kotiStudio: Flash vs Tungsten
-
- Viestit: 143
- Liittynyt: Loka 04, 2004 19 : 58
- Paikkakunta: Helsinki
kotiStudio: Flash vs Tungsten
Olen aikeissa rakentaa kotiini valokuvausstudion, jossa on tarkoitus kuvata mm. muoto-, muoti-, bändikuvia. Pitäisi siis pystyä ottamaan laadukkaita kasvo-, vartalo- ja ryhmäkuvia.
Tällähetkellä suurin huolenaiheeni on valotus. Pitäisikö rakentaa studio salamavalon vai "kiinteän" valon varaan?
Kiinteä houkuttelee siksi enemmän, että näkee koko ajan varjot jne. mutta on tullut sellainen kuva, että suurin osa ammattilaisista käyttää salamasysteemejä.(?) Salamasysteemi on ilmeisesti kalliimpi..
Entä "sateenvarjot", heijastimet ja valonhajoittajat (soft boxis)?
Mistä hyviä ja halpoja? Voiko käyttää myös kiinteän valotussysteemin kanssa (ylikuumeneminen)?
Eli kaikki te joilla kokemusta valokuvausStudio-työskentelystä lähettäkää vinkkejä ja kokemuksia! Kuinka ne huipputerävät ja vaikuttavat muoti/bändi-kuvat tehdään??
-noviisi
Tällähetkellä suurin huolenaiheeni on valotus. Pitäisikö rakentaa studio salamavalon vai "kiinteän" valon varaan?
Kiinteä houkuttelee siksi enemmän, että näkee koko ajan varjot jne. mutta on tullut sellainen kuva, että suurin osa ammattilaisista käyttää salamasysteemejä.(?) Salamasysteemi on ilmeisesti kalliimpi..
Entä "sateenvarjot", heijastimet ja valonhajoittajat (soft boxis)?
Mistä hyviä ja halpoja? Voiko käyttää myös kiinteän valotussysteemin kanssa (ylikuumeneminen)?
Eli kaikki te joilla kokemusta valokuvausStudio-työskentelystä lähettäkää vinkkejä ja kokemuksia! Kuinka ne huipputerävät ja vaikuttavat muoti/bändi-kuvat tehdään??
-noviisi
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Loka 06, 2003 8 : 54
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: kotiStudio: Flash vs Tungsten
Kyllä salamat on mukavampia ja tavallaan helpompiakin käyttää, kunhan pääsee jyvälle valaistuksesta, kuumavalot on aina kuitenkin kuumia pidemmänpäälle. Salamoilla on mukavampi työskennellä jo senkin takia, ettei tarvitse miettiä suljinaikoja. Jatkuvaa valo tarvitaan kuitenkin aika reilusti että päästään vähänkään liikkuvien kohteiden kanssa kunnolliseen tarkkuuteen.
Toki salamajärjestelmä on kalliimpi kuin jatkuvan valon ratkaisut. Varsinkin mallit, joissa on riittävän voimakas ohjausvalo tuppaavaat olemaan aika arvokkaita. Kolmella salamalla saa aika mukavasti jo järjestettyä pienen ryhmän valaistuksen.
Sateenvarjoja voi kyllä käyttää jatkuvan valonkin kanssa, joskus halogeeniaikana kokeilin softboxiakin, mutta sitä ei pitkään uskaltanut pitää päällä.
Huipputeräviä ja vaikuttavia kuvia otetaan valon tajun, harjoituksen, opiskelun ja luovuuden riittävän vahvalla kombinaatiolla.
/---
ap
Toki salamajärjestelmä on kalliimpi kuin jatkuvan valon ratkaisut. Varsinkin mallit, joissa on riittävän voimakas ohjausvalo tuppaavaat olemaan aika arvokkaita. Kolmella salamalla saa aika mukavasti jo järjestettyä pienen ryhmän valaistuksen.
