisäässä. Vieläpä energistä ja mustaturpaista. Pirun hankalaa, mutta opettavaista. Lähelle vaan, vähän taustoja katellen, salamaa jos tarvis jne.

Taikka sitten se kaksoisvalotus. :)
No tuo kaksoiskuvaus oli minun neuvoni , mutta eihän se välttämättä ole se oikea tie. Loadus näemmä löysi kuvasta jotain muutkin väriä kuin mustan klönttin eli kaksoiskuvaus ei välttämättä ole oikein.
jurva

hsm kirjoitti:Kun heijastuvan valon mittaus tuottaa keskiharmaata pinnasta riippumatta ja tässä tapauksessa suositellaan mittaamaan miltei mustasta koirasta, eikö valotus mene silloin ylivalotuksen puolelle ja musta koira näy lähinnä histogrammin keskellä?
Nimen omaan noin saadaan kuva koirasta! Ja pistemittaus on myös nopein tapa etsiä oikea valotus, ei tartte väännellä niitä kameran nappeja, eikä kerkeäkkään ja histogrammi näkyy kuvaus hetkellä se kertoo kaiken.
_________
P.S. (usein ihmettelee näin yleisesti, kun ongelmiin esitetään ratkaisuja, vastaus usein on, ei näin. Kun vastauksen pitäisi olla että, näin!)
Okulaari

Viesti Kirjoittaja Okulaari »

bobotti kirjoitti:
Aika kiireiseksi on maailma mennyt jos hangetkin juoksee jo kilsan päässä karkuun.......
Meikäläinen on vielä tässävaiheessa, niin hidas mun kameran säätöjen kanssa, että lumi kerkiääs sulaa ennen toisen kuvan ottoa, mutta jos sitä tässä kehittyys.
sourander
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sourander »

Tipe kirjoitti: Mieti asiaa niin, että lisäät valoa 50 yksikköä.

Jos lisäät sen 20:een, niin lisäät sitä yli 2x määrän, jos lisäät sen 1000:n niin % nousu on minimaalinen. Tässä on kyse niinkin yksinkertaisesta asiasta, kuin täytesalaman käytöstä.

Vanha salamakuvaajan pääsääntö:

Kun on hämärää, vältä salaman käyttämistä ja hae puuttuva valoteho aukolla, tai herkkyydellä.

Kun on kirkasta, tasoita salamalla.
What? Nyt kyllä logiikka vähän..

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta täytesalaman suurin ongelma on se, että valon määrä vähenee etäisyyden neliössä, ja yleensä täytesalaman valon suunta on suora.

Kuvitellaan että koira on 3 metrin päässä, ja valotat salaman oikein koiraan nähden (ohjeluku/etäisyys=aukko, tai luotat automaattiin). Puolivälissä, eli 1,5 metrin etäisyydellä, valoa on nelinkertainen määrä, eli kaksi aukkoa enemmän. Hanki palaa puhki, ja se on varma. Jos taas valotat niin että koiraan tulee 2 aukkoa liian vähän salamaa, jolloin hanki saattaa pelastua, koirassa salama tuskin kuvassa näkyy.

Tätä voi tietenkin kompensoida sillä, että pienentää etäisyyseroa "prosentteina", eli kuvaa kauempaa. Tosin tällöin kirkkaalla säällä loppuu helposti salamasta potku.

Täytesalamalla tämän takia harvemmin valaistaan keski- tai takatilassa olevia kohteita.

Tähän, kuten yleensä muihinkin ongelmatapauksiin, oikein valottaminen on paras tapa. Valottamaan oppii harjoittelemalla.
Vastaa Viestiin