Mallien ohjaaminen

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
artur
Viestit: 3531
Liittynyt: Huhti 24, 2003 15 : 41
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Mallien ohjaaminen

Viesti Kirjoittaja artur »

Hei,

Eilen oli toinen kuvauskeikka vieraan naismallin kanssa. Painotan siis vieraan koska sehän on ihan erilaista kuvausta vierailla kuin esimerkiksi vaimo mallina.

Itse kuvaus meni tällä kertaa paremmin, tiesi jo mitä piti tehdä ja ideoitakin oli. Ainoa mikä mättäsi oli mallin ohjaaminen. Se tuntuu olevan todella vaikeaa, mutta olenkin kuullut että ohjaaminen on vaikeinta mallikuvauksissa.

Olisi kiva kuulla kokeneemmilta miten te hoidatte homman ja minkälaisia malleja teillä on ollut. Pankaa juttu niin helpoista kuin vaikeistakin malleista ja miten siitä selvisitte.

ps. Tällä kertaa sain paljon ilmekkäämpiä kuvia kun sitä kerran viime kerralla täällä kaivattiin. Laitan kuvia esille viikonlopun aikana.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

No en minä nyt mikään kauhean kokenut ole mutta on noita immeisiä tullut kuvattua.
Siis nythän on kyse kanssa käymisestä jossa kuvaaja luo fiiliksen jossa malli menee haluttuun mielentilaan.
Kuvaajan oma oleminen heijastuu malliin, ihan samalla tavalla kuin muussa kanssa käymisessä.
Olemalla kiva ja kanustava useimiten malli taipuu yhteistyöhön, olemalla epämielyttävä ja sekava kuvaamisesta ei tule mitään ellei malli ole proo.
Uskon että selaiset ihmiset jotka tulevat toimeen tuntemattomien ihmisten kanssa saavat mallit toimimaan ja jos ei muutenkaan saa sanaa suustansa kuvatkoo vaikka lintuja.
Sen lisäksi on selaisia ihmisiä keistä ei saa minkään näköistä iloista kuvaa, mutta onneksi he eivät ylensä kuvattavaksi pyrikkään ja siksi ihmisten kuvaaminen on kiva harrastus, mutta varmasti hetkittäin raskas ammatti?

Yksi mitä minä teen jos malli on hankala poseeraaja, napsin kuvia ja vitsailen, varsinaiset hyvät kuvat tulee tuolloin mielestäni silloin kun malli luulee että on poseerausten väli ja rentoutuu.
artur
Viestit: 3531
Liittynyt: Huhti 24, 2003 15 : 41
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Samaa itsekin huomasin, välillä tuli hienoja kuvia kun malli luuli etten otakkaan kuvaa.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Esimerkki, tältä tytöltä kysyin luvan kadulla kuvaamiseen ja hän heitti varmaan huippumaileista yms. opituja peilin edessä harjoiteltuja ilmeitä, no minä pyysin että heilautatko tukkaasi että saadaa hiukset ilmavaksi ja hän heilauttaa päätään joilloin räps, sanon kiitos ja jatkan matkaa
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/N%E4yttely ... tely12.jpg
tareone
Viestit: 6200
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Katoppas! Minä ja Nieppikin ollaan sun näyttelyssä :).
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Peteriltä on tulossa juttu reilun viikon päästä ilmestyvään Pikseliin, mutta tässä vähän omiakin kokemuksia:

Mallin ohjauksessa on mielestäni kolme eri asiaa, jotka pitää huomioida.

Ensimmäinen on näkemys ja suunnittelu. Eli oikeastaan etukäteen pitäisi jo miettiä, mitä haluaa mallilta. Minkälaisia tuntemuksia haluaa kuvallaan välittää, miten mallin pitäisi se tuottaa? Asentohahmotelmia, ilmeitä, sopiva asustus, rekvisiitta ja valot. Näitä voi kirjata ihan paperillekin ja kaivaa mallikuvia vaikka verkosta tai kirjoista.
Kuvaustilanteessa asiaa voi sitten hiukan varioida.

Toinen on mallin näkeminen kuvauksen aikana. Alkaen pikkuseikoista: jännittämisestä aiheutuvat asentovirheet, "rumat" asennot, perspektiiviongelmat (esimerkiksi kameraa kohti suuntautuva käsi suurenee), vaatteiden ryppyisyys tai repsottaminen, erilaiset "raot" vaikkapa raajojen ja kehon välillä, suun ja silmien avautuminen. Suurempia sitten ovat mallin suhde valoihin, taustaan ja rekvisiittaan.

Nämä edelliset ovat sellaisia, että niitä pitää katsoa koko ajan ja jättää kameran säätäminen minimiin. Kameran asetukset pitäisi miettiä etukäteen ja tehdä isoja muutoksia vasta tauolla.


Sitten kolmas on se varsinainen ohjaus ja kontaktin ottaminen malliin. Aika olennaista on tietty läheisyys. Kamera ei saisi olla esteenä, käsivaralla sen voi pudottaa alas ja jutella, jalustalla voi taas seistä siinä kameran rinnalla tai jopa edempänäkin.