Sateenvarjoja voi kyllä käyttää jatkuvan valonkin kanssa, joskus halogeeniaikana kokeilin softboxiakin, mutta sitä ei pitkään uskaltanut pitää päällä.
Huipputeräviä ja vaikuttavia kuvia otetaan valon tajun, harjoituksen, opiskelun ja luovuuden riittävän vahvalla kombinaatiolla.
/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
- Viestit: 2887
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
- Paikkakunta: Kurikka (Jurva)
Samaa olen pohtinut. Aika heikosti tuntuu olevan tietoa valaisusta foorumin porukalla? Tai yleensä missään...
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=11024
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=11024
-
- Site Admin
- Viestit: 6424
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ne halogeenivalot ovat yleensä huono kompromissi silloin, kun yritetään hakea kaikkein halvinta ratkaisua. Eli unohda ne raksavaloviritykset. Niilläkin voi saada ihan hyviä tuloksia, mutta kuka sitä kuumuutta kestää? Ja kaikkia muitakin ongelmia.
Studiosalamissa on ns. ohjausvalo, jonka avulla voi yrittää nähdä valojen ja varjojen vaikutusta. Se siis palaa koko ajan.
Sinulla olisi hyvä olla sellainen tila, jossa välineet saavat olla kiinteästä paikallaan. Taustojakin joudut miettimään/hankkimaan. Samoin heijastimia jne.
Ei tuossa muu auta kuin purra hammasta yhteen ja ostaa joku studiovalosysteemi.
Olympus Finlandilla on Pulttitiellä koko ajan esillä ns. myyntinäyttely, tilat ovat isot ja kaikkea mahdollista on esillä.
http://www.olympus.fi/pro/
Sitten on tietenkin Salamaselänne eli Bowensin keikkasetti
http://www.luontokuvaus.fi/salama/hinnastot.html
Profiteman sivut eivät näyttäneet äsken ollenkaan vastaavan
http://www.profitema.fi/
Käytännössähän näitä salamasettejä myydään hyvin monissa ns. oikeissa valokuvausliikkeissä.
Esim. Fimekon nettikaupassa voit tutustua suomalaiseen hintatasoon
http://www.fimeko.fi/
Studiosalamissa on ns. ohjausvalo, jonka avulla voi yrittää nähdä valojen ja varjojen vaikutusta. Se siis palaa koko ajan.
Sinulla olisi hyvä olla sellainen tila, jossa välineet saavat olla kiinteästä paikallaan. Taustojakin joudut miettimään/hankkimaan. Samoin heijastimia jne.
Ei tuossa muu auta kuin purra hammasta yhteen ja ostaa joku studiovalosysteemi.
Olympus Finlandilla on Pulttitiellä koko ajan esillä ns. myyntinäyttely, tilat ovat isot ja kaikkea mahdollista on esillä.
http://www.olympus.fi/pro/
Sitten on tietenkin Salamaselänne eli Bowensin keikkasetti
http://www.luontokuvaus.fi/salama/hinnastot.html
Profiteman sivut eivät näyttäneet äsken ollenkaan vastaavan
http://www.profitema.fi/
Käytännössähän näitä salamasettejä myydään hyvin monissa ns. oikeissa valokuvausliikkeissä.
Esim. Fimekon nettikaupassa voit tutustua suomalaiseen hintatasoon
http://www.fimeko.fi/
-
- Viestit: 1922
- Liittynyt: Maalis 11, 2003 23 : 41
Tuohon Matin vastaukseen on paha lisätä mitään.
Jos tilaan sinänsä voi vielä vaikuttaa niin korkeutta saisi olla enemmän kuin normaali huonekorkeus.
Läpivalaistavat softboxit ovat ehkä kätevämpiä kuin sateenvarjot koska tyypillisesti vaativat hieman vähemmän tilaa. Toisaalta varjot taitavat tulla halvemmaksi?
Mutta studio-salamat joka tapauksessa ovat varmuudella pidemmän päälle toimiva ratkaisu. Niiden käyttöikä on myös tolkuttoman pitkä eli käytettyjäkin kannattaa harkita. Selänteen Mattia pidetään alalla luotettavana näissäkin asioissa.
