Canon ef 16-35 f2.8 mk III

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
spege
Viestit: 11330
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

Maffer kirjoitti:No ei varmasti ole viittä aukkoa äärettömässä. Ei semmoinen lasi voi päästä läpi mistään testipenkistä. Ihan totaalista tuubaa.
Kyllä, -5 aukkoa nurkissa, Nikonilla alle kaksi.

http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=1
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Oliko toi sun mielestä ääretön? Tuossa on joku seinä metrin päässä. Fail.

Muutenkin tyypit lukee tota kuvaa kuin piru raamattua - se on -3EV siellä reunoilla.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Ihan sama. Se kymmenen vuotta vanha Nikkor on mitattu samalla tavalla.

3 = kolme
5= viisi

Jos eivät numerot ole tuttuja. ;)
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Tuosta testitaulusta nyt ei uskalla isoja johtopäätöksiä tehdä, mutta mikähän lienee tuon 16-35 t-stop luku olla? Jos se 14-24 olisi vaikka 3,2 niin onkohan tuo Canon edes neljää. No, spekulointia.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Niin, todellinen valonläpäisy olisi näissä tietysti ihan mielenkiintoinen speksi.
Jokaisen tähänastisen testin mukaan kyseessä on kuitenkin hieno optiikka jonka ainoaksi miinukseksi oikeastaan jää toi rajumpi vinjetointi laajispäässä. Jossain on jouduttu kompromissi tekemään siis.

Ei CA:ta, ei kontrastihäviötä vastavalossa, ei juuri flareta, hyvä filttereiden sopivuus, todella nopea AF (kyllä, joissakin tilanteissa hyvä af on ihan paikallaan myös laajiksissa), sääsuojaus. Onhan siinä jo melkoisesti viimosen päälle hiottuja ominaisuuksia, enemmän kuin missään muussa vastaavassa.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Niin sitten kun palataan vielä sieltä kulutushuumaisten speksinarkkien stratosfääristä tänne äitin maan pinnalle ja muistetaan, ettei tuollaisella objektiivilla varmaan juurikaan kuvata täydellä aukolla, vaan käytännössä aukkovälillä f 5.6-11 ja siellähän se on taas nurkkiin saakka ihan kuten muutkin vastaavat. Se f2.8 on noissa tarkennusta varten. Tuollaisilla mitään terävyysalueilla kikkailla, vaan himmennetään sen verran, että kuva on alusta loppuun terävä. Laajiskuva, joka on vain osittain terävähän nyt on ihan niin kuin Irwin Goodman lauloi, kun sillä kuitenkaan saa mitään järkevää terävyysaluetta aikaiseksi, ellei ole joku poppari-kuvaaja, joiden tonttiin tuo obiska ei nyt muutenkaan taida ihan osua. Tuollainen ja 50-megainen kenno, niin ei ainakaan jää terävyydestä ja yksityiskohtien toistosta kiinni.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Tähtitaivaan ja revontulien kuvaajat arvostaa myös valovoimaa. Tuskin se 2.8 aukko af:ää varten on, vaikka tuo 2.8 onkin suurin aukko mistä AF sensori vielä hyötyy, oskaan kaikki tarkennuspisteet ei välttämättä f/2.8:aa tue.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Reposten kuvaajat varmaan vetelevät jollain 24mm/f1.4-laseilla. Tuo on kyllä sisätiloihin tarkoitettu objektiivi mielestäni.
spege
Viestit: 11330
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

niffe kirjoitti:Niin sitten kun palataan vielä sieltä kulutushuumaisten speksinarkkien stratosfääristä tänne äitin maan pinnalle ja muistetaan, ettei tuollaisella objektiivilla varmaan juurikaan kuvata täydellä aukolla, vaan käytännössä aukkovälillä f 5.6-11 ja siellähän se on taas nurkkiin saakka ihan kuten muutkin vastaavat. Se f2.8 on noissa tarkennusta varten.
Äläpäs nyt höpöjä puhu. Yökuvauksessa, siis kun kuvataan jalustalta tähtitaivasta, revontulia tai muuta sellaista, objektiivin valovoima ja suorituskyky täydellä aukolla ovat hyvin merkittäviä asioita. Jos et usko minua, niin kysy vaikka Mafukalta tai Heli Nissiseltä. Heli voisi vaikka havainnollistaa asiaa jollakin säkkipimeässä otetulla suokuvalla.

Nikon 14-24/2,8 on legendaarinen huippuobjektiivi yömaisemakuvaukseen. Canonin laajakulmazoomit, kuten 16-35/2,8L II ovat olleet siihen verrattuna melkoisen surkeita suttulaseja. Jopa tyyris Canon 14/2,8L II prime häviää täyden aukon terävyydessä tälle Nikonin legendaariselle mulkosilmäzoomille.
Viimeksi muokannut spege, Loka 26, 2016 12 : 45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Kylläpä sitä hääkuvaajakin osaa arvostaa syväterävyyden hallintaa jopa laajiskuvissa... ei se 2.8 valovoima siellä vain tarkennusta varten ole.

