Kyllä, -5 aukkoa nurkissa, Nikonilla alle kaksi.Maffer kirjoitti:No ei varmasti ole viittä aukkoa äärettömässä. Ei semmoinen lasi voi päästä läpi mistään testipenkistä. Ihan totaalista tuubaa.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=1
Kyllä, -5 aukkoa nurkissa, Nikonilla alle kaksi.Maffer kirjoitti:No ei varmasti ole viittä aukkoa äärettömässä. Ei semmoinen lasi voi päästä läpi mistään testipenkistä. Ihan totaalista tuubaa.
Äläpäs nyt höpöjä puhu. Yökuvauksessa, siis kun kuvataan jalustalta tähtitaivasta, revontulia tai muuta sellaista, objektiivin valovoima ja suorituskyky täydellä aukolla ovat hyvin merkittäviä asioita. Jos et usko minua, niin kysy vaikka Mafukalta tai Heli Nissiseltä. Heli voisi vaikka havainnollistaa asiaa jollakin säkkipimeässä otetulla suokuvalla.niffe kirjoitti:Niin sitten kun palataan vielä sieltä kulutushuumaisten speksinarkkien stratosfääristä tänne äitin maan pinnalle ja muistetaan, ettei tuollaisella objektiivilla varmaan juurikaan kuvata täydellä aukolla, vaan käytännössä aukkovälillä f 5.6-11 ja siellähän se on taas nurkkiin saakka ihan kuten muutkin vastaavat. Se f2.8 on noissa tarkennusta varten.
No eiköhän tuo vanha ole varsin hyvä vielä ja varsinkin kun sen saa puolet halvemmalla mitä tuon uuden Canonin.spege kirjoitti:..Epäilen nimittäin suuresti, että Nikonilta on tulossa pian uusi versio legendaarisesta 14-24/2,8:sta. Uudet versiot 24-70/2,8:sta ja 70-200/2,8:sta on jo esitelty, eli seuraavaksi on todennäköisesti 14-24:n vuoro..
Hienoa. Kertokaa, oi suuret valokuvaussotaherrat, jo vihdoin alokkaallekin mitä se 3D-valokuva tarkoittaa? Ilmeisesti se on objektiivin tuottama ominaisuus, jos olen oikein teidän juttuja ymmärtänyt, mutta kaikki normaalirakenteiset kamerat projisoivat kuvan tasomaiselle kennolle ja tallentavat paikan suhteen 2 ulotteisena matriisina, joten se ei tarkoittane samaa asiaa kuin kolmiulotteisuudella geometriassa tarkoitetaan. Lähinnä minua kiinnostaa, onko se joku oikea mitattavissa oleva ominaisuus vai jotain taiteilijoiden hömppäjargonia, jolla yritetään vain uskotella joidenkin kalliiden ja maineikkaiden objektiivien status- tai keräilyarvon olevan teknistä suorityskykyä.spege kirjoitti: Kaiken hyvän lisäksi sillä saa kuvanvakaajan ansiosta aitoa 3D-valokuvaa vähässäkin valossa ilman mitään jalustanhäkkyröitä, joiden kanssa nujutessa valokuvauksen nautinto kärsii pahasti! :)