Jos tilaan sinänsä voi vielä vaikuttaa niin korkeutta saisi olla enemmän kuin normaali huonekorkeus.
Läpivalaistavat softboxit ovat ehkä kätevämpiä kuin sateenvarjot koska tyypillisesti vaativat hieman vähemmän tilaa. Toisaalta varjot taitavat tulla halvemmaksi?
Mutta studio-salamat joka tapauksessa ovat varmuudella pidemmän päälle toimiva ratkaisu. Niiden käyttöikä on myös tolkuttoman pitkä eli käytettyjäkin kannattaa harkita. Selänteen Mattia pidetään alalla luotettavana näissäkin asioissa.
-
- Viestit: 143
- Liittynyt: Loka 04, 2004 19 : 58
- Paikkakunta: Helsinki
Re: kotiStudio: Flash vs Tungsten
Kiitos tähänastisista informatiivisista vastauksista!
MattoH:lle kiitoksia linkeistä!
Katselin Fimekon sivuilta seuraavaa settiä: ComPact Kit 300/300, joka sisältää:
"Paketti sisältää 2 Profoton ComPact 300Ws salamalaitetta, 2 heijastinta, valkoinen sateenvarjo 85cm, läpiampuva sateenvarjo 85cm, synkkajohto 5m, 2 jalustaa ja kuljetuslaukku salamalaitteille ja jalustoille."
Hintaa on komeat 1500 euroa eli mun budjetti venyisi jo tällaisen perussetin kanssa äärimmilleen. Onko nämä 300 wattiset riittävän tehokkaita? Onko kokemuksia kyseisestä setistä? Alkuun pääsisi, mutta ovatko komponentit pitemmän päälle tarpeeksi laadukkaita?
Sitten olisi budjettiluokan: Zenon Basic 2 Head Kit
"Zenon salamasetti digikuvaukseen. Sisältää generaattorin, 2 välähdyspäätä, normaaliheijastimet ja soft boxin."
Tämän setin tehoista tosin ei ole mainintaa.. Hieman mietityttää myös miksi setti on nimenomaan digikuvaukseen?
Novice
Voisitko gramdel avata näitä ajatuksia vielä lisää? Miksi ei tarvitse miettiä suljinaikoja? Tarvitaanko jatkuvaa valoa siis salaman lisäksi?gramdel kirjoitti: Salamoilla on mukavampi työskennellä jo senkin takia, ettei tarvitse miettiä suljinaikoja. Jatkuvaa valo tarvitaan kuitenkin aika reilusti että päästään vähänkään liikkuvien kohteiden kanssa kunnolliseen tarkkuuteen.
Ja kukas tämä Selänteen Matti mahtaa olla? (t: utelias)eesau kirjoitti: Selänteen Mattia pidetään alalla luotettavana näissäkin asioissa.
MattoH:lle kiitoksia linkeistä!
Katselin Fimekon sivuilta seuraavaa settiä: ComPact Kit 300/300, joka sisältää:
"Paketti sisältää 2 Profoton ComPact 300Ws salamalaitetta, 2 heijastinta, valkoinen sateenvarjo 85cm, läpiampuva sateenvarjo 85cm, synkkajohto 5m, 2 jalustaa ja kuljetuslaukku salamalaitteille ja jalustoille."
Hintaa on komeat 1500 euroa eli mun budjetti venyisi jo tällaisen perussetin kanssa äärimmilleen. Onko nämä 300 wattiset riittävän tehokkaita? Onko kokemuksia kyseisestä setistä? Alkuun pääsisi, mutta ovatko komponentit pitemmän päälle tarpeeksi laadukkaita?
Sitten olisi budjettiluokan: Zenon Basic 2 Head Kit
"Zenon salamasetti digikuvaukseen. Sisältää generaattorin, 2 välähdyspäätä, normaaliheijastimet ja soft boxin."