Kannattaa niffe (tai kuka tahansa muu) avata silmät tuommoisesta ennakkoluulojen maailmasta ja koittaa olla rajoittamatta kuvausharrastusta kuvitelmiensa vuoksi. :)
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä mä näkisin monta käyttötilannetta aukko auki tuolle. Se on sitten se henkilökohtaine preferenssi että pitääkö vinjetistä vai ei. Itehän diggailen siitä. Laajispanoraamoihin voi käyttää sitten jotain muuta tarpeen mukaan.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kyllä hääkuvaajakin varmaan teräviä kuvia tarvitsee, jos kuvassa on enemmän kuin yksi ihminen. Joskus kuitenkin on tilanteita, joissa ei pääse peruuttamaan esimerkiksi tilojen ahtauden vuoksi. Siksi tällaisia ohjektiiveja tehdään. Johonkin suohon upottamiseen Samyangin 14-millinen välttää hyvin. Se on terävä, kontrasti on hyvä ja se on halpa. Pysty- ja vaakalinjat ovat kuvissa kuin juosten k*st*ja, mutta sehän ei tähtikuvissa haittaa kuvioiden epämääräisyyden vuoksi.
spege
Viestit: 11330
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

Nauttikaa nyt hyvät canonistit toki, voimakkaasta vinjetoinnista huolimatta tästä uudesta laajakulmazoomista täysin rinnoin. Rahamiehet ostamalla objektiivin, taistelemalla sitten JAS-tekniikan kanssa ja tavalliset canonistit vähemmällä vaivalla, vain tumputtamalla objektiivin MTF (Melkein Täyttä Fuulaa)-käyrien ääressä ja ihailemalla objektiivia virtuaalisesti The Digital Picture:n sivuilta.

Epäilen nimittäin suuresti, että Nikonilta on tulossa pian uusi versio legendaarisesta 14-24/2,8:sta. Uudet versiot 24-70/2,8:sta ja 70-200/2,8:sta on jo esitelty, eli seuraavaksi on todennäköisesti 14-24:n vuoro. Uusi 14-24/2,8 E VR Nikkor tulee olemaan sitten todellinen reunasta reunaan partaveitsenterävä 3D-objektiivi, joka jättää suorituskyvyssä taakseen kaikki Canonin laajakulmaobjektiivit! Kaiken hyvän lisäksi sillä saa kuvanvakaajan ansiosta aitoa 3D-valokuvaa vähässäkin valossa ilman mitään jalustanhäkkyröitä, joiden kanssa nujutessa valokuvauksen nautinto kärsii pahasti! :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

spege kirjoitti:..Epäilen nimittäin suuresti, että Nikonilta on tulossa pian uusi versio legendaarisesta 14-24/2,8:sta. Uudet versiot 24-70/2,8:sta ja 70-200/2,8:sta on jo esitelty, eli seuraavaksi on todennäköisesti 14-24:n vuoro..
No eiköhän tuo vanha ole varsin hyvä vielä ja varsinkin kun sen saa puolet halvemmalla mitä tuon uuden Canonin.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Eikö se ole hyvä, kun koko ajan tulee uutta shoppailtavaa. Voi kotona istua villasukat lämpimän patterin kyljessä ja suunnitella läppäri sylissä ostoslistaa suositun DxO:n kuluttajaneuvontasivuston suositusten mukaan. Uusissa rungoissa 14,5 aukkoa dynamiikkaa 14,0 aukon sijaan käyttökelpoisella herkkyydellä ISO 50 - what a game changer! Paljonkohan se parantaa kuvieni laatua? Kyllä tämä keskustelu on niin hakoteillä kuin vain olla ja voi...
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

spege kirjoitti: Kaiken hyvän lisäksi sillä saa kuvanvakaajan ansiosta aitoa 3D-valokuvaa vähässäkin valossa ilman mitään jalustanhäkkyröitä, joiden kanssa nujutessa valokuvauksen nautinto kärsii pahasti! :)
Hienoa. Kertokaa, oi suuret valokuvaussotaherrat, jo vihdoin alokkaallekin mitä se 3D-valokuva tarkoittaa? Ilmeisesti se on objektiivin tuottama ominaisuus, jos olen oikein teidän juttuja ymmärtänyt, mutta kaikki normaalirakenteiset kamerat projisoivat kuvan tasomaiselle kennolle ja tallentavat paikan suhteen 2 ulotteisena matriisina, joten se ei tarkoittane samaa asiaa kuin kolmiulotteisuudella geometriassa tarkoitetaan. Lähinnä minua kiinnostaa, onko se joku oikea mitattavissa oleva ominaisuus vai jotain taiteilijoiden hömppäjargonia, jolla yritetään vain uskotella joidenkin kalliiden ja maineikkaiden objektiivien status- tai keräilyarvon olevan teknistä suorityskykyä.
Hannu
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Kyllä siinä osittain pseudotiedettä tuntuu mukana olevan tuossa 3D höpinässä.

Toki joskus kuvasta voi tulla kolmedee-mäinen illuusio kun sattuu sopivalla tavalla kohde pomppaamaan epäterävästä taustasta irti. Parhaiten tämä ilmiö korostuu pidemmillä polttoväleillä joten turha tätä on mihinkään uw-zoom keskusteluun edes liittää..
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Se 3D tulee varmaan niistä Nikkorin VR-objektiiveista (tulee sanoista Virtual Reality), joilla kuvaamalla kuvaaja saa kuviin liitettyä enemmän rinnakkaistodellisuuttaan. DxOmarkin mittareista D810:n 25,7-bittinen portrait color depth kuvaa juuri sitä.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tarpeeksi mikrokontrastia niin terävä alue korostuu reilusti epäterävään nähden. Toimii ihan yhtä hyvin laajiksella kuin supertelellä. Tosin vanhoilla suttulaajiksilla ei saumoja tähän ole.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Tuosta siinä on minunkin käsittääkseni kysymys, eli tavasta ja transitiosta jolla optiikka piirtää terävyysalueen ulkopuolelle; pehmeä bokeh jossa kuitenkin on hyvä erottelevuus tonaalisesti hyvin lähellä toisiaan olevien pienten yksityiskohtien välillä, eli se paljonpuhuttu mikrokontrasti. Optiikan pehmeä vinjetointi voi myös vahvistaa tätä vaikutelmaa, yhdessä edellämainittujen kanssa.
Sapere aude.
---
flickr
Vastaa Viestiin