studiosalamat ja agrekaatti

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
fotom

studiosalamat ja agrekaatti

Viesti Kirjoittaja fotom »

Liekkö kellään tietoa tai kokemusta miten hyvin esim. elichromen salamat toimivat pienten agrekaattien perässä? Tai mitä pitää ottaa huomioon tällaisessa virittelyssä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
sakulju

Viesti Kirjoittaja sakulju »

Elincan vanhemmat salamat eli EL-sarja on toiminut hienosti aggrekaattien kanssa. Käytetty on sekä 250W:sia, 500W:sia ja myös 1000W:sia.

Uudemman tuotesarjan vehkeet saattavat toimia joidenkin aggrekaattien kanssa ja sitten joskus taas ei. Ongelma on uudempien salamoiden latauksen säätökortissa tms. (en ole sähköexpertti) Lopputulos voi kuitenkin olla että uudemman sarjan kompaktista kärähtää savut ulos kun aggre alkaa pukata virtaa sisään väläytyksen jälkeen. Joissain aggrekaateissa on sitten hienommat piirit ja ne osaa rajoittaa virransyöttöään paremmin. Silloin uudemmatkin salamat saattaa kestää, saattaa.

Mutta siis, EL-sarja toimii. Ja jos aggren syötöksi luvataan esim. 2000W niin se jaksaa pyörittää arviolta 2-3 viisisatasta. Eli jätä pelivaraa. Jos laitat siihen kaksi tonnista niin ei toimi. Omien kokemusten mukaan 50-30% pelivaraa.

Ja jos haluat tosi paljon valoja metsään niin www.filmfotograferna.com
palvelee.

Itse siirryin vuosi sitten akkujen käyttöön. Ei haise eikä melua.
www.innovatronix.com

sami
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

En tiedä kamerajutuista , mutta agrekaatti + akku takaa aika päheet tehopiikit. 12 v autonakusta saa 1000 A ulos muutamien sekunttien ajan , 5-10 s max (käynnistys - starttimoottori lukkoasennossa - tosin jännite laskee 10 voltiin hyvässä akussa 1000 A:lla , huonoissa 6 volttiin).
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
fotom

bobotti kirjoitti:En tiedä kamerajutuista , mutta agrekaatti + akku takaa aika päheet tehopiikit.
Eli ensin agrekaatilla 230VAC jolla ladataan akkua pahuksen isolla laturilla josta taas invertterillä salamoille? Vai agrekaatin perään iso UPS virtapiikkejä varten? Taitaa kokonaisuus olla melko iso ja hankala käyttää.

Selvittelyn alla on myös nestekaasuagrekaatit kun olisivat hiljaisia ja pakokaasuttomia (tai vesihöyryä ja sellaista tulisi muttei häkää ynnä muita myrkkyjä). Miinuksena melko suolainen hinta.
sakulju

Viesti Kirjoittaja sakulju »

Ilmeisesti kertomani oli epäselvästi kirjoitettu.

EL-sarjaa olen käyttänyt suoraan agregaateista.

Nykyään käytän Tronix Explorereita jotka on ladattu ennen kuvausta ihan tavallisella verkkovirralla. Yhdellä latauksella olen pärjännyt koko päivän kuvauksissa. Edelleen EL-sarjan kompakteja.

sami
valotus

Viesti Kirjoittaja valotus »

sakulju kirjoitti:Ilmeisesti kertomani oli epäselvästi kirjoitettu.

EL-sarjaa olen käyttänyt suoraan agregaateista.

Nykyään käytän Tronix Explorereita jotka on ladattu ennen kuvausta ihan tavallisella verkkovirralla. Yhdellä latauksella olen pärjännyt koko päivän kuvauksissa. Edelleen EL-sarjan kompakteja.

sami
Yhden EL750:n rikoin suoraan 3 kilowatin dieselaggregaattiin kytkemällä ja ennen seuraavaa kyselin sitten viisaammilta neuvoja...