Tämän setin tehoista tosin ei ole mainintaa.. Hieman mietityttää myös miksi setti on nimenomaan digikuvaukseen?
Novice
Of all the factors which determine the success or failure of a photograph, light is by far the most crucial and, at the same time, the most elusive. -Michael Busselle
-
- Viestit: 1922
- Liittynyt: Maalis 11, 2003 23 : 41
Selänteen Matti on Salama Selänteen herrasmies johon MattiH vastauksessaan viittasi.
Tuo suljinajoista piittaamattomuus tarkoitti sitä, että salamalla kuvattaessa suljinaika ei käytännössä vaikuta valotukseen lainkaan kunhan se on vain kameran ns. salama synkroni alueella. Valotus määräytyy seuraavien tekijöiden mukaan:
- salaman teho
- salaman (tai heijastinvarjon) etäisyys kohteesta
- kameran aukko-arvo
- (filmin)herkkyys
Kameran valotusaika voi olla koko ajan sama esim. 1/60 sekuntia tai 1/125 sekuntia koska vallitseva huoneen valo ei käytännössä vaikuta valotukseen kunhan valotusaika ei ole niin pitkä, että huoneen valo tosiaan alkaa vaikuttaa valotukseen. Tällöin kyllä myös värilämpötilakin heittää ja värit eivät enää olekaan hallittavissa yhtä helposti.
Tämä ajan vakiointi on studiotyöskentelyssä yleisesti käytetty menettely.
Tuo suljinajoista piittaamattomuus tarkoitti sitä, että salamalla kuvattaessa suljinaika ei käytännössä vaikuta valotukseen lainkaan kunhan se on vain kameran ns. salama synkroni alueella. Valotus määräytyy seuraavien tekijöiden mukaan:
- salaman teho
- salaman (tai heijastinvarjon) etäisyys kohteesta
- kameran aukko-arvo
- (filmin)herkkyys
Kameran valotusaika voi olla koko ajan sama esim. 1/60 sekuntia tai 1/125 sekuntia koska vallitseva huoneen valo ei käytännössä vaikuta valotukseen kunhan valotusaika ei ole niin pitkä, että huoneen valo tosiaan alkaa vaikuttaa valotukseen. Tällöin kyllä myös värilämpötilakin heittää ja värit eivät enää olekaan hallittavissa yhtä helposti.
Tämä ajan vakiointi on studiotyöskentelyssä yleisesti käytetty menettely.
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 40
eesau kirjoitti:Noista seteistä vielä sen verran, että digityöskentelyssä yleensä tehoa tuppaa olemaan mieluummin liikaa kuin liian vähän.
Sitä tarkoittanee tuo maininta Digisetistä.
Jaa millä tavalla? Samoilla herkkyyksillähän sitä pelataan kuin filmeilläkin, ainakin nykyään kun 25 ja 50ASA filmit alkavat olla historiaa.
-
- Viestit: 1922
- Liittynyt: Maalis 11, 2003 23 : 41
-
- Viestit: 2887
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
- Paikkakunta: Kurikka (Jurva)
Tuollainenkin olisi jos 2 valoa riittää:
Elinchrom Style 600/600SET 1395 alv 0%
Se on siis setti jossa on muutakin kuin valot(mutta mitä muuta?).
Tuota olen itse alkanut harkitsemaan. Jos myöhemmin sitten olisi varaa ostaa se kolmas valo.
Mutta mahtaakohan näissä riittää teho esim. huonekaluryhmien kuvaamiseen? Eli jos on vaikka kirjahylly, sohvakalusto jne... Siinä on kuitenkin aika iso ala mitä täytyy valaista.
Ja tuo muotoiluvalo on aika pieni noissakin. Vain 250W.
Elinchrom Style 600/600SET 1395 alv 0%
Se on siis setti jossa on muutakin kuin valot(mutta mitä muuta?).
Tuota olen itse alkanut harkitsemaan. Jos myöhemmin sitten olisi varaa ostaa se kolmas valo.