Malliin pitää ottaa henkilökohtainen ote. Kertoa kuvauksen tavoitteista, näyttää niitä mallikuvia ja otettujakin, kuunnella mallinkin ehdotuksia, kehua onnistuneita juttuja. Asentoja ja ongelmia voi näyttää omalla kehollaan.

Hymy on sellainen vaikea asia. Se sulattaa kyllä, mutta oikeasti pitää olla asiassa vakavissaan. Mallille ei saa nauraa, itselle kyllä. Joskus on myös vaikea saada malli olemaan hymyilemättä, oma vakavuus auttaa tässä.

Hymy on minusta liian "helppo" vaihtoehto. Katsoja ottaa vastaan kuvassa hymyilevän ihmisen aina, se on refleksi. Vakavasta ihmisestä aletaan katsoa tunnelmaa, ilmeitä ja kuvaa aletaan tulkita. Mielestäni vakavat kuvat ovat paljon hienompia.


Vähän vaihtelee tuo "kuvien välillä otetut kuvat". Studiossa minusta pitää olla tekemisen fiilinki, kuvat tehdään halutuiksi. Pienillä ohjeilla ja muutoksilla hakeudutaan siihen hyvään kuvaan. Ei se synny sattumalta. Joskus tulee tietysti sellaisia vapautuneita välikuvia, mutta kyllä sellaisiakin voi ohjata.

Studion ulkopuolella taas ne välikuvat ovat usein hyvä juttu. Jos ei ole tarkoitus jäädä ohjaamaan satunnaista mallia, niin silloin usein toimii tuo "poseeraa nyt" - kuva - "OK" - toinen kuva.


Itselläni on erittäin hyviä kokemuksia parityöskentelystä. Jos on kaksi kuvaajaa, jolla synkkaa hyvin, niin toinen kuvaa ja toinen ohjaa. Ohjaaja voi pyöriä siellä mallin luona, kameran takana taas voi keskittyä siihen, eikä tarvitse olla kontaktissa mallin kanssa. Välillä rooleja voi vaihtaa ja hakea erilaista näkemystä.

Kahdet silmät näkevät ongelmat paremmin ja digillä kuvaava voi katsoa lcd:ltä muuten huomaamattomia asioita. Ja tarvittaessa toinen voi käydä hoitamassa valoja yms.


Taukojen pitäminen on sitten tärkeää, puoli tuntia - kolme varttia on ehdoton maksimi, jonka jälkeen pitää rentouttaa sekä mallin että kuvaajan lihaksia.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

tareone kirjoitti:
Katoppas! Minä ja Nieppikin ollaan sun näyttelyssä :).
Häh no että kyllä ainakaan tietääkseni:D
Hups niin ootekin tuolla taustalla selin, en kysy lupaa:D
Edit
Alkuperäisessä on kyllä fangiokin mutta hänet halusin rajata näyttely versiosta pois, jotta ei tulisi negatiivinen tunelma koko näytelyyn
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/Mv+esittely/mv036.jpg
Viimeksi muokannut jari siren, Tammi 26, 2007 11 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Anteeksi Olli minusta tuo listasi on juuri mitä ei pidä tehdä kun ihmisiä kuvaa, no joo jos on jostan kaupallisesta toiminasta kysymys?
Oletko paljon kuvannut muotikuvia?

Aikataulut ja suunittelu:D 15min oikealta, tauko 10min, hymyä 23min ja hoh hoh.
Ihmisiä joko osaa tai ei osaa kuvata!
Viimeksi muokannut jari siren, Tammi 26, 2007 11 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nieppi
Viestit: 2330
Liittynyt: Maalis 09, 2003 20 : 55
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

Joo kyllä paras neuvo on J Sirenin legendaariseksi muodostunut lausahdus:
"Kännissä ihmiskuvaus on helpompaa"
tareone
Viestit: 6200
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

olli R kirjoitti: Itselläni on erittäin hyviä kokemuksia parityöskentelystä. Jos on kaksi kuvaajaa, jolla synkkaa hyvin, niin toinen kuvaa ja toinen ohjaa. Ohjaaja voi pyöriä siellä mallin luona, kameran takana taas voi keskittyä siihen, eikä tarvitse olla kontaktissa mallin kanssa. Välillä rooleja voi vaihtaa ja hakea erilaista näkemystä.