ÄLÄ kytke suoraan kiinni, voi olla että aggregaatista riippuen toimii, mutta suuremmalla todennäköisyydellä rikot salamasi. Ongelmana on se, että salaman lauettua aggregaatista katsoen piiri on hetkellisesti oikosulussa ja jännite putoaa. Tämä taas aiheuttaa ainakin edullisemman hintaluokan jännitteensäätimissä laitteet rikkovan jännitepiikin kun aggregaatti yrittää tyhmyyttään korjata tilanteen.

Jos ylimääräistä fyrkkaa olisi ja viikoittainen tarve käyttää laitteita jatkojohdon ulottumattomissa, niin hommaisin Flash Feedereitä http://www.elektrona.si/flash_feeders.htm mutta kroonisesti persaukisena olen tehnyt hätäratkaisun jolla aggregaattiakin voi turvallisesti käyttää:

Eli tee tai teetä aggregaatista lähtevään syöttökaapeliin virranrajoitin, tässä tapauksessa 300/500 watin työmaahalogeeni toimii mainiosti. Kytke halogeeni sarjaan käyttämiesi laitteiden kanssa, jolloin se rajoittaa lävitseen kulkevaa virtaa (300 wattisella 1,3 ampeeriin ja 500 wattisella 2,2 ampeeriin). Varmuudeksi laitoin vielä piiriin muutaman euron ylijännitesuojan.

Nyt toimii kohtuullisesti. Aggregaatti kyllä murahtaa laukauksen jälkeen ja lataus rajoittimesta johtuen on hitaampaa, mutta eipähän tarvitse pelätä rikkovansa vehkeitä.

J-P
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Itse en laittaisí EL:ää kovin epävarmaan reikään...senverran monet savut on nousseet pelkällä verkkovirrallakin.
fotom

Hannu KH kirjoitti:Itse en laittaisí EL:ää kovin epävarmaan reikään...senverran monet savut on nousseet pelkällä verkkovirrallakin.
Kiitos, tämä tieto olikin kaipaamani, eli mahdollista on laitteiden käryäminen vaikka ns. vanhaa sarjaa kalustoni edustaakin.

Täytynee kehitellä muuta.
bobotti

fotom kirjoitti:
Eli ensin agrekaatilla 230VAC jolla ladataan akkua pahuksen isolla laturilla josta taas invertterillä salamoille? Vai agrekaatin perään iso UPS virtapiikkejä varten? Taitaa kokonaisuus olla melko iso ja hankala käyttää.
No mitkä ovat salaman tarvitsemat jänniterajat niin siitä riippuu pitkälti millaisen konstruktion asiaan voi tehdä eli kuinkapaljon ampeereita (VA) voi ottaa ulos. Akku itsessänsä kyllä toimii isona upsina eli jännitepiikit katoavat sinne aika hulvattomasti niin kauan kun elektrolyytissä ei ole masiivista kaasukehitystä jolloin tulee muuta ongelmaa. Lyijyakun kaasunkehitys alkaa kennokohtaisella jäniteellä joka on n. 2.4 V = autonakussa 6 x 2.4 = 14.4. Tuon täydemmäs akku ei mene vaikka se otaakin virtaa vielä vastaan. Eihän se ole autossakaan ensimäiseksi akku joka hajoaa kun laturi alkaa puskemaan 40-60 volttia jäniteensäätimen kosahdettua.
fiero

Viesti Kirjoittaja fiero »

Hehee, mä tiedänkin mistä sais sikahalvalla Flash Feederin kopioita...
fotom

bobotti kirjoitti:
No mitkä ovat salaman tarvitsemat jänniterajat niin siitä riippuu pitkälti millaisen konstruktion asiaan voi tehdä.[/quote]

220-240 siniaaltoista 50hz vaihtojännitettä tehon pyöriessä 0,5-1 sekunnin "piikkeinä" 1-2 kilowatin huiskeilla.
valotus kirjoitti:
Jos ylimääräistä fyrkkaa olisi ja viikoittainen tarve käyttää laitteita jatkojohdon ulottumattomissa, niin hommaisin Flash Feedereitä http://www.elektrona.si/flash_feeders.htm mutta kroonisesti persaukisena olen tehnyt hätäratkaisun jolla aggregaattiakin voi turvallisesti käyttää:

Eli tee tai teetä aggregaatista lähtevään syöttökaapeliin virranrajoitin, tässä tapauksessa 300/500 watin työmaahalogeeni toimii mainiosti. Kytke halogeeni sarjaan käyttämiesi laitteiden kanssa, jolloin se rajoittaa lävitseen kulkevaa virtaa (300 wattisella 1,3 ampeeriin ja 500 wattisella 2,2 ampeeriin). Varmuudeksi laitoin vielä piiriin muutaman euron ylijännitesuojan.
Paljonko tuollainen Flash Feeder maksaa tai vastaava tuote? Onko kyseessä pelkkä akku invertterin kanssa? Voisiko tuollaisen rakentaa itse esim. Optiman akusta ja riittävän suuresta invertteristä?

Toisena kysymyksenä kysyisin että eikö tuollainen virranrajoitin laske jännitettä, eli voiko alijännite tehdä hallaa salamoille?
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

fiero kirjoitti:Hehee, mä tiedänkin mistä sais sikahalvalla Flash Feederin kopioita...
Kerroppas mistä, sillä vois olla tarve ko. tuotteelle.
bobotti

fotom kirjoitti:
220-240 siniaaltoista 50hz vaihtojännitettä tehon pyöriessä 0,5-1 sekunnin "piikkeinä" 1-2 kilowatin huiskeilla.
Joo - akku ei käy sitten kyllä tässä tapauksessa kun se on invertteri se ratkaiseva/rajoittava tekijä eikä akun purkuvoimaa voi käyttää hyväksi.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

fotom kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Itse en laittaisí EL:ää kovin epävarmaan reikään...senverran monet savut on nousseet pelkällä verkkovirrallakin.
Kiitos, tämä tieto olikin kaipaamani, eli mahdollista on laitteiden käryäminen vaikka ns. vanhaa sarjaa kalustoni edustaakin.

Täytynee kehitellä muuta.
Wanhat Patarauta Bowenssit (E 400-800) varmaankin kestäis melkein mitävain.

Omista eeällistä osa on semmosia, jotka pelaavat sisätilassa OK, mutta ulosvietynä lakkaavat toimimasta (ilmankosteus tms?)
fotom

Vertailuna tehdastekoisille akku&invertteri -paketeille löysin tällaisen:

Optiman akku jonka perään 1000W invertteri joka potkaisee hetkellisesti 2000W yli 85% hyötysuhteella. Kokonaishinta vajaa kolme sataa. Jos sitten on pidempi kuvauskeikka, voi agrekaatilla jauhaa sähköä akkuun.

Kovin huonoa akkua ei projektiin kannata valita, sillä tuo 2kW kuorma 85% hyötysuhteella imaisee akkua 200A virralla. Jos jokainen lataus kestäisi salamaan vaikka kaksi sekuntia, voisi yhdellä 60Ah akulla (ei käytetä tyhjäksi saakka kennoja kuitenkaan, eli 40Ah kulutetaan) ladata yhtäjakoisesti 20 minuuttia joka olisi 120 salaman latausta.
Se, menikö laskut nyt täysin pyllylleen, saavat epäilevät tuomaat laskea moisen uudestaan.
Tietenkin salamat haukkaavat sähkö kokoajan, mutteivat nyt kuitenkaan mahdottomasti konkan lataukseen nähden.

Mitenkäs, onko kellään kokemusta inverttereiden sähkönlaadusta, kelpaisiko moinen tähän käyttöön vaikkapa transienttisuojan (ylijännitesuojan) läpi ajettuna?