Mutta mahtaakohan näissä riittää teho esim. huonekaluryhmien kuvaamiseen? Eli jos on vaikka kirjahylly, sohvakalusto jne... Siinä on kuitenkin aika iso ala mitä täytyy valaista.
Ja tuo muotoiluvalo on aika pieni noissakin. Vain 250W.
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Loka 06, 2003 8 : 54
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: kotiStudio: Flash vs Tungsten
No siis sitä, että salamoiden kanssa on aikalailla sama, mikä suljinaika on niin kauan, kun se on yhtäsuuri tai hitaampi kuin kameran nopein salamasynkka. Salamavalojen välähdysaika on kuitenkin jossain 1/500-1/2000 sekunnin tienoilla, joten ei tarvitse funtsia liike-epäterävyyttä. Yleensä valaistaan pelkällä salamoiden valolla, harvoin studiosalamoita kuitenkaan käytetään jatkuvan valon täytevalona. Jo valkotasapainon kanssa voip tulla ongelmia.Novice kirjoitti: Voisitko gramdel avata näitä ajatuksia vielä lisää? Miksi ei tarvitse miettiä suljinaikoja? Tarvitaanko jatkuvaa valoa siis salaman lisäksi?
Valotusta säädetään herkkyydellä, valojen etäisyydellä kohteesta ja aukolla.
300 wattiset riittävät henkilökuvaukseen vallan mainiosti. Mulla oli pitkään pari vanhaa 300 wattista, nyt ostin joku aika sitten 500 wattisen lisäksi, kun ei kaksi salamaa oikein riittänyt valaistusten järjestämiseen, valotehon riittävyydessä ei ollut ongelmia. Suuria ryhmiä tai isoja esineitä ei noilla vielä kuvailla. Harvalla on niin isoa (koti)studiotakaan, että saisi niin paljon etäisyyttä valojen ja kohteen väliin, etteikö 300w riittäisi.Novice kirjoitti:Hintaa on komeat 1500 euroa eli mun budjetti venyisi jo tällaisen perussetin kanssa äärimmilleen. Onko nämä 300 wattiset riittävän tehokkaita?
Tuohon hintaan pitänee sitten laskea mukaan vielä valotusmittari, jollet sellaista omista. Histogrammilla valottaminen on aika hankalaa pidemmän päälle.
Softboxeista ja sateenvarjoista tulee erilainen valo, joten en ainakaan itse osaa noita ajatella toisiaan korvaavina.eesau kirjoitti:Läpivalaistavat softboxit ovat ehkä kätevämpiä kuin sateenvarjot koska tyypillisesti vaativat hieman vähemmän tilaa. Toisaalta varjot taitavat tulla halvemmaksi?
Teho riittänee, muttet kyllä tuolla salamamäärällä saa järjesteltyä hyvää valaistusta.JuhaM kirjoitti:Mutta mahtaakohan näissä riittää teho esim. huonekaluryhmien kuvaamiseen? Eli jos on vaikka kirjahylly, sohvakalusto jne... Siinä on kuitenkin aika iso ala mitä täytyy valaista.
/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
- Viestit: 2887
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
- Paikkakunta: Kurikka (Jurva)
Re: kotiStudio: Flash vs Tungsten
Niin se varmaan on 3(joskus harvemmin neljäkin) valoa on ollut käytössä tähän asti. Ilmeisesti täytyy hommata tuo Ianiron kuumavalosetti 3x800W.gramdel kirjoitti: Teho riittänee, muttet kyllä tuolla salamamäärällä saa järjesteltyä hyvää valaistusta.