Kahdet silmät näkevät ongelmat paremmin ja digillä kuvaava voi katsoa lcd:ltä muuten huomaamattomia asioita. Ja tarvittaessa toinen voi käydä hoitamassa valoja yms
Samanlaisia kokemuksia, kuin Ollilla eli kaksi kuvaajaa on pop. Muutenkin Ollin tekstissä tuli kaikki oleellinen, loppu on vain harjoittelua ja opettelua. Etukäteissuunnitteluun kannattaa panostaa, eikä vain lähteä lonkalta kuvaamaan. Hyvästä etukäteissuunnitelmasta on helppo poiketa tarvittaessa. Hyvä kuvaaja osaa lukea mallia eli koska ollaan siinä pisteessä, että pidetään tauko tai lopetetaan kokonaan.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Niin helpoin tapa on palkata joku huippumalli, niin se sovittaessa napsautaa sormiaan että tietää koska painaa laukaisinta:D
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

nieppi kirjoitti:Joo kyllä paras neuvo on J Sirenin legendaariseksi muodostunut lausahdus:
"Kännissä ihmiskuvaus on helpompaa"
Tuo on kyllä hieman ikävästi sanottu ja virheelinen, sanoin että katukuvaus on helpompaa parin oluen jälkeen:D
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

jari siren kirjoitti: Tuo on kyllä hieman ikävästi sanottu ja virheelinen, sanoin että katukuvaus on helpompaa parin oluen jälkeen:D
No eikö pikkupojjaat oo ihan kännissä parin olyen jälkeen? ;D ...sori ... en malttanut,,,,
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
artur
Viestit: 3531
Liittynyt: Huhti 24, 2003 15 : 41
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Löysin netistä videotutoriaalin mallikuvaajan hommista: http://www.youtube.com/watch?v=C0rKBVDb7f8
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

bobotti kirjoitti:
jari siren kirjoitti: Tuo on kyllä hieman ikävästi sanottu ja virheelinen, sanoin että katukuvaus on helpompaa parin oluen jälkeen:D
No eikö pikkupojjaat oo ihan kännissä parin olyen jälkeen? ;D ...sori ... en malttanut,,,,
:D ei haitaa, voi muuten ihan itse laskea painan 130kg:D
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Mitä jos palkkaan Petteri Summasen ohjaamaan mallia ja pidän vain itse huolen että silmät on terävät, voinko sitten esitellä niitä omina kuvanani?
Tai menen espalle kuvaamaan muoti näytöstä yms.
Minusta ihmiskuvauksessa on kysymys mallin ja kuvaajan välisestä toiminnasta ja muiden mukaan ottaminen on fuskausta:D
Jolloin ollaan taas vain tallentamassa.
Minusta tässä on filosofinen ero?

Tai menee huippu lintu kuvaajien matkaan kun he saavat bongari verkostolta viestin jostain linusta ja siinä sitten katselee mistä nimekkäin kuvaaja ottaa kuvia.
Hakeudut hänen viereen ja otan oikean linun etsimeen ja painat laukaisinta aina kun vierestä kuuluu räps.

Olen edellen sitä mieltä että kaikista ei ole kuvaamaan, sen uskotteleminen on alan lehtien etu, mutta ei se mielestäni ole valokuvaamista?
Viimeksi muokannut jari siren, Tammi 26, 2007 12 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tareone
Viestit: 6200
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Joo, täytyy tarkentaa tuohon mun edelliseen tekstiin tuosta parityöskentelystä eli me teemme erilailla, kuin Olli eli kuvaaja tietysti ohjaa mallia ja toinen toimii assarina ja tsekkaa/säätää yleisiä juttuja (valoja, heijastimia). Kaksi silmäparia on parempi, kuin yksi ja joskus toinen saattaa huomata jotain sellaista, joka jää kuvaajalta huomaamatta (esim. hiukset huonosti tms.). Mutta siis mallin ohjaus on kuvaajan vastuulla.
Partynen
Viestit: 320
Liittynyt: Kesä 29, 2006 15 : 37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Partynen »

Yksi jännä juttu, mitä itse olen studiossa hääräillessäni huomannut on se, että taustamusiikki (jos sellaista on) vaikuttaa todella paljon kuvauksen meininkiin. Joku kuukausi olin näpsimässä kuvia stoodiossa ja meininki alkoi tällä:

http://www.partynen.1g.fi/kuvat/galleri ... ana_01.jpg

sitten joku lykkäsi stereoista tyyliin ranskalaisia korkoja soimaan ja lopputulos oli tämä:

http://www.partynen.1g.fi/kuvat/galleri ... ana_17.jpg

Ja siis tämä tapahtui vallan vahingossa ilman minkäänlaista ohjausta kuvaajan taholta.

Sanottakoon kuitenkin, että kuvia näpsittiin ihan omasta ilosta, eikä kuvauksella pyritty mihinkään tiettyyn teemaan.
jari siren
Viestit: 16179
Liittynyt: Elo 12, 2005 17 : 58
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Jani miten tuo juttusi tai nuo lehti kuvasi liityvät tähän aiheeseen?
Ihan perus paikalislehti tavaraa.
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

Mallinohjaus ja mallinohjaus... siinä malleja ja ohjauksia tarvitse kun osaa homman : http://www.jamesnachtwey.com/ < toi on aitoa, kunnioittavaa ja älykästä ihmisten kuvaamista eikä mitään kameran edessä vääntelyä. =D
Vastaa Viestiin