Ja auton akunhan saa ladattua autossa kahvitauolla...

edit: katselinkin optiman hintoja vm. 2004 hinnastosta. Tämä nostanee kustannusarviota sitten yli 300€.
bobotti

fotom kirjoitti: Kovin huonoa akkua ei projektiin kannata valita, sillä tuo 2kW kuorma 85% hyötysuhteella imaisee akkua 200A virralla. Jos jokainen lataus kestäisi salamaan vaikka kaksi sekuntia, voisi yhdellä 60Ah akulla (ei käytetä tyhjäksi saakka kennoja kuitenkaan, eli 40Ah kulutetaan) ladata yhtäjakoisesti 20 minuuttia joka olisi 120 salaman latausta.
Äkkiseltään tuntuisi siltä , että kemia ei pysy perässä eli lyijy ei ehdi hapettua riittävän nopsaan tahtiin syvällä kennon levyssä jotta saisit likikään yhtäjaksoisesti paukutettua 200 A:lla. Vastaavasti et myöskään pysty lataamaan akkua vastaavasta kemiallisen reaktion hitaudesta johtuen. Mututuntumalta voisin sanoa , että 200 A/2s paukkuja tai liki vastaavia voi ottaa auton akusta korkeintaan toistakymmentä peräperää ennenkuin kennon pinta on täysin reagoineen lyijyn kattama. Kestää aikansa että reaktio ehtii levyyn syvemmälle.

Mites meinaat saada auton käyntiin?
Tipe
Viesti:

bobotti kirjoitti:
Mites meinaat saada auton käyntiin?
Akkuja voi olla 2... toinen autossa, toinen käytössä.

Mä funtsin aikoinaan, että rakennan Pajeroon toisen virtajärjestelmän ko. tarkoitusta varten. Jäi sitten tekemättä, kun myin autonkin pois.
bobotti

Tipe kirjoitti:
Ja erillinen laturi erillisine virtapiireineen myös? Tyhjän akun kun kiskaisee täysinäisen akun viereen ja vielä laturin ampeerit päälle niin siinä on reipas mahdollisuus , että konepelti kurmuttaa kaarella ylöspäin kun vety räjähti tyhjänakun kennossa. Kaksi eri varaustilassa olevaa akkua rinnan ei ole ihan terveelinen vaihtoehto. Eriasia on se jos se huonompi akku on sulfatoitunut eli siinä ei ole reagoivaa pinta-alaa ja/tai se on kiteytynyt suuriksi kiteiksi.
Tipe
Viesti:

bobotti kirjoitti:
Tipe kirjoitti:
Ja erillinen laturi erillisine virtapiireineen myös? Tyhjän akun kun kiskaisee täysinäisen akun viereen ja vielä laturin ampeerit päälle niin siinä on reipas mahdollisuus , että konepelti kurmuttaa kaarella ylöspäin kun vety räjähti tyhjänakun kennossa. Kaksi eri varaustilassa olevaa akkua rinnan ei ole ihan terveelinen vaihtoehto.
Luonnollisesti siihen ois tullut oma laturi ja virtapiiri, paikka ja tilaa ois löytynyt konepellin alta.... akut ois tietenki tulleet takatilaan.

Mulla oli nimittäin ne 2 akkua, mitkä on ko. autossa kytketty jälkikäteen yhteen.... toinen kun käytti starttia ja hehkuja ja toinen kaikkea muuta. Ruukkas se toinen akku kypsenemään aika nopeasti perusasetuksella, jossa ne oli erilliset virtapiirit.
valotus

Viesti Kirjoittaja valotus »

Hannu KH kirjoitti:
Omista eeällistä osa on semmosia, jotka pelaavat sisätilassa OK, mutta ulosvietynä lakkaavat toimimasta (ilmankosteus tms?)
Olen huomannut että ainakin EL750S:n orjakenno "hirttää kiinni" jos valoa on liikaa. Eli kun vie salaman ulos auringonpaisteeseen tai puolipilviseenkin, niin se ei suostu laukeamaan vaikka synkkapiuhalla yrittäisi suoraan. Eikä auta orjan kytkeminen pois päältäkään, ainoa mikä tuntuu tehoavan on orjan silmän paketoiminen pahvilla/teipillä niin ettei siihen osu valoa -> tarvitaankin sitten salamakohtaiset radiovastaanottimet tai synkkapiuha jokaiseen...
Vastaa Viestiin