-
- Viestit: 1113
- Liittynyt: Helmi 17, 2003 14 : 40
- Paikkakunta: Helsinki
Re: kotiStudio: Flash vs Tungsten
Studiosalamoiden välähdysaika täydellä teholla on pikemminkin luokkaa 1/80-1/160 sek. Osateholla lyhyempi. Suurjännitelaitteillla, kuten englantilainen Strobe, välähdysaika on merkittävästi lyhyempi.gramdel kirjoitti:
No siis sitä, että salamoiden kanssa on aikalailla sama, mikä suljinaika on niin kauan, kun se on yhtäsuuri tai hitaampi kuin kameran nopein salamasynkka. Salamavalojen välähdysaika on kuitenkin jossain 1/500-1/2000 sekunnin tienoilla, joten ei tarvitse funtsia liike-epäterävyyttä.
ap
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Loka 06, 2003 8 : 54
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: kotiStudio: Flash vs Tungsten
Umm... käypä vielä katselemassa salamavalmistajien sivuilta välähdysaikoja.hsm kirjoitti: Studiosalamoiden välähdysaika täydellä teholla on pikemminkin luokkaa 1/80-1/160 sek. Osateholla lyhyempi. Suurjännitelaitteillla, kuten englantilainen Strobe, välähdysaika on merkittävästi lyhyempi.
/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
- Viestit: 1113
- Liittynyt: Helmi 17, 2003 14 : 40
- Paikkakunta: Helsinki
Re: kotiStudio: Flash vs Tungsten
www.broncolor.comgramdel kirjoitti:Umm... käypä vielä katselemassa salamavalmistajien sivuilta välähdysaikoja.hsm kirjoitti: Studiosalamoiden välähdysaika täydellä teholla on pikemminkin luokkaa 1/80-1/160 sek. Osateholla lyhyempi. Suurjännitelaitteillla, kuten englantilainen Strobe, välähdysaika on merkittävästi lyhyempi.
/---
ap
Grafit A4
Flash duration t 0.1 (t 0.5) 1/80 - 1/6000 s
(1/240 - 1/10000 s)
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: Tammi 22, 2004 19 : 51
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Syys 15, 2003 10 : 38
Re: kotiStudio: Flash vs Tungsten
Tervehdys,Novice kirjoitti:Olen aikeissa rakentaa kotiini valokuvausstudion, jossa on tarkoitus kuvata mm. muoto-, muoti-, bändikuvia. Pitäisi siis pystyä ottamaan laadukkaita kasvo-, vartalo- ja ryhmäkuvia.
-noviisi
Ei suoranainen vastaus kysymykseesi mutta tein itse testejä kotisetillä ja halvalla pienellä softboxilla, heijastimella, jne.
Tuolta näkee pikkaisen mitä eroa eri valaistuksilla on:
http://www.pbase.com/mmalo/shrek
18 vuotias ranskalainen alusvaatemalli ei valitettavasti ehtinyt kuvauksiin joten jouduin tyytymään korvikkeeseen.
-mika
-
- Viestit: 991
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 7 : 24
- Paikkakunta: Vantaa
Järkkärien kanssa ei olekaan ongelmaa, mutta muissa digikameroissa f/8 on yleensä pienin (käyttökelpoinen) aukko. Jos salamalaitteissa ei ole säätövaraa, niin valotusta pitäisi säätää himmentämällä ja tässä tulee helposti rajat vastaan.Sampo kirjoitti:Jaa millä tavalla? Samoilla herkkyyksillähän sitä pelataan kuin filmeilläkin, ainakin nykyään kun 25 ja 50ASA filmit alkavat olla historiaa.eesau kirjoitti:Noista seteistä vielä sen verran, että digityöskentelyssä yleensä tehoa tuppaa olemaan mieluummin liikaa kuin liian vähän.
Sitä tarkoittanee tuo maininta Digisetistä.
-
- Viestit: 2887
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
- Paikkakunta: Kurikka (Jurva)
Niistä puuttuu ainakin tehon säätö Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin näissä kuvausvaloissa on paremmat polttimot.rentomies1 kirjoitti:mitä mieltä olette näistä ns. bändivaloista. Eli valoja joita käytetään lavalla, sekä messuilla ym. Ne on saman näköisia kuin nämä ns.valokuvausvalot mutta montakertaa halvempia!!
300-1000w valoja saa 30-40 euron luokkaan..